saros van 't gestelhof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gracy

saros van 't gestelhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 23:03

Vanmiddag ben ik op bezoek geweest bij Stoeterij van 't Gestelhof.

Daar heb ik de hengsten Saros van 't Gestelhof en Warkant van dichtbij kunnen bewonderen. Beide hengsten zijn ontzettend nuchter en gedragen zich netjes in stal (ze waren net gevoerd, maar helemaal geen voernijd of happig) Lachen.
Warkant is een afstammeling van Ferro, maar dat is veels te veel bloed om te mixen met mijn merrie Knipoog Wel vondt ik hem een erg mooi zwarte hengst om te zien! Tong uitsteken

De hengstenhouder was ook mee eens dat Saros een beter keuze zou zijn voor mijn engelsvolbloed merrie. Ja
Saros was zeer goed in de dresseursport (hij wordt niet meer gereden), en is een afstammeling van Ramiro waardoor zijn nakomelingen ook goed presteren in de springsport.
Verder heb ik de nakomelingen van Saros van dichtbij kunnen bekijken. Allemaal zijn ze stuk voor stuk aardig aan de maat en met een zacht karacter.
Ik was ook onder de indruk van de video of Saros in zijn jongere jaren, vanaf zijn geboorte t/m zijn wedstrijd overwinningen.

Graag wil ik weten of er nog meer bokkers zijn die hebben een nakomelingen van Saros? Ik ken alvast 1 bokker die vorig jaar een veulen heeft van hem Knipoog.

Wel ben ik benieuwd naar bokkers die een wat oudere nakomelingen heeft en wat zijn hun belevenissen- hebben hun paarden ook dezelfde talent als Saros? en welke sport onderdeel beoefenen ze: dresseur, springen of cross?

De nakomelingen uit zijn eerste jaargang zijn inmiddels 7 jr. geworden. Eentje heb ik al bij de stoeterij gezien, een heel lief merrie dat uitkomt op Z2.

Ik ben benieuwd Haha!

Y_DG

Re: saros van 't gestelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 00:37

bij ons op stal staat er een 3 jarige saros. Mooi beestje, net zadelmak. Komt net de kliniek uit, in de draad blijven zitten en er was iets met de pezen.
Nog wat meer spieren en wat uitzetten en je hebt een mooi paard denk ik. Wel een iets of wat groter hoofd maar wel een mooi. Heb hem nog niet zien lopen wegens zn verband dus kan niet zeggen hoe zn gangen zijn.
Ik zelf heb een bijna tweejarige Warkantmerrie.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 09:46

Ons werd ons ook aangeraden om met Saros te dekken. Maar dat was in die periode dat hij erg ziek was. Uiteindelijk hebben we het niet gedaan omdat ons verteld werd dat hij in verhouding met het aantal vrij weinig goede paarden geeft. En dat veel van die nakomelingen niet van nature een goede beweging hebben maar er vooral ingereden moet worden. Nu ik ken echt niets van de fokkerij dus dit is niet mijn mening. Ik vond het toen ook een erg nuchter paard en wij hebben toen Agami en nog een veulentje van hem gezien en ik moet zeggen, die paardjes liepen wel!

Waarom wordt hij niet meer gereden?

Schiet mij iets te binnen. Ik ken een Saros van ziens bij ons op tornooi. Echt een knap paard. Reed echt iedereen naar huis Haha! Is nu 6 of 7 en wordt in Z1 gestart. Paard heeft een mooie zelfhouding en beweegt erg goed.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:25

hij is erg ziek geweest, op leven of dood. ik weet niet juist meer wat ie had maar hij had een transplantatie nodig, en die kon alleen van familie komen dus hebben ze (wat weet ik niet meer) het bij zijn zus afgenomen en bij hem getransplanteerd. Blijkbaar is het dus gelukt want als dat niet was gelukt had het fataal afgelopen kunnen zijn.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:34

Ah het heeft dus met die ziekte te maken. Zonde.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 13:08

Mijn instructeur heeft een saros merrie 2 jaar nu. een klein zeer fijn gebouwd paardje en zeeeeeeeeeeeeer pittig. Wordt nog wat als die zadelmak gemaakt gaat worden.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 14:58

pasi schreef:
Schiet mij iets te binnen. Ik ken een Saros van ziens bij ons op tornooi. Echt een knap paard. Reed echt iedereen naar huis Haha! Is nu 6 of 7 en wordt in Z1 gestart. Paard heeft een mooie zelfhouding en beweegt erg goed.

