Wat zegt de afstamming van het veulen mij.. "mooie namen"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EmVe

Wat zegt de afstamming van het veulen mij.. "mooie namen"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 14:37

Hoi hoi, ik heb onlangs een mooi KWPN hengstveulen gekocht (ben verliefd..... zucht).
De afstamming van mijn veulen laat volgens mij mooie namen zien.

vader onbekend = Turbo Magic (= Cabochon (v) x Korenda B) x Heidi (= Belisar (v) x Claire)
moeder onbekend = Timeless (=Goodtimes (v) x Wendelien) x Aagje (= Naturel (v) x Orange)

Vader van Korenda B is Cocktail
Vader van Claire is ook Naturel (net als Aagje)
Vader van Goodtimes is Nimmerdor
Vader van Wendelien is Watzmann
Vader van Naturel (2x) is Lucky Boy

Het zijn allemaal - volgens mij - mooie namen, maar ik ben niet zo heel erg goed thuis in de wereld van afstammelingen en het uitzoeken welke kant de ontwikkelingsrichting van het veulen op zal gaan. Dit is mijn eerste veulen. De paarden die ik hier voor had waren al ervaren en de richtingskeuze qua sport was al gemaakt. Heb me verder eigenlijk nooit echt verdiept in de namen van ouders en voorouders... Bloos
Is mijn veulen wellicht geschikt om te kijken of het als dekhengst goedgekeurd kan worden, of laat de afstammelingstabel wat anders zien...

Er zijn misschien velen van jullie die heel erg thuis zijn in deze materie. Hoop dat je mij wilt helpen.. Dank dank!
Groetjes Monique

Anoniem

Re: Wat zegt de afstamming van het veulen mij.. "mooie namen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:41

Cocktail was een dressuurpaard van Anky, zijn moeder heeft meerdere prestatieveulens gehad en hij ook meende ik. Nimmedor is volgens mij ook een vrij bekende hengst. Maar verder ben ik er niet echt in thuis.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:49

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:02

EmVe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 15:22

Hallo Shan, dat ben ik uiteraard met je eens. Maar afhankelijk van wat mijn veulen kan, maak ik een keus of ik hem recreatief ga rijden of niet. Hij kwam toevallig op mijn pad.. Ik heb nog geen bewuste keuze gemaakt toen ik hem kocht qua wat ik ermee wil.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:23

Wat zou je precies willen weten?
Was het veulen een ongelukje? Ik zie namelijk dat de vader nog te jong is om goedgekeurd te zijn en dat zal ook niet gaan gebeuren ben ik bang. Zijn vader Turbo Magic is volgens mij inmiddels gecastereerd.
Als je nog in je hoofd hebt om een poging te doen om hem goedgekeurd te krijgen zou ik je aanraden om geen poging te wagen en het geld lekker in je zak houden.
Verder heb ik het veulen niet gezien hoor, dus mijn opmerking heeft niets te maken met zijn kwaliteit.

Veel plezier met 'm.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:28

Turbo Magic is in de wacht gezet (niet afgekeurd) en vanwege de sport gecastreerd (werd hij wat makkelijker van).
Zeppelin ken ik niet.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:38

Turbo Magic is door het KWPN op wacht gezet en daarna voor de sport gecastreerd.
Cocktail was inderdaad een goed dressuurpaard onder Anky van Grunsven en is natuurlijk de vader van de zeer bekende Jazz.
Nimmerdor is zeker erg bekend. Hij is gekroond tot hengst van de eeuw en heeft heel veel goede nakomelingen gebracht waaronder 18 goedgekeurde hengsten en dubbel zoveel goedgekeurde kleinzonen.
Lucky Boy xx is ook een bekende hengst, heeft 19 goedgekeurde zonen gebracht waarvan Naturel, Candyboy, Dutchboy, Beaujolais de bekendste zijn. Lucky Boy vererft wel slechte knieen naar mijn mening.

