[TI] Ervaring met fokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morhwen

Ervaring met fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 08:07

Ik lees hier vaak over tinker eigenaren die een hengst zoeken voor hun merrie. Een eigen veulen lijkt mij ook super, maar er komt natuurlijk wel heel wat bij kijken. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die al een eigen veulen bij hun tinker hebben gefokt. Viel het mee of viel het tegen? Het lijkt me zenuwslopend om je merrie met een dikke buik rond te zien lopen, zal het allemaal goed gaan bij de geboorte? En hoe is het als het veulen er eenmaal is, hoe gaat het met de opvoeding? Ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen.

GeneralFlynn

Re: Ervaring met fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 08:22

Ik had al 7 jaar mijn Tinker merrie Femke,en ik wilde ooit wel een veulen,maar niet om het te verkopen.
Ik heb zelf alleen niks aan twee paarden,dus ik heb het nooit gedaan.
Totdat mijn dochter ook paarden gek werd,en op rijles ging.
Ze wilde ook wel een paard,en nadat ze 2 jaar op les gezeten had,heb ik besloten om dan toch maar een veulen te gaan fokken,voor mijn dochter.
(ze is nu 10 jaar,en het veulen is 9 maanden,dus tegen de tijd dat ze er op kan rijden is ze al een stuk groter en ouder)

Ik heb op i-net wat rond gezocht,en ben bij 2 hengsten langs gegaan om te kijken.
Ik ben blijven steken bij Pablo van de Bonte Parels,dat was het voor mijn mutsie!!
Probleem alleen dat ik in Hilversum woon,en Pablo in Zenderen.(Hengelo)

Femke heeft ruim een week bij Pablo overnacht,en gelukkig was het meteen raak,dus ik hoefde niet weer heen en weer met haar.

De hele dracht heb ik foto's gemaakt van haar buik,de DA onderzoekjes,de uiers enz.
Ik vond het een geweldige ervaring!!
Toen ze in Februarie vorig jaar zo dik was dat het zadel er niet eens meer normaal oppaste heb ik besloten om maar niet meer te rijden.
Wel wat gewandeld enzo.
Ze was uitgerekend in April,maar die tante beviel pas in Mei.

Ze heeft het zelf gedaan,allen bevallen op de wei,om half zeven in de ochtend.

Toen ik kwam bij de wei,stond het veulen net op.
Ik was zeer ontroerd.
Prachtig.

Ook heel blij dat het allemaal goed verlopen was natuurlijk,want het kan ook misgaan.

Ik heb nu,9 maanden later het veulen afgespeent,en ze staat nu een paar weken al zonder mammie.
Merrie en veulen hebben er geen erg in,en ze hebben niet een keer geroepen naar elkaar.
(ze zien elkaar niet,maar zouden elkaar wel kunnen horen)

Ik heb ook sinds de bevalling nog niet gereden,maar dat is meer omdat ik haar gewoonj lekker moeder wilde laten zijn,niet omdat het niet kon ofzo.
Ik ga haar volgende maand weer rustig aan oppakken.

Merrie ien veulen staan op een opfok bedrijf,en blijven daar ook gewwon samen staan.
(is 5 minuten van mijn huis af)

Voor ieder is een dracht weer anders in de beleving,maar het maakt zeker weten op iedereen steeds weer indruk als het veulen geboren word.
Zo mooi om te zien hoe jou paard een leven schenkt aan een klein hoopje met botten. Pling

De dekking:
http://www.mijnalbum.nl/Album=78AKW6CF

De dracht,incl. het scannen:
http://www.mijnalbum.nl/Album=PZGZULDT

Vanaf de geboorte tot nu:
http://www.mijnalbum.nl/Album=XR3TZZZ3

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:23

Tinkerloos heeft het al heel mooi omschreven Haha!

