vraagje over cremello

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GAM

vraagje over cremello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 21:18

ik heb nu al een aantal keer gehoord, dat mensen mijn pony de kleur cremello geven. laat ik hier noounooit eerder van gehoord hebben Bloos , dus ik was best nieuwsgierig wat dat nou eigenlijk precies was cremello.

mijn paardje is bont geboren met 2 blauwe ogen, een kant zwart omlijnt en de andere kant roze. bij 2,5/ 3 is ze helemaal wit geworden. ik zag toevallig die QH hengst(cremello) op bokt staan, maar daar lijkt ze kwa kleur helemaal niet op, maar ik weet dan ook niet waar ik naar moet kijken.

en ik las ergens anders op bokt dat albino ogen niet bestaan, min eerste paardje had dat wel, heb ik me laten vertellen, wat is hier het verhaal van,

kunnen jullie mij helpen om mn vragen Bloos Haha!

Supertje

Re: vraagje over cremello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 22:11

Jouw paard kan geen cremello zijn.
Een cremello is eigenlijk een vos, die 2x verdund is qua kleur door een gen wat creme heet. Dit is een gen wat de kleur lichter maakt. Heeft een paard 1 kopie van dit gen dan wordt de kleur 1x verdund, en wordt een vos een palomino, een bruine een valk, en een zwarte een smoky zwarte. Heeft een paard echter 2 kopieën van dit gen dan wordt de kleur nog een keer verdund, en wordt een vos een cremello, een bruine een perlino en een zwarte een smoky cream. Deze laatsten zijn z.g.n. Double Dilutes, letterlijk dubbel verdunden.
Deze paarden hebben allemaal een hele lichte vacht en manen, van heel licht beige tot licht abrikooskleurig, afhankelijk van de basiskleur, en worden ook al geboren met deze kleur. Ook hebben deze paarden een compleet roze huid en blauwe ogen. Deze kleur blauw is echter anders dan de kleur blauw van maanogen, het is meer groen/blauwig, soort aquakleurtje.
Een cremello kan trouwens ook bont zijn, dan zijn de delen die bij een 'gewone' bonte donker zouden zijn beige en het wit gewoon wit. ECHT wit is een cremello dus zeker niet, het onderscheid is goed te zien.

Maar jouw paard kan dus al geen cremello zijn vanwege het ene zwart omlijnde oog, een cremello heeft namelijk altijd een compleet roze huid. Ook wordt een cremello niet langzaam lichter (tenzij een paard ook schimmel is, dan wordt hij net als iedere schimmel uiteindelijk wit).
Als jouw paard gewoon gekleurd geboren is, en daarna wit geworden is het een schimmel, bont geboren. De blauwe ogen komen dan van een ander gen, en dat is óf van het Splashed White, óf van Frame Overo, beiden zijn verschillende bontpatronen en de enige genen die blauwe ogen geven.
Wat voor tekening had je paard voor ze wit werd, en wat voor kleur was ze?

Albino's bestaan inderdaad niet bij paarden. Een albino zou compleet pigmentloos moeten zijn, en rode ogen moeten hebben (dus niet roze om de ogen heen, maar de iris zelf moet dan rood zijn). Dit is bij paarden tot nu toe nog nooit ontdekt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt zo Lachen

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 22:29

@ supertje: super bedankt voor je duidelijke uitleg. ik denk dat ik het nu wel begrijp. ik gegon eigenlijk te twijfelen omdat zoveel verschillende mensen erover begonnen. maar zoals jij het uitlegt is het idd dat mijn pony geen cremello is.

hier nog een foto van het bontpatroon wat heel weinig is. en van haar blauw oog.

zwarte kant blauw oog
Afbeelding

roze kant blauw oog
Afbeelding

dit was haar bont patroon, alleen der hoofd(zie zwarte kant, blauw oog) en die vlek op haar hals en op de rug

Afbeelding

ik weet dat mijn merrie toen gedekt is door een QH 3kleurbont, geloof dat hij jango heette of dergelijke

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 00:46

Een cremello is het dus absoluut 100% zeker niet. Veel mensen noemen trouwens alles met een licht kleurtje en evt. blauwe ogen een cremello, ook worden vaak alle Double Dilutes onder cremello geschaard, terwijl er dus zeker verschil in zit. Cremello is vaak het enige wat mensen kennen voor zo'n kleur.

