Opnieuw laten dekken na dood veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

waterloo

Opnieuw laten dekken na dood veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 12:02

Onze merrie heeft na vier en halve maand dracht een dood geboren veulen gehad. Het was haar eerste dracht. Zal ik haar weer laten dekken of niet?

timokyana

Re: Opnieuw laten dekken na dood veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:02

was de oorzaak bekend?hoe oud is je merrie, heeft ze eerder veulens gehad, zo ja hoe ging dit?

waterloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 12:04

Ze is negen jaar en heeft nooit eerder veulens gehad. OOrzaak onbekend.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:06

Ik denk dat als je de oorzaak kan laten onderzoeken, dat best doet. Als je dus weet dat het puur een dom ongelukje was, of dat het niet kwam door de merrie/hengt. Kan je het altijd nog eens proberen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:07

als je merrie er niets aan over heeft gehouden en ze verder gezond is, zou ik het gewoon nogmaals proberen.Een ongelukje of foutje van de natuur kan altijd voorkomen als je maar net de pech hebt.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:48

mijn merrie heeft in 2005 ook een veulen gehad wat we helaas moesten inslapen. We hebben haar dan ook opnieuw gedekt, na de dekking merkte je echt dat ze weer zin had in het leven, ze heeft dan ook een schitterend veulen geworpen in 2006.

waterloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:55

Bedankt voor de antwoorden!

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:59

Hoi,
Mijn merrie heeft (december 2005) verworpen op 5 maanden dracht. Heel jammer, want dan verwacht je het niet meer.
Bij haar ook geen oorzaak bekend, maar waarschijnlijk is het gewoon haar leeftijd.
Jouw paard is nog jong en ik zou het gewoon nogmaals proberen.
Het kan gewoon toeval zijn geweest. Vraag je DA wat hij/zij ervan vindt (waarschijnlijk is hij/zij er ook wel voor om het nog een keer te proberen).
Alleen zou ik misschien een andere hengst proberen, misschien was de combinatie wat ongelukkig?? maar ja dat blijft raden.
Succes met je beslissing.

SandraR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:02

Ik heb ergens gehoord. Als een merrie een dood veulen heeft gehad, dat ze dan zeker 5 jaar imuun daar voor is. Ik weet niet hoe het kan, maar dit blijkt zo te zijn. (tenzij er een onnatuurlijke oorzaak is). Dus als ik jou was zou ik haar opnieuw laten dekken.

ingridge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 23:41

Mijn merrie heeft in het jaar 2005 het vruchtje verloren binnen 3 mnd en ik heb pas in 2006 opnieuw gedekt, met dezelfde hengst, dit omdat als ik haar in hetzelfde jr opnieuw ging laten dekken dan zou het een erg laat veulen worden- dus in 2006 een vroege dekking gedaan om eventuele herhaling te voorkomen echter deze vrucht bleef zitten...en nu zit ze op 291 dagen. Het kan gewoon een foutje in de natuur zijn...dat het niet goed zat qua vrucht dat zegt mijn DA.

De merrie van mijn schoonzusje heeft een doodgeboren veulen gekregen op het moment van geboorte, het veulen kreeg een darmklapping. Een jaar later opnieuw gedekt en nu kwam er een fantastisch veulen uit die nu 3jr is.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:33

mijn verzorgpaardje heeft ook een miskraam gehad. vorig jaar. ze is opnieuw gedekt en ver paar weken wordt het veulentje geboren

Champ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:35

mijn merrie heeft op 4mnd ook een miskraam gehad, t jaar daarop weer geprobeert, maar helaas pakte het niet ook niet met een andere hengst...

Succes ermee..

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:22

Onze merrie heeft vandaag precies een jaar geleden op 9 maand een veulen verworpen (verdraaide navelstreng) en is momenteel weer hoogdrachtig. Ze knapte weer helemaal op toen ze weer opnieuw drachtig was, hopelijk gaat het nu wel allemaal goed Ach gut .

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:04

Mijn pony heeft in 2004 haar eerste veulen gekregen, het was doodgeboren. Heb haar opnieuw late dekken in 2005 had ze weer een dood veulen, het lag verkeerd om en met het hoofd tusse de achterbenen. Door schuld van de dierenarts is ook dat veulen gestorven. Je kan het altijd nog een keer proberen. Ik Heb het na die 2x niet weer met mijn merrie geprobeert. Maar dat komt ook omdat ze er zelf bijna niet meer was geweest

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:24

SandraR schreef:
Ik heb ergens gehoord. Als een merrie een dood veulen heeft gehad, dat ze dan zeker 5 jaar imuun daar voor is. Ik weet niet hoe het kan, maar dit blijkt zo te zijn. (tenzij er een onnatuurlijke oorzaak is). Dus als ik jou was zou ik haar opnieuw laten dekken.

oke, weer wat geleerd, ik zou haar ook gewoon nog een keer laten dekken, zulke dingen kunnen altijd gebeuren