Ik kocht mijn merrie, en terwijl ze nog bij de stoeterij stond, waar ik haar gekocht heb, bleek ze drachtig te zijn ! Zo hadden we er twee voor de prijs van 1 ! Knipoog.
Toen we een tinker gingen zoeken, wilde ik een ruin (want merries waren in mijn ogen echt van die zeikmutsen Bloos ), maar manlief wilde graag een merrie, omdat je dan altijd de mogelijkheid houdt om een veulen te fokken. Uiteindelijk werd het dus een merrie Clown , maar dat er al zo snel een veulen zou komen ... we kregen Keeva in september, en op 10 januari werd haar veulen, op klaarlichte dag in de wei geboren, we waren er allebei bij, en het was een prachtige ervaring Lovers . Ik had me veel ingelezen van te voren, maar als je het dan meemaakt, is het toch een enorme spannende ervaring.
Dat veulen (Kyara) hebben we gehouden, en hebben we nu nog, die is inmiddels 3 jaar.

Twee jaar later begon het toch weer te kriebelen, dus Keeva werd opnieuw gedekt. Nu dus door een hengst van onze eigen keuze, en ook dat is ontzettend leuk, het uitzoeken, gaan kijken, je merrie wegbrengen, bij de dekking aanwezig zijn, het scannen, en dan het lange, lange wachten .... Knipoog Ook hier kwam een gezond (hengst)veulen, Aiden. Aiden is verkocht aan vrienden van ons, dat was al afgesproken in de eerste paar maanden van de dracht.

Inmiddels is Keeva voor de derde keer gedekt, en we hebben de smaak echt te pakken ! We hebben de paarden aan huis staan, dus voor ons is een veulen ook goed realiseerbaar. De veulens die we nu fokken, zijn dus in principe voor de verkoop, we hebben nu 2 prachtige merries, en meer kan en willen we gewoon niet.

Komend voorjaar wordt Kyara voor de eerste keer gedekt, en vanaf dan wil ik de dames om en om laten dekken, zodat we elk jaar een veulen hebben, en de dames toch iedere keer een jaar rust tussendoor krijgen. Want 2 jaar na elkaar (zoals we nu bij Keeva gedaan hebben) vind ik toch wel veel, en belastend voor je merrie.

Nou, een heel verhaal, kort samengevat : een eigen veulen is ontzettend genieten, niet alleen het veulen, maar ook de hele "gang" daar naar toe, dus uitzoeken van hengst (bezoeken van hengstenshows !), dekking, scan ... De geboorte (waar we allebei de keren bij mochten zijn) is ontzettend bijzonder.
En zorgen ... tja, die heb je best wel, maar is dat niet met alles ? Als je je merrie goed in de gaten houdt (wij met birth alarm en camerasysteem in de stal), zeker in de laatste weken, dan doe je alles wat je kunt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:35

@tinkerloos wat een prachtige fotoreportage.
Heel mooi om te zien, was gewoon beetje ontroerd. Ik ben zelf ook dik 9 maanden geleden bevallen, daar zal het wel aan liggen Haha!

Morhwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 11:59

Bedankt voor jullie verhalen, heel erg leuk om te lezen en ook de fotoreportage geeft een goed beeld. Alles is echt op de voet gevolgd. Ik zit te denken aan een eigen veulen, maar ben er nog niet helemaal over uit. De dingen waar ik een beetje tegenaan loop te hikken zijn de medische begeleiding van de merrie en de opvoeding van een jong paard. Hadden jullie al enige ervaring? Of is het goed te doen onder begeleiding van een dierenarts? En de opvoeding, laten jullie je begeleiden door een professional als het aankomt op het rijden? O ja, hoe oud zijn jullie merries eigenlijk?

