Als het verkeerd staat verplaats maar. Het gaat zich hier om een vraag over erfelijk. Mijn merrie heeft verbening van het hoefkraakbeen, nu vroeg ik me af of hier iemand weet of dit erfelijk wordt overgebracht op nakomelingen.
Dat ligt er aan. Sommige paarden kunnen dat ook door verkeerde opfok of omgang krijgen. Ik zou het risico niet lopen als ik de oorzaak niet kan achterhalen. Het kan nl. ook een erfelijke factor zijn.
ze heeft het pas gekregen op 16/17 jarige leeftijd, en ik ben van smid verwisseld toen ik haar kocht. De "exsmid"had haar op een eggbar (rondijzer) staan met een wig. Dit is er meteen onderuit gegaan omdat ze met de knieen bol ging en daardoor veel struikelde.Dit is toen gebeurt in begin 2004 toen ze 15 werd.
Dan klinkt het mij eerder als ouderdom in de oren, misschien dat je het eens met je smid en/of enkel je da (maar niet enkel je smid) het kan overleggen.
Andere vraag is dan wel op die leeftijd zou ik geen eerste veulen meer fokken.
Over de erfelijkheid hiervan is men nog niet uit, wat ik vrijdag begreep uit een symposium over erfelijke gebreken dan verschillen de meningen hierover nogal en is er niet echt een eenduidig antwoord op te geven.