Wie kan mij wat vertellen over mogelijke kleuren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blunneke

Wie kan mij wat vertellen over mogelijke kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 10:06

Nou, de titel zegt al genoeg...
Ik wil mijn Haflingermerrie (zie profiel) laten dekken dit voorjaar maar... k heb 2 hengsten op het oog.
Een Buckskin en een grijze appelschimmel.

Wat voor kleur word mogelijk het veulen als ik de moeder Haflinger is en de vader een Buckskin en een idem vraag als de vader een grijze appelschimmel is?
Wat is dominant en wat niet???

Met al die kleurentabellen en berekeningen kom ik er niet uit... snap er geen bal van (ben blond)

Hieronder voorbeeldjes van de kleuren zodat er geen verwarring is van wat ik bedoel, dit zijn beide de exacte kleuren:

Buckskin: Afbeelding

Grijs met appels: Afbeelding

Wie kan mij meer vertellen??

Letsdunit

Re: Wie kan mij wat vertellen over mogelijke kleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:38

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:14

Bovenste plaatje is geen buckskin maar een bay-dun.
Voor de schimmel moet je weten in welke kleur hij geboren is, schimmel is geen kleur op zich maar een veranderaar, dus je moet weten of hij vos-schimmel-bruin schimmel of bv buckskin bont schimmel is.

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:49

Hoi,
Als ik het goed zie zijn dit de quarters "Stop It" (de hengst waarvan mijn merrie drachtig is Bloos ) en de onderste is volgens mij "Taris Skeeto". Stop It is i.i.g. een dun. Ik weet niet of je ook deze hengsten op het oog had om je merrie mee te laten dekken/ insemineren. Maar als dat het geval is moet je wel eerst informeren of ze ook haflingers dekken/ insemineren, dat is namelijk niet altijd het geval.

Groetjes en veel succes met het uitzoeken van een knappe hengst!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 13:30

Meavey schreef:
.
Helaas Knipoog, dit is een dunskin, ofwel een zwart+bay+creme+dun.
Voor een echte bay-dun check mijn avatar Lachen

Die 2 hengsten zijn idd van Vorstenbosch.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 13:36

DubbelDun schreef:
Meavey schreef:
.
Helaas Knipoog, dit is een dunskin, ofwel een zwart+bay+creme+dun.
Voor een echte bay-dun check mijn avatar Lachen

Die 2 hengsten zijn idd van Vorstenbosch.

Kan ook nog! Haha!
Was in elk geval duidelijk een dun.
Hij is dus getest op creme neem ik aan.

Nog geen idee van de basis van de schimmel? Knipoog

Haflinger = vos.
Dus vos x dunskin=

vos, palomino, red-dun en dunalino, (als vader homozygoot is voor zwart kunnen deze niet).
bruin, valk, bay-dun en valk-dun (oftewel dunskin)
zwart, smokey, grullo (=zwart-dun) en smokey dun, (als pa of ma homozygoot zijn voor agouti kunnen deze niet)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 13:43

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:21

DubbelDun schreef:
Meavey schreef:
Hij is dus getest op creme neem ik aan.
Met zo'n vader niet nodig Lachen
http://www.allbreedpedigree.com/stop+it

Ik zie alleen dat pa een dunskin is?
Dan hoeft zoon er toch ook niet een te zijn, vader kan ook alleen dun hebben gegeven.
Creme nakomelingen dan misschien ?

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:24

Citaat:
Ik zie alleen dat pa een dunskin is?
Dan hoeft zoon er toch ook niet een te zijn, vader kan ook alleen dun hebben gegeven.
Creme nakomelingen dan misschien ?

Stop It krijgt dit jaar pas zijn eerste nakomelingen. En ik geloof niet dat er al 1 geboren is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:58

@Meavey : dunskin is dun-buckskin, dus heeft een cremegen.De zoon is ook dusdanig 'geel' dat ie behalve dun ook echt wel een cremegen heeft.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:26

Ik weet heel goed wat dunskin is.
Alleen op kleur kan je dat niet zeggen ik ken een hele gele dun die negatief is voor creme, dus dat is geen garantie hoor. Knipoog
Dus zonder creme test of zekerheid via de nakomelingen is niet te zeggen of hij alleen bruin-dun of bruin + dun + creme is.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:17

-> F-AM

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:39

Meavey schreef:
Ik weet heel goed wat dunskin is.
Alleen op kleur kan je dat niet zeggen ik ken een hele gele dun die negatief is voor creme, dus dat is geen garantie hoor. Knipoog
Dus zonder creme test of zekerheid via de nakomelingen is niet te zeggen of hij alleen bruin-dun of bruin + dun + creme is.

