Merrie's die niet drachtig willen worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Merrie's die niet drachtig willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 14:11

Hey allemaal,

Ik heb een merrie die de afgelopen 3 jaar bij de hengst is geweest, de hele zomer, dus z'n 5 a 6 'hengstigheden' is gedekt, maar ze is alle 3 de jaren gust gebleven. 5 jaar geleden is ze ook bij de hengst geweest en toen was ze bij de eerste keer scannen drachtig maar bij de 2e keer (met 9weken) niet meer.
De merrie is bovendien bijna continu hengstig, vooral in het voorjaar is ze vaak 3 maanden onafgebroken hengstig. We hebben zelf een hengst op stal staan waardoor dit nog meer wordt versterkt, zodra ze hem ziet is ze hengstig, maakt niet uit of het zomer of winter is.

Wie heeft dit nog meer en wat hebben jullie eraan gedaan?
Het is mij al meerdere keren aangeraden de merrie te laten dekken terwijl ze hengstig is en gewoon door te dekken tot ze niet meer hengstig is, ook al duurt dat 2 maanden, is dat verstandig?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Merrie's die niet drachtig willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:16

Zou die merrie maar eens laten nakijken door een DA. Het kan zijn dat ze de hengstigheid pas toont als het ei al weg is. Maar dat zijn dingen waar je met scannen achter kan komen. Continue dekken krijg je een vieze baarmoeder van, dan wordt ze helemaal niet drachtig.

D'r zijn ook wel wat suplementen in de handel die de boel helpen reguleren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 14:17

Ze is nagekeken door de DA en die zegt dat ze gewoon drachtig zou moeten worden. Ze is afgelopen jaar tijdens de periode die ze bij de hengst was regelmatig gespoeld. Voor en na het dekken om haar zo schoon mogelijk te houden maar dat hielp niet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:20

Misschien laten scannen op eisprong voordat er gedekt wordt?

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:23

DA op hulp vragen, Scannen zonodig spoelen ..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:24

Een merrie die 2 maanden lang hengstig is? Dat is zeker niet goed! Eerst maar eens goed laten onderzoeken of alles wel werkt en schoon is daarbinnen.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:00

Wij hadden ook zo een merrie.
Toendertijd wilden we graag een veulentje van Stravinsky xx. Dat vonden we een zeer mooie hengst en omdat het een tuigpaardmerrie is kozen we voor een Engels Volbloed.
Wij naar een hengstenhouderij hier in de buurt om haar daar te laten insemineren, de hengst was van van Uytert dus de hengstenhouder had er eigenlijk weinig belang bij.
De merrie was goed hengstig , er zaten goede eitjes (meerdere hengstigheidperiodes) maar nooit een keer een veulen. Het hele zomer doorgeknoeid en telkens gust. Wel je geld kwijt natuurlijk.
Het volgend jaar gingen we voor Sit this one Out xx. Na de eerste inseminatie ook niet drachtig.
Toen werd de hengst ziek dus ging Hemmingway erbij , eigenlijk tegen mijn zin. Ook dat is niks geworden. Toen bij Modern, om zijn mooie kleurtje. Weer niks. En het stalgeld gaat wel door.
Ze dekten daar niet dmv scannen maar gewoon net zo lang totdat de merrie niet meer hengstig is.
Al met al geen veulen.
Het jaar daarop voor de laatste keer geprobeerd met de hengst Roven xx.
Wij zijn naar Nijhof gegaan en hebben de boel uitgelegd. Dat was geen probleem. Geen veulen , geen dekgeld. Toen werd de merrie hengstig en gelijk er naar toe. Het eitje was waarschijnlijk net weg en ze is gelijk geinsemineerd. Ze hadden geen sperma op voorraad dus Roven xx moest eerst even springen.
Gelijk geinsemineerd met een portie onverdund zaad. En wat denk je ???
Na 18 dagen scannen drachtig en drachtig gebleven. Het jaar daarop kregen we een hengstveulen van een merrie die van 4 hengsten gust bleef.
Datzelfde jaar is ze bij Sandreo geweest en vorig jaar kreeg ze weer een hengstveulen (weer in 1 keer drachtig).
Ik vindt het raar dat ze 2x gelijk drachtig was en daarvoor 4x niet.
Ligt het aan de merrie of aan de hengstenhouder??
Vraag een portie vers en onverdund sperma en misschien dat het dan wel lukt.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:22

flyfly, sommige merries worden idd niet drachtig door de verdunningsvloeistof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:39

Dat zou kunnen ja. Maar deze merrie heeft ook al een abnormale cyclus terwijl de veearts niets kan vinden? Het klinkt mij als een pismerrie in de oren, waarvan de eitjes niet springen. Dat is volgens mij in veel gevallen met een spuitje op te lossen, maar dit klinkt best extreem.
Ik zou me afvragen of het dan wel een goede fokmerrie is, want vruchtbaarheid is erfelijk. Als ze dan geen bovengemiddelde kwaliteiten heeft zou ik niet de veeartsmolen in gaan.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:33

heb zelf goede ervaringen met de producten van Schaette
geef zowiezo altijd Ursonne vermengd ,met Zemelen en heel weinig krachtvoer
en als er een nieuw paard komt geeft ik eerst een kuur met Colosan (darmolie)
te veel krachtvoer kan de balans van een paard nl verstoren

mijn jonge paard was vorig jaar na 1 seminatie drachtig Cool
nu heb ik een oudere merrie gekocht (17) die 2 veulens heeft gehad
of ze ooit drachtigheidsproblemen gehad heeft, weet ik niet
maar ik ben wel benieuwd hoe lang het duurt voordat ze drachtig word (áls ze drachtig word Tong uitsteken )

