hoe kan het dat een fjord zo sterk is met rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

hoe kan het dat een fjord zo sterk is met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 13:15

elk paard is toch veel sterker dan een mens, waarom gebruiken de luxere pony's de kracht dan niet tegen ons met rijden, en een fjord vaak wel?

Liedje

Re: hoe kan het dat een fjord zo sterk is met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:18

Ik denk niet dat het waar is hoor Haha! "luxere" gebruiken hun kracht ook wel!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 13:20

ik heb het nog nooit gehad, en heb op veel verschillende pony's gereden vroeger (recreatief), en fjord (en niet alleen die van mij) is echt de enige die gewoon met me wegloopt.
mensen zeggen dan vaak dat een fjord erg sterk is.
maar elke pony kan toch met gemak een mens aan?
snap je wat ik bedoel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:21

Zeker weten dat "luxere" paarden ook hun kracht flink in de strijd kunnen gooien. Net zo goed ken ik genoeg Fjorden, Haflingers en dergelijke die totaal niet "trekken" met rijden.

Ik denk wel dat ze over het algemeen geneigd zijn om flink door te lopen. In combinatie met karakter (eigenwijsheid) kan dit soms leiden tot "niet tegengehouden willen worden" door de ruiter(hand)... En ja, als een Fjord de andere kant uit wil, dan gáát 'ie ook (of probeert hij het op zijn minst).

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:22

Ja ik snap je wel Lachen Ligt misschien aan het karakter? Overgrens ken ik erg veel "luxere" die ook megasterk zijn Haha!

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:22

Niet alleen de een Fjord kan dat doen hoor, ik zie hier ook wel eens foto's met Haflingers en Tinkers @ work of KWPN-er waarvan ik denk "hmmm, wie werkt nu het hardst?"

Over de Tinker en KWPN-er / NRPS-er kan ik meepraten.
Bij de Tinker ben ik ervan overtuigt, uitzonderingen daargelaten natuurlijk, dat het "recreatie" / koetspaarden zijn en ze willen best eens even een poosje rondhobbelen in de bak maar dat moet geen gewoonte worden.
Die willen graag buiten rijden, de bossen in, een koets trekken en laten we welzijn, daar liggen ook hun roots.

KWPN-ers die geen zin hebben gebruiken hun krachten ook hoor.

Als je elkaar niet begrijpt dan kun je ook niet samen werken, zo eenvoudig is het naar mijn idee. En dat geldt voor ieder paard.

Als een Shetlander zijn 150 kilo in de strijd gooit beginnen we ook niks meer. Laten we welzijn.

Ik wil weten waarom mijn paard zijn krachten gebruikt, en dat dan proberen op te lossen Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:23

zit het niet in het karakter? fjorden zijn veel eigenwijzer, als ik het af en toe lees dat mensen zeggen als ze geen zin heeft dan heeft ze geen zin. Gelukkig heb ik dit met de mijne nog niet gehad. (klopt af) Merk idd wel dat hij zn kracht misbruikt en de KWPN-er van een vriendin niet. Ook de tinkers van stalgenoten heb ik dit nog niet zien doen.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:23

Volgens mij doet elk paard dat wel, Veel fjorden gebruiken hun kracht ook niet; Misschienien heb er jij eentje die dat wel doet, net zoals 'luxere' pony's of paarden dat ook hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:26

Trouwens.. Ik geef les met een stel pony's. Hieronder een aantal Welsh(achtige) pony's (stokmaat 1.26, 1.35 en 1.38) en een Fjord van 1.53. Regelmatig vliegt er iemand zo met Fjord en al naar buiten omdat mevrouw zich in haar hoofd gehaald heeft dat ze nu wel eens richting wei kan gaan. Zelfs al komt ze net van de wei, geregeld gaat het aan de ene kant erin, aan de andere kant van de stal er weer uit. Dat zou bij die kleine, luxe pony's echt niet in hun hoofd opkomen. En er staat ook een Shetlander, die bedenkt zich ook nog wel eens dat ze ergens anders heen wil, maar die houd je nog wel een keer tegen (ontzettend ukkie natuurlijk).