Echt 100% gelijk!! Zonder de DNA creme test kan de fokker geen garantie geven dat ie Dunskin is!

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 08:49

Klopt, dit zijn Skeeto en Stop it en beide dekken ook andere rassen. Ik heb al contact gehad met Rieky hierover maar weet dus niet welke van de 2 het gaat worden. Ik ga a.s. zaterdag kijken en hopelijk beslissen maar vandaar dat ik nieuwsgierig ben wat voor soort kleur veulen eruit zou kunnen komen van beide.
De karakters van deze paarden zitten wel snor volgens Rieky maar kleur vind ik daarnaast ook belangrijk.
Ik wil liever geen bruin paard (donkerbruin of vos met voskleur manen)
Palomino, Buckskin, Beige, Schimmel vind ik wel leuk maar ik weet dus niet welke hengst dat doorgeeft.

En eigenlijk is het me na al jullie berichten nog niet duidelijk.... heb geen idee wat al die termen zoals homohuppeldepup inhoud....
Sorry, ben blond.... Bloos

Als ik het goed begrijp, zou het veulen wanneer ie van Stop it is, palomino achtig worden en wanneer ie van Skeeto is grijs????

Ik heb trouwens wel eens gehoord dat schimmels met die mooie grijze appels zoals Skeeto op den duur helemaal wit worden... Klopt dit altijd????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 09:02

Als je 100% zeker een leuk kleurtje wilt moet je dekken met een cremello, dan weet je zeker dat je een palomino krijgt.
Of met een homozygote schimmel, dan krijg je 100% zeker (op den duur) een schimmel.

Homozygoot is als beide ouders hetzelfde gen hebben en ook doorgeven.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:09

Majella001 schreef:
Klopt, dit zijn Skeeto en Stop it en beide dekken ook andere rassen. Ik heb al contact gehad met Rieky hierover maar weet dus niet welke van de 2 het gaat worden. Ik ga a.s. zaterdag kijken en hopelijk beslissen maar vandaar dat ik nieuwsgierig ben wat voor soort kleur veulen eruit zou kunnen komen van beide.
De karakters van deze paarden zitten wel snor volgens Rieky maar kleur vind ik daarnaast ook belangrijk.
Palomino, Buckskin, Beige, Schimmel vind ik wel leuk maar ik weet dus niet welke hengst dat doorgeeft.

En eigenlijk is het me na al jullie berichten nog niet duidelijk.... heb geen idee wat al die termen zoals homohuppeldepup inhoud....

Als ik het goed begrijp, zou het veulen wanneer ie van Stop it is, palomino achtig worden en wanneer ie van Skeeto is grijs????

Ik heb trouwens wel eens gehoord dat schimmels met die mooie grijze appels zoals Skeeto op den duur helemaal wit worden... Klopt dit altijd????

Basis biologie: heel simpel uitgelegt ...
- voor iedere eigenschap, hetzij kleur of maat of gangen of enz, is een 'gen' (ik weet verkeerde beschrijving maar ik hou het SIMPEL).
- een veulen krijgt voor iedere eigenschap een gen van mama en een gen van papa. De combinatie van deze twee genen maakt de eigenschap in die veulen.
- Indien de twee verkregen genen gelijk zijn, bijvoorbeeld een gen voor zwart van mama en een gen voor zwart van papa, dan wordt gezegt dat het veulen, met zijn twee gelijke zwarte genen, homozygoot is voor zwart.
- Indien de twee verkregen genen niet gelijk zijn, bijvoorbeeld een gen voor vos van mama en een gen zwart van papa, dan wordt gezegt dat het veulen, met zijn twee niet gelijke genen, heterozygoot is voor zwart (en in dit geval ook voor vos)
- Dus homozygoot = gelijk genen voor een bepaalde eigenschap; heterozygoot = niet gelijk genen voor een bepaalde eigenschap.