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:12

Ten eerste : gewoon een goed boek kopen (Paardenfokkerij van Henk (Paul ?) de Vries schijnt een heel goed boek te zijn, ik heb het zelf niet maar wil het nog wel aanschaffen. Veel lezen, zodat je goed voorbereid bent op eventuele rare situaties die kunnen optreden. Je merrie weet waarschijnlijk zelf beter wat de bedoeling is dan jij Knipoog. En je niet té druk maken (vind ik dan), meer dan je goed voorbereiden kun je niet doen, de rest hangt af van de natuur ... Is dit het eerste veulen van je merrie, of heeft ze voordat ze van jou was al meer veulens gehad ? Dat scheelt ook wel. Mijn merrie krijgt volgend jaar dus haar eerste veulen, en dat vind ik wel reuze spannend, voor haar is dan ook alles nieuw hé. Bij Keeva wist ik dat ze al eerder veulens gehad had (te zien aan haar uier), dus ik rekende er ook wel een beetje op "dat zij het wel zou weten" Knipoog.

Opvoeding ? Gewoon logisch nadenken, het zijn net kinderen .... Clown . Goed bepalen wat je wél en niet wilt, en duidelijk zijn naar je paard ...
Voor wat betreft het inrijden : dat laat ik doen door iemand die daar veel verstand van heeft, zelf heb ik de tijd én het lef niet om dat zelf te doen Knipoog.

Mijn merries zijn 10 en 3 jaar. Keeva is nu 10, kreeg haar eerste veulen bij ons op haar 8e (maar dat was dus niet haar eerste veulen). Kyara is nu drie, wordt komend voorjaar gedekt, en is dus 4 als haar eerste veulen komt. Ik heb lang getwijfeld of dit niet te vroeg was, maar de omstandigheden waren ernaar om haar nu te laten dekken, dus we gaan er gewoon voor Knipoog.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:24

@ berk: dank je wel. Pling

@ Morhwen: Mijn merrie was 9,bijna 10 toen ik haar voor het eerst (en het laatst) liet dekken.
Over de dierenarts..hij is geweest om haar te scannen op drachtigheid,en hij is geweest na de bevalling omdat de nageboorte bleef zitten.
Die kwam na 5 uur nog niet los,en toen heeft ie dat met de hand lsgemaakt.(staat ook op een paar foto's geloof ik)
Bij de geboorte zelf is hij niet geweest,dat heeft ze helemaal alleen gedaan,zonder anderen of mij erbij.(ik had het wel willen zien,maar ik was nog gedelijk op tijd,het veulen stond net op)
Het was dus voor haar ook haar eerste veulen,en ze beviel een maand te laat.
Misschien wel gewoon optijd,maar ik bedoel dat ze volgens de 11 maanden die normaal gerekend wordt dan te laat was.
Ze was op 05-05-05 gedekt,en is bevallen op 04-05-06,dus nog 1 dag later,en dan was ze presies een jaar drachtig geweest. Cool
Ze had geen tekenen van een aankomende bevalling,geen slappe banden,geen volle (geplopte) uiers,geen zweet of een openstaande muts, Clown niks.
De avond voor haar bevalling ging ik nog even kijken,en toen had ze op elke tepel een heel klein harskegeltje.
Dat kan dan nog steeds wel een paar dagen of langer duren voor het veulen dan ook echt komt,maar bij haar was het zeg maar al in werking op dat moment.

De opvoeding laat ik aan haar zelf en de andere paarden in de kudde over.
Ze staat met jaarlingen,tweejarigen,volwassen en oude paarden in een wei,dus dat komt wel goed.

Het inrijden wil ik ook zelf gaan doen,en mocht het me niet lukken,of het valt tegen dan zie ik dat tegen die tijd dan wel.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:48

Dat boek van Paul de Vries is zeker een aanrader! Afbeelding
Ik kan je ook het boek "Van veulen tot rijpaard" van Maxwell & Sharples aanbevelen. Heel handig voor de opvoeding van je veulen.Afbeelding

Ik heb het geluk dat mijn schoonzus DA is en de dracht heeft begeleid. Vasthi was 6 jaar, een maiden merrie en toonde nooit hengstigheid. Daarom is ze hengstig gespoten en hebben we om de cyclus goed op gang te krijgen regumate gebruikt. Ik had ook gewoon naar de hengst kunnen rijden, maar ook ik moest ver weg naar Zenderen (Glen King Hill).