Ik heb Agami gisteren gezien, een erg mooi en lief merrie, ze wordt dit jaar 7 en is van de eerste jaargang van Saros Ja

Hier is een verslag van Agami zoals ze nu is: "Agami van het Gestelhof (v. Saros van het Gestelhof) is een bruine merrie die net als haar vader enorm kan bewegen". bron vermelding: http://www.lrvweb.be/artikel.php?id=4040

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 15:11

Quirinake schreef:
hij is erg ziek geweest, op leven of dood. ik weet niet juist meer wat ie had maar hij had een transplantatie nodig, en die kon alleen van familie komen dus hebben ze (wat weet ik niet meer) het bij zijn zus afgenomen en bij hem getransplanteerd. Blijkbaar is het dus gelukt want als dat niet was gelukt had het fataal afgelopen kunnen zijn.

De hengstenhouder heeft mij ook verteld dat Saros erg ziek is geweest en hij wordt nu bewust op een strenge diet gehouden. Ik heb niets gehoord over een transplantatie Verward
Op een belgische paardenforum staat ook een topic over Saros van dec 2005:

Citaat:
gvl Welsh Pony:
Ik kom dikwijls op Gestelhof en het klopt: Saros wordt waarschijnlijk uit de sport terug getrokken om verschillende redenen.
Saros had een tekort aan eiwitten in het bloed die hij verloor langs zijn darmen en die dan weer ontstekingen veroorzaakten.
Saros is nu weer helemaal de oude en staat te dansen in de weide.
Maar toch is men bang voor eventueel hervallen bij intensieve sport op grand-prix niveau.
Bovendien is Gestelhof ontgoocheld over tegenwerking van BWP en vooral over de negatieve houding van het blad Paardenkracht die systematig Gestelhof en vooral de hengsten afbreekt, omdat hij weigert publiciteit te plaatsen in dit blad .
Bovendien maken zijn afstammelingen zeer veel reclame en dekte saros dit jaar meer merries dan verleden jaar.De fokkers kijken op zijn leeftijd meer naar de prestaties van de afstammelingen dan naar zijn eigen prestaties.

Wat gvl Welsh Pony omschreef komt overeen met wat de hengstenhouder heeft mij verteld.
Saros is sindsdien uit de sport en is nu alleen een dekhengst.
Ik vondt zijn veulens allemaal of een sprekende- of een sjiek uitstraling hebben, en ze waren allemaal beste wel aan de maat. Er was een jong 4-jarig paard dat 1.70m werd terwijl de moeder was 1.57m x Saros. Ik heb geen petite kleine afstammelingen van Saros gezien, wat ik zag waren of bruine, donkerbruin of zwart gekleurd. Ja

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 15:18

petraaken schreef:
Mijn instructeur heeft een saros merrie 2 jaar nu. een klein zeer fijn gebouwd paardje en zeeeeeeeeeeeeer pittig. Wordt nog wat als die zadelmak gemaakt gaat worden.

Weet je wat de moederlijn is van deze saros merrie?

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 15:26

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:11

Kijk ook eens bij HAW -3-jar.Waterloo,Saros x Elcaro

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:26

ik denk dat saros altijd bruin of zwart fokt, nooit vos, maar ik ben niet 100% zeker.

ik denk dat je moet een merrie hebben met een krachtige achterbeen, want die van Saros is niet super, srpongewrichten ook niet.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 23:13

ptiteblue schreef:
ik denk dat je moet een merrie hebben met een krachtige achterbeen, want die van Saros is niet super, srpongewrichten ook niet.

Kun je dat wat beter onderbouwen?

In 2002, na 4 dekjaren kreeg hij een subliem afstammelingen rapport Op basis van vererving heeft hij een zeer hoge exterieur-index van 188. Op 7-jarige leeftijd verwierf Saros reeds het felbegeerde Elite-Predikaat van BWP

Samenvatting Rapport:

Tweejarigen:
De tweejarigen vormen een zeer royaal ontwikkelde collectie dit zowel qua maat als qua kader. De halzen zijn goed van lengte, vorm en oprichting. De schoften zijn goed ontwikkeld.
De schouder is goed gelegen. Het beenwerk heeft veel bot. In de stap is er sprake van voldoende ruimte en afdruk.

