Schimmel laten dekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

Schimmel laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 16:18

Hardstikke leuk, we gaan over een paar maanden de schimmel merrie van mijn zusje laten dekken. Ik heb jammer genoeg geen idee wat voor kleur de ouders van haar waren. Maar we zouden het leuk vinden om iets bont eruit te fokken of iets met een verdunnings factor.

Als je een schimmel zou laten dekken door een tinker of appaloosa ofzo, krijg je dan altijd iets bonts eruit? Ik zou zelf een cremello of champagne hengst heel gaaf vinden, maar is er dan kan dat je een effen vos of bruin veulen krijgt? Dat willen we eigenlijk liever niet Bloos Ik vind zelf de hengst 'Zippin N Investments' heel gaaf, dan is er 50% kans op een champagne veulen toch? Er zijn ook paints met blauwe ogen, kan je dat ook uit een schimmel fokken? Heeft iemand nog een idee welke hengsten hun kleur bijna altijd doorgeven?

Mungbean

Re: Schimmel laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:42

ehm, gaat dat paard dan voor de sier bij de voordeur staan of hebben jullie ook nog wat andere vereisten zoals, dressur/springen/pony/paard/braaf etc etc.
Jullie hebben met een schimmel altijd 50% kans op een schimmel in iedergeval en sommige bonten zijn erg dominant in kleurvererving. Je kunt een hengst kiezen waar bij veremeld staat dat hij geen vos vererft.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:51

-> F-AM

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 09:49

Sizzle schreef:
ehm, gaat dat paard dan voor de sier bij de voordeur staan of hebben jullie ook nog wat andere vereisten zoals, dressur/springen/pony/paard/braaf etc etc.
Jullie hebben met een schimmel altijd 50% kans op een schimmel in iedergeval en sommige bonten zijn erg dominant in kleurvererving. Je kunt een hengst kiezen waar bij veremeld staat dat hij geen vos vererft.

Voor de sier?? Pardon?
Eigenlijk een beetje trieste opmerking, maar het veulen wordt een recreatie paard net zoals de moeder, dus het is geen vereiste dat het een goed sportpaard moet worden. Als iemand een suggestie heeft voor een hengst die zijn aparte kleur door fokt, hoor ik het graag!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:50

Je kunt het een trieste opmerking vinden, maar uit je openingspost was bijvoorbeeld niet te halen wat het gebruiksdoel was, welke stokmaat we over praten en welk braafheidsgehalte je moet hebben. Ik kan heus wel wat leuk gekleurden voor je vinden, maar als die een sportgericht karakter hebben (bijvoorbeelt erge heethoofden) heb je er bijzonder weinig plezier aan als recreatiepaard.
Bij bijzonder gekleurde paarden is over het algemeen vrij goed bekend hoe sterk ze dat vererven. Dat kun je dan het beste aan de eigenaar vragen. Er is een appaloosafokker: http://www.appaloosahengsten.nl/ die je misschien kan helpen. Voor tinkers is er het www.tinkerstamboek.nl
Maar aangezien niemand uit jouw post kan opmaken hoe de merrie is, is het bijzonder moeilijk voorspellen of dat laatste bijvoorbeeld wel een goede keuze zou zijn. Een recreatiepaard moet natuurlijk ook in eerste instantie gewoon een correcte bouw hebben. Misschien dat je over dat soort dingen toch beter nog even na moet denken voordat je iets kiest op kleur. Ze zult het namelijk ook moeten opvoeden en inrijden ooit.
Dat klinkt misschien allemaal heel onaardig, maar het is echt niet zeldzaam dat mislukte ondoordachte kruisingen bij het slachthuis belanden omdat ze totaal uit verhouding zijn en daaroor problemen hebben. Tip: plaats eens een foto van de merrie erbij.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:01

hoi nou ....

als je even in mn profiel kijkt voor fotos...

ik heb zelf een plate bonte merrie van ed king hill,
deze hebben ze gedekt met een witte hengst,
daar is dus ook een schimmel veulen uitgekomen,
eerst dacht ik persoonlijk dat ze niet helemaal wit worden zou uiteindelijk,maar nu ze 3 is ben ik toch van gedachte verandert aangezien ze nu echt begin te verkleuren..
deze merrie was algedekt door deze hengst voor dat ze van mij werd,
maargoed als ik haar weer laat dekken zou ik er persoonlijk geen schimmel op zetten,ook zou ik idd verder kijken met wat het paard moet worden uiteindelijk,of je iets in de bouw kan verbeteren ofzo....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:10

schimmel is dominant en afhankelijk van de voorouders van de merrie kun je dus 50% kans op schimmel krijgen uit deze merrie, dan heeft bont of leuk kleurtje dus geen enkele zin.
Misschien toch eerst wat vooronderzoek doen als je met kleurtjes wilt gaan werken. Ik begrijp dat je een appaloosa of paint wilt gebruiken, is de merrie dan een ook westernpaardje of een KWPN-er?

