[TI] Hoelang voor sokken terug groeien liefst met bewijs.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quinzy

Hoelang voor sokken terug groeien liefst met bewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 10:53

Ik begin er toch over te deken om Dyco zijn sokken eens helemaal af te knippen of zelf scheren. Nee helemaal niet voor de lol maar om de welombekende MOK Boos!
Toen ik Dyco overkocht zat hij echt tot zijn knien onder de mok. Dit heb ik allemaal kunnen wegkrijgen met veel smeren en geduld.
Maar blijkbaar krijg ik de mok in zijn sokken niet helemaal weg. Dan denk ik dat ik alles heb laat het even herkomen en dan is de mok er weer. Nu heeft Dyco zo ongeloofelijk veel en dikke sok dat ik echt onmogelijk altijd alle plekjes kan vinden vrees ik. Ik ben echt heel fel tegen t sokken wegknippen zeker omdat ik ook al heb gehoord dat de mok dan erger kan worden door een soort van scheerbrand als de haartjes terug groeien.
En hoe lang loopt je Tinker dan sokkenloos rond? Wie heeft al gedaan en heeft er foto's van als bewijs dat t allemaal terug goed komt Haha!
Ik blijf ondertussen gretig smeren Knipoog

tanya89

Re: Hoelang voor sokken terug groeien liefst met bewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:56

kan je niet ipv helemaal scheren het een beetje bijknippen?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:57

Op de meeste friezenstallen hebben de paarden ook erg last van mok, dan word alleen de kootholte helemaal uitgeschoren.

Zo blijven de sokken behouden, je ziet er echt niks van dan Lachen

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:59

Vraag het KootMiraDrum, die heeft recente ervaring met Drumshambo Tong uitsteken
Ik weet van een stal in de buurt van A'dam dat zij ieder najaar de sokken schoren ter voorkoming van mok en dat die er in het voorjaar weer aanzaten.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:00

kijk naar drum
die is het beste voorbeeld denk ik

Vasthi was me voor

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:01

Sokken wegknippen? Als je paard dan in de regen buiten staat stroomt het water zo de kootholte in.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:03

cindysponys schreef:
Sokken wegknippen? Als je paard dan in de regen buiten staat stroomt het water zo de kootholte in.

Maar als de mok diep in de sokken zit is het niet te behandelen..

Ik heb zelf geen ervaring met sokken wegknippen voor de mok. Maar ik heb per ongeluk een stuk afgeschoren met de scheerbeurt in December. Nu begint het langzaamaan weer lang te worden..
Het groeit goed bij zag ik gister.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:05

Als je het wilt doen kan je ze beter knippen dan scheren is mij verteld. Door het scheren worden stoppels harder en irriteren ze de huid meer dan wanneer je ze knipt.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 11:08

Het zit em bij hem maar een beetje in de kootholte en daar vind ik het juist makkelijk te behandelen het is niet zo moeilijk om meneer zijn kootholtes telkens terug te vinden:). Maar de geisoleerde plekjes verspreid op zijn onderbenen diep in de sokken. Volgens mij mis ik er dus telkens 1tje ofzo en gaat die weer broeien.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:11

Ik denk dat je waarschijnlijk zijn mok nooit "100% voor altijd" weg krijgt. Het ene paard is volgens mij gewoon veel gevoeliger voor mok dan het andere.
Ik merk dat zelf aan onze twee ruinen, de ene zat er ook helemaal onder en hebben die na veel behandelen ook regelmatig "schoon" gehad (voor zover wij idd konden vinden want hij heeft behoorlijk wat sok, maar door goed en vaak te voelen komen we best een eind Knipoog ) maar hij krijgt af en toe her en der toch ook weer kleine plekjes. Onze andere ruin heeft op een heel klein plekje af en toe na nauwelijks ergens last van.
Zou dus zelf niet gaan scheren in jouw geval (zou dat alleen in uiterste nood als het echt heel erg (veel) is doen), gewoon de plekjes insmeren en met beter en droger weer verdwijnt het denk ik wel weer helemaal, tenminste zo doen wij dat bij onze mok gevoelige ruin.
(of 1x per maand sokken wassen met sebasil, werkt ook erg goed Knipoog )

