Merriekeuring KWPN, hoe gaat dat in zn werk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoos

Merriekeuring KWPN, hoe gaat dat in zn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 09:41

En ik heb het verhaaltje op de KWPN site gelezen, maar ik ben benieuwd naar verhalen van mensen. Hoe het in zn werk gaat e.d
Van inschrijving tot uitslag.
Moeten springgefokte merries bv ook springen?

Anoniem

Re: Merriekeuring KWPN, hoe gaat dat in zn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:01

En je hebt het verhaal op de site gelezen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:44

Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk dat je het bewaarboek ook maar eens door moet lezen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 14:41

Op de site kan je de stamboekrichtlijnen downloaden.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:22

springgefokte merries hoeven niet te springen. Dan moet je de merrie opgeven als dressuurmerrie, maar dan moet ze ook echt goed kunnen bewegen. Springgefokte merries met veulen hoeven volgens mij ook niet te springen en kunnen dan toch als springpaard gekeurd worden(dit weet ik niet helemaal zeker)

Verder je schrijft je merrie in, traint je merrie zelf of laat het door een ander doen. Op de dag van de stamboek keuring worden ze gemeten en geschetst. Chip gecontroleerd etc. Daarna aan de hand bewegen op het straatje, dus heen en terug draven en stappen voor de jury. Daarna mag je paard los in de baan voor het vrij bewegen en vrij springen. Als laatste gaat de hele groep weer rondstappen en wordt de uitslag bekend gemaakt.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:35

Als ie dan 'goed zat' is word ie ster, dacht bij een gemiddelde van 7,5 of meer. Daaronder word ie opgenomen in het stamboek. Als de merrie ster is mag ze naar ermelo (voor gelderland) en nogmaals aan de hand draven (niet meer vrij bewegen of springen) dan word ie voorlopig keur of niet. als ie voorlopig keur is mag ze naar een IBOP of EPTM test om daar beordeelt te worden door een jury. Bij ik dacht wederom 7,5 gemiddels word ze keur of niet.

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:41

Inderdaad wordt het voorlopig keurschap omgezet naar keurschap als er in een merrietest (EPTM of IBOP) 75 punten of meer gescoord wordt. Maar een merrie mag ook een EPTM of IBOP lopen als ze geen voorlopig keur of ster is hoor.

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:19

Ik heb dan nog wel een aanvullende vraag die ik niet kan vinden op kwpn.nl....... Bloos
Wat zijn de voorwaarden voor een IBOP test voor de ruiter? Moet je minimaal een bepaalde klasse starten voordat je mee mag rijden met de merrie? En is het een soort proef of moet je op aanwijzing van de jury rijden?
Heb er nog niet zo heel veel verstand van hor... Scheve mond

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:08

De ibop vind je terug in een van de twee bewaarboeken. Het is een vaste proef die je moet rijden. De dressuurpaarden moeten een dr. ibop doen. Een springpaard een spr. ibop. Gelders enz. tuig enz. Voor de pavo moet je een startkaart hebben als combinatie, ik weet niet zeker of dit voor ibop ook geldt, maar ik dacht van niet.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:10

De IBOP bestaat uit twee delen. Het rijden van een individuele proef en het zelf rijden met twee andere paarden in de bak. Bij het springen moet je geloof ik een individueel parcours springen en ook met anderen in de bak rijden.
Voor de ruiter zijn er voor zover ik weet geen eisen. Ja een cap natuurlijk en ik denk wedstrijdtenue