Voor een hengst die naar de hengstenkeuring gaat is een mooie afstamming zeker belangrijk, maar veel belangrijker is natuurlijk de hengst zelf. Ook paarden met een mooi papier hoeven zelf geen mooi paard te zijn. En bovendien is de weg naar goedkeuring een lange en dure weg. Mocht je je paard in de toekomst willen verkopen dan is het natuurlijk het proberen waard om hem via de bezichtigingen een beetje in the picture te laten komen.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:40

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:49

Het is in principe altijd een gok om een jonge hengst te kopen die misschien een keer wordt goed gekeurd. Het papier wijst in de dressuurrichting. Wanneer hij nu al een mooie zweverige draf heeft heb je wellicht een kans. In ieder geval lekker in de opfok en weer bekijken als hij 2,5 / 3 jaar is, er kan nog veel gebeuren in die tijd!

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:17

EmVe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 19:30

Dank je voor de link met foto's! Had deze nog niet... Ben er dan ook erg blij mee.

EmVe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 19:35

Het veulen is inderdaad Bagheera uit de link. Ik heb hem Breezer genoemd. Zeppelin, Breezer's vader was te jong maar deed daar niets op uit Knipoog) De man waar ik het veulen van heb gekocht was ook eigenaar van de vader en moeder. Hij heeft de eerste maanden samen met zijn ouders in de wei doorgebracht. Nu staat hij in de opfok samen met 6 andere hengstveulens. Geweldig om te zien. Hij kon niet bij zijn ouders blijven staan. Was lekker dichtbij ons huis waar we over een paar maanden gaan wonen. Hier hopen we over enkele maanden de wei zelf klaar te hebben (we moeten nog verhuizen ... en bergen werk verzetten). Denk dat Breezer inderdaad de eerste 2,5 / 3 jaar bij zijn maatjes blijft waar hij nu staat. Breezer is mijn eerste veulen, dus ik moet nog veel leren. Heb gelukkig goed geluisterd naar de adviezen om hem in de opfok te doen. Het is echt geweldig om te zien hoe hij het daar naar zijn zin heeft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:43

Ik vond de naam van de vader al zo bekend voorkomen, en nou snap ik het inderdaad. Het is die van Desiree Haha!

Leuk om het dier nog eens terug te zien! Persoonlijk vind ik het jammer dat je hem Breezer hebt genoemd. Die naam is behoorlijk overdone en ik vind hem een beetje ordinair, maar dat is persoonlijk Bloos

Veel plezier er nog mee!

EmVe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 19:54

Tja, namen zijn inderdaad persoonlijk. Ordinair bij een veulen kan ik niet helemaal plaatsen, maar goed maakt niet uit. Smaken verschillen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:54

leuk veulen....

kwa afstamming is het IMO geen hengst die geschitk is voor de hengstenopfok om later te worden goedgekeurd.....daar hij natuurlijk afstamt van een niet goedgekeurde hengst.....

wat voor registratie zit er bij..

Staat er VB , reg A of reg B op zijn papier?

Voor de sport is het natuurlijk een heel mooi veulen.....

Gewoon met 2 a 3 jaar ruinen en gaan rijden.....

ik gok er op dat het een heel leuk sportpaard word.....

veel succes en geluk met je veulen......

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:16

Helemaal mee eens. Het zou zomaar een heel leuk paard kunnen worden, maar een goedgekeurde hengst ... nee. Een dekhengst heeft een goed exterieur en gangen nodig, maar zeker zo belangrijk is het papier.

Maar nogmaals, niets ten nadele van je veulen hoor. Ik hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven. Zo op de foto lijkt het een leuk ding en ik kan me voorstellen dat je er voor gevallen bent.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:00

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:43

Eerlijk gezegd vind er niet zoveel "mooie namen" instaan als je daarop geilt. Haha!

Vader is niet ggk, vader van de vader is een wachthengst. Moeder voert geen predikaten...

Maar dat doet niks af aan je paardje op zich, kan uiteraard een fijn rijpaard worden. Maar hengstenkeuring kan sowieso niet met een veulen van een niet ggk vader.