Hoe doen jullie dat met deken merrie: veulen in maart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

francisca2

Hoe doen jullie dat met deken merrie: veulen in maart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 22:51

Hoi,

Ik vroeg me zo eens af. Mijn merrie verwacht half maart een veulen. Dat is best vroeg, maar zij komt uit Amerika, en daar is het over het algemeen rond die tijd iets warmer. We hebben haar in de winter wel onder een deken gezet, omdat ze erg dun in het haar zat. Maar tot gisteren was het gewoon nog koud. Hoe doe ik dat nou met de deken van de merrie? Ik bedoel: ik kan hem niet omhouden want dan komt de veulen er waarschijnlijk in vast te zitten, maar het is ook nog te koud om haar al zonder deken te zetten. Of zal ik nu al afbouwen met een zomerdeken ofzo. Ik weet eigenlijk niet hoe ik dit aan zal pakken. Ze zit gewoon dun in het haar........ Heeft iemand een gouden tip?

Dank je wel alvast,
Francisca

Liselot

Re: Hoe doen jullie dat met deken merrie: veulen in maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:58

gewoon afbouwen, als ze het koud heeft maakt ze vanzelf wel haar aan Knipoog wel zorgen dat ze niet op de tocht komt te staan

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:05

Je veulen komt niet vast te zitten in het dek mits het goed past.
Maar ik neem aan dat je gaat waken als het zover is??? Als de uiers gaan kegelen dan kan je het dek gewoon af doen. Ze krijgt het veulen op stal....toch??? Alhoewel het op het moment eigenlijk zo warm is dat ze ook zonder dek kunnen in elk geval
op stal.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:06

wat voor deken heb je erop??
ik ken mensen die met hetzelfde probleem zaten, zij hebben de deken afgepakt en een warmte lamp in de stal opgehangen. Toen het veulen er was hebben ze de deken weer erop gelegd en de bilkoorden verwijderd, veulen dook gewoon onder de deken door en heeft nergens last van gehad

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 09:31

Ik heb ook altijd de deken erop en de bilkoorden eraf dus gaat perfect

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 09:38

Ha Francisca,
Ook al de kriebels zie ik Knipoog . Ik denk dat je gewoon moet afbouwen (idd een zomerdekentje) en niet zo'n amerikaanse deken om moet doen met singels tussen de achterbenen door.

Groetjes,

Bianca

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 10:55

Lekker afbouwen naar zomerdeken en dan naar niks. Dan kan je jezelf ook niet voor de kop slaan als het veulen wel iets overkomt door de deken. Het hoeft niet alleen bij de beensingels te gebeuren maar kan ook bij de buiksingel. Veulens maken rare bewegingen Knipoog

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 10:55

als het overdag zo warm is zou ik hem afdoen.
is ook beter voor de ontwikkeling van je veulen.
en beter voor de merrie
ze heb het toch warm van de dracht dus die deken hebben ze niet nodig hoor
en als het veulen er is zou ik ook geen deken om doen anders kan het veulen tijdens het drinken met zijn hoofd in de buiksingels komen en overlijden Verdrietig
voor meer info kan je me gewoon pmen Lachen

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:59

Ons veulen is op 22 januari geboren, wij hebben de merrie heel bewust geen deken opgedaan toen het najaar werd.

Ook deze merrie had een heel dun velletje en zelfs nu is het geen haarbol maar alles gezond en wel ( dit als tip voor een volgende dracht )

Wij zijn ook geen voorstander voor dekens op merries waar veulens bij lopen, een ongelukje zit in een klein hoekje.

Het wordt vandaag en morgen goed weer dat zou een goed moment zijn om zeker al naar een dunne deken over te stappen en daarna zo snel mogelijk de deken er gewoon helemaal af.

Je zult zelf uiteindelijk moeten beslissen wat je er mee doet maar beperk de risico´s zoveel mogelijk lijkt me.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:32

mijn merrie staat momenteel met een dun regen dekentje. Op het moment dat het veulen zich aandient gaat het deken eraf. En komt er voorlopig niet op. Met het veulen gaat e toch niet in de regen naar buiten in het begin. Dus kan ze op stal wennen aan het leven zonder deken.
Van de zomer krijgt ze gewoon wel weer en zomerdeken op. Maar dan is het veulen ook groter en slimmer Knipoog ( hoop ik dan)

Roelensteijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:28

hoi francisca, Lady Spicy krijgt ook een veulen in maart en staat nu nog met een deken om, overdag als het boven de 5 graden komt ( droog weer) doe ik hem al af. Als het een beetje meezit met het weer kan ik in maart wel de deken al afbouwen.
Als ze begint te kegelen gaat de deken af. (Dus maar hopen dat het dan niet vriest of gaat sneeuwen in maart zoals bij het vorige veulen. Ze had toen geen deken die winter en kreeg geen wintervacht maar werd wel vaak verkouden)
Groetjes Marielle

_nathalie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:06

ik dnek dat afbouwen het beste is...

francisca2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 23:30

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Ik krijg inderdaad wel al een beetje de kriebels. Ik ga maar een beetje afbouwen. Vind het soms wel een beetje zielig, want dan heb ik het koud, en dan denk ik dan zal zij het ook wel koud hebben Bloos , maar ja ik ben ook wel een ongelooflijke koukleum Haha!

Thanx!

Groetjes,
Francisca

ps.: leuk Marielle dat jullie ook weer een veulentje krijgen!
ps: Hey Bianca, gaat het ook goed met jouw paard?

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:51

Mijn merrie heb ik die winter gewoon zonder deken laten staan en ik heb haar tot en met de kerst gereden en 5 maart kreeg ze haar veulen. Ze kreeg bijna geen wintervacht, maar toch werd ze niet ziek en ging zelfs in de modder liggen rollen omdat ze het zo warm had. Het veulen is trouwens geboren tijdens de vrieskou met een dikke pak haar, net of ie wist dat het koud was buiten. Haha!

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:55

ik heb mijn merrie(vandaag uitgerekend) ook nog onder dek staan. de bilkoorden heb ik eraf gehaald en de staartflap omhoog vastgezet en een dekensingel om dr middel gedaan. blijft goed liggen en ze houdt het gewoon warm.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:00

ik denk dat het wel meevalt hoor..
Mijn geschoren merrie staat nu overdag zonder deken en heeft afgelopen nacht met een zweetdekentje opgestaan en heeft het niet koud gehad..

francisca2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 22:26

Thanx!

Het wordt nu wel spannend, ze gaat steeds meer tekenen vertonen dat het niet meer heel lang gaat duren.......

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:45

francisca Patrick en ik zatten van de week al te denken hoe je het met de deken zou doen Haha! Haha!
Ik vind het echt spannend!!straks zo'n klein lief veulentje op stal Lovers

francisca2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 14:57

Nou, deken is er helemaal vanaf. Het gaat echt niet lang meer duren....

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:59

francisca2 schreef:
Nou, deken is er helemaal vanaf. Het gaat echt niet lang meer duren....

spannend!!
Ik hoop wel dat ik in de buurt ben als het zover is Haha!