afspenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pammy

afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 12:20

Het lijkt mij heel leuk om een keer een veulentje bij mijn merrie te fokken.
Maar ze kan heel goed alleen zijn.
Nou ben ik bang dat als ik er een veulentje bij fok en het na een half jaar er bij
weg moet ze niet meer alleen kan.
En wordt een merrie wild/gek als je het veulen er bij weg haalt?

Heeft iemand hier ervaring mee?

ptiteblue

Re: afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:24

ze roepen alle twee wel een dag of drie, maar daarna is alles wel vlug vergeten!

ze herkennen zich zelfs niet meer na enkele weken!

Richje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:17

Nou over het algemeen misschien wel, maar bij mijn merrie is dit toch echt heel anders geweest. mijn merrie en veulen zagen elkaar van de zomer weer na een half jaar en waren helemaal door het dolle heen. (veulen was toen als 1.5 jaar oud) afspenen heeft niet heel veel problemen gekost maar ze ging wel meer aan de andere paarden hangen! Het veulen staat tegenwoordig weer thuis, en ze hebben nog steeds een speciale band, waar de andere paarden echt niet tussen komen. maar ben me er bewust van dat dit bij heel veel andere paarden niet zo is.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:49

-> KS

pammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 08:30

Ik twijfel nog steeds heel erg.
Wil heel graag een veulentje fokken, maar zie zo tegen het afspenen op.

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:28

Het afspenen hoeft echt geen probleem te zijn hoor. In de meeste gevallen haalt men het veulen er in 1 keer af (na zo'n 5 maanden-half jaar) en gaat het veulen uit zicht- en hoorafstand van de merrie. Als het veulen verkocht wordt, is dat natuurlijk vanzelfsprekend, maar ik weet niet of je het veulen wil houden?
Als het veulen er in 1x afgehaald wordt, is de merrie (en het veulen) meestal wel een paar dagen onrustig, maar meestal heb je er daarna geen problemen meer mee.

Zelf hebben wij het veulen gehouden en op een heel andere manier afgespeend, meer diervriendelijke zeg maar, zonder stress voor de merrie en veulen. Het is een methode van Emiel Voest (die bekend staat om zijn freestyle trainingen). Ik kan het je wel uitleggen als je geinteresseerd bent.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:32

Mijn vorige merrie kon er niet tegen als ze haar veulen niet zag, maar het afspenen hebben we heel geleidelijk gedaan, zonder stress, gewoon na 2maanden iedere avond in de stal naast haar zetten (zodat ze elkaar wel kunnen zien/voelen) en die tijd steeds uitbreiden totdat ze de hele nacht apart kunnen staan. Het afspenen heeft voor mijn merrie totaal geen problemen op geleverd en het veulen is direct naar een andere stal gegaan met allemaal jonge veulens.

Als je de tijd en de zin er voor hebt dan kan ik het iedereen aanraden aangezien dit echt zonder stress verloopt. Kost je alleen VEEL meer werk. Ik blijf het iig zo doen.

Laat je keuze voor een veulen niet afhangen van het afspenen, maar om de reden waarom je een veulen zou willen fokken? Voor je zelf, voor de verkoop,voor de sport? Weeg deze keuze goed af, want er worden per jaar te veel veulens geboren die geen plek meer hebben na het afspenen!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:34

Hier hebben zowel moeder als kind geen problemen gehad. Het veulen is inene afgespeend en hinnikte 1 x toen ze in de trailer stond, moeders antwoordde en toen reden we weg. Niks aan het handje.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:39

Ik zat er ook heel erg tegen aan te hikken, het afspenen, maar het is mij 100% meegevallen.
De diervriendelijke methode was niet aan ons besteed omdat mijn merrie heel erg aan haar veulen hing, ik moet ook zelfs oppassen als ze een ander veulen ziet want ze springt zo over het hek heen. Dus vond ik het niet vriendelijk om moeder en kind te scheiden terwijl ze elkaar konden horen en de kans op ongelukken vond ik te groot.
Wij hebben het in 1 keer gedaan, de merrie in de trailer gezet en weg gereden, het veulen wist toen ook niet meer waar ze was en dat is allemaal hartstikke goed gegaan!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:41

Ik overigens wel er voor gezorgd dat geen van beiden alleen is komen te staan na het afspenen! Heel belangrijk in mijn ogen!
Mijn veulen kwam met een door ons bijgekocht veulen te staan, even oud. Mijn merrietje bleef aan huis met mijn ruin.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:21

Mijn veulen stond ook direct bij leeftijdsgenootjes.
En moeder kwam op stal te staan met andere paarden.

