Hyperactieve Haflinger, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Corianne_

Hyperactieve Haflinger, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 21:52

Tamar (tamartjj) en ik hebben een aantal verzorghaflingers,
1 daarvan is óntzettend hyperactief.

Als we willen opstappen probeert ze er meestal vandoor te gaan,
(daarom houd de ander dr nu altijd vast met opstappen)
wanneer je dan gaat stappen is ze nog wel redelijk (maar stapt wel flink door)
Alleen wanneer je dan gaat draven wil ze er constant vandoor gaan,
hele tijd in galop proberen te gaan en keihard draven.
Vooral op buitenrit gaat ze dan steeds harder proberen.

Waarschijnlijk, is ons verteld, dat de vorige verzorgers een beetje bang waren voor dr,
en óf haar gewoon lieten staan, of haar haar zin gaven,
met als gevolg dat ze er nu dus ook vanuit gaat dat ze ervandoor kan gaan etc.

We kunnen haar wel stoppen,
maar een redelijk drafje zit er meestal niet echt in.

We hebben al, op advies van iemand, een dubbelgebroken bitje geprobeerd,
maar dit hielp niets.

Als we haar eerst laten uitrazen is ze wel wat rustiger,
maar nog steeds zet ze door, en blijft ze dit gedrag houden.
Heeft iemand tips waardoor ze misschien wat rustiger wordt?

11a11

Re: Hyperactieve Haflinger, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:55

ik zou het niet weten.
ja inderdaad eerst losgooien zoals je zelf al zegt of misschien eerst longeren.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:08

tjaah zou ook proberen eerst te longeren en dan rustig rijden en iedere keer als ie te hard wil terug nemen en als de draf niet rustig gaat terug naar stap, dan eerst weer rustig stappen en dan weer proberen rustig aan te draven. Dan leert ie hopenlijk dat als ie te hard gaat hij zijn zin neit krijgt en alleen maar nog langzamer moet... probeer anders aan te draven op stem ipv op been, sommige paarden reageren heel sterk op t been ik heb ook een paard gereden dat bij een beetje been meteen in de galop zat... ik zou t verder ook niet weten :S gewoon door blijven zetten denk ik... als ie gewend is om altijd zijn zin te krijgen zou het wel een tijdje duren voordat ie door krijgt dat t bij jullie dus anders is!
Je kan ook oefeningen aan de hand gaan proberen, zodat ie wat meer respect voor je krijgt...
Een ander dingetje wat ik altijd doe is bij terug nemen van mn bijrijdpaardje 'ruuustig' zeggen nu heeft ze ook door wat ik van haar wil als ik dat zeg.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:11

ik rij ook een ADHD haf, die van mijn zus
ik hou haar veel bezig
veel overgangen, veel voltes
ze moet echt werken
succes er mee

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:15

Staat het paardje de hele dag op stal?? en hoeveel voer krijgt ze?
Kan best zijn dat ze teveel voer krijgt en ook nog eens haar ei niet kwijt kan omdat ze 24 uur opgesloten staat.

Verder veel aan de hand wandelen en haar trainen in gehoorzaamheid. Ze mag je niet voorbij lopen! Als ze dat doet zwaai je met het touw voor haar hoofd zodat ze naast je schouder blijft. Ook leren om te stoppen als jij stopt en een pasje terug te doen als jij dat vraagt.

Zo leert ze jouw te gehoorzamen en rekening met jou te houden en jou als leider te zien.

En als het kan lekker naar buiten in de paddock of op de wei overdag!! En minder krachtvoer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:18

Het ligt idd vaak aan het voer en te weining weidegang.
Hoeveel is dat bij jou?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:32

Allereerst natuurlijk de vraag qua weidegang en voer, maar daarnaast terug beginnen bij de basis. Helemaal opnieuw inrijden.
Niet meteen zeggen mijn haf is hyperactief, want ik heb hier ook een haf die hyperactief lijkt, maar in feite het gewoon niet snapt en helemaal maar eng vind. Ik ben weer begonnen bij de basis bit en boomloos het kost veel tijd, maar zo werkt het ook niet. Daarbij goed les.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:45

