DNA-test?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanneh14

DNA-test?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 19:01

Heey.

Vorig jaar mei (3 mei 2006) heb ik mijn merrie laten dekken door Tenerife VDL (via insimenatie door VDL zelf).
De man die kwam insimeneren, had diezelfde dag nog een dochtertje gekregen en gelijk nadat
hij insimeneerde, moest hij naar een voetbal wedstrijd (van ik dacht zijn zoon). Waarschijnlijk is hij vergeten te melden dat hij geinsemineerd heeft. (kan me ook wel voorstellen als je net een dochtjertje gehad hebt)
18 dagen later is mijn merrie drachtig gescand. Wij hebben VDL gemaild en gebeld dat ze drachtig verklaard was. Vervolgens, heeft VDL gezegd, dat ze dat als vanzelf spreken hadden gezien, tenzij wij gebeld hadden dat ze NIET drachtig was... Oftewel, het was volgens hun niet nodig dat we het gemeld hebben (hebben we dus WEL gedaan!! )

We hebben nog geen rekening, en zolangzamerhand begon ik me aftevragen of dat klopte. Via via kwam ik erachter dat VDL zijn rekeningen al lang de deur uit heeft gedaan.. En dat de dekbewijzen ook al binnen waren!!

tja.. dus wij erachter aan bellen.. en jahoor.. VDL heeft géén gegevens meer van ons.. zelfs niet dat ze zijn komen insimeneren.... Vreemd?? nogal..
VDL is nu aan het zoeken naar onze gegevens, maar wij weten Héél zeker dat ze dus gedekt is door Tenerife en dóór VDL...

Nu heb ik ook gehoord, dat we dit kunnen aan tonen via DNA-bewijs... nu is mijn vraag: heeft iemand ervaring met een DNA-test bij veulens, en wat is ongeveer de prijs?

Alvast heel erg bedankt.

Meavey

Re: DNA-test?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:01

Bij het NMPRS is DNA 50 euro per paard, ik neem aan dat DNA van vader aanwezig is dus dan moet moeder en veulen gedaan.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 22:42

Moeder ook? Het is toch vrij logisch, dat als de moeder drachtig is verklaard het veulen van haar is?

Opzich kan ik ook wel in VDL komen, geen gegevens, geen dekbewijs, want iedereen kan natuurlijk beweren wat ik hier beweer.. Hoewel ík zeker weet dat het waarheid is.. maargoed Knipoog

dat zou dus betekenen dat het ongeveer 100 Euro is..

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:06

ik heb vorig jaar ook dna moeten nemen van mijn veulen ik wilde hem graag in het stamboek en zijn vader is geen gk hengst. Dit is via KWPN gebeurd zowel moeder vader als veulen en volgens mij kwam het toen op ongeveer 70 euro per paard...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:51

gewoon dna test doen via kwpn. blijkt je veulen van tenerife te zijn, krijg je gewoon volledig papier....

moet je dekgeld betalen,zorg dan dat je alle kosten van bv dna test e. d aftrekt van de rekening die je moet betalen...Ik vind het toch een tekortkoming van vdl als blijkt dat zij neit goed met gegevens zijn omgegaan...

wat ook een optie was geweest...

via kwpn dna test doen....niet contact opnemen met vdl, dus ook geen dekgeld....
via dna test krijg jij een volledig papier bij je veulen....

resultaat....gratis veulen!!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:46

Ja moeder ook want dna word bepaald met markers.
Bijvoorbeeld op 1 punt heeft moeder 22 vader 63, het veulen moet dan tussen de 22 en 63 hebben op dat punt, daarom moet je beide ouders weten anders kun je wel schatten of het familie is maar niet zeker.

Andy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:05

DNA test doen, maar wel vervelend dat je én dekgeld hebt betaald en dan ook nog de DNA kosten moet betalen. Maar die kun je misshien nog verhalen op de hengstenhouder. Heb je geen rekening?!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 22:47

Andy92 schreef:
DNA test doen, maar wel vervelend dat je én dekgeld hebt betaald en dan ook nog de DNA kosten moet betalen. Maar die kun je misshien nog verhalen op de hengstenhouder. Heb je geen rekening?!

Eerst lezen dan reageren Scheve mond

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 18:15

sigrid1182 schreef:
gewoon dna test doen via kwpn. blijkt je veulen van tenerife te zijn, krijg je gewoon volledig papier....

moet je dekgeld betalen,zorg dan dat je alle kosten van bv dna test e. d aftrekt van de rekening die je moet betalen...Ik vind het toch een tekortkoming van vdl als blijkt dat zij neit goed met gegevens zijn omgegaan...

wat ook een optie was geweest...

via kwpn dna test doen....niet contact opnemen met vdl, dus ook geen dekgeld....
via dna test krijg jij een volledig papier bij je veulen....

resultaat....gratis veulen!!

ooooh, had ik dat eerder geweten Boos! Tong uitsteken

nouja.. we hebben al rekening gehouden met de dekkosten, maar het was wel mooi meegenomen..
iig zal ik het onthouden, mocht het ooit nog fout gaan.. Knipoog

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:56

Hey sanne!! Ik zie het nu pas...

Zei toch dat er een luchtje aan het zaakje zat!!

Naja.. veel succes hoop dat alles goed komt...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:42

hoe is het nu met het luchtje??

heb je gezien dat op het buisje waar de sperma in zat TENERIFE stond?

Heel vaak laten ze die samen achter met de wegwerphandschoen....

Ik controleer altijd wat er op het buisje staat, je weet maar nooit.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 01:07

sigrid1182 schreef:

Uh ik heb ook tenerife laten insemineren maar daar stond geen naam op.. Elk buisje had een andere kleur dop volgens mij en daardoor konden ze zien welke hengst het was. Ik zei wel: Je weet wel zeker dat het Tenerife is he!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 01:44

sigrid1182 schreef:

haha, dat hebben ze hier in de buurt ook een keer gehad bij een springstal..

(ik weet de hengsten niet meer dus noem ze maar X en Z)
man had een merrie geinsimineerd, gaat weg en laat het buisje enz achter..
de stageloper wilde het later weggooien... zag hij dat er hengst X opstond, dus hij naar de stalhouder, Uhh.. deze merrie wou je toch laten dekken door hengst Z?
Ja zegt die man, nou zei de stageloper, hier staat X op!

Hun meteen bellen naar de hengstenhouder, die is een uur later nog gekomen om er alsnog sperma van hensgt Z in te doen en dan maar hopen dat de merrie de sperma van Z pakt.

Als het veulen geboren zou zijn zouden ze een DNA test doen.
(weet helaas daar niet het antwoord op)
De stageloper zat bij mij op school en we waren geslaagd voor dat het veulen geboren was!

Maar om verder op het onderwerp in te gaan:
Ik zou zeker een DNA test doen en dan VDL bellen met de uitslag en de DNA kosten verhalen op hun!
Het is namelijk hun fout!