Drachtig of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Drachtig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 13:31

In augustus hebben wij een appaloosa shetland merrie gekocht, ze liep toen bij haar zoon (nog hengst) in de wei. Haar zoon was 4 jaar en ze hebben dus al 4 jaar lang bij elkaar in de wei gelopen.
Ze was op het moment dat we haar kochten veel te dik, nu ze een tijdje bij ons is is ze een heel stuk afgeslankt, maar hij buik blijft vrij dik.

Ze is wel pas nog hengstig geweest, maar toch twijfelen we. Wat denken jullie?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cheveyo

Re: Drachtig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:33

Jeetje als ze drachtig zou zijn van haar zoon...
Ik kan het je zo niet zeggen eigenlijk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:34

ik denk dat met wat training dat buikje nog wel wegtrekt,ik vind haar nog wel wat te stevig
dat ze hengstig geweest is hoeft niks te zeggen en kan ze evengoed wel drachtig zijn,maar dat kun je ook laten controleren door je veearts

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 13:36

Ze is inderdaad nog wel stevig, maar ik zal even een foto plaatsen van toen we haar kregen.

Afbeelding

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:37

als ze pas nog hengstig is geweest... ja dan kan je het niet zekker zeggen
de dieren arts kan het voor je controleren dan weet je het zekker of ze dracht is of niet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:39

dat is al een heel verschil zeg Haha!
ze is wat zwaar gebouwd,ik vind dat ze vooral de hals echt nog wel zwaar heeft,maar volgens mij ook een stukje bouw.
beetje afvallen nog en dan is ze denk ik mooi,ik vind in ieder geval niet dat ze een drachtig buikje heeft,maar bij lang niet alle paaren kun je dat ook duidelijk zien.
heb je de mogelijkheid om te laten controleren door de veearts dan zou ik dat zeker doen,dan heb je zekerheid

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:41

Op dit moment vind ik niet dat ze een typisch drachtige merrie buik heeft.. en aangezien ze ook hengstig is geweest is het niet zo waarschijnlijk dat ze drachtig is.
Maar de buik wordt pas tegen het einde van de dracht echt veel dikker. Ik zou zeggen hou het in de gaten en bij twijfel kun je haar altijd laten opvoelen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:44

je kunt zowiezo even laten kijken door de dierenarts, dan kun je je voer en training op de eventuele dracht aanpassen,
hou wel in je achterhoofd dat er een misvormt veulen op kan zitten gezien haar eigen zoon gedekt kan hebben.
wat wel een klein voordeel is, is dat ze veels te dik was,dan is de kans op dracht aanzienlijk kleiner, een te dikke merrie pakt slecht , dus dat is weer iets hoopvoller.
ik hoop voor je dat ze niet dragend is,zo wel dan ,maar het beste ervan maken , en training en voeding erop aanp[assen

Daan_ielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:46

Als je het weker wilt weken moet je inderdaad een dierenarts vragen om te scannen... allleen HIJ kan je 100% zekerheid geven!!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:36

drachtige merries kunnen hengstig worden hoor Knipoog
de mijne heeft tijdens haar zwangerschap 2 keer hengstig gestaan

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:01

-> KS

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:08

zo, eerst en vooral: wat een mooie merrie Kwijl

ik denk op het eerste zicht niet dat ze drachtig is, ook omdat ze onlangs nog hengstig was.
maar het kàn wel zijn hoor. Gewoon goed blijven controleren en eventueel dierenarts erbij halen.

Dat ze dan eventueel drachtig is van haar zoon, is eigenlijk geen ramp. Het wordt bij kleinere dieren (die sneller fokken) wel vaker gedaan om bepaalde erfelijke trekjes vast te leggen en heet lijnenteelt. Mag uiteraard niet te vaak gedaan worden, anders krijg je wel een sterk verhoogd risico op afwijkingen (niet alleen goede erfelijke trekjes worden vastgelegd nl, maar ook de slechte)
Uiteraard kàn het altijd wel misgaan, maar zou me iig niet onnodig zorgen maken, mocht ze drachtig zijn.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:13

Ze ziet er zo op het eerste gezicht niet drachtig uit maar als je het echt zeker wilt weten zou ik even een DA laten kijken.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:31

Ik vind haar er ook niet typisch drachtig uitzien..

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:33

Bij sommige paarden zie je al vrij vroeg een dik buikje, bij andere paarden zie je het pas een stuk laten. Ik vind haar er zo niet drachtig uit zien, maar het kan natuurlijk altijd. Gewoon afwachten, of naar de dierenarts gaan!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:08

de dingen die hier allemaal opgesomd worden zijn echt waardeloos Lachen
mijn eigen merrie heeft een paar keer hengstig gestaan met de zwangerschap en die kreeg pas 2 weken voor de worp ofzo een echt buikje

gewoon een scan laten maken, dat is het enige waarmee je het zeker weet

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 22:34

Wij hebben haar nu 5 maanden dus binnen nu en 6 maanden zou ze dan toch wel een veulen moeten hebben. Het maakt mij in principe niet uit, maar ik ben benieuwd wat jullie gokken.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:03

Ik denk het ook niet maar inderdaad een merrie kan hengstig zijn tijdens de dracht en hoeft ook niet meteen een buik te vormen.. als je serieus twijfelt zou ik de Da even vragen..