Fjord voor en nadelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mucchio

Fjord voor en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 15:36

Hallo,

Ik ga over een jaar misschien een fjord kopen.
Ik zou graag willen weten wat de voor en nadelen zijn van een fjord + nog een paar vraagjes Vork
Dus:
Voordelen
Nadelen
Wat gemiddelde stokmaat van een fjord is en past iemand van ong. 1.74 erop ?
Wat ze zo'n beetje kunnen.
En als jullie wedstrijden rijden wat voor wedstijden bijv. dressuur springen , en als je wedstrijd rijdt waar bijv. bij alle paarden of alleen speciale fjorden wedstrijden enz.

Nou dit was het wel even Tong uitsteken
Groetjes, armyhorse Lachen

Saika

Re: Fjord voor en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:35

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 17:41

Ja wel een beetje Knipoog
Maar ik wil nog steeds wat meer weten over de wedstrijden met een fjord.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:50

Als ik even aan Iris denk, die toch wel oppetop fjord is:

Voordelen: Wanneer je ze eenmaal voor je gewonnen hebt gaan ze voor je door het vuur, ze zijn multifunctioneel (de meeste dan) ze zijn niet zo heet als een gemiddelde arabier, ze hebben een zeer vriendelijke aard.

Nadelen: Gigantisch sterk, vooral wanneer ze die dikke speknek in de strijd gooien, ze zijn soms zo stront eigenwijs! en ze zijn soms wat 'lomp' (in de goede betekenis van het woord), en bovenal, je moet boven ze staan want anders lopen ze echt over je heen (figuurlijk dan Knipoog ) maar dat is denk met alle paardenrassen zo.

Iris is 1.41, en ik ben 1.72 en ik pas er prima op, kijk maar in mijn profiel.
de gemiddelde maat is rond de 1.45, natuurlijk heb je ook grotere en kleinere fjorden.
En doordat ze wat steviger zijn gebouwd zijn hoef je ook geen 50 kilo te wegen om er nog op te kunnen Knipoog

Wedstrijden rij ik niet dus daar kan ik je helaas geen info over geven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:01

armyhorse schreef:
Hallo,

Ik ga over een jaar misschien een fjord kopen.
Ik zou graag willen weten wat de voor en nadelen zijn van een fjord + nog een paar vraagjes Vork
Dus:
Voordelen. Slim, sterk, betrouwbaar, knuffelig, winterhard
Nadelen. Sterk, eigenwijs, je moet ze echt voor je winnen, en het 'eigenaartje testen' houd niet op na n maand.
Wat gemiddelde stokmaat van een fjord is en past iemand van ong. 1.74 erop ? Gemiddeld is 1.45 Ik ben 1.72, heb een fjord van 1.50 en past prima
Wat ze zo'n beetje kunnen. Multi. Dressuur, springen, buitenrijden, mennen ez enz enz. Maar je moet om uit te blinken in iets wel een fjord met aanleg hebben.
En als jullie wedstrijden rijden wat voor wedstijden bijv. dressuur springen , en als je wedstrijd rijdt waar bijv. bij alle paarden of alleen speciale fjorden wedstrijden enz. Ik rijd geen wedstrijden, maar k zou best B met haar kunnen rijden. Je kan prima tussen de paarden starten

Nou dit was het wel even Tong uitsteken
Groetjes, armyhorse Lachen

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 18:02

Ok bedankt voor de info Knipoog

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:08

nadelen? Bloos

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:26

Ik heb zelf geen fjord maar ga toch even een paar dingen over de fjord vertellen. Wat je zelf een voordeel of een nadeel vind is aan jou!
karakter
Eigenwijs, berensterk, pittig maar niet té, gevoelig, cool in het hoofd, speels, sociaal, onvermoeibaar,koppig...
bouw
Stevig gebouwd, ~135 tot 150 cm, korte en krachtige hals, vierkante gangen...
gebruik
Een fjord is thuis in bijna alle takken van de paardensport. Je kan ze voor de kar spannen, een bosrit mee maken, een springwedstrijdje doen of eens gaan dressuren. Door hun eigenwijze karakter zijn ze iets minder geschikt voor de écht beginnende ruiter.

