Wat versta jij onder de eigenwijzigheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meissie17

Wat versta jij onder de eigenwijzigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 18:16

Hee allemaal!!
NU ben ik wel eens benieuwd wat jullie verstaan onder de eigenwijzigheid van de haflingers haha.

En wat voor trucjes gebruiktje haf weleens onder het rijden ?

xx

_Mel

Re: Wat versta jij onder de eigenwijzigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:27

heel hard op ene plas afgaloperen en dan remmen Knipoog

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:51

Eigenwijs?Daar kan ik een heel verhaal over schrijven.
Eigen wijs,wil zeggen dat iets of iemand iets doet op zijn eigen manier.
Klinkt dus al niet meer zo negatief.
Iets op je eigen manier doen,is leuk,wordt over nagedacht,iemand heeft een eigen inzicht.

Eigenwijs met betrekking op de haflinger heeft vaak een negatieve klank.
Meer eigenwijs in de zin van koppig zijn,niet willen meewerken,streken hebben.

Nou,dat heb ik wel gezien bij de Haf.
En weet je wat daar nu zo triest aan is?
Vaak door de opvoeding,het ontbreken van leiderschap,een minder manier van huisvesting,en al dit soort zaken,lijkt ie zo eigenwijs.
Moet ie zo sterk meedenken,om toch echt iets duidelijk te maken.

Nee,eigenwijs in de zin van koppig,ken ik niet.
Wel eigenwijs,om op zijn eigen manier dingen aan de ruiter te laten zien.
Geef je steeds been bij elke stap?Prima toch ga ik stilstaan.
Leer je mij voor een koekje te gaan liggen?Prima toch,ga ik braaf liggen als je het zadel erop legt.
Mag ik vandaag van jou de baas zijn?Mooi toch,ren ik in het bos heel hard naar huis.
Kan ik van de ruiter niet opaan?Jammer,voel ik me alleen,schrik ik overal van.
Trek je steeds aan mijn teugels?Oke,pak ik het gewoon vast,ga ik nog harder trekken.

Een haf eigenwijs,echt niet,gewoon slim meedenken met het baasje,in de hoop dat ie er iets van leert.

Groet Dagmach

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:04

Wat Dagmach al zegt. De 'eigenwijsheid' van de Haflinger komt inderdaad 9 van de 10 keer door gebrek aan opvoeding. Mijn Haf staakt soms. Dan zet ze geen stap meer. Gewoon omdat haar is aangeleerd dat zij kan maken wat ze wil. Als ze bij haar oude eigenaar staakte lokte hij haar met eten. Vind je het gek dat ze nu bij het wandelen stil gaat staan? Ze wil biks!
Ik zal jullie al haar kuren besparen. Niet dat het er erg veel zijn, maar dat hoort bij een topic over gebrek aan opvoeding en niet over eigenwijsheid.

Toch kan mijn Haf ook wel gewoon eigenwijs zijn Knipoog . We hadden in de paddock een draad op ong 1.30 meter hoogte hangen zodat de kleine paardjes daaronderdoor konden als de grote paarden ze op zouden jagen. Mone loopt op haar dooie akkertje onder de draad door, en gaat daar op de grond zoeken naar denkbeeldig gras. Maar ze durfde niet terug. Dus ik maak het draadje los, paard weer in het gewone deel, draadje weer vast. Maar mevrouw ging meteen weer terug. Ik paard weer terug doen, maar de draad zat nog niet vast of ze stond alweer aan de andere kant. We hebben de draad nu maar weggehaald om te voorkomen dat Mone door alle draden heen gaat proberen te drukken...

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:25

Ik versta onder eigenwijs niet direct een gebrek aan opvoeding. Mijn bijrijdhaf is ook eigenwijs; springt over draden heen omdat het gras aan de overkant altijd groener is, moet altijd der neus in de ton biks steken als we er langs lopen als ik even niet op let, 10 keer nee zeggen en nog steeds proberen, enzovoort..

Opgevoed is ze iig wel. Een tik of stemverheffing doet haar al schrikken en dan zie je die oogjes zo onschuldig kijken, 'sorry baasje..'

Iig staken doet ze nooit, ze loopt netjes mee aan het halstertouw en met wassen, poetsen, rijden zet ze maar dan ook nooit een stap verkeerd. Af en toe gewoon van die kleine fratsjes, die eigenlijk altijd met eten te maken hebben..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:56

Roelke_ schreef:
Ik versta onder eigenwijs niet direct een gebrek aan opvoeding. Mijn bijrijdhaf is ook eigenwijs; springt over draden heen omdat het gras aan de overkant altijd groener is, moet altijd der neus in de ton biks steken als we er langs lopen als ik even niet op let, 10 keer nee zeggen en nog steeds proberen, enzovoort..

