Drachtig maken met als reden henstigheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Drachtig maken met als reden henstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 09:56

ulisse is een paard dat prima kan lopen. Zit veel beweging in en heeft zeker potentie om meer te kunnen. Het probleem is alleen dat ze zooo ontzettend vaak hengstig is en dan wordt ze ontzettend stug en slecht aan het been. Voorwaarts is ze dan wel maar niet in het ronde. Springen kan je dan prima met haar maar dat is nou net niet wat ik wil.

We hebben haar begin december laten scannen om te kijken of alles goed was bij de baarmoeder en eierstokken en toen bleek ze een cyste te hebben in haar linker eierstok. Ze heeft toen Regumate gekregen voor 12 dagen. Dan zou de cyste, als het een cyste was, moeten afvloeien. Begin januari hebben we haar opnieuw laten scannen en toen was de cyste of hetgeen dat er zat nog niet weg. Ze heeft toen hormonen ingespoten gekregen in de hoop dat het daardoor wel af zou vloeien. Maandag hebben we opnieuw een scan laten maken en nu was alles goed. Mooi schoon en zoals het hoorde te zijn.

Alleen.....nu is het probleem nog niet opgelost. Vorige week donderdag was haar hengstigheid na de hormoonspuit over en ze vertoont nu alweer tekenen van hengstigheid. Dat is toch niet normaal?

Wat de dierenarts aanraadde is haar drachtig te maken dat zou de hormoonhuishouding weer kunnen reguleren. Geen 100% garantie maar wel een goede optie.

Wat ik graag zou willen weten of er bokkerszijn die ervaring met dergelijke merries hebben en ook tot dit besluit zijn gekomen en of het geholpen heeft.

Alani

Re: Drachtig maken met als reden henstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:03

Wij hebben het ook met een merrie gehad, die om de haverklap verschrikkelijk hengstig was. Ze was het hele jaar hengstig en dan ook niet te handhaven. Verder had geen medische afwijkingen.

We hebben haar destijds Broncure gegeven. Dit hielp redelijk. Ook hebben we haar laten dekken in de hoop dat na het veulenen de hengstigheid normaler zou zijn. Helaas kwam er een doodgeboren veulen af. Als overmaat van ramp kreeg ze ook nog baarmoederonsteking en daarvan is ze behoorlijk ziek geweest. Nadat ze weer volledig opgeknapt was, kwam de hengstigheid weer in zijn oude vorm terug.

We hebben haar toen Bachbloesem (ongeveer een half jaar) gegeven en dat heeft bij haar goed geholpen. Inmiddels is ze tijdens haar hengstigheid bruikbaar. Ze is nu 7 jaar.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:07

Ik denk dat als je haar laat dekken dat je wel goed naar de gevolgen moet kijken
Je hebt dan een veulen hou je het zelf verkoop je het?
Het veulen kan ook ziek worden of in de draad komen ofzo...
de merrie kan inderdaad ziek worden en daar zijn dan ook weer gevolgen van
de merrie ligt er dan een tijdje uit voor de sport..
En wat als dan de hormoon huishouden nog niet goed is?

sientjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:10

Waar ik werk in de zomer hebben ze ook een merrie die als ze hengstig is, echt heeeel erg slecht voor t been is. Als je aanspoort, gaat ze gewoon staan de plassen. Eerst was het nog slechter heb ik gehoord. en toen hebben ze ook een veulentje er bij gefokt. En nu moet het een stuk minder zijn geworden.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:14

maartje_h schreef:
Ik denk dat als je haar laat dekken dat je wel goed naar de gevolgen moet kijken

Dit natuurlijk weer een heel andere discussie. De TS vraagt of er mensen zijn die ervaring hebben met een dergelijk dilemma en of het heeft geholpen, nadat je de merrie hebt laten dekken. Het veulen en al het andere dat je opnoemt is even van een ondergeschikt belang.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 11:31

Alani schreef:
maartje_h schreef:

Dit natuurlijk weer een heel andere discussie. De TS vraagt of er mensen zijn die ervaring hebben met een dergelijk dilemma en of het heeft geholpen, nadat je de merrie hebt laten dekken. Het veulen en al het andere dat je opnoemt is even van een ondergeschikt belang.

Precies. Het veulen zouden we verkopen. We hebben al twee paarden en kunnen geen derde erbij onderhouden.

Ik vind het ook niet leuk dat ze zo´n tijd uit de sport is maar het is dit of verkopen. Volgens de DA valt het risico van de dracht en bevalling nog wel mee.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 00:14

Mijn merrie had deze zomer erg veel last van hengstigheid. Echt constant hengstig en zo erg dat een oude ruin van 27 die normaal nooit op hengstige merries reageert er "opgewonden" van raakte als mijn merrie naast hem stond.
Ik heb haar deze zomer laten dekken deels omdat ik toch een veulentje wou en deels in de hoop dat de hengstigheid zo minder zou worden volgend jaar.

Dus of het helpt is nog afwachten...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 00:28

Een vriendin van ons, liet op aanraden van en door Schriel, Ruinerwold (Weerwille) een knikker in de baarmoeder plaatsen.
Dat wekte dan een schijndracht op, en geen last meer van de hengstigheid en alle randverschijnselen.

Het enige nadeel is dat de knikker er soms heel snel weer uit ging, en de andere keer een aantal maanden bleef zitten.
Het was een glazen knikker.

De methode beviel haar goed.
De merrie is inmiddels verkocht omdat ze verder wilde met een jong paard.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 00:41

ik heb ook zo'n soort merrie, gelukkig is ze met rijden niks anders.
maar ze is afgelopen winter zon 3 maand achter elkaar hengstig geweest....
DA noemde heleboel mogelijheden op, waaronder idd een keer drachtig laten worden (meest natuurlijke manier) daarna word het vaak ook wel beter.

maar aangezien ik daar nog geen geld en plaats voor heb, is dat momenteel nog geen optie. dus hebben we ook een soort hormoonspul gekregen, weet niet precies hoe het heet, moet ik even na kijken... (gaat over het voer) en dat hielp wel.

het is iig erg lastig....en voor de paarden zelf lijkt het me ook niet erg leuk als ze zo lang/vaak hengstig zijn