[H][pony]Hengst voor merrie van Ico Sun

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kerstkrans

[H][pony]Hengst voor merrie van Ico Sun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 23:06

omdat ik opzoek ben naar een hengst voor mijn pony,
wil ik even kijken of er interessante ponyhengsten voor haar zijn..

de pony om wie het gaat:
[***], een ico sun x sonny af hojmark.
ico sun stamt af van eico waarvan de vader weer marco polo is.
ico sun is een afgekeurde kwpn hengst, van 1.68 mtr.

mijn pony is maar 1.47 mtr gebleven, maar wel met een 'paardenbouw'.
dwz, een lang lijf, lange hals, en een groot hoofd.
ook heeft ze geen droge benen, iets wat ik graag veranderen wil.
tevens heeft ze een stijl achterbeen, iets wat de dressuur er niet veel makkelijker op maakt.

graag zou ik een hengst zien die dressuurmatig wat voort kan brengen.

mijn pony:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door gomir op 24-01-07 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag + titel duidelijker gemaakt

Skippy01

Re: [H][pony]Hengst voor merrie van Ico Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:09

maakt het stamboek je nog uit of niet? de term ponyhengst is vaag, kan variëren van shet (ok, dat zal het niet worden als je de dressuursport in wil) tot en met welsh k (nwr) of nrps en van dartmoor naar haflinger zeg maar... dus mss iets duidelijker? of maakt het je niet uit?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 07:56

Als ze een paardenbouw heeft en van 2 grote hengsten afstamt, kan je dan niet beter kijken naar een hengst in de paardenmaat? Wil je het veulen aanhouden om later weer mee verder te gaan, of wil je het verkopen? Heeft je pony papieren, en zo ja, van welk stamboek?

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 12:35

idd, donja, ik ben er nu ook over na aan het denken om een hengst in de paardenmaat te nemen.
het veulen is om in te rijden, wat mee op wedstrijd te gaan, en daar na te verkopen (dressuursport)

mijn pony heeft papieren, maar wel in het register B van het kwpn

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 13:14

Persoonlijk denk ik dat je veel meer aan het fokproduct heb die in de d maat blijft als dat je probeert een " paard" eruit te fokken uit een merrie die 1,47m is.

De merrie ziet er harmonisch uit qua bouw en als je perse een veulen uit wil waarom dan niet voor een sportpony kiezen? Als je een nrps hengst neemt met voldoende bloed kan het veulen iig opgenomen worden in het stamboek en het veulen mag ook deelnemen aan de stamboekkeuringen.
We hebben aantal leuke ponyhengsten lopen met interresante afstammingen en goede sportresultaten. Denk eens aan een ismar isarco neptune of di caprio. Succes ermee.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:12

wow, ik rij ook een Ico Sun. Qua bouw lijken ze veel op elkaar.
Vandaag uitgevonden dat t een super springer is. Samber vererft bont door. Misschien is dat een optie?

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 07:43

ik heb mijn pony laten dekken door expensive en die heeft al een aantal leuke nakomelingen gekregen en is een echte sportpony ook kwa bouw en ik ken hem al een tijdje en hij heeft een super karakter http://www.manegehoogwoud.nl/

als je daar bij fotoalbum kijkt en bij de NRPS E-pony Expensive en NRPS keuring 2006 kijkt zie je een aantal nakomelingen (fotoalbum staat bovenin en moet je een stukje naar beneden scrollen het staat onder prijsenlijst etc.)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:07

gabrycha schreef:
Persoonlijk denk ik dat je veel meer aan het fokproduct heb die in de d maat blijft als dat je probeert een " paard" eruit te fokken uit een merrie die 1,47m is.