Mijn merrie is door een andere DA gescand op dracht. Volgens die DA was ze gust en we zijn dus nogmaals naar Zenderen gereden. Achteraf voor niets want ze was gewoon drachtig......Toen ze maar bleef afslaan heeft de DA in Zenderen haar dus nogmaals gescand.

Als alles goed gaat heb je verder geen DA meer nodig, hooguit om nogmaals te scannen of op te voelen. Na de geboorte moet de DA zeker weer komen om de merrie, het veulen en de nageboorte te checken (is alles eruit?).

Het prachtige was dat Vasthi overdag beviel en daar was ik bij omdat Vasthi een geboortealarm om had.
Het veulen Cesair heb ik nog steeds. Ze wordt eind mei al weer 2 jaar.
Verkijk je overigens niet op de kosten van het fokken van een veulen!!!!!!

filmpje van Cesair's eerste minuten en dagen:
http://www.youtube.com/watch?v=UF_yst-nY2g

O ja, inrijden ga ik tzt ook gewoon lekker zelf doen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:19

Grappig eigenlijk,dat Vasthi ook in Zenderen is geweest,net als ik voor de dekking.
(de hengsten die we uitkozen staan daar beide op stal)
En nu staan onze veulens bij elkaar in de wei,en de merries ook.
Best toevallig. Pling

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:39

Ik ken Fayette al vanaf dat ze een paar dagen oud was (moeder ook drachtig vanuit Engeland geïmporteerd en daarna door goede vrienden van me gekocht) en met 4.5 maand oud werd ze officieel van mij.
Eigenlijk al vanaf het moment dat ze echt van mij was wist ik dat ik haar ‘ooit eens’ wilde laten dekken. Dus ik was al vroeg op zoek naar DE hengst voor haar. Ik heb echter alsnog tot haar 5e levensjaar gewacht om haar te laten dekken. Dit omdat ik bij Fayette d’r moeder had gezien dat op jonge leeftijd een kind krijgen niet altijd goed gaat (haar moeder was 3 toen ze Fayette kreeg). En omdat Fayette vrij lang erg puberaal in d’r koppie is gebleven en ik haar nog niet volwassen genoeg vond om een kind te krijgen.
Pas toen wij naar Duitsland verhuisden in augustus 2004 en zij zich over de (toen nog 4.5 maand oude) Hercules ontfermde wist ik dat ze er aan toe was.

De hengst die ik al jaren op het oog had voor haar (Shakespeare) was toen echter al naar Zweden verkocht dus ik moest helemaal opnieuw gaan zoeken naar de juiste lover (goh, wat vervelend Tong uitsteken). De uiteindelijke keuze viel op Gulliver O’Britain. Een hengst die Fayette op de (in mijn ogen) juiste punten aanvulde.

Omdat Fayette slecht haar hengstigheid laat zien heb ik haar eerst laten scannen op hengstigheid. De DA zei dat ze toen net hengstig was geweest en we haar het beste over 2 weken weg konden brengen. Zo gezegd, zo gedaan en Fayette 2 weken later naar Gulliver gebracht. Probleem was alleen: ze sloeg Gulliver in het begin niet af maar liet ook niet duidelijk zien dat ze hengstig was. Tot ze 4 dagen later hem wel flink van zich aftrapte: hengstigheid voorbij Boos! We hebben toen besloten om haar hengstig te laten spuiten en binnen een week was ze flink hengstig en is ze 2 keer door Gulliver gedekt.
3 weken later weer de DA erbij gehad om haar op drachtigheid te laten scannen. En gelukkig kon hij ons goed nieuws vertellen Go jij! Go jij!
Op 3 maanden dracht heb ik haar nog eens laten scannen om tweelingdracht uit te sluiten. Geen tweeling en het veulen was alive and kicking.
De maanden erna heb ik er geen DA bij gehad (behalve dan voor de jaarlijkse inenting) en alles verliep soepeltjes. Ze werd al snel dikker en in januari gaf ze al aan niet meer in de bak te willen rijden (ze was eind april uitgerekend). We hebben toen nog een paar weekjes buitenritjes gemaakt en gewandeld tot ze daar ook geen zin meer in had.
Achteraf gezien zijn de maanden voorbij gevlogen. Ik hield me dan ook niet al teveel bezig met haar dracht, zat niet urenlang naar die buik te staren enzo Knipoog