Opgevoed is ze iig wel. Een tik of stemverheffing doet haar al schrikken en dan zie je die oogjes zo onschuldig kijken, 'sorry baasje..'

Iig staken doet ze nooit, ze loopt netjes mee aan het halstertouw en met wassen, poetsen, rijden zet ze maar dan ook nooit een stap verkeerd. Af en toe gewoon van die kleine fratsjes, die eigenlijk altijd met eten te maken hebben..

Ik denk niet dat wij van mening verschillen over eigenwijsheid, maar over opvoeding Knipoog . 10 keer nee zeggen zijn er 8 teveel in mijn ogen. Als mijn paard zomaar zijn neus in de bikston steekt als ik langskom vind ik dat gebrek aan opvoeding. Er wordt pas gegeten als dat van mij mag.
Zo is het leuk, maar het wordt snel minder leuk als ze bij het naar de bikston trekken op je tenen gaat staan. En dan wordt het ineens bestraft.
Mone mag best eigenwijs zijn. Ze mag best een keer geen zin hebben ergens in. Prima, ik heb ook niet altijd overal even veel zin in. Maar ik bepaal wel wat we gaan doen. We pakken dus geen pluk kuil als we naar buiten lopen. Eten doen we in de wei, niet tijdens het wandelen (met uitzondering van de graaspauze).
Ik voer nu een zero-tolerance beleid met Mone. Dit omdat ze bij haar vorige eigenaar dus wel zomaar een hap biks mocht jatten, zij bepaalde het looptempo, ze werd behandeld als een princes. Nu ze bij mij is zit het even anders. Ik bepaal wat er gebeurt, en iedereen die mij volgt wordt behandeld als een koningin Knipoog .

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:22

de mijne is echt een slimmerd maar ook wel weer dom.
zal 1 van de vele dingetjes vertellen.

hij stond in de bak met hek dichtgeknoopt met een touw en daarboven een schrikdraadje.
daar was hij sochtends al ingezet.
ik kwam smiddags aan om een uur of 4 en hij stond er wel gewoon normaal loop ik ff naar hem toe.
maar moest nu wat pakken uit de schuur daarnaast. dat is net om het hoekje en kan ik hem niet meer zien.
de boer was er ook.
hij liep al te schoppen tegen het hek dat hij aandacht wou.
niks van aangetrokken en ik kom 2 minuten later terug, weg paard en hek is open.
ik denk jij kleine eigenwijse drol dat je der bent.
stond hij dus lekker gras te eten in de berm.
(het schrikdraad had ik wel uit gedaan.
maar hij heeft gewoon het hek open gemaakt (dat touw eraf) en dan duwd hij het met ze neus open (weet precies hoe hij het doet) namelijk wel vaker gezien.
en dan doet hij gewoon ze hoofd naar beneden en heel snel onder het schrikdraad door rennen.

hij is wel een beetje dom asl hij dat nou eerder had gedaan had hij langer gras kunnen eten.

en toen had ik nog het probleem om hem te vangen.
eerst kwam hij nog wel met een beetje biks maar daar stinkt ie niet meer in.
dat zit ie je echt zo aan te kijken van pak me dan je kan me toch niet pakke.
weet je.
en als je dan naar hem toe gaat gaat ie heel hard weg rennen en nog ff een hoop gepiep erachter aan (je kent het wel denk)
nou dan laat ik hem maar lopen, want het heeft echt geen zin.
en dan komt hij later wel weer als ik ze stal heb gedaan en als er eten in ze bak ligt.

echte haffies he.
zo hoort het
lief trouw en ondeugend

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:23

Eigenwijsheid is een vorm van wijsheid Koe

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:26

lolaaatjuhh schreef:
Eigenwijsheid is een vorm van wijsheid Koe

dat is ook waar ja Haha!

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:37

eigenwijsheid. licht idd het meest aan opvoedig zoals iemand hierboven al zei.
dat wil zeggen. niet goed opgevoed. dus als het pard iets wil, laat je zijn gang gaan.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 10:09

Haha ik vind het echt hele leuke verhalen , eigenlijk gewoon droge humor Tong uitsteken
Nou ik zal je eens vertellen wat ik dacht van de eigenwijzigheid van de hafjes, ik dacht dus echt dat daar onder viel bokken, heel veel weigeren. Maar dat blijkt toch niet zo te zijn.

Ik was ook een keer met me hafje op een buitenrit en de eigenaar ging mee en die kwam dus iemand tegen lekker aan de babbel dus. nou dus ik denk ik wacht wel even maar nee hoor mevrouw die wou door, ging ze schrapen met haar hoef over de weg, en gewoon door lopen hea terwijl je de rem er opzet, en je trekt met alle macht( niet letterlijk hoor) en roept van alles, nee hoor gewoon door lopen Tong uitsteken

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:09

Ja,die vind ik leuk,zo heb ik het woord eigenlijk nog nooit gezien.