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:35

Ik ben vorige week geinterviewd door een mevrouw die gaat afstuderen op mok bij paarden. We zijn er allebei, ik door ervaring en zij door haar studie en onderzoeken, heilig van overtuigd dat het iets is dat van binnenuit komt. Ik ben nu eindelijk bij Irish na 8 jaar vrijwel mokvrij en dat is gekomen sinds ik begonnen ben met inwendig behandelen ipv uitwendig.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 12:41

Citaat:
Ik ben vorige week geinterviewd door een mevrouw die gaat afstuderen op mok bij paarden. We zijn er allebei, ik door ervaring en zij door haar studie en onderzoeken, heilig van overtuigd dat het iets is dat van binnenuit komt. Ik ben nu eindelijk bij Irish na 8 jaar vrijwel mokvrij en dat is gekomen sinds ik begonnen ben met inwendig behandelen ipv uitwendig.

Heb je hier meer uitleg over? Mag ook via pb
Ikzelf geloof namelijk ook nie zo in het nat staan geeft mok....
Sweety heeft 1 keer mok gehad toen ze bij de hengstenhouder stond volgens mij door wat stress. Eens terug bij mij was he na verzorging binnen een paar maand helemaal weg.
Ik zou niet weten hoe ik t dyco nog meer naar zijn zin kan maken lekker 24/7 buiten met een hengstenmaatje.
Mijn Strasser hoevenkapper zegt ook altijd dat het iets is van binnenuit. Ik wilde hem al vragen Dyco eens met de biocensor te toen. Ik had dus eigenlijk ook gehoopt dat de Mok zou weggaan met dat hij over zijn verwaarloozing heen ging. Maar het blijft hardnekkig terugkomen.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:41

hoe heb je dat gedaan Caira?? Ben er ook wel vrij zeker van dat het vooral van binnenuit komt.
Shathu heeft er wel al een jaar last van...grrr. En komt echt niet van nat staan, staat echt niet altijd ontzettend nat, kan het gewoon niet echt zijn.
Op dit moment heeft ie er echt vreselijk last van.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:41

ow tegelijk met Quinzy! haha

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:50

Caira schreef:

Helemaal mee eens, wij hebben ook homeopathische drupjes voor paulieta, mijn bijrijdpaard en de mok is in 3 weken eigenlijk helemaal weggegaan. Ik weet zo even geen verdere informatie over die drupjes. Komt bij een man in Ternaard weg dacht ik. Ik kan de eigenaresse er meer over vragen als daar interesse voor is. Zij heeft me wel verteld dat het bij gevoelige paarden (denk aan stressgevoelige paarden, snel nerveuze paarden) dat vaak kunnen uiten in mok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:00

Ongeveer een half jaar Lachen

Net voor scheren :
http://groups.msn.com/_Secure/0TgC4D64X ... 9315901727

Vlak na scheren (mei of juni vorig jaar)
http://groups.msn.com/_Secure/0RADFD*gS ... 9355345435
http://groups.msn.com/_Secure/0RQBNDigT ... 0287442191

Na een maand zag het er zo uit :
http://groups.msn.com/_Secure/0RAD!DgAT ... 9420767331
Twee maand later :
http://groups.msn.com/_Secure/0YQBtDjwd ... 0499894760

Momenteel is het enorme blubberzooi, dus sokken zijn niet droog te zien.

Van vorige week :
http://www.mijnalbum.nl/Foto=UWO7CHWR
Je ziet er dus niks van, maar ze zijn weer zo lang als normaal, moet de sokken ook weer bijknippen (ik knip altijd zo dat de hoef vrij en zichtbaar is, dus de haren die eroverheen komen gaan eraf).

Enfin, ik heb haar toen geschoren omdat ze terug kwam van een paar weken flinke weidegang, en enorme hoeveelheid mok in beide voorbenen. Was geen beginnen aan met shampoo etc. dus alles eraf en verder niks meer aan gedaan. Ik doe sowieso helemaal niks aan mok eigenlijk. Het is vrij stabiel, Dewi heeft het enkel LV in de 'knie' een beetje, en nu in de winter heeft ze het RV ook wat door de modder. Maar ze heeft er geen last van, en dat geklooi is ook niet goed imo.

