Probleem met Shet veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karentje

Probleem met Shet veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 11:14

Hoi lieve bokkers,
sinds een half jaar verzorg ik 3 lieve shetjes en binnenkort krijg ik er ook zelf een.
Maar mijn probleem is dan vooral Luna:
Afbeelding
Ze ziet er misschien heel lief uit maar dat is ze dus niet...

Als ze haar zin niet krijgt begint ze steeds te steigeren en als je haar een snoepje
hebt gegeven en ze krijgt er geen meer bijt ze je.
Ze steigerd ook naar kleine kinderen, en bokken kan ze ook.
Haar hoefjes kan je gewoon niet uitkrabben omdat ze je dan gewoon omver duwt.
Ze is dan ook erg sterk.
Als je haar poetst is ze raar maar waar wel heel erg lief.
Maar als je stopt...
Dan bijten afleren begint nu al te lukken,maare dat steigeren en bokken...
Alle vorige veulens die ik heb verzorgd daar ging het allemaal prima mee.
Want 'k heb een hengstje zelfs afgeleerd te steigeren en te happen.
Kunnen jullie me helpen!?
Ik weet echt geen raad met haar!
Xx

Helderder

Re: Probleem met Shet veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 11:17

Geen snoepjes meer uit de hand voeren! Bij bijterige paarden moet je nooit snoepjes gaan voeren, dat werkt alleen maar negatief.
Dat bokken zou ik gewoon negeren. Stijgeren hard naar beneden trekken en goed op z'n donder geven. Je kunt haar beter een keer een goede schop onder haar hol geven in plaats van elke keer een tik.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 11:19

Heel maar dan ook echt heel erg hard aanpakken.
Als zij jou schopt dubbel zo hard terug schoppen.
Hoeven uit krabben als ze dat niet wil heeft ze pech je moet echt doorzetten desnoods pak je haar been met 3 man maar niet los laten zodat ze haar zin krijgt.
Wees het stijgeren voor zodra ze ook maar even de aanzet heeft om het te gaan doen gelijk een tik geven en afstraffen.
Ik begrijp dat het best moeilijk is voor je maar echt doorzetten ik heb er ook lang over gedaan maar het heeft wel resultaal.
Als ze het goed doet heel uitbundig belonen. en heel veel praten terwijl je bezig bent

karentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 11:20

Maar als ze braaf is moet ik haar toch belonen?
Want een kriebel daar vind ze niets aan.
Ze drinkt ook nog steeds bij de moeder maar nu wilt de moeder niet meer.
Luna is ook al 1 jaar!
En de merrie is nu opnieuw drachtig.
NU is luna dus nog chachereiniger. Boos!
En over dat steigeren he: ze is nog niet halstermak !
De eigenaar heeft het druk en kan het dus niet doen.
Ik wil het wel proberen maar dat lukt nooit.
Verdrietig Xx

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 11:23

@ rossebol :

Keihard terug schoppen is ook weer niet nodig !
Het is niet de bedoeling dat ze bang word , lijkt mij....

@ Ts : Hoelang verzorg je de pony's ?
Ik heb dit dus ook gehad met mijn [verkochte] shetlander .
Ik heb echt heel veel geduld moeten hebben , [wandelen,spelen]
Maar mijn shetje bleef een bijtgraag !
Toen ik mijn shet een maand of 6 had werd het stijgeren veel minder tot nauwelijks .
En inderdaad geen snoepjes uit de hand voeren en het bijten enz totaal negeren
Of een tikje op haar neus geven !
Als ze braaf is natuurlijk wel belonen !

karentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 11:25

Ok.
Maar ze reageert niet op een tik op d'er neus.
Ze is echt een harde en geeft niet op.
Ik ontwijk haar dan soms ook zo verre als mogelijk omdat ze anders weer zo vervelend doet.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 11:27

ze hoeven niet bang te worden zo lang ze maar weten dat het niet mag.
Mijn pony's zijn absoluut niet bang ze weten alleen wel dat schoppen en bijten bij mij niet mag.
En van een zacht tikje trekken shetten zich echt niks aan ze geeft zelf al aan dat ze echt geen raad meer weet.
Belonen hoeft niet altijd met snoepjes je kan ook je stem heel uitbundig gebruiken door heel vrolijk Braaf te zeggen en lekker te aaien en te kriebelen.

karentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 11:31

Vandaag maar even jullie tips proberen Lachen
Proberen ook foto's te maken van haar streken zodat jullie ongeveer weten hoe erg het wel is.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 11:37

Klinkt bekend! Haha!
Ik zou toch echt die snoepjes helemaal afschaffen, ook niet in je zakken stoppen voor de andere of voor de hond ofzo want dat heeft ze zo door.
Belonen kan ook met je stem, dikke knuffel, kriebelen bij haar schoft, flink aaien (dus niet zacht zoals je een poes aait maar flink druk geven en je hand stevig heen en weer bewegen).
Enanders kan je proberen te klickeren met haar, heb er zelf geen ervaring mee, maar als je het onder de knie hebt gaan de paarden de click als een beloning zien als het goed is.
hoefjes uitkrabben, probeer haar kort vast te zetten, dan kan ze niet weglopen of je bijten en houd net zolang vol tot dat je ze allemaal op kan tillen.
Als je daar mee begint en het dan langzaam uitbouwt naar uitkrabben (dus niet gelijk die hoeven 5 minuten in de lucht) het kan heel goed zijn dat ze moeite heeft met haar evenwicht te bewaren.
Over dat afstraffen ben ik het eens met paula en rossebol, als ze in de kudde iets ongewensts doet geven ze haar ook geen zachte duw want anders wordt ze misschien bang, nee dan krijgt ze ook een flinke mep.
Je moet haar natuurlijk niet kopschuw maken en niet meer straffen dan nodig is, maar een flinke trap tegen haar kont doet haar echt geen kwaad.
Gewoon kort en krachtig houden, een flinke kreet (hey, of nee of wat dan ook), flink boos klinken en tegelijkertijd een klap/schop (wat ze ook gedaan heeft) en dan is het klaar, niet meer boos doen daarna, dat heeft geen zin, dan wordt ze wel bang waarschijnlijk.
Niet op haar hoofd slaan (ga er van uit dat je dat niet doet, maar voor de zekerheid) en als je slaat, sla dan met je vuist, een flinke stomp tegen haar hals (niet op haar kont, dan heb je het risico dat ze terug trapt.) een vlak handje voelt ze weinig van (alleen op het hoofd haalt dat wat uit, maar zoals gezegd dat kan je beter niet doen)
Het drinken bij de moeder gaat wel over als het nieuwe veulen er is. Als mams het niet meer wil trapt ze har echt wel weg straks (onze shet dronk zelfs als 3 jarige af en toe nog, totdat mams weer een nieuw veulen kreeg en toen was het uit met de pret, dus dat komt echt wel goed.)
En probeer het gewoon te zo veel mogelijk te voorkomen, ga niet achter haar staan, neem geen snoepjes mee etc.
Succes!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 11:42

Als die van mij een schop uitdelen krijgen ze een flinke schop terug daar worden ze echt niet bang van hoor.

karentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 11:47

Bedankt.
Hier ben ik wel wat mee.
Ga het alvast proberen.
Maar ze is nog niet halstermak en dat is natuurlijk ook ene groot probleem.
Iemand hier tips voor hoe ik daar met Luna aan moet beginnen?

