Beauty × Wairan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Beauty × Wairan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 20:27

Lijkt me dus echt helemaal het einde he.. Beauty laten dekken door mijn vz. pony Wairan.. Bloos

Het lijkt allemaal perfect, op de plaatsen waar Beauty te kort komt springt hij precies in! Het enige is dat ik echt geen idee heb wat eruit zal komen.. De eigenaar van Wairan vind het wel leuk, hij kent Beauty ook en heeft het zelf voorgestelt.

Beauty heeft bijvoorbeelt een hele slechte draf, terwijl die van Wairan juist heel goed is. En Beauty heeft weer een hele goede galop terwijl die van Wairan iets minder is. Beide kunnen ze super springen en Wairan heeft een mooie dikke hals wat ik graag wil.

Wat zouden jullie doen? Beauty word zowiezo dit jaar gedekt en het valt te proberen toch? Vork

Het veulen houden we trouwens zelf. Dat gaat dan naar de opfok als hij oud genoeg is en daarna ga ik het weer inrijden.

Voor foto's van Beauty en Wairan zie mijn profiel!

Zaina

Re: Beauty × Wairan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:48

ja als je toch al van plan was om haar te laten dekken... waarom niet? het klinkt goed toch

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:52

Het is zowiezo toch altijd maar afvragen wat het veulen zal worden. Een man die bij onze stalling 3 veulen in de opfok heeft heeft altijd uit zijn merrie zwarte veulens kreeg kreeg toen ineens een bruine met een super lelijke bels, maar zijn gangen waren perfect, het veulen van twee jaar is weer zwart geworden, maar het karakter is gewoon niet te alles terwijl de hengst en de moeder beide een super karakter hebben. Het is maar net hoe het uitvalt! En niet geschoten is altijd mis Knipoog

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:57

ik denk dat heel leuk bij elkaar kan, als je toch al van plan was om haar te laten dekken.
maar ik ga wel Indomitable mee. je weet nooit hoe het uitpakt idd.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:36

Ik zou zelf niet zo snel met een niet raszuiver dier fokken ook al ga je deze in de opfok houden en inrijden. Natuurlijk is het altijd leuk, maar ik vind het zelf nooit zo'n goed idee.
Ik vind Wairans gangen niet super er zijn hengsten die beter zijn qua gangen, maar het is kwestie van proberen.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 23:17

Fokken zal altijd gokken blijven. En als jij je er goed bij voelt moet je het zeker doen. Ik ken jou Beauty niet dus daar kan ik weinig over zeggen. Wairan is alleen niet "mijn" hengst

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:03

Wat is jullie fokhengst dan Faniek?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:56

Ik ben dus wel weg van Wairan, om zijn karakter en zijn gangen, maar ik zou niet kiezen voor een combi tussen Beauty en Wairan, maar dat is persoonlijk. Als jij het graag wilt, zou het best een leuke combi kunnen zijn.
Ik heb Wairan al meerdere keren op de Landhorst zien lopen en daar loopt hij in zijn eigen omgeving, ruim met een super gebruik van zijn achterbeen en hij heeft een super braaf karakter. Als ik Danielle dit jaar of volgend jaar laat dekken, dan door Wairan!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:45

Yvonniej schreef:
Wat is jullie fokhengst dan Faniek?

Hoe bedoel je ik dek niet met 1 bepaalde hengst?
Ze zijn nu drachtig van Ambassador en Nogales.

@ Suffie
Heb Wairan helaas niet in vrije omgeving mogen bewonderen, maar op de hengstenkeuring viel het me tegen.

Ik wil ook even op mijn mening terug komen. Als jij graag een veulen wil kan dat natuurlijk en zou ik het ook doen als je het opfokt en later zelf inrijd is het helemaal super leuk en goed. Ik was wat te kortzichtig. Laat je weten als je, je besluit hebt gemaakt?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:53

Ik bedoel wat jullie smaak is qua hengsten want volgens mij is die behoorlijk beperkt. Aangezien je wel meer hengsten afkraakt.

Ben ik benieuwd wat dan de echte toppers moeten zijn volgens jou.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:56

Het is niet qua smaak het is wat bij de merrie past en voor en nadelen verbetern. Ik vind vele hengsten prachtig, maar er zijn ook veel hengsten die echt niet kunnen bewegen helaas. En de oudere garde is natuurlijk al wat zwaarder allemaal. De beweging die ik van Wairan heb gezien puur gebasseerd op de hengstenkeuring vond ik niet bijzonder. Afkraken is wat anders ik geef gewoon mijn mening.

Wat ik zelf wel betere hengsten vind zijn bijv. de hengsten van de Berg en Kymmelshof heeft ook diverse toppers lopen. Ik kan zo ook verder een lijst opnoemen van hengsten dat stuk voor stuk goeie hengsten zijn, maar past niet bij elke merrie.
En ik zal je zeggen beperkt is dit zeker niet, want vind het elk jaar moeilijk om een geschikte hengst uitkiezen, omdat er meerdere in aanmerking komen.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 16:59

Wat dat betreft kruisen maakt dat geen bal uit aangezien we geen enkel idee hebben welke lijnen er achter Beauty zitten.. Kan dus vanalles zijn! Misschien is ze zelfs wel voor 10% shet? Wie zal het weten Knipoog

Het is nu bijna zeker dat het gaat gebeuren Haha!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:00

Nee ik heb het niet over passen bij bepaalde merrie. Dat weet ik zelf ook wel.