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 11:39

lique, jouw veulen is toch erg leuk geworden!
Ik heb zelf geen digitale camera of scanner, dus ik heb zo snel even geen foto, maar de merrie heeft geen papieren, dus ik heb geen idee wat haar ouders zijn. Maar het is inderdaad een western paardje qua bouw siccy, ze is heel correct gebouwd, dus we hoeven geen hengst met speciale eigenschappen te zoeken om dat te compenseren. We zijn nu aan het kijken voor een goedgekeurde paint of quarter hengst (zoals 'Zippin N Investments' die ik in de openings post heb gezet).

Het maakt helemaal niet uit als de hengst een heethoofd is, we kunnen allebij goed genoeg rijden, dus waarom zou zo'n paard dan ongeschikt zijn als recreatie paard Sizzle? M'n zusje der verloofde heeft het huis+stallen van zijn ouders geerft, dus wat er ook uit zal komen, dit paardje zal nooit naar de slacht gaan. En waarom zou ik niet kijken naar een leuk kleurtje, dat is toch mooi meegenomen. Ik zit me hier te verdedigen omdat ik in een hokje wordt gestopt, terwijl ik dit topic daar niet voor geopend heb!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:45

oja het is ook wel een leuk beest hoor,toont goeie gangen en kan giga springen,maargoed persoonlijk hou ik niet zo van schimmels,en ik had er geen schimmel opgegooit omdat moeder al overheersend wit is,wit en wit maakt wit he...maar das een persoonlijke keuze....maar dat neemt niet wegdat het verder een goed gelukt paardje is hahahaha,achja tis maar een kleur

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:55

cremellogek schreef:
Het maakt helemaal niet uit als de hengst een heethoofd is, we kunnen allebij goed genoeg rijden, dus waarom zou zo'n paard dan ongeschikt zijn als recreatie paard Sizzle? M'n zusje der verloofde heeft het huis+stallen van zijn ouders geerft, dus wat er ook uit zal komen, dit paardje zal nooit naar de slacht gaan. En waarom zou ik niet kijken naar een leuk kleurtje, dat is toch mooi meegenomen. Ik zit me hier te verdedigen omdat ik in een hokje wordt gestopt, terwijl ik dit topic daar niet voor geopend heb!

Lijkt me gewoon niet fijn als mijn dier tijdens een buitenrit van elk konijn in z'n achteruit gaat.

Kijk, nu geef je vrij veel informatie waardoor je vraag ineens redelijk gerechtvaardigd is, maar kijk zelf eens goed naar je opening. Als jij dat zag staan zou je dan de indruk hebben dat diegene echte serieus was? Het had hier zelfs om een kleine pony kunnen gaan want er staat alleen maar schimmel van je zusje, verder niets. Je zusje had wel 10 kunnen zijn. Nu je uitleg hebt gegeven over het type en je manier van houden liggen de zaken gewoon even anders.
Maar zoals eerder gezegd. Schimmel geeft altijd 50% schimmel. Aan de manen van je merrie kan je waarschijnlijk wel zien of ze vos of zwart geboren is. Als ze zwart geboren is, is de kan op vos vrij klein. ALs ze vos geboren is is de kans erg groot op een vos, dan is het dus verstandig en hengst te kiezen die nog nooit een vos heeft gegeven (dat weet de eigenaar).

toevoeging: Janderegelaa hier op bokt heeft een homozygote bonte: www.homozygous-stallion.com/

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:08

persoonlijk vind ik de beenstand van zippin investments een beetje vreemd achter dus kijk daar eens goed naar in verhouding tot je merrie.
Er zijn nog veel meer leuke kleurtjes quarters waar je mee zou kunnen fokken. Ook niet iedere hengsteneigenaar is genegen buiten het ras te dekken, niet iedereen wil papierloze nakomelingen fokken nl.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:11

Nog een kleine waarschuwing.
Bij sommige stamboeken nemen ze niet niet altijd even nauw met veterinaire eissen. Zeker als het gaat om een specifieke kleur dan worden gebreken nog al snel door de vingers gezien. Pas vooral op bij de paints, daar komt met vrij veel regelmaat hoefkatrolontsteking voor en dat wordt soms pas ontdekt nadat een hengst al aardig wat dekjaren achter de rug heeft.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:34

