hoefijzers erop of eraf tijdens bevalling??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ophrah

hoefijzers erop of eraf tijdens bevalling??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 17:58

Ik wil graag jullie mening weten of jullie voor de bevalling de ijzers eraf halen.
Toen mijn merrie vorige keer een veulen kreeg heb ik alle 4 de ijzers eraf gehaald maar doordat mijn merrie best wel platvoeten heeft en op leren zooltjes staat.ben ik daarna weer een half jaar aan het tobben geweest voordat ze weer een beetje goede voeten had. Nu is ze weer drachtig en zit ik te twijfelen om de voor ijzers er onder te laten. Haar hoeven zien er nu super uit en dat wil ik graag zo houden. maar ja ik wil ook niet dat m'n veulen beschadigd.

DMHorses

Re: hoefijzers erop of eraf tijdens bevalling??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:01

ik haal ze er altijd af. Maar kan je ze niet een paar weken voor de uitgerekende datum eraf halen en na de geboorte ze er weer onder zetten, zodat je de tijd dat ze blootvoets loopt zo kort mogelijk is?

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 18:06

Ja dit heb ik vorige keer dus ook gedaan ze heeft toen 3 a 4 weken zonder ijzers gestaan maar het was echt drama.
Hele stukken eruit gebroken en gescheurd. Ook liep ze onregelmatig. Daarna heeft ze nog maanden slecht gelopen omdat als het ijzer er weer onder zit de stand weer wordt veranderd en dat veroorzaakt toch wat knelling.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:10

mijn merrie staat rondom op ijzers en heeft ook zooltjes.. Ik heb ze er nooit afgehaald en ben het niet van plan ook.. Ook niet bij mijn andere merries

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:28

Bij Vinga gaan ze er 2 weken voor de uitgerekende datum van onder, dit op advies van mijn hoefsmid, maidenmerries willen nog wel eens op hun veulie gaan staan en met ijzers hebben ze minder gevoel in hun hoeven als ze ergens op staan, zonder ijzers hebben ze sneller in de gaten dat ze ergens op staan dus vandaar dat ze er bij Vinga af gaan. Ze heeft brokkelhoeven dus ik hoop ook dat dr voetjes er niet te veel onder lijden

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 13:32

ik zou ze in dit geval er dan onder laten en gewoon zorgen dat ze de ruimte heeft met de bevalling dan moet het vast wel goedkomen!

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 14:24

Ik heb het aan mijn hoefsmit gevraagd en deze adviseerde om de voor ijzers eronder te laten zitten. Dus achter laat ik ze er dan wel afhalen.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:38

bij mijn verzorgpaard blijven ze eronder. vandaag heeft ze nieuwe ijzers gekregen. ze heeft de ijzers nodig wegens atrose

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:42

Bij onze merrie's gingen ze er altijd af,
aangezien je toch een tijdje van te voren er niks meer mee kon doen, en daarna ook een tijde even niet..

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:42

ophrah schreef:
Ik heb het aan mijn hoefsmit gevraagd en deze adviseerde om de voor ijzers eronder te laten zitten. Dus achter laat ik ze er dan wel afhalen.

Dat wilde ik je ook idd adviseren, alleen achter eraf halen.
Dat moet genoeg zijn.
Haha!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:45

Ik heb ze er de eerste keer ook afgehaald. Een drama, merrie was onrustig en krapte veel. Gevolg was dat de hoeven te ver afgesleten waren. Ze stond dus ook weer vlot op de ijzers.
Bij het 2e veulen de ijzers er gewoon onder gelaten en dat heeft geen enkel probleem opgeleverd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:43

Sterker nog, er ontstaan veel meer problemen als een merrie die gewend is aan ijzers, zonder ijzers moet.
Waarom zou je de ijzers eraf halen? Een veulen raakt niet zomaar beschadigd. Ze zijn zeer flexibel en bovendien geneest ook alles nog snel. Ik heb een merrie gehad die (zonder ijzers) op het been van haar veulen had gestaan. De DA maakte zich helemaal geen zorgen, het zou goed genezen. Waar hij zich meer zorgen over maakte was de diarree, waar ze inderdaad uiteindelijk aan overleden is.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:52

Mijn merrie staat momenteel alleen voor op ijzers. Ik hoop dat het zo blijft, maar zou ze echt weer achter op ijzers moeten. Laat ik ze er ook op. Gezien het feit dat mijn merrie haar voetjes ook snel slacht worden zonder. Alleen achter blijven ze goed. Ze staat nu sinds september alleen voor op ijzers en dat gaat nog heel goed.

samenvattend: blijven de achter voeten goed, blijft ze zonder en anders gewoon met.

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 23:08

Hoi

Ik laat bij de merrie's die in de sport lopen ze er altijd onder ook achter.
Dit inderdaad omdat je dan maanden kwijt bent om ze weer goed te krijgen.
Somige van mijn merrie's zet ik na de geboorte vast of lijd ze af met hooi/kuil omdat ze de drang hebben om het veulen in de benen te krijgen direkt na de geboorte ze stampen soms dan zo hard op het veulen dat ze er van piepen ik help het veulen dan ook wel staan door het op te tillen en op der voetjes te zetten een beetje steunen en ze blijven staan hierna doen die merrie's dat niet weer.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:49

men merrie heeft ook alleen voor ijzers momenteel omdat ik er niet op rij
maar bij haar is het het beste om voor ijzers te houden

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:01

Meestal laat ik ze (als de merrie goede voeten heeft) er een week of 2 voor de geboorte af halen en laat ze er een week of 4 na de geboorte weer onder tikken. De merries komen bij ons toch amper op het harde als ze net bevallen zijn. Als de merrie echter beter af is met ijzers, laat ik ze net zo makkelijk zitten.

Toevallig is de smid van de week bij Isa geweest, daar hebben we alleen de achterijzers er af laten halen en die blijven eraf. De voorijzers kunnen bij Isa beter niet verwijderd worden en die blijven er dus onder ook al loopt ze amper nog op de straat.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:04

ik heb de mijne eraf gehaald, eerst reed ik ook op ijzers, hoefsmid vertelde mij dat ze goede hoeven had, tegenwoordig zijn we ijzerloos. Bevalt goed. Kunt ook altijd advies hoefsmid volgen.

Tong uitsteken Ik zou ze eraf laten ivm de bevalling. Je kunt altijd een tijdje na de bevalling ze er weer onder zetten. Is ze niet anders gewend kan het een ander verhaal zijn natuurlijk. Niet ieder paard is het zelfde. Ik ken ook een haflinger en zonder hoefijzers loopt ze supergevoelig. Dus zij staat ook altijd vierkant. Bloos