Als ik er net op zit gaat mijn haflinger ook in een erg harde draf en als ik haar door laat gaan gaat ze galoperen. ik meot er wel bij zeggen dat zij dat uit angst doet. Wat ik dan doe ik niet gaan licht rijden, en ontspannen blijven zitten. Ik ga juist niet in de teugels hangen maar maak heel licht een ophouding en laat weer los. Met mijn stem zeg ik op een ontspannen toon hoooo. dan is ze meestal naar een halve ronde weer terug in stap. Zodar ze terug in stap is zucht ik een keer in en diep weer uit, zodat ik echt ontspannen op haar zit en doe dat er niks is gebeurd. als ik erna weer ga draven (zijn de eerste passen wel weer wat sneller) maar geef ik haar meer teugel, en ga langzamer lichtrijden dan dat zij draaft. Zeg hooo en dan is ze binnen enkele passen weer terug in een relaxetere draf...

succes

Corianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 10:28

Bedankt voor de reacties.

Het kan alleen niet aan de weidegang etc liggen. Want ze staan de hele dag in de bak , en iets van 3 of 4 uur per dag in het weiland. Dus ruimte om gek te doen en te rennen hebben ze wel. Ook aan krachtvoer ofzo kan het niet liggen.

De andere tips zal ik eens proberen !

HaffiePower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:43

Heel veel is al genoemd, maar vanaf het begin opnieuw opbouwen lijkt. Begin met het probleem dat je niet alleen kunt opstappen. Kan je in een roundpenn / longeerton opstappen? Blijf het paard bestijgen en laat het rondjes draaien iedere keer dat jij je voet in de beugel doet en het paard weg wil lopen (zet steeds de heup om), al moet je hiervoor de hele roundpenn door "steppen" met je voet in de beugel en je handen aan het zadel. Zelf rij ik een Haflinger van bijna 7 jaar oud op een trensje. Nu heeft hij een beetje het voorjaar in zijn bol, maar normaliter is hij dankzij een goede training, zowel in de bak als in het bos goed te rijden en terug te rijden.
Succes !!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:46

Je zou eens aan de eigenaar kunnen vragen om er een osteopaat bij te halen.
Want waarom doet zo'n beestje dit? misschien heeft hij pijn of zit er ergens in zijn spieren/wervels/zenuwbanen iets niet goed.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:16

Van te voren longeren kan nooit kwaad Lachen Dan kan hij de meeste gekkigheid kwijt en de grootste drukte.
Daarna veeel overgangen rijden ; ook al gaat hij al zo snel en lijkt het onmogelijk, toch proberen. Middendraf ook gewoon, hij gaat snel, maar dan gaat hij gewoon nog sneller, en natuurlijk proberen terug te rijden.
En gewoon even warmstappen, maar dit hoeft geen 20 minuten. Als hij gewoon warm is, na een paar rondjes stappen, in allebei de richtingen kun je best rustig aandraven, daar word hij ook warmer van en kan hij zijn energie beter kwijt dat in de stap.

Maar altijd bij het begin beginnen.
Altijd rustig beginnen, gaat het in de stap goed, dan kan je gaan draven. Gaat het in de draf totaaaal niet, niet boos worden, zelf rustig blijven en gewoon weer even terug in stap en wat oefeningen doen, en het dan weer opnieuw proberen.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:20

Corianne_ Het kan ook nog altijd aan haar voer liggen.
Wat krijgt ze te eten dan, en hoeveel per keer, en hoevaak per dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:41

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-08-23 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:42

Alleen in een groep gaat t niet zo lekker met Anna Tong uitsteken

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:52

Is er dan niks mis met haar rug?

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:54

Ben benieuwd hoe oud deze pony is ivm balans en wisselen tanden.
Dan moet er opgehouden worden met brok voeren.
Veel sobere pony's worden rennerig/kijkerig van maar een handje biks,dus gewoon ruwvoer geven.
Rug/tanden/harnachement na laten kijken.

Een dier doet nooit zomaar iets,maar maakt je duidelijk dat ie ergens last van heeft.
Aan jouw de taak,de mens heeft immers hersens,om te achterhalen wat dat is.

Haffie's zijn fijne werkwillige,soms wat overmoedige dieren,waar je,mits je ze een goede opvoeding geeft en aardig kunt rijden,een fijne pony aan hebt.

