Waar op letten bij aankoop merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Waar op letten bij aankoop merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 15:36

Op zoek naar een leuke merrie.
Prettig in omgang, fijn te rijden.
Nu heb je in je achterhoofd dat het tevens een merrie moet zijn waarmee je in de toekomst een veulen wil kunnen fokken en als dat goed gaat, daar mee door te gaan.
Maar, waar let je dan zoal op?

Heeft het paard ooit eerder een veulen gehad, wat wil je daarover weten?
Heeft het paard ooit mankementen gehad, wat wil je daarover weten?
Wat is er aan het papier van de merrie belangrijk om naar te kijken?
Kortom, waar let je op?

Pascha

Re: Waar op letten bij aankoop merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:46

Je zou kunnen kijken naar een eventueel predikaat dat de merrie al behaald heeft, ster, keur , sport enz. Dat is natuurlijk al mooi meegenomen als je ermee fokken wilt.
Als de merrie al eens een veulen heeft gehad, kan je vragen hoe het met dekken is gegaan. Was het meteen raak, of hebben ze het hele dekseizoen geprobeerd om het paard eindelijk drachtig te krijgen. Dat is niet zo fijn als jij er mee wilt gaan dekken.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:46

Wat voor richting wil je uit fokken en wat voor bloedlijnen passen daarbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 16:56

Pascha schreef:
Als de merrie al eens een veulen heeft gehad, kan je vragen hoe het met dekken is gegaan. Was het meteen raak, of hebben ze het hele dekseizoen geprobeerd om het paard eindelijk drachtig te krijgen. Dat is niet zo fijn als jij er mee wilt gaan dekken.

Mijn eerste fokmerrie was al 17 toen ik haar kocht en al 3 jaar gust bij de vorige eigenaar, maar volgens de DA in orde. Ze is 3 keer op rij in 1 keer drachtig geweest bij mij (omdat ze wel in de wei liep en geschouwd werd) Ze had als jong paard 5 veulens gehad en kwam uit een vruchtbare lijn. Ik bedoel eigenlijk dat ik dat geen zwaar selectiepunt vind, omdat het ook aan de omstandigheden kan liggen en niet aan het paard.

Wat je ook koopt, voor wat voor doel ook, als je er mee wilt fokken in ieder geval een sterke merriestam met véél predikaten en véél sport. Dat zegt al redelijk wat over de vruchtbaarheid, karakter en gezondheid. En een veulen uit zo'n merrie zul je eerder kwijt kunnen.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 02:23

Ook wel handig als er geen afgekeurd bloed in de lijn zit of je moet echt alleen voor de sport mee willen fokken.

Als je alle zaken meeneemt in je verhaal en de merrie mag ook niet te oud zijn en natuurlijk gezond dan moet je er wel vanuit gaan dat zo´n merrie door de regel genomen niet te koop is voor een simpel prijsje.

Succes met het vinden van een fijne merrie.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 02:34

[***], volgens de DA was ze in orde. Heb je dat voor de koop laten onderzoeken, of hoe bedoel je dat?

Zou je een merrie bv laten staan als deze zelf geen predicaten heeft, of als het lijntje alleen ster laat zien bv?

Krackertje, afgekeurd bloed? Zoiets als bv L.Ronald?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 08:51

De merrie was al 3 jaar mislukt met dekken. Een keer een dekinfectie en de 2 jaar erop lukte ook niet. De behandelende veearts zei dat ze van binnen in orde was en dat ik haar gerust kon kopen. Deze merrie was al wat ouder, maar al veulens gehad die op Z niveau lopen, ze heeft zelf Z dressuur en Z springen gelopen, als je zo'n merrie van jonge leeftijd wilt kopen is dat onbetaalbaar. Een bewezen fokmerrie is helemaal niet raar om mee te beginnen en betaalbaar ook.
Ik zou niet fokken met een stamboekmerrie. En ook niet met een stermerrie uit een 'gewoon' lijntje. Er worden op het moment zo ontzettend veel KWPNers gefokt dat je echt met wat goeds moet komen.

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:10

Ja ben ik wel met [***] eens.
Predikaten en sportprestaties is wel beter en makkelijker verkoopbaar. Ik zou haar inderdaad vooraf laten onderzoeken door de DA. Dan kan hij/zij je vertellen of alles ok is.

Het is toch het eerste waar de kopers naar kijken.