Mennen met je shetlander.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buckje

Mennen met je shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 15:49

Zoals mijn titel zegt, Wie mennen er hier allemaal met hun shetlander.
En dan de vraag, dressuur, recreatie of...

Waarom wilde je met een shetlander mennen ? enz vertel gewoon wat erover. Lachen

Mennen jullie met een kleine mini shetlander of...

ik men met mijn mini shetlander hij is gemeten op 84 cm.
Mijn kleintje heeft een paar keer voor de kar gestaan, alleen omdat hij nog jong is, mag het lekker in zijn koppie dringen en van de zomer mee op les. Dan wil ik met de tijd meedoen aan wedstrijdjes (onderling) en lekkere bosritten maken. hellaas ben ik zelf te oud om mee te mogen doen aan de mini draverijen.

als mijn andere pony uit genoeg is, komt hij ernaast te staan. Ik ben al aan het sparen voor de kleinste lichte marathon wagen Cool
Als er foto's bij gevoegd worden, graag in link.
Laatst bijgewerkt door Buckje op 22-01-07 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nienke86

Re: Mennen met je shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:14

Ik ben nu wel met men shet aan het beginne.
Met zo band omzen schoft( wet niet eens hoe zo'n ding heet schande:P)
Daar touwen door naar het bitje en ik er een eindje achter en ze doen het alle2 super goed!!
En ik doe puur reacreatief Lachen

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 16:16

Je bedoeld dat je aan het lange lijnen bent, en dan alleen je schoftuig om hebt met hoofdstelletje, en leidsels ? Zo was ik ook begonnen. Lachen

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:17

haha ja idd horsewisper whaha Haha!
Zo doe ik het ja Haha!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:22

Haay Lachen

Ik men ook met mijn 2 shetlanders (Niet in 2span)

Met 1 shetlander (Grote shet) men ik echt recreatie, gewoon
af en toe lekker rondje buiten met de kar.

En ik ben nu bezig mijn mini te beleren voor de sulky. Hij heeft
er nu 2 keer voorgestaan.. en het gaat helemaal goed komen Lachen
Met hem wil ik wel wat proefjes kunnen rijden, of ik er echt
nu wat mee ga doen weet ik nog niet. Mischien over een paar
jaar als ik meer tijd heb. Hij is nu pas 3 1/2 dus hij gaat nog lang
mee hoop ik Haha!

Brunny:
http://i63.photobucket.com/albums/h157/ ... nnykar.jpg
Ronnie:
http://i63.photobucket.com/albums/h157/ ... rsulky.png

Feliciaaaa16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:28

ik men er ook al een tijdje mee:D

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:32

Ik ben met die van mij bezig. Of in ieder geval; ze kan al helemaal voor de kar maar de kar is nu kapot dus werken we voorlopig alleen maar aan de lange lijnen, gaan we gewoon nog even mee veder tot de kar gemaakt is Knipoog
Het was ook de bedoeling dat ze samen met een andere Shet een tweespan zou vormen maar ik denk dat dit niet doorgaat om dat het baasje van die andere Shet het waarschijnlijk niet meer wilt Knipoog Dus dat word even wachten tot me andere Shetlander oud genoeg is (Die is nu 8 maanden) Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:45

Mijn shet is 100 cm en loopt in de zomer ook wel eens voor de kar. Ze doet het hartstikke leuk (als ze niet hengstig is) maar als ik opnieuw zou beginnen zou ik een wat grotere pony willen of 2 pony's, dit schiet niet echt op.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:28

mini draverij mag volgens mij t/m 18 jaar hoor lot dus volgens mij kan je nog mee doen Knipoog

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:15

Ik rijd aangespannen met een 4span bonte shetten.
Als je het leuk vindt moet je maar eens op onderstaande
website kijken. Pling

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:46

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:53

rossebol schreef:
mini draverij mag volgens mij t/m 18 jaar hoor lot dus volgens mij kan je nog mee doen Knipoog

In Alkmaar is het iig t/m 16. Dus ik ben er ook helaas te oud voor.

