welk bit voor mijn haf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Willeke12

welk bit voor mijn haf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 16:48

welk bit voor mijn haf? ik rij nu met n enkel gebroken trens maar als ik van draf naar stap wil kan ik ophoudingen maken wat ik wil maar gaat niet stappen ook als ik n stengere ophouding maak. dit geldt ook als ik wil halt houden. het duurt te lang voordat ze terug is. wil nu n ander bit kopen maar weet niet welke.heeft iemand tips voor mij? zelf dacht ik aan n pessoabit, iemand hier ervaring mee?

Coconut

Re: welk bit voor mijn haf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:49

ik zal niet een ander bit kopen als ik jou was, omdat je paard gewoon niet naar jou luistert. Een scherper bit helpt even, maar daarna verliest het ook zijn functie.

Ik zou meer grondwerk doen, stappen en draven aan de hand en ho is ook echt ho! Oefenen aan de hand, als het daar goed gaat onder het zadel gebruiken en stemhulpen gebruiken! Je stem en je zit gebruiken.

Probeer dat eerst eens...

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:47

Andere bitten lossen niets op.. Tijdelijk,, daarna ben je weer terug bij af..

Gebruik veel je stem.. Oefenen, Oefenen, Oefenen.. dan wordt het vanzelf beter.. Rij veel ophoudingen.. als ze niet reageert streng optreden..

Maar als je echt ander bit wil raad ik je een dubbel gebroken bit aan.. Ik had altijd problemen met mij haflinger.. dan had ik dat bit er in.. dan weer een ander.. toen heeft mijn nieuwe instructrice het dubbelgebroken bit aangeraden.. daar rij ik nu ongeveer 1,5 mee.. En het bevalt me echt heel goed

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 18:22

op m'n stem reageerd ze heel goed, met longeren geen problemen. draf is draf, stap is gelijk stappen en halt houden doet ze direkt. ook met mennen reageerd ze goed op stem maar als ik erop zit is ze toch wat eigenwijzer. m'n instructrice wil dat ik m'n stem niet gebruik, moet m'n pony met been, zit en hand rijden. moet ze toch ook leren.....

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:17

Ja...maar meid....wat wil je nou? Gevecht met je paard aangaan of stemhulpen gebruiken? Er is niets mis met hooo en als je paard daar aan gewend is dan zou ik niet weten waarom je instructrice dat goed vind.

een paard rijd je namelijk met je zit, je stem, je handen en je benen!

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:23

Amigo_ schreef:
Andere bitten lossen niets op.. Tijdelijk,, daarna ben je weer terug bij af..

Gebruik veel je stem.. Oefenen, Oefenen, Oefenen.. dan wordt het vanzelf beter.. Rij veel ophoudingen.. als ze niet reageert streng optreden..

Maar als je echt ander bit wil raad ik je een dubbel gebroken bit aan.. Ik had altijd problemen met mij haflinger.. dan had ik dat bit er in.. dan weer een ander.. toen heeft mijn nieuwe instructrice het dubbelgebroken bit aangeraden.. daar rij ik nu ongeveer 1,5 mee.. En het bevalt me echt heel goed

Ik rijd mijn haf ook met dubbelgebroken bit en ze reageert hier heel goed op,
en idd ook hetzelfde je stem en je zit gebruiken.

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:38

Ik denk zeker dat een ander bit helpt.
ik denk niet dat je het probleem met een ander bit oplost want er blijft een probleem. maar ik denk wel dat als je hier op een goede manier mee om gaat zeker wat aan een ander bit hebt. een vriendin van mij heeft een pasoa, Als haar paard dan echt niet terug wil dan gebruikt ze die. Volgens mij kan dat prima omdat je dan niet constant het paard harder in de mond trekt maar alleen als dat echt nodig is.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:33

Bit is een communicatiemiddel maar is geen rem.
Wil je van draf naar stap,ga dan stroperiger lichtrijden,drijf de achterhand er iets bij,sluit licht je hand en je dier gaat stappen.
Zo Bloos ,oftewel jij moet nog heel hard werken aan het voorbereiden naar een lager tempo,en je dier volgt je dan vanzelf.
Het trekken aan het bit is niet de manier om te remmen.
Dier kan dan makkelijk in het bit gaan hangen en zelfs nog harder gaan Duivel .