Maar gewoon wat jij dan echt een topper vind que beweging uitstraling en wat jij nou mooi en belangrijk vind.

Ik sta open voor ieders mening en vind het ook interessant om te horen.

Ik vind bijvoorbeeld strizzi een gaaf beest om te zien. Hij sterk, misschien minder 'elegant' als bijv de hoogbenige Nobleman. Maar daarmee vind ik hem voor zijn hoogte best een leuke draf hebben.

Maar dat zijn dus hengsten die je echt niet kunt vergelijken. Omdat de ene richting de ouderwetse haf wil fokken en de andere het rijpaard type het ideale vind.

Nou ben ik benieuwd wat jou ideale is, het ouderwetse of het nieuwerwetse Knipoog
Laatst bijgewerkt door Yell op 05-02-07 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:00

Als ik een bont paardje had, zou mijn keuze niet uitgaan naar een Haflingerhengst. Ik vind Wairan leuk om te zien, maar ik zou zelf voor een bonte gaan..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:09

Yvonniej schreef:
Nee ik heb het niet over passen bij bepaalde merrie. Dat weet ik zelf ook wel.

Maar gewoon wat jij dan echt een topper vind que beweging uitstraling en wat jij nou mooi en belangrijk vind.

Ik sta open voor ieders mening en vind het ook interessant om te horen.

Ik vind bijvoorbeeld strizzi een gaaf beest om te zien. Hij sterk, misschien minder 'elegant' als bijv de hoogbenige Nobleman. Maar daarmee vind ik hem voor zijn hoogte best een leuke draf hebben.

Maar dat zijn dus hengsten die je echt niet kunt vergelijken. Omdat de ene richting de ouderwetse haf wil fokken en de andere het rijpaard type het ideale vind.

Nou ben ik benieuwd wat jou ideale is, het ouderwetse of het nieuwerwetse Knipoog

Ik heb destijds met Nobleman gedekt, omdat dat mijn pennydroom was gelukkig paste dit ook bij mijn merrie na lang overwegen, omdat het in principe niet de beste hengst is voor de fok. Er is een mooi hoogbenig veulen uitgekomen, iet wat donker met geweldige gangen. Niet een combi die ik een 2e keer zou doen, maar mijn droom was er wel.
Wat ik erg belangrijk vind is beweging nu kunnen mijn beide merries zelf gigantisch lopen, maar zijn zelf weer wat kleiner. Een nadeel van Strizzi bijv. die ook alweer wat ouder word nu natuurlijk dus ook wat zwaarder. Ik ga niet voor rijpaardtype, want die luxe haffen zijn juist erg ongeschikt voor het rijden.. vaak hebben ze een lange rug met alle rugproblemen van dien en zijn helemaal niet zo geschikt als rijpaardje. Het liefst zie ik een haf met een gemiddelde rug, een mooi luxe hoofdje, mooi op de benen en netjes in verhouding. Al zou ik zelf het liefst als ik iemand was die reed (want dat doe ik momenteel niet) veel liever voor een wat zwaarder diertje gaan, maar ik fok voor verbetering en de KVTH wil luxe zien en als je dan resultaat wil halen Knipoog

Een ideale haf is er naar mijn idee niet, maar de hengsten die bij mij positief zijn opgevallen op de hengstenkeuring dit jaar: Nogales, Wirbelstein, Allacher, Winser-G, Windspiel, Nordsee, Alcantara en Wallenstein. Niet van alle waren de gangen super, maar deze sprongen er bij mij het meest uit, maar ik vind zeker niks mis met ouderwetsere type haflingers, maar als je een haflinger wil fokken voor de verkoop en niet voor jezelf zou ik kiezen voor een hengst die toch wat meer van deze tijd is.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:00

Wat ik eerlijk moet zeggen is dat je pas een goed beeld van een hengst kan krijgen in zijn eigen thuisomgeving. De verschillen kunnen enorm zijn.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:02

ik zou niet gaan kruisen Nagelbijten / Gniffelen eigenlijk

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 00:10

Pauk schreef:
Wat ik eerlijk moet zeggen is dat je pas een goed beeld van een hengst kan krijgen in zijn eigen thuisomgeving. De verschillen kunnen enorm zijn.

Absoluut waar vooral bijv. beweging zal wellicht thuis beter tot uiting komen.
Nam nou bijv. Anton dit jaar werd 1 rondje voorgebracht en veelste kort. Nogales was wel heel erg druk en sprong het liefst met 4 benen de lucht in. Ook karakter kan je dan beter beoordelen, maar ik ga wel op een hengstenshow selecteren naar wat mij aanspreekt.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 08:07

Uiteraard een hengstenkeuring is er niet voor niets.. Maar eigenljik zou je gewoon een "rondje hengstenhouder" moeten doen om zeker te weten wat je uit kan selecteren

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:43

Absoluut waar, maar ja alle hengsten kost me toch teveel werk en heb van bepaalde hengsten al aardig wat nakomelingen gezien en heb nu toch een mooie lijst van hegnsten die me wederom aanspraken Lachen

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:16

wat vind je van mijn ruin dan, zie profiel ?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:33

ik wist niet dat je pony bont was. ik zou nooit zo een pony kruisen met een haflinger. sorry!