Haflinger van 15 nog laten dekken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SeBart

Haflinger van 15 nog laten dekken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 19:25

Hallo,
Ik heb sinds niet al te lange tijd een haflinger merrie die in mei 15word. Ze heeft nog nooit een veulen gehad, maar ik zou wel graag een veulen van haar willen. Is dit nog wel verantwoord op deze leeftijd, en waar moet ik dan zoal op letten. Het word dan 1van mijn eerste veulens die ik ga fokken aangezien ik mijn groninger merrie ook wil laten dekken in juni dit jaar.
Ik ben er nog niet zo in thuis. Dus alle info is welkom.
Alvast bedankt

Skippy01

Re: Haflinger van 15 nog laten dekken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:03

een 15-jarige kun je nog prima laten dekken... er zijn genoeg merrie's die eerst de sport in gaan en dan pas gedekt worden, dan zijn ze meestal tussen de 13 en de 17, dus dat kan prima... mits de merrie natuurlijk gezond is en haar rug nog goed is... (als die al gezonken is, dan is de druk op haar rug mss teveel, maar als haar rug goed is, dus niet teveel gezonken, dan kan het echt prima). laat haar wel van tevoren even nakijken door een DA...
en tijdens de dracht ook regelmatig laten controleren door een DA, zeker als je nog nooit eerder veulentjes hebt gefokt...

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 20:33

Ik denk dat haar rug nog wel meevalt (zie foto)

Afbeelding

Idd laat ik haar dan nakijken en me dan goed begeleiden door een dierenarts. Ik moet er echt niet aan denken dat er iets mis gaat. Enige nadeel is dat 't duits is wat ze hier praten Haha! Maar daarvoor is mijn moeder meegekomen Bloos
Bedankt voor je reactie

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:16

ik kan je foto niet zien, maar das idd lastig als het allemaal in het duits moet Knipoog
blij dat ik gewoon in NL zit... (en dat het paardje dat ik rij niet van mij is, en dat ik nu dus geen verantwoordelijkheid draag over haar dracht, ze is drachtig van een tweeling...)

ach, een dierenarts kun je mss wel zover krijgen om engels te praten... hoog opgeleid enzo... Lachen

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 22:27

Ach ja m'n duits is nou ook weer niet zo slecht, maar als hij met medische termen gaat strooien dan weet ik t niet altijd.
Verder is de haf niet officieel van mij, maar mag er alles mee doen, en betaal ook alles.
En zodra je hier maar jebest doet om duits te praten zijn ze enorm behulpzaam. En aangezien ik hier toch graag nog een toekomst wil hebben, is het wel goed voor de ervaring en taal etc.

Flugellin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:43

Waarom niet ?

Geen enkel probleem