Denk je dat een scherper bit,wat oplost dan snap je het niet.

Overigens kan elke goede instructeur je uitleggen hoe je terug in tempo gaat.Vergt wel wat van de ruiter,veel oefenen,maar uiteindelijk kun je met je zitbeenknobbels je dier tot stilstand brengen.

Oja,als je toch wil remmen door te trekken voor,en je dier is gewend aan een scherper bit?Wat blijft er dan nog over?Nog scherper?Harder trekken?

Niet doen dus Haha! ,gewoon correct leren rijden en geloof me,dat is heel moeilijk.

Groet Dagmach

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 21:34

maar n dubbel gebroken bit is toch vriendelijker en zachter dan n enkel gebroken bit? heb dan het idee dat ze er dan nog meer doorheen gaat!? maar ga dan toch wel proberen met m'n stem. ga t morgen uitproberen.....

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 21:45

ja dagmach tis ook heel moeilijk! ik wil het ook misschien wel allemaal te snel,heb dit beesje ook pas 4 maanden. maar met me vorige haf was het helemaal fout gegaan. paar keer goed aan de kletter geweest en ook met de kar dus ben n beetje bang en onzeker of ik t allemaal wel goed doe....en wil ook heel graag de mening van andere hafbezitters horen.....

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:36

Willeke12 schreef:
ja dagmach tis ook heel moeilijk! ik wil het ook misschien wel allemaal te snel,heb dit beesje ook pas 4 maanden. maar met me vorige haf was het helemaal fout gegaan. paar keer goed aan de kletter geweest en ook met de kar dus ben n beetje bang en onzeker of ik t allemaal wel goed doe....en wil ook heel graag de mening van andere hafbezitters horen.....

Vind het ook erg goed dat je nadenkt en een vraag plaatst Knipoog
En kan me ook goed voorstellen dat je door een vervelende ervaring bang bent geworden.
Wat je moet doen is vooral er heel veel tijd voor uittrekken om te wennen aan je dier,om jezelf te verbeteren en daardoor je paard vertrouwen te geven en de hulpen te begrijpen.

Je schrijft dat je deze haf pas vier maanden hebt,misschien is het nog en erg jong dier dus dat kost helemaal veel tijd.

Als ie goed loopt op dit bitje,dus er niet achter kruipt,niet loopt te knarsen dan moet je niet gaan veranderen.Pas als het niet goed voelt zoek je iets anders.
Zoals jij beschrijft denk ik dan ook niet aan een verkeerd bit maar aan het niet helemaal doorkomen van je hulp,en misschien een fijn werkwillig dier.Lekker laten lopen in de bak.

Het naar buiten gaan,zou ik dan ook uitstellen tot bij jullie het kwartje is gevallen.Dier snapt je en komt terug op je zit,dan is het veilig om buiten de bak eens na de les een klein stukje te proberen.

Dat het met je vorige haf niet goed gegaan is,vind ik erg vervelend.Misschien had je met goede tips,nieuwe inzichten en tijd,deze haf ook kunnen vormen tot een fijn paard.
Weet dat het heel veel tijd,inspanning,inzicht kost maar uiteindelijk komt het allemaal goed Haha!

Groet Dagmach

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:50

Nog even als aanvulling,heb even je berichtjes gelezen om beter te plaatsen om wat voor een haf het gaat.
Helaas zie ik geen leeftijd maar wel dat het om een nakomeling gaat van Amigo.
Dat betekent een fijn werkwillig karakter maarrrrr een die een duidelijke,betrouwbare,consequente leider nodig heeft.Geef je een nakomeling van Amigo een vinger,pakt ie je hele hand,echt een heel slim karakter.
Verder moet je eerlijk,met respect met deze lijn omgaan want straf je hem per ongeluk onterecht dan kun je een heftige reactie verwachten.

Voordeel van dit karakter,zeer vergevingsgezind,en na een goede opvoeding bomvast op buitenritten en dus ook zeer geschikt voor de kar.

Nadeel,hangt niet erg aan de mens,loopt in de wei dus het liefst de andere kant op.
Maar dus wel enorm veel humor Haha!

Ja,ik vind het leuk,maar vergt wel wat inzicht en denkwerk.