Jaarlingen:
Ook de jaarlingen zijn sterk en groot gebouwd. Ze beschikken over een aansprekende bovenlijn en hebben veel front. Het beenwerk is sterk en met goede gewrichten. Het is correct gesteld en heeft goede lengte.De stap is gewoon.Ze draven ruim met goede oprichting en met goede stuwing.

Veulens:
Een gelijkvormige groep moderne veulens werden getoond. Het zijn snittige veulens die goed ontwikkeld zijn en goed in het rechthoektype staan. De halzen zijn mooi gemaakt. Het beenwerk heeft kwaliteit en staat in goede verhoudingen. De stap is voldoende tot goed. Het drafmechanisme heeft veel ruimte en afdruk. Er werden een paar prima bewegende veulens getoond.

Algemeen beeld:
Saros van ’t Gestelhof geeft naast zijn donkere kleur ook zijn maat mee aan zijn nakomelingen. Hij verbetert zeker in het front. Zijn producten staan goed in het rechthoeksmodel. In de stap zijn ze voldoende tot goed. Over ’t algemeen draven ze met veel ruimte en afdruk.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 07:45

Gracy schreef:
petraaken schreef:

Weet je wat de moederlijn is van deze saros merrie?

geloof dat de merrie Gold Sky had als vader maar dat ben ik niet zeker hoor. Was een schimmelmerrie van rond de 1.70m.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:14

als je saros zijn achterbenen bekijkt, zijn die een beetje zwak kwa bouw vind ik toch, van hem meerdere keren gezien te hebben op wedstrijd. ik spreek van de bouw, niet hoe hij zijn achterbenen gebruikt!

dus gewoon checken dat de merrie een goed gebouwde achterbeen heeft. Haha!

maar saros vind ik wel een goede keuze, die heb ik wel liever dan warkant!
hij is, vind ik, een van de weinige goede dressuur hengst in Belgie (niet moeilijk, zoveel zijn er ook niet!)

ik wist niet van die ziekte, wist wel dat hij al een tijdje niet meer bereden was maar ik wist niet waarom. Ach gut

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:29

men buren hebben ook een saros van 't gestelhof
het is echt een super lief paardje
en hij komt uit een koffievos merrie en het paard is ook gewoon bruin
denk ook dat saros geen vos fokt
heb het eens gelezen op de site van het gestelhof geloof ik

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 13:12

misterA schreef:

Dat is inderdaad een mooi nakomeling van Saros! Ja

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 13:25

ptiteblue schreef:
als je saros zijn achterbenen bekijkt, zijn die een beetje zwak kwa bouw vind ik toch, van hem meerdere keren gezien te hebben op wedstrijd. ik spreek van de bouw, niet hoe hij zijn achterbenen gebruikt!

dus gewoon checken dat de merrie een goed gebouwde achterbeen heeft. Haha!

maar saros vind ik wel een goede keuze, die heb ik wel liever dan warkant!
hij is, vind ik, een van de weinige goede dressuur hengst in Belgie (niet moeilijk, zoveel zijn er ook niet!)

ik wist niet van die ziekte, wist wel dat hij al een tijdje niet meer bereden was maar ik wist niet waarom. Ach gut

Ik lees dat zijn nakomelingen hebben 3 goede gangen met een opvallend goed achterbeengebruik.
Dat hij ook doorgeeft maat, super karakter, veel beweging, en front.
Deze zijn de verbeterpunten dat ik wil in het veulen van mijn merrie. Knipoog

Mijn merrie is vanzelf een typisch ev paard met veel pit. Ze heeft van zichzelf een petite lichamsbouw.
Hier is een fotoshoot door bokker Renza : viewtopic.php?f=53&t=628351

en hier is mijn merrie onder de zadel met bokker Megantjuh : viewtopic.php?f=10&t=628515

Bornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:49

Ja Saros, geeft geen vossen, alleen maar donkere veulens.