Ik heb mijn pony's ook voor de wagen lopen. Met Roosje en Angel rijd ik wedstrijden. Roosje is met zwangerschaps verlof (is L startgerechtigd) en met Angel had ik gister mijn wedstrijd debuut. Volgende maand gaat Angel ook mee op indoor marathon.

Ik ben bezig Trendy te betuigen. Die heeft nu een aantal keer voor een autobandje gelopen.
Zodra Ukkie thuis komt gaan we daar ook mee beginnen.

Waarom mennen met shetlanders? Ik vind mennen veel leuker dan rijden. En shetlanders veel leuker dan vele andere rassen Lachen.

Dineoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:44

ik men ook met mijn shet ik ben nu even gestopt omdat ik zwanger ben maar ga weer snel verder als alles goed gaat als onze kleine er is. ik wilde altijd al mennen vond het altijd erg leuk. ik ben daarna begonnen met dressuur mennen met hem en omdat het zo goed ging gaan we daar straks ook mee verder.
we hebben ook al paar keer wedstrijdjes gedaan 3 keer. en bij de tweede keer werden we 2de van de 12 dus dat was erg leuk
dit is grote kar ook bij wedstrijd
http://www.mijnalbum.nl/Foto=KTIVRBR4
dit is op een wedstrijd
http://www.mijnalbum.nl/Foto=KRFMPIMT
dit is met onze nieuwe sulky die mijn mannetje heeft gemaakt
http://www.mijnalbum.nl/Foto=YLQJR7NB

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:10

Ik men ook met mijn shetlander, zowel enkelspan, tweespan en af en toe tandem.
Ik heb voor shetten gekozen omdat ze makkelijk zijn in onderhoud en alles is wat compacter dus makkelijker met vervoeren en tijdens het mennen op wat krappere paden en doorgangen. Daarnaast zijn ze snel en wendbaar en kan je met een beetje geduld denk ik hetzelfde bereiken als de luxere rassen in de dressuur.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:50

nikkiej_86 schreef:
Ik ben nu wel met men shet aan het beginne.
Met zo band omzen schoft( wet niet eens hoe zo'n ding heet schande:P)
Daar touwen door naar het bitje en ik er een eindje achter en ze doen het alle2 super goed!!
En ik doe puur reacreatief Lachen

Erg leuk, doe ik ook nog steeds en heb ik ook gedaan als voorbereiding voor het lopen voor de koets. Al moet ik wel opmerken dat er steeds meer mensen hier op bokt foto's plaatsen op HAW of in topics vertellen 'dat ze ook mennen met hun shet'; terwijl ze het eigenlijk alleen maar hebben over het werk aan de lange lijnen; dit is géén mennen, al is het wel een goeie voorbereiding hier op Knipoog Je kunt iets pas 'mennen' noemen als er daadwerkelijk een sulky of karretje achterhangt...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:00

*meldt zich ook* ik men recreatief met onze shet (fok-)merrie van 1.03m. Ze doet het ontzettend braaf, heeft inmiddels een topconditie opgebouwd, staat ook niet op ijzers, gewoon blootvoets over het asfalt. Ze kan draf érg lang volhouden, en voor ons is een 'normaal' ritje eigenlijk zo rond de 2 uur. Maak ook vaak met een vriendin een buitenrit, zij gaat dan mee op haar ijslander, soms ben ik op zo'n dag in totaal wel 6 uur aan 't rijden, met tussenposes, maar als je het goed opbouwd met af en toe stappen komt ze nog vól energie en zonder te zweten weer thuis. Afgelopen augustus hebben we voor het eerst een koetsentocht gelopen in een naburig gelegen dorp; 's ochtends vroeg een rit van een uur er naar toe, een pauze, rit van 20 km. (tussen 50 'grote paarden aanspanningen', ik was de enige shet-aanspanning) weer pauze, toen het défilé, en toen nog weer naar huis. Je had 'de grote reuzen' moeten zien zweten na afloop, die van mij was nog kurkdroog Knipoog