Een maand voor de uitgerekende datum hebben we 2 camera’s in d’r stal opgehangen zodat we haar vanuit huis in de gaten konden houden.
Maar de grote vraag was natuurlijk: hoe zou de bevalling gaan? Fayette was een maidenmerrie dus voor haar als ook voor ons was alles nieuw.
Een 2 weken voor de uiteindelijk bevalling begon haar uier opeens explosief te groeien en op donderdag 20 april zag ik dat ze wasdruppels aan d’r uier had.
Die avond/nacht zijn we voor het eerst echt gaan waken. Fayette was echter zeer lief voor ons en besloot om haar veulen diezelfde nacht nog te krijgen.
Roy had tot 1 uur gewaakt (en ik geslapen) en daarna zou ik waken. Tegen 10 voor 2 kon ik hem echter alweer uit bed halen omdat Fayette overduidelijk was begonnen (gaan liggen en je zag haar flanken flink op en neer gaan). Nog geen kwartier later was Dunla al geboren: http://www.mijnalbum.nl/Album=TQ3MBGGH
We hebben de hele geboorte meegemaakt en terugkijkend op de foto’s bezorgd het me nog steeds kippenvel en waterlanders. Zo vre-se-lijk mooi is het om dit mee te maken.

De DA is dezelfde vrijdagochtend gelijk langs gekomen om Dunla te checken en een veulenprik te geven en om de nageboorte van Fayette te controleren.

De opvoeding van Dunla heb ik grotendeels aan Fayette en Hercules overgelaten. Het enige wat Dunla van mij leerde was meelopen aan het halster, voetjes geven, op druk aan de kant gaan en respect voor het vrouwtje en het baasje hebben.
De rest hebben Fayette en ‘ome’ Hercules prima met zijn 2en opgelost. Mijn inziens hoeft een veulen ook niet veel meer te leren.

Dunla staat nu bij MarijeR hier op bokt in de opfok. Geen idee wanneer we haar terug halen want dat hangt ook van Marije af hoe lang zij Dunla nog bij zich kan en wil houden.
Inrijden ga ik waarschijnlijk weer zelf doen. Dit heb ik destijds ook met goede begeleiding met Fayette gedaan en dat zou ik graag ook bij Dunla doen.

Het fokken van een veulen vind ik wel vrij verslavend. Ik zou Fayette graag nog een keer willen dekken. En de ‘pech’ is… Dunla is ook een merrie dus die wordt vast ‘ooit eens’ ook gedekt Knipoog

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:52

Ja, grappig he Tinkerloos!

Wat Flettie zegt herken ik ook Haha! Cesair en Fenore wil ik zeker ook eens laten dekken als ze wat ouder zijn.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:01

Ik vond het mooi om mee te maken,maar ik hoef niet nog een veulen.
Heeeeeel misschien als Femke oud en bejaard is,en Jinty een jaar of 10 dan heeeeel misschien..maar nu heb ik er voorlopig nog even geen behoefte aan.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 07:19

