tips gevraagd bij jonge haf hoeven krabben!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sternb

tips gevraagd bij jonge haf hoeven krabben!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 11:48

wie heeft ervaring met jonge haf die zijn hoeven achter niet wil laten krabben en blijft trappen?graag tips!!!

sternb

Re: tips gevraagd bij jonge haf hoeven krabben!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 21:58

niemand die een goeie tip heeft????????

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:03

Zorgen voor afleiding aan de voorkant (snoepjes) en veel oefenen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:21

heel veel geduld en steeds blijven oefenen, eerst al blij zijn met even vasthoouden per been en dat steeds verder uitbreiden, maar het kost gewoon tijd, succes!!

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:04

idd.. heel veel geduld.
Eerst proberen of je er met je hand helemaal naar beneden mag glijden over z'n achterbeen, en dan proberen steeds een stukje verder te gaan!

Heel veel geduld is het aller belangrijkste

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 09:58

bedankt,maar wat doe ik als hij gaat trappen?moet ik hem dan straffen,met mijn stem en met 2 handen vasthouden?

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:09

probeer zijn bijn vast te houden .. als hij hem al even optilt heel overdreven belonen en zo steeds verder gaan

mpm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:27

Wat de mijne ook doet is hem afentoe naar achteren trappen maar dan gebruik ik gewoon me stem en dan weet hij dat hij zich gewoon ook bij het hoeven krabben netjes moet gedragen.
En veel geduld hebben natuurlijk.

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 16:14

bedankt,voor jullie tips,vanochtend ging het prima zonder trappen,maar toen had hij afleiding aan de voorkant een brokje, dus ben benieuwd hoe het nu verder gaat!

tamara_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:18

Je moet heeeeeeeeeeel veeeeeeeeel geduld hebben.
En zodra je zn hoef 2 tellen vast hebt zonder dat ie trapt gelijk belonen, en dat vaak herhalen, dat uitkrabben komt vanzelf wel als ie doorkrijgt dat er niks engs gebeurd.
Succes ermee

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:23

ja zoals de rest al zegt, veel geduld maar vooral consequent blijven.
eerst met een borstel zijn achterbenen gaan poetsen. hoog beginnen en als hij blijft stilstaan goed en veel belonen met je stem. pas verder naar beneden gaan als hij het eerste heeft toegelaten. zo ga je stukje voor stukje verder naar beneden. laat hij het toe dat je zijn benen helemaal mag poetsen dan ga je pas kijken of hij zijn been wil optillen. ga goed aan de zijkant van je paard staan met je gezicht naar achter. zorg er voor dat je zelf heel rustig en kalm blijft. ben je te nerveus en bang laat het dan eerst door iemand anders doen. leg je hand op het kruis en laat hem langzaam naar beneden glijden,over zijn billen heen en langzaam je hand aan de binnenkant van het achterbeen laten gleiden. praat met je dier en beloon hem als hij rustig blijft staan en het toe laat ( denk er om een paard leerd meer van belonen dan van straffen). zo ga je , net als met het poetsen steeds een stukje verder. gaat hij dreigen zeg dan heel boos en met zware stem nee. probeer het opnieuw en stop op dat punt dat nog goed ging. elke dag herhalen en oefen max. 10 min. per dag
gaat dit allemaal goed dan tillen we pas het been op. doe dit pas als het dier je vertrouwd. leg je hand aan de binnenkant van het been en glij langzaam naar beneden tot aan de kogel. pak eventueel de lokken vast, duw een beetje met je schouders tegen zijn lijf zodat hij een beetje uit evenwicht raakt ( niet te hard duwen natuurlijk), zeg voetje en til hem een stukje op maar laat gelijk weer los. ook dit ga je verder op voeren. steeds langer vast houden en hoger op gaan tillen.
succes, en blijf geduldig. oefen niet te veel achter elkaar en blijf consequent.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:24

Krab niet iedere dag uit,maar wissel dat af door tegen de hoef te tikken.Ook als ze in rust stand staan kan je ook uit krabben, dat vinden ze vaak niet erg.En boen ze af met een borstel, je kan op vele manieren met een hoef bezig zijn zonder uit te krabben.Als ze 1 maal gewend zijn aan dit alles, dan kan je steeds vaker gaan uit krabben.

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:47

Bij jonge paarden gebruik ik altijd een halstertouw. Die leg je achter de kootholte langs en dan til je met het touw de voet op. Je kan hem dan veel beter vast houden en je staat op een veilige afstand. Omdat je gewoon vast kan houden, geven ze vaak heel snel op en is het ook over.

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 18:58

wow wat hebben jullie goede tips,ik oefen 1 keer per dag,om het niet te vervelend te laten worden.maar zon paardebeen is knap sterk,meestal doet hij het alleen links achter erger,maar had vandaag een goeie dag.ik heb hem ook pas 2 weken,dus ik denk dat hij me al meer gaat vertrouwen dat moet groeien,bij mij ook.

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:11

Je moet idd gewoon geduld hebben. Ik heb het als volgt gedaan bij mijn jonge mannetje...

Elke keer vragen, een vaste volgorde aanhouden. Je vraagt en als hij hem geedft hou je even vast. Ik heb op een gegeven moment net zo lang vastgehouden totdat hij zijn been ontspande, en dan zette ik hem voorzichtig terug en beloonde hem alsof hij de meest geweldige prestatie ooit had verricht.

Nu is een jonge haf een ruim begrip, die van mij is nu anderhalf en kan keurig voetjes geven en bij de hoefsmid staan. Dat ik begon en dat hij trapte was hij een maand of 9 ongeveer Knipoog

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:16

veel geduld, consequent, en blijven praten tegen hem en lekker afleiden met eten.
dan komt alles goed het is tenslotte een haf Haha! , dat zijn wel de paarden he

J0ysssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:17

Mijn haflingermerrie is nu 4,5 en de vorige eigenaresse heeft haar nooit goed geleerd hoefjes te krabben!! Echt slecht.. voor tilt ze ze nu al op als ik het aantik, achter vind ze nog wel eng maar elke dag ff optillen en steeds langer vasthouden, dat helpt echt !

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 19:56

Ik heb sinds een week een haflinger merrie.Ook nog een jong ding, nu 4 jaar.En ook bij haar zijn haar achter hoeven moeilijk uit te krabben.Haar voor hoeven geen probleem, maar achter wilt ze heel vaak nog terug trekken of niet om hoog doen.Wat ik doe is, het achterbeen pakken en zeggen voetje, als ze dat braaf doet zeg ik braaaaf en probeer ik hem zover mogelijk naar achter tedoen als de hoef naar achter is zover mogelijk leg ik de voet van me paard op me been, en krab ik uit.(uiteraard weet ik wel wat ik doe, en heb ik dit van ERVAREN mensen zo geleerd.En ook zal me pony nooit trappen of slaan.(tenminste het kan altijd het is en blijft een dier, maar tot nu toe heb ze nog nooit een mens of paard of ander dier getrapt enzo.)