Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

.
), maar manlief wilde graag een merrie, omdat je dan altijd de mogelijkheid houdt om een veulen te fokken. Uiteindelijk werd het dus een merrie
, maar dat er al zo snel een veulen zou komen ... we kregen Keeva in september, en op 10 januari werd haar veulen, op klaarlichte dag in de wei geboren, we waren er allebei bij, en het was een prachtige ervaring
. Ik had me veel ingelezen van te voren, maar als je het dan meemaakt, is het toch een enorme spannende ervaring.
Ook hier kwam een gezond (hengst)veulen, Aiden. Aiden is verkocht aan vrienden van ons, dat was al afgesproken in de eerste paar maanden van de dracht.
. En je niet té druk maken (vind ik dan), meer dan je goed voorbereiden kun je niet doen, de rest hangt af van de natuur ... Is dit het eerste veulen van je merrie, of heeft ze voordat ze van jou was al meer veulens gehad ? Dat scheelt ook wel. Mijn merrie krijgt volgend jaar dus haar eerste veulen, en dat vind ik wel reuze spannend, voor haar is dan ook alles nieuw hé. Bij Keeva wist ik dat ze al eerder veulens gehad had (te zien aan haar uier), dus ik rekende er ook wel een beetje op "dat zij het wel zou weten"
.
. Goed bepalen wat je wél en niet wilt, en duidelijk zijn naar je paard ...
.
.
niks.

). De uiteindelijke keuze viel op Gulliver O’Britain. Een hengst die Fayette op de (in mijn ogen) juiste punten aanvulde.
We hebben toen besloten om haar hengstig te laten spuiten en binnen een week was ze flink hengstig en is ze 2 keer door Gulliver gedekt.

Cesair en Fenore wil ik zeker ook eens laten dekken als ze wat ouder zijn.
)
en ze heeft ons 12 slapeloze nachten bezorgd
stond pas na een uur, en dronk pas veel later.
) en mijn beide merries lopen nu weer drachtig. Mariska_28 schreef:Als je zelf helemaal niets van geboortes afweet zou ik toch kijken of je iemand in de buurt hebt die dat wel heeft. Zo heb ik een kennis die al vele veulens gefokt heeft, en die ik kan bellen als ik het niet vertrouw. Deze is er altijd eerder dan een dierenarts, en kan als het er om spant het verschil tussen een dood en levend veulen zijn!
) en op dat moment was ik heel blij dat ie erbij was, die wist namelijk meteen wat ie moest doen, en ook na de geboorte met nageboorte controleren, navelstreng etc. 
)Mariska_28 schreef:Ik zou trouwens als de merrie al zover is als op deze foto: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=OXE37JFM het vlies stukmaken zodat het veulen kan ademen.

frenia schreef:denk dat de meesten al een mooi beeld hebben gegeven met hun verhalen hier.
als je er echt niks vanaf weet: zéker een begeleider zoeken die je met raad én daad kan bijstaan! boekenwijs is goed (en nodig!) maar kan ervaring helaas toch niet vervangen (voor het geval er toch iets misgaat bij geboorte/opvoeding)