Daar moet je wel heel erg mee oppassen. Als je er een hengst op zet die ongeveer dezelfde hoogte heeft is de kans groot dat het veulen ineens wel groot wordt doordat de moeder dat nog bij zich heeft. Andersom is het ook zo dat bij een paardhengst het veulen ook kan blijven steken in de E maat. Ik zou zelf voor een grote paardhengst gaan en proberen een paard te fokken dan straks een kleine E pony te hebben.
Bovendien is dat ook wel handig als jij straks 18 bent (ik neem aan dat je nog bij de pony's rijd) dan kun je zo met het veulen verder.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:14

Daar moet je wel heel erg mee oppassen. Als je er een hengst op zet die ongeveer dezelfde hoogte heeft is de kans groot dat het veulen ineens wel groot wordt doordat de moeder dat nog bij zich heeft.

Euhmm leg uit?! Haha!

Genetisch gezien heb je kans op een e pony of een paard tenzij je met nog kleinere hengst dekt. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat je een hengst van 1,47m erop zet dat er ineens een heel groot veulen eruit krijgt je hebt immers ook te maken met de genetische aanleg van de hengst....

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:30

Bekende bonte Bloos

Gezien je paard eigenlijk dus een pony is gebleven zou ik ook gewoon kiezen voor een ponyhengst, als je nakomeling tenminste pony-gericht wilt fokken. Daarbij zou ik ook meer kiezen voor een hengst die verbeterd en niet alleen naar kleur kijken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:06

gabrycha schreef:
Daar moet je wel heel erg mee oppassen. Als je er een hengst op zet die ongeveer dezelfde hoogte heeft is de kans groot dat het veulen ineens wel groot wordt doordat de moeder dat nog bij zich heeft.

Euhmm leg uit?! Haha!

Genetisch gezien heb je kans op een e pony of een paard tenzij je met nog kleinere hengst dekt. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat je een hengst van 1,47m erop zet dat er ineens een heel groot veulen eruit krijgt je hebt immers ook te maken met de genetische aanleg van de hengst....

Dat is waar maar dan moet je je daar wel in verdiepen, als je niet weet wat de hengst voor achtergrond heeft kan het best.
Ik heb al genoeg van zulke dingen meegemaakt. En je zegt zelf al dat ze kans heeft op een E pony of paard, dat is ook al groter dan de merrie zelf.
Als ze op een paardgefokte merrie van 1,47m een D-ponygefokte hengst van 1,47m zet is de kans heel groot dat het veulen boven 1,50m wordt. Met paardgefokt bedoel ik dan dat beide ouders boven 1,60 zijn en met ponygefokt dat beide ouders tussen 1,45 en 1,50 zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:09

@ Rubywhite; het komt wel vaker voor dat nakomelingen van Ico Sun in de D of E maat blijven steken of niet?

Ik heb zelf een Opan x Ico Sun x Samber. Opan is 1,67m en haar moeder was 1,55m. Ze is nu bijna 3 en maar net 1,50/1,52m.

carrembally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:38

de merrie Paola van Ico sun fokt erg klein. we ebben er ook een elcaro uit gefokt die te klein is gebleven. Paola is verkocht naar denemarken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:57

paola? is dat de moeder van mijn paard?

carrembally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:39

klopt. Kijk maar op het papier! Ach gut

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:09

ja het klinkt bekend maar heb het papier niet bij de hand nu

is er ook iets bekend over hoe haar veulens fokken? als ik mijn merrie laat dekken blijft het veulen dan ook in de E maat of is de kans dat het een paard wordt groot? (bij een hengst van 1,65-1,70)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:23

Als ik zo naar je afstamming kijk is je pony een afstamming van Ico Sun uit een merrie die van Sonny af Hojmark afstamt. En niet uit een merrie van Ico Sun. Knipoog
Sonny af Hojmark fokt vaak kleiner, en daar krijg je niet echt een terugslag van. Ik heb een merrie die inteelt is van Sonny, zij is een Kantje's Ronaldo x Sonny af Hojmark x Sonny af Hojmark, ook een d-pony, ik fok er ook mee en de nakomelingen blijven klein. Van Sonny hoef je niet een terugslag in maat te verwachten richting paard, bij Ico Sun weet ik het niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:55

@ carrembally: Hoe weet je trouwens zo zeker dat paola de moeder van mijn paard is? ken je d'r?