Ik zit met een probleem met Soleda, naja niet echt een probleem, maar wel wat vervelends en ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet. Soleda is nu 8 maanden drachtig en ze word niet meer gereden. Nu is het zo dat ze elke dag de wei in gaat. Ze gaat samen met haar vriendin Savannah die ook drachtig is en niet meer word gereden. Wij komen altijd s'avonds op stal en dan gaan we vaak nog even met ze wandelen omdat ik het wel lekker vind als ze er nog even uit komen.
De wei is heel erg groot maar die merries blijven alleen maar op het voorste stukje staan zo dicht mogelijk bij de uitgang. Sol heeft altijd al problemen gehad met op de wei staan, ze vind het wel leuk maar ook weer niet, ze wil er nl zo snel mogelijk weer uit! Ze wil namelijk na een half uur alweer naar binnen en dan gaat ze staan draaien en druk doen voor de uitgang. Savannah daarentegen wil helemaal niet naar binnen maar laat zich wel na een tijdje door sol overhalen om ook voor het hek te gaan staan.
In het verleden heeft ze zich ook altijd zo gedragen, afgelopen voorjaar waren we het gedraai van haar zo zat dat we haar gewoon hebben laten staan(het was ook mooi weer) en toen is ze gewoon de hele zomer buiten gebleven. De eerste dagen bleef ze dan ook flink draaien en dribbelen voor het hek, maar dit werd elke dag minder totdat ze gewoon niet beter wist.
Toen het weideseizoen over was zijn ze op stal gegaan en gingen ze de paddock in, dit ging wel altijd goed, maar intussen zijn we verhuist en zijn er daar nog geen paddocks maar wel weidegang.
Nu is het natuurlijk winter en wil ik haar ook niet dag en nacht buiten hebben maar een paar uurtjes buiten vind ik wel goed voor ze. Maar ik vind het niet goed dat ze zich echt druk gaat lopen maken na een half uur en dan al naar binnen wil. Ik kan verder niet zo heel veel met die merries doen en een half uur buiten is echt te weinig. Wat moet ik hier toch mee doen, voel me er absoluut niet prettig bij dat ze zich zo druk maakt nu. Wat zouden jullie in dit geval doen? Als ze niet drachtig was geweest had ik het gewoon genegeerd, maar op dit moment weet ik gewoon niet wat ik moet doen. Bovendien steekt ze Savannah ook aan en die is ook drachtig...
gr. dor