Tot welke leeftijd naar de keuring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Tot welke leeftijd naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 00:09

Ik heb een merrie van 9 jaar en vraag me af of zij nog naar een keuring kan?
Tot welke leeftijd mag dat en waaraan moet een merrie voldoen?

Anoniem

Re: Tot welke leeftijd naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:12

Is ze al eens geweest? En over welk stamboek heb je het?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 00:19

KWPN. Of ze al eens geweest is weet ik niet, kan ik dat opvragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:21

Ja, KWPN.nl staat heel veel op over de keuringen en predikaten, en een contact formulier, als je het stamboek nummer geeft krijg je wel info. Als er op haar papier vb = veulenboek staat is ze nooit geweest, anders is ze stamboek.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:23

[***] schreef:
Ja, KWPN.nl staat heel veel op over de keuringen en predikaten, en een contact formulier, als je het stamboek nummer geeft krijg je wel info. Als er op haar papier vb = veulenboek staat is ze nooit geweest, anders is ze stamboek.

niet helemaal waar, ze kan natuurlijk ook te weinig punten hebben gekregen om in het stamboek opgenomen te worden Bloos

Met een oudere merrie kun je nog rustig naar de keuring, als ik me niet vergis is er een rubriek voor 8 jaar en oudere merries.

Je kunt haar, ook hier weer als ik me niet vergis, 3 keer voorbrengen voor een kwpn keuring

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 00:25

De KWPN site heb ik al rondgeneusd maar snap er niet veel van, er staat alleen info over de 3 jarigen keuring voor opname in het stamboek en over de IBOP proef. Wat kun je met zo'n IBOP?

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:52

Die keuring voor 3 jarigen is dus ook toegankelijk voor oudere merries (of tenminste, dat was het een aantal jaren geleden nog wel, toen ik plannen had om met mijn toenmalige merrie naar de keuring te gaan)
Houd gewoon de "in de strengen" in de gaten, hier komt binnenkort een aanmeldformulier in te staan, met de verschillende groepen.
De IBOP is een merrietest, waar je, bij voldoende punten, een predikaat kunt behalen (als ik mij niet vergis het keur predikaat)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 01:06

en wanneer komt een paard daarvoor in aanmerking? Moeten ze echt extreem goed zijn? Wat zijn de minimale cijfers die ze moeten halen?

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 01:11

jeetje, daar vraag je wat.
Tot een paar jaar geleden werd een paard "ster" als ze op de stamboekkeuring voor 2 onderdelen samen 140 punten had, met een minimum aantal punten voor exterieur, maar deze punten zijn omhoog geschroefd, ik weet alleen niet tot hoe hoog Bloos (inmiddels dus gelezen: minimaal 70 voor exterieur en gemiddeld 75 punten, dat is dus een behoorlijk hogere eis)

En tijdens de IBOP krijgt het paard ook punten, maar hoeveel punten er nodig zijn voor het predikaat, dat durf ik niet te zeggen Bloos

Hier staat een heleboel informatie voor je, waaronder ook de punten voor stamboekopname en predikaten:
http://www.kwpn.nl/cms/servlet/cms.serv ... diaId=1223

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:16

luxje schreef:
Je kunt haar, ook hier weer als ik me niet vergis, 3 keer voorbrengen voor een kwpn keuring

Hoe kom je hier nu bij? Je kunt ze voorbrengen tot je een ons weegt, of het nut heeft is een tweede. Er is ook geen leeftijdslimiet, dus ook merries van bijv 25 mogen naar de keuring. Vanaf 3 kunnen ze opgenomen worden in het stamboek.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 18:55

ok ze kan dus nog gewoon ster of keur worden

Op de keuring worden ze toch alleen voorlopig keur, bij 2 of 3 goede nakomelingen is dat toch pas definitief?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:58

Nee ze worden definitief keur zoals hierboven al meerdere malen is omschreven Knipoog
edit: Ik haal 2 topic's door elkaar heen :

viewtopic.php?f=22&t=727885

Wordt precies bijna dezelfde vraag gesteld hier.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:13

Sammie schreef:
luxje schreef:

Hoe kom je hier nu bij? Je kunt ze voorbrengen tot je een ons weegt, of het nut heeft is een tweede. Er is ook geen leeftijdslimiet, dus ook merries van bijv 25 mogen naar de keuring. Vanaf 3 kunnen ze opgenomen worden in het stamboek.

Is dit dan veranderd?
Mijn eerste paard was een merrie welke al op de stamboekkeuring was geweest en was opgenomen, toendertijd moesten ze nog op de centrale keuring op voor "ster" dit heeft ze toen niet gehaald (als 3-jarige)
Toen ik haar kocht als 9 jarige wilde ik haar weer naar de stamboekkeuring doen voor "ster" maar toen werd mij verteld dat je je paard max 3 keer mocht aanbieden op de stamboekkeuring
Dus òf ik ben toen verkeerd voorgelicht òf de regels zijn intussen veranderd (was in 2003) Bloos

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:15

Ik heb écht nog nooit gehoord van deze regel. En hij is ook niet terug te vinden in de stamboekrichtlijnen. Was het niet in hetzelfde jaar oid dat je d'r aan wilde bieden, misschien in een andere provincie oid?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:29

Sammie schreef:
Ik heb écht nog nooit gehoord van deze regel. En hij is ook niet terug te vinden in de stamboekrichtlijnen. Was het niet in hetzelfde jaar oid dat je d'r aan wilde bieden, misschien in een andere provincie oid?

Nou ik wel hoor Sammie;ik heb er zelf ong 10 jaar geleden ook mee te maken gehad. Rolleyes
Of het nu nog geldt zou ik ook niet weten .

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:36

Sammie schreef:

nee op beide vragen Bloos
Ze was als 3 jarige aangeboden op de stamboekkeuring, toen had ze de punten voor "ster" alleen moest je in die tijd nog naar de centrale voor "ster" en toen heeft ze het niet gehaald (was in '96)
Ik heb haar in december 2002 gekocht en wilde haar in mei 2003 voor de keuring doen, mede omdat je toen op de stamboekkeuring al het sterpredikaat kon behalen
En toen werd mij verteld dat ze maar 3 keer aangeboden kon worden

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:40

Hoe zit dat dan met graatverhoging.
Hoe vaak mag dat.
Onze merrie is ster ,heeft een goede IBOB ,maar werd te klassiek verklaard voor keur.
Hoe vaak mag ze nu nog voor het keurpredikaat?Mij staat nl ook bij dat je maar drie keer mag.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:17

Zover ik weet mag je je merrie in totaal 3x aanbieden op een keuring.
Hoe dat zit met een graad-verhoging weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat dat ook maar een beperkt aantal keren mag.

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:19

anneliesdj schreef:
Ik heb een merrie van 9 jaar en vraag me af of zij nog naar een keuring kan?
Tot welke leeftijd mag dat en waaraan moet een merrie voldoen?

bij ons (haflingerkeuring) is er een catogorie 8jaar en ouder als dat bij andere paarden ook zo is dan zou je dus gewoon mee kunnen doen