Hengstigheid en leeftijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jackyline

Hengstigheid en leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 11:52

Tja ik weet eigenlijk niet waar ik dit neer hoor te zetten. Denk maar even hier en dan hoor ik het wel.

Vrijdag ga ik een pony halen Het is een merrie van ongeveer 17 jaar Ik heb her en der gezocht naar de leeftijd van een merrie en haar hengstigheid maar kan het niet vinden misschien dat hier iemand het weet.

Tot welke leeftijd worden merries hengstig. Bloos Ze zou namelijk bij een hengstje van 2,5 Tong uitsteken geplaatst worden in de wei En ik vraag me af of dat goed kan gaan.

jackyline

Re: Hengstigheid en leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 11:59

Ik heb net wel wat dingen hier gevonden met leeftijden erbij die zelfs tot 30 jaar gaan maar zouden ze ook gedekt kunnen worden?? want dan kan ik beter de boer vragen de merrie ergens anders bij te zetten

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:44

welke leeftijd ze ook hebben (hengtsen/merrie's van 1 tot 25 jaar kunnen nog een veulen krijgen/verwekken)
dus nooit een hengst bij een merrie zetten als je geen veulen wil!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:12

Een 17 jarige merrie kan nog makkelijk hengstig en dus drachtig worden, niet bij het hengstje zetten dus!!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 08:32

Een merrie wordt over het algemeen hengstig tot aan haar dood, kan dus nog op hoge leeftijd hengstig worden en drachtig raken. Ik ken fokmerries van over de 25 die drachtig waren.
Dus als je geen veulens wil moet je haar van de hengst weghouden. Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:31

Ga maar snel tegen de boer zeggen dat ze niet bij elkaar kunnen. En anders bij de hengst knip knip laten doen. Dat die boer dat zelf niet snapt Verward

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:44

Sammie schreef:
Ga maar snel tegen de boer zeggen dat ze niet bij elkaar kunnen. En anders bij de hengst knip knip laten doen. Dat die boer dat zelf niet snapt Verward

nu weet ik waar dat gezegde "domme boeren" vandaan komt Haha!

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 19:45

Ze hebben een stukje afgezet en haar met een andere ruin (die denkt dat het zijn moeder is omdat zijn moeder fjord was) apaprt gezet. De hengst wordt misschien geruind maar binnenkort komen er nog een stel andere fjorden bij en die gaan dan lekker samen.

Afbeelding