Wat foto's:
Waterplastraining maandje geleden Knipoog
http://www.mijnalbum.nl/Foto=DTIEWMXI
Poseerfoto:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=S6PMANIL
Tijdens koetsentocht défilé Bathmen 2006:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=FHDFSQVM

Een aantal jaar geleden is mij bij toeval door de eigenaar (ong. 70) gevraagd of ik haar wilde inrijden voor zijn kleinkinderen (die nog steeds nét te jong zijn) Dat heb ik met plezier gedaan, en ben er eigenlijk blijven hangen. Ik heb veel met haar gereden, al ben ik daar nu al een tijdje officieel mee gestopt; ik ben ong. 1.69 lang maar weeg maar 48 kilo, toch heb ik 2 jaar geleden besloten er mee te stoppen. De merrie wordt nu regelmatig gereden door mijn buurmeisje (overigens érg goede combinatie) er wordt mee gesprongen, gedressuurd, gewandeld, aan de lange lijnen, en door mij fanatiek mee gemend.

Begin februari hebben we ons wedstrijd-debuut tijdens de Indoor Marathon voor Shetlanders in Haarle Lachen

@ TS: nog even een reactie op je beginpost; je schrijft dat je je mini shet wel eens voor de kar hebt staan, ik moet zeggen, je hebt werkelijk waar 2 super mooie pony's, alleen las ik wel in je profiel dat ze nog wel érg jong zijn. Je denkt misschien dat eventjes geen kwaad kan, maar op die leeftijd zijn ze nog niet echt geestelijk en zowiezo fysiek totaal niet ontwikkeld. voor een karretje spannen is dan alleen maar belastend... Knipoog
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 23-01-07 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:04

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:48

Ik men sinds 2 jaar ook met mijn shettertje. Ze is 1 mtr hoog. We hebben een tijdje een tussenpoze gehad omdat het weer het niet echt toeliet. Als het morgen weer mooi weer is...ga ik het morgen weer proberen!
Heb trouwens een 4 wielig wagentje!

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:26

Wil van de zomer het mennen met mijn grotemaats shet weer oppakken. Nu even een stop om hetgeen wat ze van de zomer met mennen geleerd heeft te laten bezinken en d'r dikke buik van 't aankomende veulen zal nu voor de wagen ook in de weg zitten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:59

shetlandfan schreef:
Wil van de zomer het mennen met mijn grotemaats shet weer oppakken. Nu even een stop om hetgeen wat ze van de zomer met mennen geleerd heeft te laten bezinken en d'r dikke buik van 't aankomende veulen zal nu voor de wagen ook in de weg zitten.

Onze merrie van 1.03m. wordt ieder jaar gedekt, maar vaak laat ik haar toch wel tot een paar weken voor de bevalling gewoon voor de kar lopen; goed voor haar conditie (dat zakt anders peil snel weer naar beneden) en van die buik heeft ze niet echt last. natuurlijk pas ik het werk dan wel aan voor haar; mijn bijrijdstertje stopt eerder met rijden dan dat ik stop met mennen, er wordt meer gewandeld en werk aan de lange lijnen, staat ze voor de koets dan blijven we nog wel vaak lang weg, al wordt het wel iets korter, en in volle galop door de bocht, daar wagen we ons eventjes niet meer aan Lachen Knipoog maar verder gaat het prima, ze wordt alleen maar chagarijnig wanneer ze een paar maand voor de bevalling al stil wordt gezet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:40

Ik men ook met m'n shetlander. Maar dan gewoon wat recreatief enzo. Ik heb altijd al willen mennen met een shetlander, daarom doe ik het nu... Ook doen we volgend jaar mee met het ringsteken hier in het dorp Lachen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:53

Ik heb Grietje nu een paar keer voor de sulky gehad en samen leren wij een hoop. Nu is ze helaas kreupel. Ik ben met haar gaan mennen om haar te laten afvallen. Dit is een mooie manier om haar meer beweging te geven en ik begin het leuk te vinden ook.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:55

Van mijn 4 pony's heb ik er nu 3 voor de wagen staan, nummer 4 word dit voorjaar 2.