Jouw merrie is een schimmel, zwartbont geboren. Wel 'apart' bont naar NL maatstaven, ze is namelijk niet simpelweg alleen Tobiano oftewel platenbont.
Er zijn verschillende genen die bont geven, en ze geven ook allemaal een andere tekening.
De bekendste is Tobiano, het 'gewone' bont wat je het meest ziet. Vier witte benen, donker hoofd en ronde vlekken waarbij het wit de bovenlijn kruist. Tobiano geeft geen blauwe ogen en aftekeningen op het hoofd.
Dan is er nog Frame Overo, wat wit geeft wat horizontaal verdeeld is en waarbij het wit niet de bovenlijn kruist. Frame betekent letterlijk 'lijst', het wit is a.h.w. ingelijst door kleur. Frame geeft geen witte benen, wel witte hoofden en blauwe ogen, eigenlijk zo'n beetje het omgekeerde van Tobiano.
Splashed White ziet eruit alsof een paard in de witte verf gedoopt is, het wit komt van onderaf, het geeft witte benen, wit vanaf de buik en vaak grote witte aftekeningen op het hoofd. Ook geeft het blauwe ogen. Splash aftekeningen zijn heel typisch scherp afgetekend.
Dan is er nog Sabino, wat ook witte benen, vlekken vanaf de buik en wit op het hoofd geeft. Sabino kan van heel minimaal gaan, een kolletje en een wit voetje (de meeste normale aftekeningen bij paarden zijn veroorzaakt door Sabino), tot een compleet wit paard. Het kan erg op Splash lijken, maar Sabino is vaak veel 'rafeliger' afgetekend, niet zo scherp.

Deze laatste 3 worden overigens bij de Paints etc. (en eigenlijk de hele US) onder 1 noemer geschaard, namelijk Overo, maar zijn dus 3 verschillende genen.

Deze verschillende bontpatronen kunnen ook samen voorkomen op 1 paard. Heeft een paard zowel Tobiano als een gen of genen uit de Overo-groep, dan wordt het Tovero genoemd, een samentrekking van Tobiano en Overo. En dit kan dus voor hele aparte aftekeningen zorgen omdat de patronen elkaar gaan overlappen. Dat is ook het geval bij jouw merrie, ze is Tobiano + 1 of meerdere genen van de Overo-groep.
Jammer dat je van de hengst niet exact meer weet of een foto hebt, dan had ik kunnen kijken wat voor patroon hij had.
Als je merrie trouwens Frame Overo draagt (wat mij aannemelijk lijkt), moet je wel oppassen met evt. fokken. Dan geen hengst erop zetten die ook Frame is, homozygoot Frame (2 kopieën voor frame) geeft namelijk z.g.n. Overo Lethal White Syndrome, oftewel OLWS. Veulens die dit hebben worden helemaal of bijna helemaal wit geboren maar sterven kort daarna vanwege een niet volledig ontwikkeld darmstelsel. De kans op zo'n veulen bij Frame x Frame is 25%.

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 10:10

@ druppeltje, wouw wat intressant om te lezen. maar ook wel ingewikkeld al die woorden.

maar mijn merrie is gewoon een vliegenschimmel, ik weet niet hoe ze geboren is, ik heb haar pas vanaf der 10de, kun je het zo zien of ze Frame overo draagt? want ik wilde haar nog wel een keer laten dekken.

nogmaals super bedankt voor je uitleg

dit is mn merriem een echte vliegenschimmel

Afbeelding

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:09

Ik zie hier geen druppeltje? Tong uitsteken Haha!

Schimmel op zich is geen kleur maar een veranderaar dat op een andere kleur voorkomt, dus schimmel kan op elke kleur voorkomen en het paard wit maken.
Als je niet weet wat voor kleur ze was bij de geboorte kan je dat dus niet meer zien nee.
Maar frame overo komt niet bij alle rassen voor dus ik denk dat die van jouw gewoon effen was.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 15:56

Even voor de duidelijkheid, het gaat hier in het topic als ik het goed heb over 2 merries toch? De merrie in je laatste bericht is de moeder van de eerste dan?
Ik kijk net in je profiel, en ik neem dan aan dat het om de merries Asta en Gizmo gaat?

De laatste merrie ziet er niet uit als een frame, er is bijvoorbeeld nog goed te zien dat ze een normale bles gehad moet hebben aan het pigment van de huid op het hoofd.
Schimmel is inderdaad niet echt een kleur maar een factor die de kleur verandert naar wit. Eigenlijk is het een genetisch 'foutje' waardoor een paard heel snel vergrijsd. Onder die schimmelkleur heeft een paard ook altijd nog een normale kleur. Bij een schimmel veranderd alleen de kleur van het haar, de huid blijft hetzelfde gepigmenteerd als hij was bij de geboorte, daaraan verandert niets.
Als Asta dus bont geweest is, moet ze waar de witte vlekken hebben gezeten hebben een roze huid hebben. Is de huid op het lijf geheel zwart dan is ze effen geweest.

