[TI] longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dianalamboo

longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 16:05

Ik heb een 3,5 jarige tinkermerrie en momenteel is ze 8 maanden drachtig.
Sinds wij een grote bak (20x40) hebben is ze niet meer te longeren. Voorheen was ze goed te longeren in een kleine bak Ze loopt wel braaf mee maar als ik afstand neem om te starten met longeren, gaat ze direct naar de uitgang van de bak.
We hebben alles al geprobeerd. We hebben de bak verkleind met linten, in het midden van de bak proberen te longeren enz.
Zelfs als we erop zitten weigert ze rondjes te lopen aan de longeerlijn. Ze is op een bepaald moment zo boos dat ze zelfs gaat steigeren.
Hebben jullie nog ideeen zodat ze alsnog te longeren is? En zou de drachtigheid een reden kunnen zijn.

grrr

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:47

Zou het niet gewoon te zwaar voor haar worden op dit moment? SOwieso is het voor een 3,5 jarige tinker moeilijk en zwaar om aan de longe te lopen, nu ze drachtig is lijkt me dit nog lastiger. Ik zou er gewoon even mee stoppen, en na de bevalling het rustig aan weer oppakken. Succes met haar!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:51

Inderdaad even stoppen met longeren, longeren is zo wie zo niet echt super voor paarden, te veel en te lang een eenzijdige belasting, ik kan me voorstelen dat het door de dracht nu dus echt te zwaar is geworden,

Wat je wel kan doen is lekker buiten wandelen met haar, het is niet zwaar, ze krijgt haar beweging en vaak vinden ze het nog leuk ook.

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:44

Hallo,

Toen ik Dilayla een tijdje gereden heb had ze dit probleem ook al.
Ze hadden daar ook een supergrote buitenbak en daarin hadden we een kleinere longeercircel gemaakt. Hier brak ze ook regelmatig uit.

Ik heb het toen op een gegeven moment opgegeven en ben haar gaan rijden. Daar had ze ook best wel wat moeite om op eigen benen de bak door te komen. Ze was tenslotte nog erg jong en moest het meeste nog leren. Ze liep dan af en toe ook helemaal door je benen, teugels en tegen het hekwerk aan.

Ik ben door omstandigheden toen daar weggegaan en een ander meisje heeft haar toen overgenomen.
En wat ik begreep is het door veel oefenen beter gegaan en liep ze niet meer door benen en teugels heen. Ik weet niet of er toen nog geoefend is op het longeren.

Ik kan je dus vertellen dat dit niets met het veulen te maken heeft...

Groetjes Iris

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:05

om eerlijk te zijn stoppen met longeren en ga wandelen.
en als het veulen er eenmaal is en die zo af en toe allen kan zijn weer rustig beginnen.

wil ze dan nog niet ???
ga met zij 2 en longeren en sluit dr op zodat ze alleen maar naar voren in de ronde kan gaan.
loopt ze braaf een half rondje stoppen en pak dr later weer een keertje hou het leuk en intresant voor het dier.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:14

Helemaal eens met rummulus....

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:23

Ik zou ook evenlekker stoppen, Lekker tuttelen en evt wandelen is meer dan genoeg. En als je toch gaat longeren probeer het dan eens met de dubbele longeerlijnen, miss helpt het.
S6!