Mijn eerste pony (Polly) heb ik beleerd toen ze 3 was, ze is 88 cm en ik ruim 1.85, gaat niet werken als je erop wil gaan zitten..
Daarvoor heb ik haar lange tijd getraind aan de lange lijnen, maar mede door haar bouw kwamen we daar niet echt ver mee. Ik ben daarna nog wel doorgegaan met het werken aan de lange lijnen, o.a. om haar soepel te houden, en ook als ik eens wat minder tijd had.
Ze loopt nu (6 jaar later) nog steeds voor de wagen en ze doet het prima, meerdere mensen hebben les met haar gehad, ze loopt super op stem (bij mij dan) en ik vind het leuk om te doen.

Haar 4-jarige dochter Katinka loopt sinds 2006 voor de wagen, ook zelf beleerd. Ik had haar gefokt om 'ooit' tweespan te gaan rijden en het ziet ernaar uit dat dat dit jaar dan eindelijk gaat gebeuren.
Ook haar heb ik (net als Polly) zelf beleerd en dat heeft geen problemen gegeven, ook zij loopt prima op stem en ze heeft er echt lol in.
Beleren van de merries heb ik min of meer op straat gedaan. Ze waren beide al bekend met hulpen en commando's (door het werken aan de lange lijnen), het verdere doorrijden heb ik buiten gedaan.

Ruin Sharif loopt pas sinds eind 2006 voor de wagen (op een leeftijd van ruim 4.5jr), eerder had ik het vertrouwen er niet in dat hij normaal bleef doen (Shar is een beetje apart zeg maar....), ik heb hem eerst verder doorgewerkt aan de lange lijnen tot we ook wat meer vertrouwen buiten hadden.
Moet er wel bijzeggen dat hij een jaar op het land heeft gestaan met een behoorlijke blessure.
Hij heeft nu een paar keer voor de wagen gelopen en daarnaast loopt hij op het moment geweldig aan de lange lijnen en heeft met moeilijkere oefeningen ook geen enkele moeite.
De planning is dat ik hem van de zomer verder door ga rijden.

Ik ben in de eerste instantie met mijn pony's gaan mennen omdat ik graag meer met ze wilde doen dan werken aan de lange lijnen. Polly liep (en loopt!!) ook aan de fiets, maar mennen leek me erg leuk en dat beviel ook erg goed.
Nu men ik voornamelijk om de pony's op conditie te houden, afgelopen zomer om met Polly mee te kunnen als die gereden werd door haar verzorger en strakjes natuurlijk de nieuwe uitdaging, tweespan.
Sharif wil ik heel graag voor de kar hebben om te kijken wat ik allemaal met hem kan bereiken, hij loopt nu zo lekker, en ik hoop dat dat zo blijft.
En daarnaast ook omdat zowel de pony's als ikzelf er heel erg van genieten!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:08

Ik heb sinds een maand ook een shet met een karretje. Alleen gaat het mennen nog niet echt volgens plan Clown De eerste keer ging redelijk, maar de tweede keer kregen we een lekke band. De wielen zijn niet echt geschikt voor in het bos. Dus voor ik weer kan mennen moeten er eerst ander wielen komen.

Ik kan niet echt goed mennen. Heb het ooit wel eens geleerd. Macy is gelukkig heel wat gewend.
In augustus wil ik meedoen met ringsteken, verder hobbelen we een beetje door het bos

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:13

Ik wil gaan mennen met mijn shet, (86 cm), maar twijfel nog over het gewicht wat hij trekken kan en de keus tussen een tweewielig wagentje en een vierwieler, mede doordat ik erover denk om als het goed gaat een tweede aan te schaffen, ik vind hem best klein voor enkelspan met twee volwassenen. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en wat is het beste bij dit maatje. Hij werkt heel graag en aan de lange lijnen ging hij vanaf dag 1 super braaf.