Zoals Meavey al zegt, Frame komt maar bij een bepaald aantal rassen voor, zoals bijvoorbeeld bij de Paint Horses (de bonte variant van de Quarters, Quarters zijn nooit bont). En dat is waar Gizmo haar patroon vandaan heeft.
Bij Asta zul je er dus als ze geen Frame patroon heeft geen rekening mee hoeven te houden dat een veulen eventueel OLWS zou kunnen hebben, bij Gizmo wel.

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 19:49

klopt idd jah dat as de moeder is van gis.

als we asta gewassen hebben dat is ze in het gehaal donker onder haar vacht, dus ik denk dat ze effen is geboren. als ik het goed begrepen heb.

dan moet ik het idd even bij gis in de gaten houden wat voor hengst we erop gaan zetten ooit.

druppeltje mag ik je ontzettend bednaken voor deze wijze informatie. vind het echt interresant.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:41

Supertje schreef:
...Frame komt maar bij een bepaald aantal rassen voor, zoals bijvoorbeeld bij de Paint Horses (de bonte variant van de Quarters, Quarters zijn nooit bont). En .

Bij Quarters komen wel degelijk 'bonten' voor. Aangezien ze zowel het gen voor Sabino, Frame als Tobiano kunnen dragen. Tref je toevallig 2 quarters die dit gen doorgeven aan het veulen, dan kan een forse bonte het gevolg zijn.
Vroeger werden deze veulens niet door het Quarterstamboek geaccepteerd en werden ze bij de Paints ingeschreven. Sowieso stond men bij de Quarters teveel wit niet toe. Sinds Regel J227 is veranderd is QxQ nu gewoon een registreerbare Quarter hoeveel wit er ook op zit.
Dat het nog steeds niet graag gezien wordt op shows is een ander verhaal.

Overigens is er verschil tussen een blauw oog vanwege een creme-gen en een maanoog, wat ook gewoon blauw is maar dan vaak net iets donkerder.

Edit: hier een linkje van 100% Quarters met een Paint-uitstraling:
http://www.coloredhorses.com/qhcropouts.html
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 15-02-07 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:43

Afbeelding

dit noem ik een echte cremello Bloos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:07

De foto doet het niet Lachen

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 22:31

sorry supertje die bedanken waren voor jou, geen idee waarom ik druppeltje schrijf Bloos

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:29

DubbelDun schreef:
Supertje schreef:
...Frame komt maar bij een bepaald aantal rassen voor, zoals bijvoorbeeld bij de Paint Horses (de bonte variant van de Quarters, Quarters zijn nooit bont). En .

Bij Quarters komen wel degelijk 'bonten' voor. Aangezien ze zowel het gen voor Sabino, Frame als Tobiano kunnen dragen. Tref je toevallig 2 quarters die dit gen doorgeven aan het veulen, dan kan een forse bonte het gevolg zijn.
Vroeger werden deze veulens niet door het Quarterstamboek geaccepteerd en werden ze bij de Paints ingeschreven. Sowieso stond men bij de Quarters teveel wit niet toe. Sinds Regel J227 is veranderd is QxQ nu gewoon een registreerbare Quarter hoeveel wit er ook op zit.
Dat het nog steeds niet graag gezien wordt op shows is een ander verhaal.

Overigens is er verschil tussen een blauw oog vanwege een creme-gen en een maanoog, wat ook gewoon blauw is maar dan vaak net iets donkerder.

Edit: hier een linkje van 100% Quarters met een Paint-uitstraling:
http://www.coloredhorses.com/qhcropouts.html

Ah, dat wist ik niet, dat tegenwoordig ook cropouts geregistreerd kunnen worden als Quarters.
Wel even een kleine opmerking erbij, Tobiano kan eigenlijk niet verborgen blijven aangezien dit volledig dominant is (een heterozygoot exemplaar is fenotypisch gelijk aan een homozygoot exemplaar), itt tot Splash en Sabino die beiden incompleet dominant zijn, d.w.z. dat het effect groter zal zijn bij een homozygoot exemplaar dan bij een heterozygoot exemplaar.
Zogenaamde "slipped tobiano's" komen wel voor, effen paarden met alleen 4 witte benen en geen vlekken op het lijf en tóch tobiano, maar deze zijn extreem zeldzaam en vaak is er zelfs in die gevallen nog wel wit te vinden, zoals enkele witte haren in de staart of manen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:49

De term slipped tobi is idd bekend, maar veel mensen zullen bij een paar witte haren niet denken aan een bontpatroon Lachen