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:53

Citaat:
Laat je keuze voor een veulen niet afhangen van het afspenen, maar om de reden waarom je een veulen zou willen fokken? Voor je zelf, voor de verkoop,voor de sport? Weeg deze keuze goed af, want er worden per jaar te veel veulens geboren die geen plek meer hebben na het afspenen!

helemaal mee eens trouwens! (kon het niet beter omschrijven Lachen)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:27

Daar zou ik het niet om laten hoor.. Je kunt het veulen langzaam laten wennen aan het alleen zijn, of je kunt het naar de opfok brengen..
Wel is het handig als de merrie en veulen elkaar niet kunnen horen of zien, want dan blijven ze drukte maken..

pammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 12:09

Mijn bedoeling is dan het veulen naar de opfok brengen of in een kudde hier in de buurt laten lopen en met 3 jaar zelf in terijden.
Maar mijn paard staat dus alleen op stal en na het afspenen, staat ze ook weer alleen, heb bij huis geen ruimte om meerdere paarden te houden.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:54

Maar waar ga je je veulen dan laten na die 3 jaar, als je maar plek hebt voor 1 (zou ik nooit doen eigenlijk) ?

pammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 19:41

Dat weet ik dus nog niet.
Of verkopen, of er een extra stal bij bouwen.

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:09

Sorry, maar dan begrijp ik niet goed wat nu de grootste reden is om een veulen te fokken. Als je nog niet zeker weet wat je ermee doet, of je het wil houden of verkopen, en of je er straks wel plek voor hebt. Waarom wil je het dan zo graag? (niet aanvallend bedoeld hoor, gewoon geinteresseerd).

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:54

pammy schreef:
Mijn bedoeling is dan het veulen naar de opfok brengen of in een kudde hier in de buurt laten lopen en met 3 jaar zelf in terijden.
Maar mijn paard staat dus alleen op stal en na het afspenen, staat ze ook weer alleen, heb bij huis geen ruimte om meerdere paarden te houden.

Als je geen plek hebt kun je ook geen stal bij bouwen toch?
Waarom wil je een veulen fokken?

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:02

wij spenen de veulens altijd geleidelijk aan van de moeder af. Eerst eens 5 minuten alleen, en zo steeds opbouwen tot dat je gerust met je merrie naar de les kunt gaan of naar een wedstrijdje in de buurt bijvoorbeeld. Daarna wel snel etrug om de merrie van het overvolle uier af te halen, en het veulen weer voorziet van de liefde en melk van zijn mammie., zo zal eht afspenen uiteindelijk een stuk makkelijker zijn, en midner erg en gestresst voor mens en dier.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:03

silverbrumby schreef:
wij spenen de veulens altijd geleidelijk aan van de moeder af. Eerst eens 5 minuten alleen, en zo steeds opbouwen tot dat je gerust met je merrie naar de les kunt gaan of naar een wedstrijdje in de buurt bijvoorbeeld ( als dit ana de orde is is het veulen overigens al een paar maanden oud!). Daarna wel snel terug om de merrie van het overvolle uier af te halen, en het veulen weer voorziet van de liefde en melk van zijn mammie., zo zal eht afspenen uiteindelijk een stuk makkelijker zijn, en midner erg en gestresst voor mens en dier.

pammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 12:19

Ik wel ruimte om een stal te bouwen of om mijn stal (7 bij 5) door midden te doen, maar ik heb niet genoeg wei. En ik kan er voorlopig ook niks bij huren.

Maar zoals mijn vraag was hoe een merrie na het afspenen was, het is voor mij echt nog niet zeker of wel of niet een veulentje fok. Mijn vraag is gewoon ter informatie en om dan al 3 jaar vooruit te gaan denken is een beetje ver. Dat ga ik pas doen als ik er uit ben.

yrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:40

Natuurlijk is de merrie van streek als je haar veulen bij haar weghaald. Maar het veulen mist zijn moeder ook en zal in eerste instantie ook behoorlijk van streek zijn. Het is belangrijk als je een veulen speent dat moeder en veulen elkaar niet meer kunnen zien of horen. De eerste dagen zal de moeder last krijgen van stuwing in het uier omdat het veulen niet meer drinkt en de melkproductie stopgezet moet worden. Het is dan belangrijk dat ze voldoende beweging krijgt.
Een past gespeend veulen kun je het beste samen met een ander veulen eerst een paar dagen in een veilige ruime stal zetten. Ze vinden steun bijelkaar en zijn niet ineens helemaal alleen in de wereld.
Na ongeveer een week zal de rust echter zijn wedergekeerd. De stuwing van de merrie zal weggetrokken zijn en ze zal geaccepteerd hebben dat ze weer alleen is.
Het is aan te raden het veulen al ruim voordat het gespeend wordt (veulen)brokjes te leren eten zodat het meteen goed zal eten en gemakkelijk zonder moedermelk zal kunnen.
Spenen kun je het beste doen tussen de 4 en 6 maanden. Het hangt af van de conditie van merrie en veulen op welk moment je het beste kunt spenen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:40

De merrie zal even van streek zijn en haar uier gaat pijn doen, die loopt vol en zal moeten opdrogen, dan moet je haar even schraal houden en in de gaten houden.
Verder vind ik het niet echt lastig, als de merrie netjes opgevoed is zal het weinig problemen gaven!!