had er niet meteen een van gevonden
wat ik me dus afvroeg is, na hoeveel weken ofzo beginnen jullie terug op je merrie te rijden na de bevalling
heb gehoord dat ze eerst een periode moet herstellen wat wel wat logisch is.. maar hoe lang is dat ?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

[***] schreef:Ik vind het veulen de eerste 2 maanden te jong om al lang te gaan rijden. Doe na een maand wel even longeren of stukje aan de hand stappen om te wennen aan het bij elkaar weg zijn. Na een week er weer op stappen zou niet iets voor mij zijn. Het is óf fokken óf fanatiek rijden. En een paar maanden rust doet een paard ook vaak goed.
[***] schreef:Je kan ook zorgen dat je merrie in een goede conditie is als ze haar veulen krijgt. Is voor de bevalling beter en je pakt ze zo weer op. Paarden hebben veel minder conditieverlies dan een mens, en je kan ze dus gerust 6 weken niet rijden en weinig achteruitgang hebben.
amosje schreef:als ik altijd heb kunnen blijven rijden had ik tijdens de dracht ook gewoon rustig verder gereden
maar in mei ben ik even moeten stoppen tot nu dan...
is het dan niet ambetant voor het paard aangezien ze 5 maanden drachtig is en het gewend is om in de weide te staan.. nu ineens moeten beginnen te werken...
regine schreef:Het is voor mij allemaal nieuw, maar ik was wel van plan om ze al zo snel mogelijk steeds kort uit elkaar te halen zodat ze daar aan wennen. Verder wil ik dan met mams weer recreatief gaan rijden, maar wanneer ik daar mee begin... denk dat ik gewoon kijk hoe het straks allemaal gaat en daar vanaf beslis.
Wil haar wel in goede conditie op de keuring brengen namelijk.
De eerste paar keer heb ik dan iemand mee die het veulen vast houd. Dan pak ik korte stukjes het touwtje van het veulen over terwijl ik op de merrie zit. Zo bouwen we het op en leert het veulen op een natuurlijke wijze netjes mee te lopen en went het makkelijk aan verkeer en dergelijken. Vic ging uiteindelijk ook mee op korte buitenritjes, zelfs met korte stukjes galop.