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:03

Ten eerste, het eerste paard waar niets aan mankeert qua bouw moet volgens mij nog geboren worden. Er zijn altijd puntjes.
Ten tweede, je wilt graag een apart kleurtje fokken, helaas heb je daar niet de geschikte merrie voor. Eenvoudigweg omdat je minimaal 50% kans hebt dat ze grey doorerft, en grey gaat over alle kleuren heen. Wat heb je aan een leuk kleurtje als ze uiteindelijk toch schimmel gaan worden? Bovendien is dit in enkele stamboeken ongewenst, zoals bijvoorbeeld bij de NAS. Hengstenhouders zullen ook niet blij zijn als je met zo'n merrie aan komt en ik kan me voorstellen dat ze inderdaad weigeren, omdat ze niet conform het stamboek fokken.
Als je een apart kleurtje wilt kun je beter een veulen kopen met een apart kleurtje. Zeker omdat je merrie hoogstwaarschijnlijk een normale basiskleur heeft, zal je uiteindelijk nog maar 0-25% kans hebben op een aparte kleur.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:11

Neonlight schreef:
Eenvoudigweg omdat je minimaal 50% kans hebt dat ze grey doorerft, en grey gaat over alle kleuren heen.

Leg mij dan maar eens uit waarom ik een bruine arabier heb uit 2 schimmel ouders.

On topic. TS je maakt het jezelf hier moeilijk mee. Ik zou er nog even goed over nadenken en geen overhaaste beslissing nemen wat betreft de hengstenkeuze.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:58

Mistic schreef:
Neonlight schreef:
Eenvoudigweg omdat je minimaal 50% kans hebt dat ze grey doorerft, en grey gaat over alle kleuren heen.

Leg mij dan maar eens uit waarom ik een bruine arabier heb uit 2 schimmel ouders.

Bij kruising van 2 niet homozygote schimmels (dat zijn de meeste) heb je 25% kans op een andere kleur dan schimmel. Afhankelijk of de basiskleur wordt het dan vos of zwart waarbij bruin nog een extra toevoeging is waardoor zwart verdwijnt. Minimaal 1 van de ouders had dus het bruin gen en was dus bruin of vos met ontzichtbaar bruin-gen. Daarnaast had 1 van de ouders het zwart-gen (deze was dus bruin of zwart van kleur). Ik hoop dat het begrijpelijk is. Type het anders maar in, in de kleurcalculator van paardenfokken.nl

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 13:33

Maar als het veulen een schimmeltje wordt, vind ik ook een leuk kleurtje hoor. Ik laat het jullie nog weten wat het gaat worden, we hebben nog een paar maanden om de hengst uit te kiezen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:00

Zoals Sizzle al zei: mijn hengst geeft altijd een bont veulen. Je hebt wel kans dat het veulen schimmelbont wordt.

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:37

Ik dacht eigenlijk dat schimmels bijna altijd wel overheerste.
Als je een schimmel met een andere kleur kruist krijg je meestal schimmel.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:27

linneketeut schreef:
Ik dacht eigenlijk dat schimmels bijna altijd wel overheerste.
Als je een schimmel met een andere kleur kruist krijg je meestal schimmel.

nee hoor, ik heb een bruine merrie met een spierwitte hengst als vader(de Holsteiner Lacapo)
wel heeft ze 4 hoge witte benen, grote bles en witte vlek onder haar buik en zitten er op haar lies wat witte haartjes door het bruin heen
deze merrie heeft zelf ook weer veulens gehad, oa een voskleurige

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:29

Als de schimmel heterozygoot is voor de grijsfactor heb je 50% kans op schimmel, bij een homozygote schimmel 100% (deze vererft altijd de grijsfactor).

Lacapo is dus heterozygoot voor de grijsfactor, waardoor hij ook kleurveulens kan geven Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:02

snap ik en klopt helemaal, heb erfelijkheidsleer gehad op school, maar was als reactie op Linneketeut die dacht dat schimmels bijna altijd schimmel doorfokte Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:47

http://www.royalbelgianpalomino.be/docu ... INDIAN.pdf
Hier zit aardig wat Impressivebloed achter.
@Peterina: is deze hengst HYPP N/N ??

@TS: voor ik naar leuke kleurtjes zou kijken zou ik eerst proberen te achterhalen of je merrie 1 of 2 schimmelouders heeft. Als ze er 2 heeft bestaat de kans dat ze homozygoot op schimmel is. Dan krijg je dus altijd een schimmelveulen.
IMO is het dan zonde van de kleur om daar een speciale hengst voor uit te zoeken.
Nu is de kans sowieso 50%.

Als je 100% bont wilt zul je op zoek moeten naar een homozygote Tobiano bijv. KIBLERS AVALANCHE ( http://www.themillranch.com/hengsten.php)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:16

Clue Indian is U.S.A. (UCLA Davis) DNA getest als HYPP N/N ... negatief dus!

Dit is de link naar de site van de eigenaar: http://www.pegasushoeve.be/
Onder paarden / hengsten staat Clue's pagina.

Nog een foto van hem:
Afbeelding