Maar op je vraag terugkomend. Ik zou zeker scheren als ik jou was, helpt gigantisch Lachen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:14

Ik ga hier even op terug komen met een volledige reactie, dat beloof ik. Maar eerst mijn huis opruimen! Ik ben wel telefonisch bereikbaar voor de mensen die pben.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:20

Mok is volgens mij een verzamelnaam voor allerlei huidaandoeningen in de sok/been en kootholte.
Ik denk ook dat het gedeeltelijk van binnenuit komt (dat is dan ook de reden dat het ene paard er "gevoeliger" voor is dan het andere) en dat het ook zo is dat wanneer het paard optimaal gezond is, goede voeding krijgt en de weerstand dus goed is, minder gevoelig is voor mok (en andere aandoeningen zoals schimmels e.d.)
Omdat veel mok-of irritatie plekjes veroorzaakt worden door mijt is dat denk ik ook niet voor 100% op het inwendige te schuiven. En voor mijt is de optimale situatie vochtig/nat weer, dus ik geloof weldegelijk dat het weer (gedeeltelijk)van invloed is op mok, zo is ook mijn ervaring met onze paarden. Is het mooi droog weer hebben ze er echt veel minder/geen last van...

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:23

ik zou dan ook de kootholte leegscheren, op deze manier zie je er niets van. ik zou zowel uitwendig als inwendig behandelen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:29

kinsealy schreef:
Mok is volgens mij een verzamelnaam voor allerlei huidaandoeningen in de sok/been en kootholte.
Ik denk ook dat het gedeeltelijk van binnenuit komt (dat is dan ook de reden dat het ene paard er "gevoeliger" voor is dan het andere) en dat het ook zo is dat wanneer het paard optimaal gezond is, goede voeding krijgt en de weerstand dus goed is, minder gevoelig is voor mok (en andere aandoeningen zoals schimmels e.d.)
Omdat veel mok-of irritatie plekjes veroorzaakt worden door mijt is dat denk ik ook niet voor 100% op het inwendige te schuiven. En voor mijt is de optimale situatie vochtig/nat weer, dus ik geloof weldegelijk dat het weer (gedeeltelijk)van invloed is op mok, zo is ook mijn ervaring met onze paarden. Is het mooi droog weer hebben ze er echt veel minder/geen last van...

ho ho ho *zet stofzuiger uit* mijt en mok zijn 2 geheel verschillende dingen die absoluut niet verward moeten worden.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:49

Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 13-02-07 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:29

Ja, daar zijn jullie stil van he? Knipoog

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:33

KootMiraDrum schreef:
Arme Drum, bekend omdat zijn sokken eraf moesten....

niet vanwege zijn sokken
maar vanwege zijn imponerende verachijning Tong uitsteken

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:43

Ja, daar wordt je idd wel even stil van,
die (enorme) sokken zijn al weer lekker aan het terugkomen, ziet er goed uit!

Caira schreef:
ho ho ho *zet stofzuiger uit* mijt en mok zijn 2 geheel verschillende dingen die absoluut niet verward moeten worden.

Knap joh, stofzuigen en computeren tegelijk Haha!
Volgens mij is het woord mok toch echt een verzamelnaam en bestaat er zeker mok veroorzaakt door mijt (en door voeding, bacterieen etc.is even kort door de bocht, maar je snap het wel) elke vorm zal dan ook z'n eigen behandelmethode hebben; behandeling van binnen uit hoort daar zeker bij, maar bacterien en mijt kunnen i.m.o toch het best van buitenaf behandeld worden.
Tenminste, zo heb ik het altijd geleerd Bloos

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:05

Is gedeeltelijk ook zo, kinsealy. Zonder ZES x Sebacil had Drum nu NOG jeuk gehad.
Door hem ook inwendig te behandelen, maar dan voor weerstand e.d., en veel beweging aan te bieden zijn de benen behoorlijk geslonken, maar helaas zullen de littekens altijd blijven.