Ik weet wel niet hoe het in mekaar zit in verband met wedstrijden. Ik zou denken dat je waarschijnlijk dan tussen de pony's moet lopen maar dat ben ik niet zeker. Hou altijd rekening met je toekomst zou ik maar zeggen. Zorg ervoor dat je toch een groot dier hebt!

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:08

ik heb zelf 2 fjorden en ben van mening dat als je echt dressuur en springwedstrijdjes wilt gaan rijden, wat fanthieker en ook graag wat hoger op zou kunnen komen je beter voor in jou geval grote e-pony of klein paardje kan gaan.

een fjord zie je natuurlijk wel in de sport en natuurlijk zijn er veel die het goed doen maar, ik denk dat de keuze voor een ander ras als je dat graag wilt beter is.

wil je graag recreatief rijden, buiten, wat dressuur en een sprongetje misschien aangespannen rijden kortom een alles kunner en hou je van ene veelzeidig paard met een eigenwijs karakter, vind je op dingen wat langer moeten trainen en paard dat best stevig in zn schoenen kan staan en sterk kan zijn geen probleem dan zou je eens wat fjorden moeten gaan bekijken en rijden..

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:11

sofie123 schreef:
Ik weet wel niet hoe het in mekaar zit in verband met wedstrijden. Ik zou denken dat je waarschijnlijk dan tussen de pony's moet lopen maar dat ben ik niet zeker. Hou altijd rekening met je toekomst zou ik maar zeggen. Zorg ervoor dat je toch een groot dier hebt!

Als je 18 bent ben je gewoon verplicht om bij de paarden te starten Knipoog

M_nimco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:52

ik heb zelf ook een fjord, ik heb al heel wat voor en nadelen meegemaakt. Knipoog
zelf vind ik het voordeelvan een fjord dat ze zo lekker koel in hun hoofd zijn, nou ja de meeste dan, en dat ze tegen heel veel dingen kunnen. verder hebben de meeste fjorden een heel lief karakter e.d.
dus ik vind ze heel geschikt als eerste paard. de nadelen zijn eigenlijk dat als je verder in de sport wil komen dat fjorden nou niet alle kapaciteiten beschikken die een warmbloed ook heeft. maar ik heb het gewoon geaccepteerd en ben heel blij met mijn fjordje Bloos Haha! ik heb ook wel op wedstrijd al een paar keer gemerkt dat sommige jury's nou eenmaal niet zo dol zijn op fjorden. maarja gewoon doorzette Knipoog fjorden kunnen een heleboel als je maar veel geduld hebt. Tong uitsteken oftewel fjorden zijn super!! Haha!

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:59

Daantje1981 schreef:
sofie123 schreef:

Als je 18 bent ben je gewoon verplicht om bij de paarden te starten Knipoog

Mag je dan blijven op je pony rijden of niet?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:46

voordeel: dat je als je een maatje meer hebt (zoals ik) je er gewoon op kunt rijden. Iedereen zegt altijd dat we bij elkaar passen. Dan zeg ik altijd; is dat vanwege ons blonde haar, onze breedte of dat we allebei liever lui dan moe zijn?
Ik vind de hoogte, de mijne meet ongeveer 1.43, ook zalig. Ik hoef geen moeite te doen om erop te klimmen. Hij is verschrikkelijk lief, laat (bijna) alles toe, is echt een sulletje.
Nadeel: hij is een verschrikkelijke vreetzak, duwt je gewoon omver en hij misbruikt zn kracht. Hij weet dat hij sterk is en in combinatie met zn maag is dat vaak niet leuk. Aan de andere kant heeft hij nog nooit echt gemeen gedaan, hij is gewoon lomp als hij over me heen walst. Laatst stond niet hij maar mn shetlander op mn tenen. Dat is dus weer een pluspunt.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 07:07

sofie123 schreef:
Ik heb zelf geen fjord maar ga toch even een paar dingen over de fjord vertellen. Wat je zelf een voordeel of een nadeel vind is aan jou!
karakter
Eigenwijs, berensterk, pittig maar niet té, gevoelig, cool in het hoofd, speels, sociaal, onvermoeibaar,koppig...