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 13:33

ja die van mij gaat als ze het in haar hoofd heeft idd de kant op die ze wil, behalve als je het op tijd merkt (anders lopen + hoofd omhoog = plannetje Tong uitsteken )
maar fjorden hebben toch net zo goed een mond of neus (ligt eraan wat voor optoming) met gevoel?
andere pony's kon ik gewoon altijd aan, en een fjord niet?
oja een Haf ook niet, ooit lang geleden, zelfde verhaal als fjord.
waarom kunnen die pony's echt een bit of hackamore negeren als ze dat willen?

ze loopt idd altijd goed door, en het kost tijd om haar te corrigeren, je bent dan inmiddels al een heel stuk verder en daardoor lijkt het ook allemaal wat erger misschien?

even over mezelf, ik rijd haast nooit, was er eigenlijk net mooi mee begonnen, maar ja als ze soms ineens zomaar een kant oploopt, dat is gewoon niet vertrouwd.
ben nu bezig met een band opbouwen met de pony, en ik weet ook bijna zeker dat ze het leuker zou vinden voor de wagen, maar dan blijft, dat ze wel echt zeker weten moet luisteren naar het bit!
en daar mankeert het nu dus vaak aan.
fjorden misbruiken hun kracht dus vaker als andere rassen?
of is het toeval, dat ik ook alle fjorden van een bepaalde manege niet aankon toendertijd..

wat Noeks zegt, dat is dus echt precies wat ik bedoel ja!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:44

Marigold schreef:
maar fjorden hebben toch net zo goed een mond of neus (ligt eraan wat voor optoming) met gevoel?
andere pony's kon ik gewoon altijd aan, en een fjord niet?
waarom kunnen die pony's echt een bit of hackamore negeren als ze dat willen?

dat vraag ik me ook af. Soms heb ik echt moeite om mn fjord terug te krijgen. Al trek ik bij wijze van spreken het bit tot aan zn oren, hij zal niet meegeven.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 14:58

Noetanchamon schreef:
Niet alleen de een Fjord kan dat doen hoor, ik zie hier ook wel eens foto's met Haflingers en Tinkers @ work of KWPN-er waarvan ik denk "hmmm, wie werkt nu het hardst?"

Over de Tinker en KWPN-er / NRPS-er kan ik meepraten.
Bij de Tinker ben ik ervan overtuigt, uitzonderingen daargelaten natuurlijk, dat het "recreatie" / koetspaarden zijn en ze willen best eens even een poosje rondhobbelen in de bak maar dat moet geen gewoonte worden.
Die willen graag buiten rijden, de bossen in, een koets trekken en laten we welzijn, daar liggen ook hun roots.

KWPN-ers die geen zin hebben gebruiken hun krachten ook hoor.

Als je elkaar niet begrijpt dan kun je ook niet samen werken, zo eenvoudig is het naar mijn idee. En dat geldt voor ieder paard.

Als een Shetlander zijn 150 kilo in de strijd gooit beginnen we ook niks meer. Laten we welzijn.

Ik wil weten waarom mijn paard zijn krachten gebruikt, en dat dan proberen op te lossen Knipoog

Doe ik ook Knipoog

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:03

Niet alleen de fjord doet het maar het meeste maak ik toch wel mee als ik weer eens op een fjord van iemand anders rij dat het heel verschillend is. Mijn fjord is ook sterk als ik hem op het begin laat lopen maar als ik met hem blijf werken word die een stuk minder sterk. Een paard die ik op de manege rij een iets luxer paard dus kan ook onwijs sterk zijn maar daar hoef ik minder aan te doen om hem goed te laten lopen. Ik denk dat het gewoon aan het gedrag ligt gewoon veel oefenen dan gaat het steeds beter. Denk er wel aan een fjord is een werkpaard

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:36

Consequent zijn, is de enige tip die ik je kan geven!

Hier zijn ze van nature ook vrij drammerig. Maar als je duidelijk grenzen stelt over wat wel en niet kan, is het echt te doen hoor. Alleen moet je het niet een keer opeens wel toelaten, want dan maakt fjordlief er gelijk misbruik van Haha! Gewoon doorzetten dus...

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:21

Tja is het nou tegenwerken of een bepaalde intelligentie Haha! ? Op de manege waar ik vroeger reed gingen de haffies en fjordo's ook altijd als een stel draken door de bak maar neem ze het nou eens kwalijk? Ik vind juist vaak dat een hoop "gewone paarden" alles maar accepteren van hun berijder, terwijl zelfs ik de neiging heb de berijder er af te trekken! En als je een keer succes hebt gehad met je eronder uit werken,dan probeer je dat toch gewoon vaker? Nee ik denk altijd dat paarden die bij tijd en wijle hun kracht gebruiken, wat slim van ze! Ik weet ook wel dat niet elke ruiter het altijd verdiend, maar meestal hebben paarden dit ontwikkeld en hebben ze er goede resultaten mee bereikt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 17:33

