kan mij merrie nog een veulen krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sam98

kan mij merrie nog een veulen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 10:30

heey.
ik heb een vraag over mijn merrie.
mijn merrie is 18 jaar word op 1 april 19.
en heeft al 5 veulens gehad.
en daar van hebben wij zelf nog ( antharus ).
foto's van beauty vind je in mijn profiel.
nou is dus mijn vraag kan beauty nog een veulen krijgen ??

groetjes doreen.

p.s. toen we haar kochte was daarvoor ook nog een handelaar geweest en die had met mijn vader gepraat die handelaar zij dat beauty makkelijk nog een veulen kon krijgen maar ik wou het even zeker weten.

Keukenkast

Re: kan mij merrie nog een veulen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 10:42

Ja hoor, als alles goed met je merrie is kan ze nog makkelijk een veulen krijgen, waarom niet? Als ik jou was zou ik je merrie wel laten spoelen in verband met haar leeftijd.

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 10:44

oek bedankt voor je berichtje is een leuke tips

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 10:45

ja hoor, als ze verder gezond en nog in goede conditie is moet het geen probleem zijn. Je kunt haar voor de tijd ook laten na kijken door een arts en eerst spoelen is dan ook geen verkeerd idee. Succes!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 10:46

als je merrie al eerder veulens gehad heeft, zie ik geen reden om het niet te doen. er zijn ook merrie's die na een sportcarrière op hun 17e ofzo pas hun eerste veulen krijgen... kan allemaal... zou alleen met een merrie van boven de 20 niet meer aan veulens beginnen als ze nooit veulens gehad heeft. en als ze wel veulens gehad heeft, niet meer boven de 25...

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 10:51

oke bedantk voor jullie berichtjes

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 11:00

semenamy schreef:
ja hoor, als ze verder gezond en nog in goede conditie is moet het geen probleem zijn. Je kunt haar voor de tijd ook laten na kijken door een arts en eerst spoelen is dan ook geen verkeerd idee. Succes!

bedankt voor je reactie maar hoe weet je dat allemaal wand heb je er ervaring mee ?? Knipoog .
dan kan ik bijvoorbeeld als ik nog meer vragen hbe bij jo terecht.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:58

mijn merrie word in maart 19 jaar en krijgt begin maart haar 8e veulen...

als het een hengstveulen is dek ik haar weer ....bij merrie veulen blijft ze zowie zo een jaar gust....

ik heb haar de afgelopen jaren om het jaar gedekt en Gamora is bij mij altijd van de 1e inseminatie drachtig..

zolang de merrie er goed uit ziet, gezond van lijf en leden is, dan blijf ik haar gewoon dekken......

dit was ze afgelopen juni. ...18 jaar oud ....
Afbeelding

ze ziet er nu even iets anders uit, winterhaar en dikke buik,. zal wel even een fotootje maken vanmiddag. ter vergelijking. Haha!

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 17:18

oke heel erg bedankt voor jullie informatie Haha!

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:09

om eerlijk te zijn zou ik je het afraden, dit omdat jullie maar ik ook weinig kennis hebben van drachtige merries en veulens. Het is een behoorlijke verantwoordelijkheid. Daarnaast lijkt mij de omgeving niet geschikt om een veulen te houden (1 grote loopstal weinig land etc) Verder vraag ik mij af, kijkend naar beauty en haar conditie of je haar er plezier mee doet.

Als je meer wilt weten hoor ik het wel,
Irene

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:11

Ik heb het je ook afgeraden doreen.
Beauty heeft niet een goede conditie en heb jou ook verteld dat het een hele verantwoordelijkheid is.

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:16

ja idd...