Sorry maar hier ben ik het niet mee eens. Eigenwijs, beresterk, koppig is toch echt niet op iedere fjord van toepassing en heeft voor een groot deel te maken met de opvoeding. Voordeel van een fjord is wel dat ze niet snel schrikkerig zijn en alles wel best vinden (hangt ook weer voor een groot deel van de opvoeding af)

sofie123 schreef:
bouw
Stevig gebouwd, ~135 tot 150 cm, korte en krachtige hals, vierkante gangen...

De fjord van tegenwoordig is veel rijtypischer dan vroeger, niet alleen qua bouw maar ook zeker qua gangen.

sofie123 schreef:
gebruik
Een fjord is thuis in bijna alle takken van de paardensport. Je kan ze voor de kar spannen, een bosrit mee maken, een springwedstrijdje doen of eens gaan dressuren. Door hun eigenwijze karakter zijn ze iets minder geschikt voor de écht beginnende ruiter.

Een fjord is idd een alleskunner (zie mijn profiel). Persoonlijk vind ik fjorden minder geschikt als kinderpony.

sofie123 schreef:

Wedstrijden ligt ana je eigen leeftijd, ik start (net als vele anderen ) mijn fjord tussen de paarden en die is maar 1,40 en dat gaat prima hoor.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 07:10

sofie123 schreef:
[
Mag je dan blijven op je pony rijden of niet?

Ja natuurlijk, maar je moet wel goed bedenken dat je het op moet nemen tegen KWPNers van dik in de 1.70.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:07

ik vind de fjord eerlijk in zijn karakter; als hij ergens geen zin in heeft (aandacht rijden oid) dan laat hij het weten ook.
Ik ben er tot op heden nog geen 1 tegen gekomen die van nature vals of gemeen is.

ze zijn sober in onderhoud/gebruik (hebt geen weet ik hoeveel verschillende soorten voer nodig, 20 verschillende soorten dekens etc)
hard werkend, doorzetters en toch elegant op hun manier.
Inzetbaar op alle takken van de ruitersport, en suuuuuper aanhankelijk (die van mij dan)

ik kan niet echt spreken over voordelen of nadelen want dat wat ik iets minder vind wordt weer gecompenseerd met al het andere goede wat ze in zich hebben, ze zijn voor mij super.

OOk ik vind dat het absoluut geen kinderpony's zijn en je erg consequent moet zijn.

voor mij iig nooit meer iets anders OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:40

Voordelen:
- Beresterk (goede gewichtsdrager)
- Zeer werkwillig
- Ontzettend knuffelbaar
- Leergierig
- Zeer veelzijdig in gebruik

Nadelen:
- Wat ze in d'r hoofd heeft.... (tikkie eigenwijs soms)
- Niet geschikt als rijpony voor kinderen (te sterk, te eigenwijs, te lomp en m.i. vaak te breed voor kinderheupjes)

Qua wedstrijden: kijk maar in mijn profiel. Loopt erg leuk mee in de westernsport.
Kon overigens ook goed dressuren en springen, en vond bv crossen (beginnersniveau hoor) ook erg leuk.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:23

Ik heb twee heel verschillende fjorden. De ene is heel cool, die schrikt niet snel en als ze iets eng vind blijft ze gewoon staan kijken en als het is geobserveerd en ik zeg dat het kan dan gaat ze verder.. Ze is makkelijk maar heeft niet veel talent.
De andere is juist wat schrikkeriger, maar ook wat pittiger om te rijden, zit wat meer bloed in om het maar zo te zeggen. Deze heeft wel meer vermogen in de sport.

Ze zijn wel allebei ontzettend sterk, maar als je ze goed opvoed is er weinig last mee. Ze maken er natuurlijk wel eens misbruik van..