Als laatste de opmerking dat je zeer terughoudend moet zijn met brok voeren.
Worden er zeer explosief,kijkerig,rennerig van.
Doet het prima op alleen ruwvoer,en wat muesli zonder haver.

Tip www.hethaflingerforum.nl,allemaal haflinger mensen die van opbeurende kritiek houden en graag van gedachten wisselen op een gezellige manier.

Groet Dagmach

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:30

Willeke12 schreef:
op m'n stem reageerd ze heel goed, met longeren geen problemen. draf is draf, stap is gelijk stappen en halt houden doet ze direkt. ook met mennen reageerd ze goed op stem maar als ik erop zit is ze toch wat eigenwijzer. m'n instructrice wil dat ik m'n stem niet gebruik, moet m'n pony met been, zit en hand rijden. moet ze toch ook leren.....

Als het goed is weet jouw instructrice hoe dit op te lossen!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:32

Ik heb een dubbel gebroken watertrens en daar loopt hij super op.
Verder rij is alleen op mijn stem en hulpen.... en dat heb ik vanaf het begin gedaan... en hij weet niet beter.

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 20:32

hallo dagmach.... m'n pony is 7 jaar. ze krijgt 2 keer per dag een halve biks en 1 keer een halve muslie zonder haver en nog 2 keer een beetje kuilgras. heb liever hooi maar sta op een pensionstal dus vandaar denk je dat dit teveel voer is? oja haar moeders vader is amigo. ik herken wel een aantal dingen in het karakter. dank je wel voor je tips ik ga er zeker wat mee doen. en ja m'n vorige pony was echt te sterk voor mij (en dat wist ze ook)ben bijna 3 jaar met haar bezig geweest maar het was elke dag spanning ipv ontspanning. nogmaals bedankt....groetjes

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:08

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 07:40

Willeke12 schreef:
hallo dagmach.... m'n pony is 7 jaar. ze krijgt 2 keer per dag een halve biks en 1 keer een halve muslie zonder haver en nog 2 keer een beetje kuilgras. heb liever hooi maar sta op een pensionstal dus vandaar denk je dat dit teveel voer is? oja haar moeders vader is amigo. ik herken wel een aantal dingen in het karakter. dank je wel voor je tips ik ga er zeker wat mee doen. en ja m'n vorige pony was echt te sterk voor mij (en dat wist ze ook)ben bijna 3 jaar met haar bezig geweest maar het was elke dag spanning ipv ontspanning. nogmaals bedankt....groetjes

Zou de biks er gewoon af doen,immers in kuil zit ook veel energie.
Meeste haffie's worden te energierijk gevoerd met als gevolg dat ze niet lekker ontspannen zijn onder het zadel.Schrikkerig,overmoedig enz.

Zelf train ik dagelijks met mijn paarden,in de bak anderhalf uur (dressuur sprongetje),buitenritten drie uur,op dag tocht en aan de longe.Doen dit met veel plezier alleen op ruwvoer en muesli zonder haver.
Denk dat als je echt gaat doortrainen voor wedstrijden en wat voorwaartse energie nodig hebt je iets brok kunt geven.Maar het naar buitengaan kan dat weer iets lastiger worden.

Had ik denk ik al gezegd,een ander bit lost niets op,werken aan gehoorzaamheid,het begrijpen van de ruiterhulpen en het vertrouwen in elkaar.
Ache,en er zijn wat dingen die tijd nodig hebben Haha!

Groet Dagmach

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:23

met iedereen eens die zegt van dat een sterker bit geen oplossing is Knipoog

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:04

Ik rij zelf met een dubbelgebroken trens. Vandaag stiekem vals gespeeld met bokkenbit, eerste buitenrit in een paar weken, en ik had alleen een barebackpad. Ik was wel blij met mijn bitje, maar heb hem nauwelijks hoeven te gebruiken Haha! !
Maar goed, ik rij normaal gesproken dus met een dubbelgebroken bit, omdat ik me heb laten vertellen dat het minder scharniert in de mond en dus wat prettiger zou zitten. Plus dat dat het enige bit was in Mone's maat dat ik nog had toen ik haar kocht Tong uitsteken . En het beviel ons allebei goed...