Ik heb Shakyra sinds haar 9 maanden. We hebben toentertijd expres een merrie gekocht om ooit eens een veulentje te fokken (en dat terwijl ik helemaal geen merriemens ben Knipoog )
Toen ze 3 was kwamen we een advertentie tegen van een hengst die mocht proefdekken (Maxolo) en besloten we haar te laten dekken. Alles was nieuw voor ons, zo liet ze haar hengstigheid bijvoorbeeld nooit zien.. en heeft ze 3 weken bij de hengst gestaan alvorens ze hengstig was Haha!
Daarna is ze gedekt en naar huis gekomen. We hebben haar toen niet laten scannen dus we wisten niet of er wel een veulen in zou zitten. Pas met 10 maanden begon ze een flink buikje te krijgen, en toen werd het spannend!
Met 320 dagen (dan is het veulen nét levensvatbaar) begon Shak ineens te kegelen. Normaal gesproken een teken dat het binnen 24 uur komt. Maarja, Shak is Shak niet als het eens niet volgens het boekje gaat Haha! en ze heeft ons 12 slapeloze nachten bezorgd Clown

De dag van de bevalling was heel speciaal. Overdag gedroeg Shak zich al totaal anders, maar ik had nog niet echt door dat het eraan zat te komen. We namen dagelijk haar temperatuur op maar die leek niet echt veranderd. 's avonds ben ik gewoon uit eten gegaan en 's avonds wou ik naar de film gaan in Antwerpen maar gek genoeg waren alle afslagen vanaf de snelweg naar de bioscoop afgesloten en konden we er niet komen...... uiteindelijk bij een vriendin thuis een filmpje wezen kijken (in de straat waar Shak ook staat) en rond kwart over 10 werd ik gebeld dat Shak aan het bevallen was. Omdat ik er dus vlakbij was heb ik de hele bevalling meegemaakt. Helaas ging dat niet erg vlot. Kaylen was echt ontzettend groot, en ik en m'n oom hebben er echt met z'n 2 aan moeten gaan hangen (allebei een been vastgepakt) om m'n merrie een handje te helpen.
Kaylen was overigens niet zo vlot met alles Clown stond pas na een uur, en dronk pas veel later.
Maar het is allemaal goed gekomen. Die geboorte was echt het allermooiste wat ik ooit meegemaakt heb en het is daarna alleen maar mooier geworden. Je bouwt zo'n enorme band op met een veulen. En omdat Kaylen de eerste was (zowel van mijn merrie als van Maxolo) had, en heeft ie een heel speciaal plekje (overigens ook omdat ik toen in een rotperiode zat) Inmiddels is ie verkocht, daar heb ik het in het begin behoorlijk mee gehad, maar hij heeft echt een superplekje gekregen en ik heb nog altijd contact met de eigenaresse. Ja

Inmiddels heb ik nog een merrie (Darlah) en zowel Shakyra als Darlah verwachten in april wederom een veulentje. Erg spannend dus. Hoewel deze veulens waarschijnlijk nooit zo speciaal gaan worden als Kaylen ooit is geweest

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 13:16

Katinka heb ik drachtig gekocht, bleek achteraf.
De geboorte van Ciara hebben we dan ook gemist. Toen we bij stal kwamen stond de kleine meid er al bij.. gelukkig alles goed gegaan.

Sinds die tijd heb ik tot nu toe 3 veulens gefokt (waarvan ik er 2 gehouden heb Haha! ) en mijn beide merries lopen nu weer drachtig.

Als je zelf helemaal niets van geboortes afweet zou ik toch kijken of je iemand in de buurt hebt die dat wel heeft. Zo heb ik een kennis die al vele veulens gefokt heeft, en die ik kan bellen als ik het niet vertrouw. Deze is er altijd eerder dan een dierenarts, en kan als het er om spant het verschil tussen een dood en levend veulen zijn!

Ik zou trouwens als de merrie al zover is als op deze foto: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=OXE37JFM het vlies stukmaken zodat het veulen kan ademen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 13:49

Mariska_28 schreef:
Als je zelf helemaal niets van geboortes afweet zou ik toch kijken of je iemand in de buurt hebt die dat wel heeft. Zo heb ik een kennis die al vele veulens gefokt heeft, en die ik kan bellen als ik het niet vertrouw. Deze is er altijd eerder dan een dierenarts, en kan als het er om spant het verschil tussen een dood en levend veulen zijn!