Verder zijn ze sober, ze hebben weinig nodig en kunnen ook lekker buiten blijven en eigenlijk vinden ze dat vaak beter..

Een kinderpony vind ik het ook niet, al zou mijn 17 jarige het op het moment wel aankunnen.. Maar niet in draf of galop hoor, want dan gaat ze..

Ik heb ook nog geen valse gezien, wel onopgevoede. Ik vind ze makkelijk in de omgang en als je consequent blijft zijn het super leuke dieren..

Maar ik ben niet objectief hoor, ik ben besmet met het fjordenvirus..

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 21:25

Ok alleen ik lees wel eens vaker dat er dus speciale fjordenwedstrijden zijn weet niemand dat ?
Maar voornamelijk zijn ze toch wel goed in dressuur ?

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:41

De meeste "negatieve" punten die hierboven beschreven zijn zijn in mijn ogen een kwestie van opvoeding, maar dat zeg ik.
Ik vind wel dat over het algemeen de fjord vanwege zijn kracht en eigenwijsheid niet echt geschikt is voor beginners of kleine kinderen, maar de uitzondering op de regel daargelaten.
Als ik bij mijn eigen fjord de negatieve punten zou moeten opnoemen kom ik eigenlijk uit op de dikke berenvacht die ze in de winter ontwikkeld, maar een scheerapparaat en weg vacht.
Voor de rest is mijn eigen fjord een superlief en braaf paardje die wel eens ontdeugend is maar daar moet ik altijd erg om lachen bij haar, want ze doet het zo lief en voorzichtig.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:08

armyhorse schreef:
Ok alleen ik lees wel eens vaker dat er dus speciale fjordenwedstrijden zijn weet niemand dat ?
Maar voornamelijk zijn ze toch wel goed in dressuur ?

die worden landelijk georganiseerd, kan je vinden op www.fjordstudbook.com of fjordenbrabant.nl, zo heeft elke regio zijn eigen fjordenvereniging en wedstrijden, zijn er zat die uitblinken hoor dus niks is onmogelijk!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:07

Spikers schreef:
De meeste "negatieve" punten die hierboven beschreven zijn zijn in mijn ogen een kwestie van opvoeding, maar dat zeg ik.

Toch vind ik daar verschil in zitten als ik het vergelijk met m'n andere paarden. Wij (Dick en ik) zijn behoorlijk streng en consequent met onze paarden. Hebben dus ook uitstekende manieren en zijn prettig in de omgang. Toch merk ik heel duidelijk dat als ik er zelf niet bij ben, mijn Fjord direct haar grenzen gaat verkennen. Die zal echt meteen gaan kijken hoe ver ze kan gaan bij iemand, en dat begint echt al in de stal bij het halster omdoen en poetsen. Nog even een hapje hooi pakken, even proberen om een plukje hooi buiten de stal te pakken, net even wat langzamer reageren als "om" gevraagd wordt etc.
Dat doen onze Arabier en KWPN'er absoluut een stuk minder, en ook een stuk minder lomp. Ook met rijden door een vreemde is het de Fjord die zich als eerste zal gaan misdragen en er een feestje van zal gaan bouwen.
Terwijl voor ONSZELF de Fjord de best opgevoede en makkelijkste is in de omgang, en de braafste onder het zadel.

Fjordenhumor?
Tong uitsteken
Tong uitsteken

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:25

armyhorse schreef:
Maar ik wil nog steeds wat meer weten over de wedstrijden met een fjord.
Als je echt een paard zoekt om wedstrijden mee te rijden, zou ik niet in eerste instantie aan een fjord denken. Tuurlijk kan je daar wel mee starten, maar er zijn zeg maar geschiktere rassen voor de wedstrijdsport.

Voor wat betreft je lengte. Ik ben zelf 1.72 met lange benen en rijd een fjrod van 1.45. Ze is vrij breed, dus ik kom er bijna niet onderuit met mijn been. Kijk voor foto's maar in mijn profiel. Dus bij het zoeken naar een fjord niet alleen kijken naar de stokmaat, maar ook naar het plaatje. Breedte maakt veel verschil.