Groet Dagmach

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:30

die van mij is ook heel voorwaarts maar is nog jong,maar met veel overgangen oefenen,word hij erg gehoorzaam.!

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:36

Citaat:
Als ik er net op zit gaat mijn haflinger ook in een erg harde draf en als ik haar door laat gaan gaat ze galoperen. ik meot er wel bij zeggen dat zij dat uit angst doet. Wat ik dan doe ik niet gaan licht rijden, en ontspannen blijven zitten. Ik ga juist niet in de teugels hangen maar maak heel licht een ophouding en laat weer los. Met mijn stem zeg ik op een ontspannen toon hoooo. dan is ze meestal naar een halve ronde weer terug in stap. Zodar ze terug in stap is zucht ik een keer in en diep weer uit, zodat ik echt ontspannen op haar zit en doe dat er niks is gebeurd. als ik erna weer ga draven (zijn de eerste passen wel weer wat sneller) maar geef ik haar meer teugel, en ga langzamer lichtrijden dan dat zij draaft. Zeg hooo en dan is ze binnen enkele passen weer terug in een relaxetere draf...

Zo doe ik het ook bij mijn haffie en dat heeft echt een goed effect

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:41

Veel overgangen rijden, dat houdt die aan het werk en zet hem aan tot denken.
Daarbij houd je de concentratie ook goed op pijl.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:48

Ik heb wel buitenritten gemaakt met een fjord die ook erg hard wilde draven en gallopperen. zelfs de stap ging in bijnadraf.

ik ging steeds veel met haar praten en goed belonen. wel consequent blijven en draf blijft draf. het tempo in de draf maakt nog niet zoveel uit zolang het maar geen galop word en je normaal kan blijven lichtrijden. Met de galop moet het niet te wild en desnoods even terug naar draf. pas ook op je eigen houding en steek je benen niet af. blijf gewoon lekker rechtop zitten.
Bij het terugnemen eerst een kleine, lichte ophouding maken en daarna mag je pas streng doen. als je aan de teugels gaat trekken, doe dat niet te lang en laat ze weer op normale lengte als je resultaat krijgt, als je paard gaat hangen kan je niets meer.

boos worden is not done, daar raken ze alleen maar van in paniek

Het weglopen bij het opstijgen heb ik niet echt een oplossing voor. dan moet iemand haar/hem vasthouden. dat moet een paard gewoon aanleren.

ik weet, een fjord is geen haf, maar voorwaarts kunnen alle paarden zijn

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:50

Het kan ook aan het voeren liggen.. of dat ze te veel krijgt.. of juist voer met haver..

Onze haflingers krijgen absoluut geen haver (ook geen brok met haver er in) dar worden ze veel te druk van..

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:55

ik heb ook zo fjord bijgereden Nagelbijten / Gniffelen
Gewoon consenquent zijn.
Stap=stap
Draf=Draf
Galop=Galop
Desnoots zet je haar (hem? Nagelbijten / Gniffelen ) maar tegen het schot/bakrand aan Vork

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:56

Zelf heb ik een haflo die met longeren redelijk rustig liep, maar zodra we er op gingen, hard en onder je uit ging lopen!dacht eerst een balansprobleem, heb er een tandarts bij gehad, voer goed onder de loep genomen, daar was allemaal niks mis mee. later bleek dat mijn zadeltje niet goed meer pastte, hij knelde op de schouders, nu heb ik een ander zadel en het gaat nu al stukken beter! mijn vraag dus, weet je zeker dat je zadel past? even goed nakijken hoor, er kunnen veel problemen komen van een niet goed passend zadel Knipoog (konden ze maar praten he?)

Corianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 09:39

Bedankt voor de reacties verder nog,
en nee ik weet ook zeker dat het niet aan het voer ligt,
de andere dingen dus maar gewoon proberen. Knipoog

en Tamar, dat vind ik juist het probleem. Een keer crossen is wel leuk, maar als je dan normaal wilt rijden gaat dat niet. en dat zou ik toch wel leuk vinden als ze wat rustiger wordt, en wanneer wíj willen dat ze mag crossen. Lachen