Voor iedere kleur is er een gen. Haflingers zijn vossen met flaxen gen; het flaxen gen geeft de bleke manen en staart.
Als je een aparte kleur wil, bijv. palomino of buckskin, dan moet je met basis vos (haflinger) een cremello (homozygoot voor creme en vos) of een perlino (homozygoot voor creme maar kan homoz.of heterozygoot zijn voor zwart en agouti).

Er is een mooie cremello QH hengst in Nederland genaamd Vandal's Gold Creme. Met deze hebt je 100% garantie op een palomino gekleurde veulen uit je haflinger merrie. Hier de link: http://www.slidinghorse.nl/breeding/breeding.htm

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:13

Peterina schreef:
Majella001 schreef:

Basis biologie: heel simpel uitgelegt ...
- voor iedere eigenschap, hetzij kleur of maat of gangen of enz, is een 'gen' (ik weet verkeerde beschrijving maar ik hou het SIMPEL).
- een veulen krijgt voor iedere eigenschap een gen van mama en een gen van papa. De combinatie van deze twee genen maakt de eigenschap in die veulen.
- Indien de twee verkregen genen gelijk zijn, bijvoorbeeld een gen voor zwart van mama en een gen voor zwart van papa, dan wordt gezegt dat het veulen, met zijn twee gelijke zwarte genen, homozygoot is voor zwart.
- Indien de twee verkregen genen niet gelijk zijn, bijvoorbeeld een gen voor vos van mama en een gen zwart van papa, dan wordt gezegt dat het veulen, met zijn twee niet gelijke genen, heterozygoot is voor zwart (en in dit geval ook voor vos)
- Dus homozygoot = gelijk genen voor een bepaalde eigenschap; heterozygoot = niet gelijk genen voor een bepaalde eigenschap.

Voor iedere kleur is er een gen. Haflingers zijn vossen met flaxen gen; het flaxen gen geeft de bleke manen en staart.
Als je een aparte kleur wil, bijv. palomino of buckskin, dan moet je met basis vos (haflinger) een cremello (homozygoot voor creme en vos) of een perlino (homozygoot voor creme maar kan homoz.of heterozygoot zijn voor zwart en agouti).

Er is een mooie cremello QH hengst in Nederland genaamd Vandal's Gold Creme. Met deze hebt je 100% garantie op een palomino gekleurde veulen uit je haflinger merrie. Hier de link: http://www.slidinghorse.nl/breeding/breeding.htm

Er zijn trouwens meerdere cremello hengsten die ter dekking staan maar niet alleen zijn quarters of vol quarters.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:40

Die cremello is niet meer van Claudia, ik meen zelfs dat ie geruind is, maar dat weet ik niet zeker.

Snozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:35

Ik wilde idd ook Vandal's Gold Creme voorstellen, omdat je dan iig een aparte kleur fokt.
Hoe zit het met champagne?
Ik weet dat Zippin n Investments geen andere rassen dekt, maar een mooie kleur heeft hij zeker.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 19:45

Ben er al uit, het word Skeeto.
Heb het contract al gehad van Rieky.....

We zijn zooooo benieuwd wat er uit gaat komen, zowel Rieky als ik natuurlijk!!!!!!!! Haha!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:20

Aangezien dat Skeeto heterozygoot is voor schimmel hebt je 50% kans op een schimmel.
Hij heeft een vos-dun nakomeling gehad dus draagt hij ook vos: 50% kans op vos.
De vraag is alleen wat zijn 2e kleur gen is. Jammer dat ze niet weten wat zijn geboorte kleur was.
Haflingers dragen agouti dus de kans is reeel, zelfs als Skeeto zwart geboren is, dat je een bruin veulen krijgt.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 08:45

Rieky denkt zelf dat er een palomino uit gaat komen. Ikzelf denk dat ook maar dan een lichte silver dapple palomino.
Blondy is geen standaard Haflinger, ze heeft ook veel grijstinten en grijze appels in haar vacht en zelfs zwarte haren en plekken op haar lichaam maar die vlekken heb ik weleens vaker gezien ja maar die grijstinten die blondy heeft niet.

Tja.... afwachten maar he hahahahaaa. Haha!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:45

Haflingers zijn absoluut geen palomino´s of zilverappels, het zijn vossen met flaxen en waarschijnlijk het mealy gen erbij waardoor ze zo licht zijn.