dus het moet liggen aan de aard van een fjord (of haf).
niet dat ze sterker zijn, wat ik dus geen reden vind omdat elk paard sterker is dan ons, maar dat ze snel doorhebben hoe ze dat tegen de ruiter kunnen gebruiken.
ik denk idd dat die van mij het in het verleden geleerd heeft, het was de eerste keer met rijden gelijk al raak namelijk, en toen ik haar kocht was ze al 14.
ik blijf het lastig vinden, ik heb een fjord (mijn fjord) om haar betrouwbaarheid en boom proof zijn, omdat dat in mijn gezin belangrijk is ivm 1 vd kids.
maar rijden durf ik dus niet puur en alleen omdat ze soms echt niet op me reageerd, en dan zit je daar maar, en dan moet je soms zo lomp doen, dat ik ervoor kies om er dan maar niet meer aan te beginnen ongeveer.
ik ben niet zo sterk en ik heb ook niet zoveel overwicht van nature.
aan de hand en in de omgang gaat het nu super goed maar ik heb het idee dat ik dat weer verpest als ik weer zou gaan rijden.

iemand enig idee of ze voor de wagen ook zo zal doen?
ik kende op een manege een fjord die onder het zadel door bijna niemand de goede kant op te krijgen was, maar die voor de wagen super goed liep, en erg goed luisterde..

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:09

Je schrijft dat je niet zo sterk bent, maar niemand hier is sterk genoeg om het tegen een fjord op te nemen hoor, hihi..

Ik heb het ook een poos gehad, als mijn fjord het zat was dan ging ze naar huis!! Met of zonder mij..
Ik heb een poos met een thiedemann gereden, zodat ik haar hoofd weer omlaag kreeg en haar dus weer kon houden.
Een heleboel mensen houden niet van hulpteugels, maar ik gebruikte ze ook niet om haar aan de teugel te laten lopen, maar om haar simpelweg te houden..

Is er niet iemand anders die het paard kan rijden, iemand die dat wel goed durft?

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:41

Oe ik ken het...
Vanochtend heerlijk op Oswan gereden, maar zodra ik een oefening wou inzetten die hij niet wou doen.... Hup hals erop. En als je dan in de spiegels van de rijbak kijkt zie je die onderste halsspieren helemaal aanspannen. Ik zet dan wel door en hij doet dan uiteindelijk ook wel wat ik van hm vraag.... Gelukkig maar...

Ik heb ook een poos een slof gebruikt omdat hij zo zijn nek erop zette dat hij zijn eigen rug wegdrukte. Door de slof (natuurlijk niet te kort!) eraan te doen kon hij zijn hoofd niet meer omhoog krijgen en had ik toch een beetje inwerking.
Nu zijn rug weer los is rij ik dus ook niet meer met slof.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:51

"een'' fjord zo sterk is...

hehh. niet alle fjorden over 1 kam sheren..
volgens mij kunnen andere rassen ook sterk zijn..

en meestal heeft dat een rijtechnische reden..
want tja de realiteit is nou eenmaal dan ongeacht
het ras.. het paard per defenitie sterker is dan wij.
Dus als hij trekt, terug trekken is een zinloze actie.

moet dus rijtechnisch worden opgelost.. he en ik ben
ook geen instructeur..
maar veel overgangen rijden,
motor achter goed aan de praat houden
zodat hij in je hand gaat lopen,
ipv dat jij hem terug moet gaantrekken..(win je toch niet..)
zou moeten kunnen met
hulp van een goede instructeur..
pas op met het volhangen van je paard met hulp
teugels.. lijkt wel een leuke oplossing, maar die
dingen moet je met verstand gebruiken als je er mee
rijdt... dus weer nodig een goede instructeur..
en geduld, doorzettingsvermogen.. en nu komt
het moeilijkste.....
JIJ MOET EIGENWIJZER ZIJN DAN JE FJORD!
en CONSEQUENTER!

en eigenwijzer zijn dan je fjord valt niet mee!!! ik probeer
het ook nog steeds.... (maar ik kan ergelijk consequent zijn,
heb ik me laten vertellen...)

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:27

Die van mij doet het ook! nog niet zo heel lang, misschien ligt het ook aan de leeftijd, hij is bijna zes! hij gaat regelmatig die kant uit, die ik niet wil, of hij rent ineens keihard weg met mij erop! en dan vind ik hem ook echt loeisterk. mijn instructrice vind hem ook heel sterk, en die is heel wat gewend! hij vind zichzelf ook fantastisch als hij zulke geintjes uithaald, hij lach me soms gewoon uit, denk ik!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:33

Ik denk dat een fjord toch gewoon intelligenter is dan andere rassen, en dus precies weten hoe ze iets voor elkaar kunnen krijgen. En ze weten denk ik gewoon dat als ze hun hals in de strijd zetten dat niemand daar tegen bestand is. De mijn doet dan ook zijn hals naar beneden en dan kan je trekken wat je wilt maar hij wint dan. Dit zie ik andere paardenrassen nooit doen!
Ik merk ook als wanneer ik met mijn fjord aan de hand wandel dit heel anders aanvoelt dan wanneer je met een kwpner wandelt. Die trek je zo om als die een andere kant opwil, je moet dan bij wijze van spreken nog oppassen dat je het paard niet omtrekt, omdat je meer tegengewicht bent gewend van je eigen fjord.

noekie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:32

Ik denk dat het komt door de manier van omgang met je paard.