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:41

Onze Gelderse Ilindra werd ook niet drachtig van verdund sperma, gelijk na het dekken de hele mep er in en DRACHTIG! Komt vaak voor bij oudere merries; het wordt nu wel laat maar wel een veulen. Nu we het weten vragen we in het vervolg standaard om onverdund sperma, zo vreselijk druk is het vast niet bij die Geldersen dat dat niet kan.
Maar als die van jou zo vreemd en lang hengstig is zou ik eerst proberen daar een oplossing voor te zoeken; eitjes zijn mooi maar als ze niet goed springen heb je er helemaal niks aan. Een cyclus kan best wat variëren, ook door het weer, maar er moet toch wel een bepaald patroon in zitten.
Bel gewoon eens een GOEDE paarden-arts en vertel je verhaal?

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:44

Ik kom al jaren bij van uytert en ik moet zeggen dat ze juist wel alle medewerking geven.Dat je moet betalen is toch logisch zo'n hengst groeit en presteerd toch niet van de lucht, wat denk je dat die mannen moeten betalen om een hengst in the picture te krijgen? Edward( of iemand anders ) doet dat niet gratis hoor.
Ik weet uit ervaring dat het soms heel lastig is en wij geven de paarden vaak bronscure van VSM dat werkt goed.En de baarmoeder laten spoelen wil ook wel helpen.Maar sommige merries hebben een soort quistes in en rond de baarmoeder zitten waardoor vruchtbaarheid ook wel eens afneemt net als ouderdom.

Nou succes allemaal met fokken, want zeg nou zelf een gezond veulen in de wei is toch geweldig!!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:47

Zou het niet kunnen dat ze ZELF niet drachtig wil worden......?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:49

Haha erg leuk gedacht. Er zijn zat vrouwen die niet zwanger willen zijn, en daarom zitten er jaarlijks een hoop bij een abortuskliniek of 's ochtends bij de dokter voor een bepaald pilletje.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:53

Sammie schreef:
Haha erg leuk gedacht. Er zijn zat vrouwen die niet zwanger willen zijn, en daarom zitten er jaarlijks een hoop bij een abortuskliniek of 's ochtends bij de dokter voor een bepaald pilletje.

ja weet ik.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:54

Familie van mij hadden een pony die ook spontaan hengstig werd als ze bij hengsten kwam, maar het lukte ook nooit om drachtig te worden. Op bejaarde leeftijd tenslotte is ze toch onbedoeld drachtig geworden door dekking van een twenterhengst. Lees: onverdund en vers sperma. Lijkt mij dus zeker het proberen waard.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:59

Nagelbijten / Gniffelen Die van mij had juist behoefte aan hygienisch verdund vers sperma. (omdat bacterien minder zijn als bij onverdund vers)

we kunnen hier wel allemaal adviezen gaan geven van doe dit doe dat, maar het slimste advies lijkt mij om eerst maar eens te gaan onderzoeken waarom ze zo belachelijk lang hengstig. Klinkt nl. alsof het niet goed is daarbinnen. Chronische baarmoederontsteking bevoorbeeld.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:11

het schijnt ook dat merrie die constant hengstig zijn
niet makkelijk drachtig te krijgen zijn..
die van mij heeft dat niet maar die van mij had vocht op de baarmoeder waardoor de kans op verwerpen heel groot is
maar goed dat hij het vocht heeft kunnen laten afkomen en het tot nu toe nog allemaal goed verloopt
mss heeft je merrie ook vocht op de baarmoeder ofzo?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 22:52

Ik ga het straks in het voorjaar iig nog een keer goed na laten kijken en hopen dat de veearts een oplossing kan vinden. Ik heb een goede 'paardendokter' namelijk Extercatte uit Balkbrug, staat goed bekend(ben zelf ook erg tevreden tot nu toe) en komt ook op veel hengstenhouderijen in de omgeving.

Dat onverdunde en verse sperma lijkt mij niet de oplossing, ze is bij mijn weten altijd nog natuurlijk gedekt. Misschien zou dan de oplossing juist verdund sperma of inseminatie zijn.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:59

Omdat mijn merrie 12 was, nooit een veulen gehad heeft en ik het leuk zou vinden heb ik haar afgelopen lente laten dekken. Ze is een paar keer normaal gedekt, groot ei maar bleek na scans niet drachtig. Toen een andere hengst met KI geprobeerd. Weer niet. Toen heb ik het erbij gelaten. De DA zei dat hij niet kon zien waarom ze niet drachtig zou kunnen worden. Misschien toch de leeftijd en nooit een veulen gehad. Misschien als ze een paar maanden bij een hengst in de wei zou kunnen lopen dat het dan spontaner gebeurt maar die mogelijkheden zijn zeer beperkt.