Kwa karakter sluit ik me wel bij mijn voorgangers aan. Een paard is net zo braaf als hij door zijn opvoeding is gemaakt. Maar gezien de neiging van veel fjorden de grenzen te verleggen zou ik een fjord niet aanraden voor alleen kinderen of beginners. Wel in combinatie met een ervarener persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:37

Sonja schreef:
Toch vind ik daar verschil in zitten als ik het vergelijk met m'n andere paarden. Wij (Dick en ik) zijn behoorlijk streng en consequent met onze paarden. Hebben dus ook uitstekende manieren en zijn prettig in de omgang. Toch merk ik heel duidelijk dat als ik er zelf niet bij ben, mijn Fjord direct haar grenzen gaat verkennen. Die zal echt meteen gaan kijken hoe ver ze kan gaan bij iemand, en dat begint echt al in de stal bij het halster omdoen en poetsen. Nog even een hapje hooi pakken, even proberen om een plukje hooi buiten de stal te pakken, net even wat langzamer reageren als "om" gevraagd wordt etc.
Dat doen onze Arabier en KWPN'er absoluut een stuk minder, en ook een stuk minder lomp. Ook met rijden door een vreemde is het de Fjord die zich als eerste zal gaan misdragen en er een feestje van zal gaan bouwen.
Terwijl voor ONSZELF de Fjord de best opgevoede en makkelijkste is in de omgang, en de braafste onder het zadel.

Fjordenhumor?
Tong uitsteken
Tong uitsteken

Toch blijft het karakter zo SUPER paard afhankelijk.
We hebben onze paarden ook vanaf veulentje. En bij ons is het juist de fjord die ik met alles en iedereen op pad kan sturen zonder me zorgen te maken, terwijl onze tinker juist z'n grenzen op zoekt.

Ieder paard is anders.
De opvoeding was anders, de genetica is anders, de omstandigheden waarin het dier is opgegroeid zijn anders.
Ieder paard is dus gewoon anders.

En we kunnen hier hele algemene dingen vertellen over de fjord, maar de ene is de andere gewoon niet.
Dus de fjord die je (misschien) zal gaan kopen kan heel anders zijn dan de verhalen die je hier hoort, dat weet je simpelweg gewoon niet van te voren.

Mijn eigen fjordje is heel open, en naar buiten gericht en super nieuwsgierig.
Op het bit reageert ze slecht, vanwege een chronisch hangend rooster (laag verhemelte) in haar mond, maar sinds ik bitloos rij, is ze super licht in de hand en helemaal niet lomp.
Ze is echt mijn maatje. Maar goed, zij is dan ook de nakomeling van mijn ex-verzorgpony, en ik heb de dekking en de dracht, etc. helemaal meegemaakt t/m de geboorte, en sindsdien is ze van mij.

Ze is 1.47m en ik ben 1.78m en da's geen enkel probleem en het ziet er niet raar uit.

Enige nadeel dat ik aan fjorden kan verzinnen (en ik heb op een fokkerij gewerkt jarenlang, dus er nogal wat voorbij zien komen) is dat lang niet alle zadels zomaar passen, omdat ze een hele platte schoft hebben, en de meeste zadels zullen daar te smal zijn, omdat het zadel op de schouders terecht komt in plaats van op de schoft. Ik rij nu boomloos en dat gaat prima.

Een goed getrainde fjord kan gemakkelijk Z-mennen, L springen en Z dressuur aan (maar ook lange afstanden, westernriding, etc. etc.). Maar daar gaan natuurlijk flink wat uurtjes training in zitten, en hoe ver je komt hangt ook af van het talent van de ruiter.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:44

Sonja schreef:
Spikers schreef:

Fjordenhumor?
Tong uitsteken
Tong uitsteken

Als je de laatste woorden leest van deze zin dan staat er ook "dat zeg ik" iedereen zijn eigen mening.

Mijn fjord is met andere mensen ook veel ondeugender ze probeert wel meer,maar gaat niet te ver.