Helemaal mee eens. Ik heb gelukkig een oom met heel veel ervaring (zowel met paarden als koeien Knipoog ) en op dat moment was ik heel blij dat ie erbij was, die wist namelijk meteen wat ie moest doen, en ook na de geboorte met nageboorte controleren, navelstreng etc.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 13:52

op dat moment kan het nog niet ademen, mariska Knipoog
(navelstreng nog verbonden, dus luchtzuigreflex is nog afwezig en bovendien nog met borstkas in de merrie = te smal en opeengedrukt om ribben te laten uitzetten om te ademen)
maar ik begrijp wel dat je het zou doen (ik ook Knipoog)

denk dat de meesten al een mooi beeld hebben gegeven met hun verhalen hier.
als je er echt niks vanaf weet: zéker een begeleider zoeken die je met raad én daad kan bijstaan! boekenwijs is goed (en nodig!) maar kan ervaring helaas toch niet vervangen (voor het geval er toch iets misgaat bij geboorte/opvoeding)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 13:56

Mariska_28 schreef:
Ik zou trouwens als de merrie al zover is als op deze foto: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=OXE37JFM het vlies stukmaken zodat het veulen kan ademen.

Durfde dat toen nog niet te doen. Bang dat ze misschien weer terug zou floepen tussen een wee door Haha!
Toen ze er eenmaal met haar hoofdje en een deel van d'r schouders uit was hebben we het wel stuk gemaakt Knipoog

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:12

Hier is de bevalling van Ciara te zien van vorig jaar: viewtopic.php?f=59&t=570246&hilit=

Daar zie je ook dat wij het snuitje al vrij hadden gemaakt, het duurde al even en als een veulen het benauwd krijgt kan hij gaan ademen.

Op de foto`s kan je meteen goed zien waarom zo`n 'kennis' (lekkere dubbele betekenis van het woord) zo belangrijk is. Ik had al vele bevallingen gezien, maar je eigen merrie is toch anders. De kennis gaf aan dat we moesten gaan helpen omdat het te lang duurde en het veulen erg groot was voor de merrie. Ze had had misschien zelf wel gered, maar dat was niet zonder risico`s geweest..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:46

Bij Dunla duurde het gelukkig niet te lang. Die was er binnen 5 minuten er met hoofd en schouders uit.
Maar als het idd te lang duurt kun je beter het vlies kapot maken Ja

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:31

Heb nu 2 'life' bevallingen meegemaakt van mijn eigen merries. Ik heb er toch een ervaren iemand bijgeroepen, al is het maar voor je eigen gemoedsrust dat je niks fout doet door je zenuwen... Ik bedoel wanneer moet je gaan meehelpen met het veulen eruit trekken enzo als het te lang duurt, dat zijn moeilijke tijdsdilemma's vind ik, want wat is normaal en wat is te lang...

Allereerst moet je ook proberen om erbij te zijn als het veulen geboren wordt, ook dat is geen vanzelfsprekendheid, heb 3 zelf bevallingen gemist, maar was gelukkig wel achteraf prima verlopen, 1 veulen vond ik namelijk levend al staande in een sloot met harde bodem.

Morhwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 18:21

frenia schreef:
denk dat de meesten al een mooi beeld hebben gegeven met hun verhalen hier.
als je er echt niks vanaf weet: zéker een begeleider zoeken die je met raad én daad kan bijstaan! boekenwijs is goed (en nodig!) maar kan ervaring helaas toch niet vervangen (voor het geval er toch iets misgaat bij geboorte/opvoeding)

Helemaal mee eens. Iedereen heeft het geweldig beschreven, en goede raad meegegeven.
Ik wil nog even wachten met een veulen bij Morhwen, omdat ik nu nog druk ben met het rijden. Maar ze wordt natuurlijk niet jonger en dus moet er vooruit gedacht worden zodat ze op tijd met 'pensioen' kan. En wat is er nou leuker dan dat haar zoon of dochter haar op kan volgen?

Allemaal bedankt voor jullie verhalen, ik heb zeker iets om over na te denken.