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:06

Jeetje,
als ze nog niet halsetrmak is dan snap ik haar gedrag al een stuk beter.
Wat laat om dat na een jaar nog te moeten doen!
Niet aanvallend bedoeld naar jou hoor, gewoon niet zo slim van de eigenaar.
Probeer het met iemand samen te doen.
Tja, probeer een halster om te krijgen, ernaast gaan staan, eventueel halstertouw om haar hals leggen achter haar oren en vast (laten) houden zodat ze niet gelijk weg kan rennen, halstertje voorzichtig om en flink belonen.
Als je niet zeker weet hoe groot het halster moet zijn kan je het het beste iets groter maken dan jij denkt dat het ongeveer is, als ze het om heeft kan je het dan verstellen, als een halster te klein blijkt te zijn is het veel meer gedoe.
Zorg dan wel dat je haar vasthoudt aan het touw om haar nek, als het halster te groot is en ze rent weg schudt ze het er zo af.
Als dit niet lukt, zet haar dan apart, pak en emmer met wat voer en ga daar voor zitten, leg een halster neer zo dat het met de "neusriem" om de emmer ligt, als ze dan haar neus in de emmer steekt trek je voorzichtig het halster omhoog en maak je het vast.
Ik laat het halster meestal een tijdje om (Zorg dat het goed stevig zit anders schuurt ze het er zo af)dan kan je haar makkelijk pakken om te oefenen, mijn ervaring is namelijk dat ze zich na die eerste keer moeilijk opnieuw een halster om laten doen als je het er gelijk weer afhaalt.
En dan oefenen maar! met als eerste vaststaan.
Dan leert ze dat terug trekken niks uitmaakt en zal ze makkelijker mee lopen aan het halster.
Zorg voor een lang halstertouw, het ene eind aan het halster natuurlijk, dan haal je het door een ring/paal of waar je haar aan vast wil zetten en het andere eind hou je vast dus geen knopen maken!
Dit is het veiligst want als ze dan helemaal in paniek raakt kan ze in één keer los.
Wel kan je het touw een extra keer om de paal winden, dan ben je wat sterker zeg maar.
Zodra ze gaat trekken geef je zacht tegendruk en praat je rustig tegen haar, als ze echt heel bang wordt laat je het touw een beetje vieren.
Als ze gewoon rustig staat beloon je haar en zet je haar terug in het land.
Dit gewoon oefenen tot ze rustig stil staat en je haar "normaal" vast kan zetten.
Dan kan je verder met lopen aan het halster en voetjes geven.
Ik hoop dat je er wat aan hebt
succes!

karentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 12:53

Daar heb ik zeker wat aan!
Harstikke bedankt!
'k ga het vandaag gelijk al een beetje proberen.
Dan laat ik jullie zeker iets weten!
Xx

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:47

Paula schreef:
Geen snoepjes meer uit de hand voeren! Bij bijterige paarden moet je nooit snoepjes gaan voeren, dat werkt alleen maar negatief.
Dat bokken zou ik gewoon negeren. Stijgeren hard naar beneden trekken en goed op z'n donder geven. Je kunt haar beter een keer een goede schop onder haar hol geven in plaats van elke keer een tik.

Idd !

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:47

Niet hard terug schoppen, Werkt averrechts.

een klein kind dat niet luisterd, en verpest is schop je toch ook niet ? Geduld is een schone zaak. Streng en consuquest zijn, is wel een vereiste. Nee is nee en blijft nee onthou dat goed.

Komt vast goed. Lachen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:56

Ik heb er ook zo 1 lopen alleen stijgeren doet ze niet meer
Als ze heel erg irritant gaat doen negeer ik haar gewoon zodra ik ook maar 1 tandje voel in mn been dan haal ik echt wel uit.
Ze weet nu dat ze het niet meer mag alleen bij anderen wil ze het nog wel eens proberen.
Het is ook een deel door de leeftijd dus het moet minder worden.

ik heb ook een hengstje die trapte in het begin echt gericht elke x als hij mij trapte verhefte ik mn stem en tegelijke tijd kreeg hij er 1 terug tegen zn kont.
Het klinkt misschien heel gemeen maar het heeft wel geholpen.

Als ik jou was zou ik zeker stoppen met het geven van lekkers en de meeste dingen negeren en heel consequent zijn.
Jij bent de baas en niet zij.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 14:22

Dta eens chop terug verkopen averechts werkt is dus onzin, als ze uit brutaliteit schoppen of gewoon omdat ze dominant zijn werkt dat wel degelijk, niks averecht.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 14:24

helemaal mee eens mijn hengst trapt nu echt niet meer en luisterd perfect.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 14:29

De mijne ook niet meer en dei heeft altijd gewoon een trap terug gehad Knipoog Na drie keer was de boodschap duidelijk

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:53

Ik heb er ook wel eens eentje die naar mij uit probeerd te halen. Die krijgen hem net zo hard terug, en dat hoef ik meestal geen 2e keer te doen.
Met bijten en stijgeren net zo. Als ze weten dat ze fout zitten worden ze echt niet bang van een goeie tik oid.

Dennis was ook een echte draak. En ik heb hem in de loop der jaren regelmatig flink op z'n kop getimmerd, maar kopschuw is hij zeker niet.
Alleen als hij achter mijn rug om iets gedaan heeft wat niet mag, als ik me dan weer omdraai en zijn hoofd wil borstelen oid trekt hij terug. Maar dat is dan 1x terug trekken omdat hij weet dat hij fout zat Tong uitsteken.