Een haf heeft een eigen wijsheid.
Ja,ik zei toch al dat ze zo slim zijn.Ze denken zo graag met je mee.
Ze zijn wijs op hun eigen manier,mijn oudste met heel veel humor,altijd lachen die is vindingrijk Tong uitsteken

Zie,daarom vind ik het zo'n leuk ras Haha!

Groet Dagmach

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:06

dat stomme gedram, das ook eigenwijzheid, heet ik echt. En altijd als je, de mijne, bij Rosa krijg ik het er nouwelijks af, ze stil zet ze altijd een duwtje extra geven Vork

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:20

Eigenwijsheid is meestal inderdaad het gevolg van een slechte "opvoeding".. niet concequent zijn. Daardoor ontstaan problemen als staken, er vandoor gaan of ineens omdraaien bij longeren/rijden, naar de uitgang rennen in de bak, naar het gras toe rennen etc. (heb het allemaal meegemaakt met mijn haf toen ik zelf nog erg jong was Knipoog ).

Daarbij zijn de meeste haflingers gewoon ontzettend slim en weten ze heel makkelijk misbruik te maken van mensen die niet concequent genoeg zijn.

Mijn haf is ook een ontzettende draak als het gaat om uitbreken in de wei/paddock.. daar is behalve een goede omheining niet zo veel aan te doen.. ze is gewoon te slim zeg ik altijd maar Tong uitsteken

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:30

Ik wil het niet eigenwijs noemen.
Ik noem het humor...

Het is vaak zo jammer dat ze de haflinger hersenen hebben gegeven... ze kunnen zo goed nadenken, willen alles weten.... en proberen toch altijd weer iets nieuws uit....

Mooi ras.

Romanolover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:43

Mijn vriendin had ook een keer voor de wedstrijd gingen ze nog even met zun allen een klein rondje bos want dat was daar dichtbij nou haar haflinger wist het wel... hij is der in volle galop vandoor gegaan en voor een heel groot meer stond die zomaar stil.. mijn vriendin viel in de plas en dan het paard maar heel onschuldig kijken. ze heeft zich maar afgemeld want ze was helemaal vies

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:45

ik vind het ook meer humor, bv als de stal maar op een kiertje openstaat eerst heel lief doen en dan ineens de deur open duwen en knalhard naar de paddocks rennen, daarna blijft ie wachten tot ik hem kom halen met van die pretoogjes en zo doet ie nog wel meer kleine dingetjes, niet gemeen gewoon grappig.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:59

Eigenwijsheid? Maak kennis met mijn haflinger Kyra en je weet precies wat eigenwijsheid is Haha!

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:18

Eigenweisheid. Vind ik meer de ruiter negeren en je eigen ding doen Tong uitsteken

Wat iej dan doet,HAH ! Maf of hy gaat op één plek als een idioot lopen springen met my erop. of springt in een keer met volle vaart opzij. Vingers aflikken Moet er zelf atyd wel om laggen eerlyk gezegt

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:53

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 15:23

Tozalin jouw dier op het filmpje eigenwijs?

Met je been wil je voorwaarts,met de teugel houdt je tegen.
Hoezo eigenwijs?
Dier snapt echt niet wat je van hem wilt,kijk naar zijn staart.

Nee,gewoon r en l drijven,voor de ruimte geven dan zal die het keurig doen.

Nee,ook deze haf laat zien op zijn eigen wijze dat ie het vrouwtje echt niet snapt Haha!

Groet Dagmach

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:22

Ja je heb gelijk....

Maar over humor gesproken....

Vandaag moest hij aan de passoa... dus sta hem helemaal op te tuigen, wil zijn hoofdstelletje aan doen dus netjes halstertje af... mijnheer doet zijnhoofd van me af en rent heel hard de bak door met dekje en passoa op zijn rug.
Stop aan het einde van de bak, draait om en gaat me aan staan kijken...
Okay... dan er maar naartoe met je hoofdstelletje...

De ene zou het eigenwijs noemen maar ik noem dit gewoon humor.

axje_en_jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:28

mijn haff heb de truckjes onder het rijden alsje niet oplet wegspringen en er heel hart van door gaan en turlijk ok achter een ander paard aan
soms met aan singelen en logeeren heb die wel is de neiging om te gaan stijgeren en slaan met ze voor beenen Vork

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:51

axje_en_jess schreef:
mijn haff heb de truckjes onder het rijden alsje niet oplet wegspringen en er heel hart van door gaan en turlijk ok achter een ander paard aan
soms met aan singelen en logeeren heb die wel is de neiging om te gaan stijgeren en slaan met ze voor beenen Vork

dit vind ik dus wel dat het een kwestie van opvoeding is.
die van mij hoeft dat echt niet te flikke om te schoppe.

die van mij schopt, steigert en bokt ook, maar dan wel op comando Haha!