Majella001 schreef:Klopt, dit zijn Skeeto en Stop it en beide dekken ook andere rassen. Ik heb al contact gehad met Rieky hierover maar weet dus niet welke van de 2 het gaat worden. Ik ga a.s. zaterdag kijken en hopelijk beslissen maar vandaar dat ik nieuwsgierig ben wat voor soort kleur veulen eruit zou kunnen komen van beide.
De karakters van deze paarden zitten wel snor volgens Rieky maar kleur vind ik daarnaast ook belangrijk.
Ik wil liever geen bruin paard (donkerbruin of vos met voskleur manen)
Palomino, Buckskin, Beige, Schimmel vind ik wel leuk maar ik weet dus niet welke hengst dat doorgeeft.
En eigenlijk is het me na al jullie berichten nog niet duidelijk.... heb geen idee wat al die termen zoals homohuppeldepup inhoud....
Sorry, ben blond....

Als ik het goed begrijp, zou het veulen wanneer ie van Stop it is, palomino achtig worden en wanneer ie van Skeeto is grijs????
Ik heb trouwens wel eens gehoord dat schimmels met die mooie grijze appels zoals Skeeto op den duur helemaal wit worden... Klopt dit altijd????
Basis biologie: heel simpel uitgelegt ...
- voor iedere eigenschap, hetzij kleur of maat of gangen of enz, is een 'gen' (ik weet verkeerde beschrijving maar ik hou het SIMPEL).
- een veulen krijgt voor iedere eigenschap een gen van mama en een gen van papa. De combinatie van deze twee genen maakt de eigenschap in die veulen.
- Indien de twee verkregen genen gelijk zijn, bijvoorbeeld een gen voor zwart van mama en een gen voor zwart van papa, dan wordt gezegt dat het veulen, met zijn twee gelijke zwarte genen, homozygoot is voor zwart.
- Indien de twee verkregen genen niet gelijk zijn, bijvoorbeeld een gen voor vos van mama en een gen zwart van papa, dan wordt gezegt dat het veulen, met zijn twee niet gelijke genen, heterozygoot is voor zwart (en in dit geval ook voor vos)
- Dus homozygoot = gelijk genen voor een bepaalde eigenschap; heterozygoot = niet gelijk genen voor een bepaalde eigenschap.
Voor iedere kleur is er een gen. Haflingers zijn vossen met flaxen gen; het flaxen gen geeft de bleke manen en staart.
Als je een aparte kleur wil, bijv. palomino of buckskin, dan moet je met basis vos (haflinger) een cremello (homozygoot voor creme en vos) of een perlino (homozygoot voor creme maar kan homoz.of heterozygoot zijn voor zwart en agouti).
Er is een mooie cremello QH hengst in Nederland genaamd Vandal's Gold Creme. Met deze hebt je 100% garantie op een palomino gekleurde veulen uit je haflinger merrie. Hier de link:
http://www.slidinghorse.nl/breeding/breeding.htm