Ik bedoel het niet aanvallend hoor, want wat is er nog leuker als een veulentje, maar daarnaast komt er gewoon heel veel bij kijken(ook heel veel extra kosten). Wat ik je zou aanraden is om naar de bib te gaan en boeken door te lezen of drachtige merries en het opvoeden van veulens. En dan tezamen met je ouders kijken wat er mogelijk is.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:20

Volgens mij zijn er ook wel merries die op hun 25 nog een veulen kunnen krijgen. Denk dat het wel de ponyrassen zijn, maar ik heb ook wel eens gelezen dat een Arabische merrie van 27 nog een veulen kreeg.
Zolang de merrie goed gezond is lijkt het me geen probleem Lachen

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:21

ja idd... het zou kunnen, maar ik dnek dat het in deze situatie niet verstandig vind, ik vraag mij af of beauty het wel aan kan, ik denk om eerlijk te zijn niet!

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:23

En wat is je doel? Wat voor paard wil je straks? Waarom wil je een veulen? en welke hengst wil je erop? Laat je haar tijdens de maanden dat ze drachtig is checken door de veearts? Moet het veulen een sportpaard worden? Zoja is beaaty dan geschikt?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:26

Dat ben ik met je eens irene, qua conditie denk ik niet dat ze dat aan kan.
En idd wat voor veulen wil je fokken?

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 18:57

irene85 schreef:
En wat is je doel? Wat voor paard wil je straks? Waarom wil je een veulen? en welke hengst wil je erop? Laat je haar tijdens de maanden dat ze drachtig is checken door de veearts? Moet het veulen een sportpaard worden? Zoja is beaaty dan geschikt?

ik wil dan heel graag starte in het springen.
maar we zijn nu gewoon aan het kijekn he ... Knipoog
wat voor hengst ?? dat weten we nog niet.
we weten veder ook niet wat voor ras we zijn aan het kijken...
we laten hem daar voor zeker langs de veearts gaan en we laten haar dan ook spoelen.
tenminste mijn vader vond dat dan wel een goed idee.
een andere veulen van beauty is ook een sportpaard he Clown
alleen weet niet meer hoe die heet.
maar dat was een nakommeling van akmar.
heb nammelijk daar foto's van gezien in het fotoalbum van beauty's vorige eigenaren.

welke ras zijn goede springers dan ??

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:13

Ten eerste wat is een goed sportpaard? ik denk dat beauty geen goede merrie is voor een veulen die straks de sport in moet. Ik ken veel paarden die wel in de sport worden uitgebracht maar zijn geen goede sportpaarden.

Wat hbe je over qua dekgeld? persoonlijk spreekt kigali mij aan daar kun je beide kanten mee op. Maarja volgens mij is het dekgeld wel meer als 1000 euro.

Maar ik zo beauty niet als merrie nemen om mee te gaan fokken voor de sport.

Verder zou ik de veearts (volgens mij hebben jullie Sandra) ff bellen en vragen wat haar ideen erover zijn en of zei het verstandig vind...

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 19:58

ja inderdaad wij hebben sandra en nog een man weet daar even de naam niet van ( hey dat rijmt Tong uitsteken).
mara het is ook niet echt voor de sport maar zeg maar gewoon voor wat wedstrijdjes enzo en gewoon dat die goed kan springen.
en het gaat ook maar om nog maar 1 keer te dekken.

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 20:35

beauty is juist nu in een beren conditie

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:37

Tja ik vind het erg onverstandig om met beauty te gaan fokken.
Maar dat heb ik je al verteld.
Het is zeker voor beauty een groot risico omdat ze ook niet in een goede conditie is.
En het kost echt heel erg veel geld, dekkosten, veeartskosten, scannen, voer.
En je kan dan zeker een paar maand niet rijden!!!
Maar als je nog meer info wil vraag maar je hebt mijn msn!

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:38

ik sluit me helemaal aan bij avelien, ik weet niet wat de conditie vanb beaut is op dit moment, maar aangezien je vaak bezig bent met de shet enzo. Ook vond ik beauts conditie toen ik jullie nog les gaaf niet heel erg goed, ook kijkend naar wat ze aankon, hoe ze liep, sprong etc.