Als je met een zachte hand rijdt, dan is je paard ook zacht voor jou.
Soms wordt er ook wel gevraagd: waarom is een fjord zo hard in de mond? Een fjord ís niet hard in de mond omdat hij een fjord is, maar omdat hij hard in de mond is gemaakt door een harde hand.

En zo is dat ook met sterk maken.
Als een fjord weet dat hij zijn kracht zal gebruiken, zal hij dat ook doen Haha!
Maar je kunt ze ook weer heel 'zacht' maken door zoals Reinou zei consequent met je paard om te gaan.

En fjorden zijn zeker krachtpatsers, kijk maar eens wat ze kunnen trekken met een trekproef. Maar dat moet je niet als verzet mee krijgen Tong uitsteken

[ik probeer trouwens niet te suggereren dat je verkeerd met je paard omgaat, helemaal niet, maar het is een manier van omgaan die je moet leren en die ik zelf ook nog niet altijd goed beheers Clown]

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 11:25

als ik rijd is het expres met erg weinig teugeldruk, tot geen teugeldruk.
ze reageerd veel beter op stemhulpen, en teugeldruk tegen de hals.
soms lijkt ze het niet te snappen, en beloon ik haar heel erg als ze het goed doet, en daardoor word ze ook zekerder en vrolijker.

maar als het echt moet, bijvoorbeeld we zijn buiten en ze loopt ergens heen, dan is ze niet te stoppen!
dat frustreerd me gewoon zo.
we hebben zo'n goede band, en dan is ze met rijden niet echt vertrouwd..
en ik houd er ook echt niet van om dan van nood maar te moeten touwtrekken aan de hackamore, maar je kan bijna niet iets anders doen dan..
ik baal er dan stevig van, want voor mijn gevoel verpest ik dan weer veel wat we hadden opgebouwd..

hoe doen jullie het dan, ik lees hier dat meer mensen een fjord hebben die opeens zomaar weg kan lopen onder het zadel.
gaan jullie daar wel mee nar buiten, en naam je dan gewoon het risico voor lief dat hij gewoon een weg op kan lopen of weet ik veel wat voor gevaarlijks?

ik zit er eerlijk gezegd al aan te denken om haar op utrechtse stang te gaan proberen te rijden, misschien dat ze daarnaar luisterd zodat ik in elk geval iets in handen heb?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:51

dat je het bij een fjord beter merkt als hij zijn kracht in de strijd gooit heeft volgens mij vooral te maken met de bouw
er zit ove rhet algemeen ene stevige nek op di niet heel erg lang is , dus als ze die vast zetten kunnen ze daar heel wta beter krac ht mee zetten dan een lang slank halsje
om maar een voorbeeld te geven

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:21

@ Marigold: Is er wel eens iemand anders met je paard naar buiten geweest? Het kan best zijn dat jullie een miscommunicatie hebben waardoor je paard de leiding maar op zich neemt en er nog mee weg komt ook. Heb je les? Vind ik ideaal om meer inzicht te krijgen in het hoe en waarom van wederzijdse communicatie.
Fjorden zijn soms net kleine kinderen, als ze met iets ondeugends wegkomen zullen ze dit blijven volhouden. En als jij weinig vertrouwen hebt in je paard, voelt je paard dit en zal hierop (meestal voor jou negatief) op reageren omdat ze de overtuigende begeleiding van jou mist.
Ik ben geen fan van hulpteugels/andere bitten maar ik ben nog minder fan van platgereden paarden plus eigenaar dus als jij (het liefst in combi met een ervaren instructeur ofzo) iets zoekt om wat meer daadkracht te hebben zou ik daar wel begrip voor hebben, mits absoluut deskundig gebruikt!
Ik heb zelf ook wel eens het gevoel gehad zonder rem te zitten op een buitenrit en met trekken win je het nooit maar als het echt moet kun je een paard meestal wel even op zijn plek zetten door een paar goede ophoudingen. Maar je moet wel weten wat je doet en een bepaalde bluf hebben dat het goed komt en dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Zolang jij niet met een gerust gevoel buiten durft te rijden moet je het denk ik gewoon niet doen. Het uitgangspunt is tenslotte ontspanning!