Letters uit moedersnaam gebruiken voor veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Letters uit moedersnaam gebruiken voor veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 13:08

Je ziet vaak dat moedersnaam door gegeven word aan de veulens (iig kwpn)
Bv paola, raola, saola enz.
Dat gebeurd dan weer meer met merrieveulens dan hengstveulens.
Waarom is dit nu precies en doe je dat met alle veulens uit dezelfde merrie, of zoiezo met de 1ste die het dan weer doorgeeft aan haar veulen?
Laatst bijgewerkt door holly op 15-02-07 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Pascha

Re: Letters uit moedersnaam gebruiken voor veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:51

Meestal doen ze dat om herkenbaarheid te geven aan de afstamming, dus om een bepaalde merriestam te kenmerken.
Utopia stam, Twiggy-stam, Leen-stam, enz enz.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:51

Gewoonlijk bij alle merrieveulens. Zo heb ik een S.Zelusiena (uit K.Zelusiena, Ezelusiena, Zelusiena, Melusiena etc). Inderdaad zodat je direct weet uit welke lijn ze komt.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:04

Dat doe je dan bij alle merrieveulens. Bij mijn buurman heet alles -ona. Het begon met Epona, al haar directe dochters hebben dat ook in hun naam (bijv Lepona, Repona) en alle dochters die weer uit die merries kwamen eindigen ook weer op -ona, meestal met een andere klinker (Palona, Wallona), zodat je bij hún dochters weer hetzelfde principe kunt toepassen (dus weer alleen een andere beginletter)

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 01:17

Zie ook bij ons nl. laatsgeborene Cesselina uit Tesselina en weer uit Wesselina.
Zo ook Zabine uit Labine weer uit Fabine etc. etc.

Het gaat hier dus ook om merries en geen hengsten die krijgen nl. heel ander soorten namen.

Wodile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:56

zelf heb ik Wodile uit Rodile uit Odile uit Modile
en Rajate uit Majate

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 12:40

Het mag maar hoeft dus niet?
Het is dus niet zo dat je het 1ste veulen zoiezo de naam meegeeft.
En het is dus ook niet zo dat je de beste veulens de naam meegeeft.
Gewoon wat jij wil?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:46

nee het is niet verplicht.

mijn opa/oom heeft alle merries als 2de naam Diva gegeven, van hun stam (KWPN tuigpaarden)

Vroeger begonne met (geloof ik) Parjo Diva, daarna nog tig: Jenda Diva, Grenda Diva, Gerda Diva, Ada Diva, Brenda Diva en nu heb ik Loes Diva

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:50

Goh er is geen enkel stamboek die dit verplicht hoor. Wat wel kan bij sommige stamboeken is dat ze ofwel met de vaderletter moeten beginnen ofwel met de moederletter of ook hengstveulens beginnen met de vaderletter en de merrieveulens vrij. Of ze hebben standaard een letter van het alfabet per jaar. De merrienamen bij mijn eindigen nu standaard op de letter a. Is stom toevallige zo gekomen hoor. Bij toeval ontdekten we dat zelfs al bij de pony's indertijd de merrietjes namen gaven die eindigden op a. Nu bij de paarden ook eigenlijk. Nu hebben we besloten om dat zo verder te doen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:22

He wat leuk petra mijn merries eindigen ook allemaal op een A. Haha! Maar ik wil ze op Antha laten eindiogen. Rojantha, Briantha en dit jaar wellicht een Chyantha Haha!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:22

Wij gebruiken het ook voor herkenbaarheid. Ookal zijn het soms niet de mooiste namen, het is wel duidelijk. Ik vind het jammer dat sommig nakomelingen uit onze stam de stamnaam niet meer dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:27

Ik vind het wel zonde als een paard geen 'eigen' naam heeft. Dus geef ik merrieveulens altijd een eigen naam en dan de stamnaam. Ik heb een Wilde Carla gehad, Zinne Vottie en nu [naam] Dieni. Hebben ze een eigen roepnaam en toch de stamnaam in ere gehouden.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:32

Dat kan natuurlijk ook. Zo hou je de stamnaam in ieder geval in ere en heeft de merrie en (andere) roepnaam. Onze paarden hadden allemaal een bijnaam (kaatje, skimmie, triggie, beer enz.).

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:39

ik heb er 1 uit de ottie tottie stam
en die heet walottie niet de mooiste naam,
maar ik noem haar gewoon Lot,
want die stam naam is natuurlijk ook speciaal en helemaal de naam veranderen lukt niet bij het stamboek

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 15:41

Veel fokkers kiezen ook voor een letter uit hun eigen naam achter de naam van het paard.
Dan heb je niet alleen de naam van het paard wat je doorgeeft, maar ook de letter erachter. Dubbelop, maar wel leuk.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:02

Ach mijn paarden hebben allemaal een bijnaam. Rojantha: Neuroot (Rojantha werd Ro en vervolgens vanwege haar gedrag Neuroot), Primavera noemen we Spriet (ze is erg rank en pri / priet klonk niet en toen werd het spriet) Briantha noemen we reus (omdat ze met 9 maanden al 1.61m was) Dus alle paarden hebben hun eigen naam hoor Knipoog Ik denk dat het bij ieder paard wel is ongeacht stam-naam of niet vind het onzin om ze dan daarnaast nog een aparte naam te geven met als reden dat het beestje anders geen eigen naam heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:37

Merilyn schreef:
vind het onzin om ze dan daarnaast nog een aparte naam te geven met als reden dat het beestje anders geen eigen naam heeft.

Nee, spriet, neuroot en reus zijn leuke namen voor een paard.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:40

Ik vind het persoonlijk altijd wel doodzonde als je fokt met een merrie van Rianda-Fianda-Anianda en je noemt het veulen dan bijvoorbeeld Truus

Het hééft namelijk wel wat, zo'n rij opvolgende merrienamen.

Mijn [naam verwijderd] heet eigenlijk [naam verwijderd] [naam verwijderd], omdat de merrielijn zo al generaties lang gaat. De fokker van die lijn is inmiddels niet meer, er is niet zo heel veel meer uit die lijn gekomen verder. [naam verwijderd] is de eerste die ikzelf gefokt heb en ik hoop nog wel wat veulentjes van haar te mogen krijgen. [naam verwijderd]'s veulentjes gaan allemaal eindigen op '[naam verwijderd]'. Waarbij [naam verwijderd] [naam verwijderd] dus in feite de link is tussen de uitgang '-landa' en de nieuwe uitgang '-[naam verwijderd]'. Heb er lang over nagedacht, dit is wat ik wil doen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:32

[***] schreef:
Nee, spriet, neuroot en reus zijn leuke namen voor een paard.

prima namen toch Haha! ze reageren direct Knipoog

Carla is anders ook een vreselijke naam. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:33

Vandaar dat dat de stamnaam is die erachter komt, en ik wél een fatsoenlijke roepnaam heb.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 07:49

holly schreef:
Veel fokkers kiezen ook voor een letter uit hun eigen naam achter de naam van het paard.
Dan heb je niet alleen de naam van het paard wat je doorgeeft, maar ook de letter erachter. Dubbelop, maar wel leuk.

Dat doen wij ook maar dan alleen niet van onze maar van onze straat. Eigenlijk was het de bedoeling om er Van de Rozeboom van te maken maar dan worden de namen veel te lang naar mijn smaak en dat is dan weer zo typisch Belgisch en internationaal niet goed klinkend dus hebben we er VR van gemaakt. Alle rijpaard veulens krijgen nu dit achtervoegsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 08:48

Je gaat dus niet verhuizen Haha!