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 17:11

het is nu heeeeeeeeel erg verandert ik ben juist nu heel veel bezich met beauty en antharus en als ik tijd over heb dan met mijn verzorg shet misty.

palomaixion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 01:15

lovebeaut schreef:
heey.
ik heb een vraag over mijn merrie.
mijn merrie is 18 jaar word op 1 april 19.
en heeft al 5 veulens gehad.
en daar van hebben wij zelf nog ( antharus ).
foto's van beauty vind je in mijn profiel.
nou is dus mijn vraag kan beauty nog een veulen krijgen ??

groetjes doreen.

p.s. toen we haar kochte was daarvoor ook nog een handelaar geweest en die had met mijn vader gepraat die handelaar zij dat beauty makkelijk nog een veulen kon krijgen maar ik wou het even zeker weten.

palomaixion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 01:49

hoi doreen, ik hoorde dat je nog een veulen van beauty wou? ik vind het erg leuk om te horen. aangezien beauty 5 jr was toen ze bij ons was gekomen, heeft ze 5 veulens gehad. allemaal van volbloed arabieren, de laatste 3 veulens waren van onze eigen hengst ivor(afstammeling ixion) anglo volbloed arabier.nrps.stamboek. beauty werd eerder gebruikt bij ons
(stal lunsveen )bosritten met begeleiding. hier werd ze zomers veel gebruikt om met mensen het bos in te gaan met of zonder ervaring, maar altijd met begeleiding, daar in tegen werd ze in de winter erg weinig gebruikt omdat er weinig vraag in de winter is naar bosritten.Nu jullie de paarden alweer 2 jaar hebben ook antharus( ook een veulen van beauty) moet ik zeggen dat de paarden een veel regelmatiger leventje hebben dan eerder en absoluut veel veel conditie. aangezien jullie er zeker 4 a 5 keer per week mee bezig zijn. Die aandacht in de zomer kregen de paarden wel bij ons maar in de winter maar weinig. sinds dat de paarden bij jullie zijn hebben ze zeker veel meer conditie gekregen. Ik las net alle reacties die over beauty gingen en ben het niet overal mee eens. Beauty kan zeker nog een veulen krijgen ondanks dat ze 19 wordt, waarom omdat ze wel in conditie is, wordt ze echter over de 20 jr dan zou ik het niet meer doen. maar 1 veulen kan echt nog wel omdat ze altijd een veulen heeft gekregen zonder problemen. je kunt er bij gaan waken als het zo ver is, maar ik geef je weinig kans dat je het ziet, want alle 5 keren dat ze een veulen heeft gekregen heeft ze het zelf gedaan, we hebben toen steeds geprobeert om erbij te zijn maar ze wacht toch totdat je weer vertrokken bent om in alle rust het veulen te krijgen. Verantwoordelijkheid is er altijd ben ik helemaal mee eens, maar plek hebben jullie genoeg en daar kan prima een veulentje bij. Als je eenmaal een veulen hebt is het de taak van de moeder om te zorgen dat het veulentje groeit. moeder goed in de gaten houden en het veulen ook . Ga net als anders met beauty om: beauty borstelen? dan het veulentje ook, raakt ie vertrouwd, doe hem na een paar maandjes een klein halstertje om en geef het veulentje ook die aandacht die je aan beauty geeft. dan wordt ie netzo lief als beauty en raakt ie aan je gewend. Toen wij eerder beauty nog gebruikte voor de bosritten moest beauty na 2 maanden ook gewoon weer rijden en bleef het veulentje ook achter. in een dichte box. dat was de eerste keer ook afzien, veulen kletsnat proberen er uit te komen. beauty onrustig met de bosritten maar na een paar keer is dat over. Als je maar zorgt dat je het veulentje netzoveel aandacht geeft als beauty dan komt dat zeker goed. En.... gaat er toch iets niet goed? nou dan zijn wij er altijd nog om je te helpen. Maar ik weet zeker met de zorg liefde en aandacht die jullie beauty en antharus geven dat dat goed komt. vriendelijke groeten joke