Ik ben ook echt helemaal weg van Saros, jammer dat hij niet meer in de sport word uitgebracht. Ik ben benieuwd hoe mijn kleine gaat worden, tis nu al een eigenwijs ding, met een eigen mening haha. Hij is wel lief in de omgang en is nog steeds lief voor zijn moeder.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:45

Gracy schreef:
misterA schreef:

Deze Waterloo staat naast mijn paard op stal.

Dit paard heeft een geschiedenis. Is dus ook in de draad blijven hangen en heeft een wond gehad aan zijn achterbeen. Dit dier heeft heel lang in de kliniek of op stal gestaan en is hierdoor waarschijnlijk gaan weven *puur uit verveling*

Inmiddels is Waterloo zover dat deze bijna niet meer weeft. Dit door veel variatie. Dus zomers lekker op de wei. 's Winters lekker naar buiten of rijden.

Voor de winterperiode was iedereen wel bang. Zou die weer meer gaan weven of niet. Nou hij doet het alleen nog als er iets vreemds gebeurd op stal, maar dan niet meer dan 4x heen en weer gaan, en die periodes worden steeds minder.

Dit paard heeft een fijn en nuchter karakter. Als ik naar het oog van dit paard kijk *en dat is toch de ziel van een paard* doet het oog enorm vriendelijk aan en dat is ie ook.

Qua karakter is Waterloo Saros vh G. x Elcaro (Zeoliet) bijna gelijk aan mijn Orame x Zeoliet. Ik denk dat de moederlijn heel veel invloed heeft.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 00:45

Ulissa schreef:
Gracy schreef:

Deze Waterloo staat naast mijn paard op stal.

Dit paard heeft een geschiedenis. Is dus ook in de draad blijven hangen en heeft een wond gehad aan zijn achterbeen. Dit dier heeft heel lang in de kliniek of op stal gestaan en is hierdoor waarschijnlijk gaan weven *puur uit verveling*

Inmiddels is Waterloo zover dat deze bijna niet meer weeft. Dit door veel variatie. Dus zomers lekker op de wei. 's Winters lekker naar buiten of rijden.

Voor de winterperiode was iedereen wel bang. Zou die weer meer gaan weven of niet. Nou hij doet het alleen nog als er iets vreemds gebeurd op stal, maar dan niet meer dan 4x heen en weer gaan, en die periodes worden steeds minder.

Dit paard heeft een fijn en nuchter karakter. Als ik naar het oog van dit paard kijk *en dat is toch de ziel van een paard* doet het oog enorm vriendelijk aan en dat is ie ook.

Qua karakter is Waterloo Saros vh G. x Elcaro (Zeoliet) bijna gelijk aan mijn Orame x Zeoliet. Ik denk dat de moederlijn heel veel invloed heeft.

Zijn eigenaresse geeft aan dat hij pech gehad om in de draad te blijven hangen. Op de foto's is wel te zien dat zijn achterbeen iets heeft gehad. Knipoog
Maar het is ook goed te zien op de foto's dat hij een vriendelijk uitstraling heeft en zo te zien loopt hij ook braaf onder de zadel.
Wel ben ik nieuwsgerig naar zijn stokmaat.

Het is niet makkelijk om een paard dat zo lang geblessurd bezig te houden tegen verveling, zeker een jong paard Ach gut
Mijn merrie is 8mdn geblessurd geweest en we hebben gelukt dat ze geen vervelend stalgewoontes heeft aangeleerd. Maarja, ze was ook niet zo jong als Waterloo. Ach gut

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:04

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:55

Gracy schreef:
misterA schreef:

Dank je wel! Knipoog En Marjo (ulissa) ook bedankt voor de uitleg, ik heb dit al meerdere malen moeten vertellen. Ik ben erg blij met hem, hij begint nu wel aan zijn puber periode..hij wordt nu vervelend en probeerd van alles uit. Maar blijft altijd wel vriendelijk! Ik ben erg blij met hem. Het is een paard met een fijn karakter en mooie uitstraling..

Saros fokt over het algemeen alleen zwart of heel donker. Al is het paard van frunnik..(die ook op tv was) een mooie bruine ook van saros! Dus niet alleen maar donker!

Die van mij is leergierig op zijn tijd..hij laat het merken als hij er geen zin in heeft, maar doet ook zijn best als hij in de goede stemming is.. Clown Tong uitsteken