[WN] alweer een kleuren vraag.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deaglán

alweer een kleuren vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 20:18

Ik heb 2 schotse Highland pony's (moeder en dochter), allebei grey-dun dus met aalstreep en donkere benen. Nu is het bij deze pony's wel zo dat ze op veel latere leeftijd schimmelkleur worden.

Nu wil ik over een paar jaar met beiden gaan fokken maar omdat het veulen wel 100% highland is maar geen papieren heeft heb ik er over zitten denken om haar buiten het ras te laten dekken, door een mooie paint/quarter. Let op, niets is nog zeker want ze wordt eind maart pas 1 jaar en ik wil haar pas met 3 jaar laten dekken (als ze er dan idd klaar voor is, anders duurt het nog wat langer) maar ik wil wel alle mogelijkheden goed bekeken hebben voor het zover is. Ik heb al verschillende sites door gekeken maar ik word er geen wijs uit.

Zijn er mooie paint/quarter hengsten die buiten het stamboek dekken? Is er voor het veulen een mogelijkheid om papieren te krijgen? en wat zijn de kansen om een andere kleur dan schimmel veulen te krijgen (ik ben helemaal weg van vlekken, grullo en buckskin), als er die al zijn.

Moeder is dus grey-dun (wordt dus op latere leeftijd schimmel)
Moeders moeder is ook grey-dun
vader is mouse-dun (blijft deze kleur, soort buckskin)
vaders vader is ook mouse-dun

Het veulen zelf wordt qua kleur nog eens door kenners onder de loep genomen want het is nog niet helemaal duidelijk wat de uiteindelijke kleur wordt (grey-dun of een hele lichte mouse-dun) maar ik heb het idee dat ze toch gewoon een grey-dun is.

Voor degene die hier zijn hoofd over wil breken, alvast bedankt
groetjes ingrid

XoNo

Re: alweer een kleuren vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:36

Er zijn genoeg paints en quarters die buiten het stamboek dekken. Volgens mij kun je er een NRPS papier bijkrijgen, maar daarvoor kun je beter op www.nrps.nl kijken denk ik.

De meesten dekken wel buiten het stamboek, een aantal ook niet. Het is niet altijd duidelijk, omdat er niet altijd mee geadverteerd wordt. Het beste kun je gewoon een leuke, geschikte hengst uitzoeken en dan de eigenaren vragen of hij ook buiten het ras dekt. Vaak is die dekking wel goedkoper.

Een gewone schimmel heeft altijd 50% kans op het doorgeven van het schimmelgen, dus het is altijd afwachten. Bij Paints en Quarters is het doorgaans niet zo dat ze pas op latere leeftijd wit worden.

Dan is het altijd nog de vraag wat voor kleur eruit komt als het geen schimmel wordt, dat ligt ook aan de basiskleur van de merrie. Schimmel is een patroon wat over de basiskleur valt. De basiskleur is de kleur die de merries bij de geboorte hebben.

Volgens mij heb ik het redelijk goed Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:08

Grey en dun zijn beiden 'modifiers' die de oorspronkelijke kleur aanpassen.
Je hebt dus de originele kleur nodig om te kunnen bekijken wat de uitkomstpercentages zijn.

Verder hoeft een schimmel geen 'dun' te zijn, want bij schimmels komt wel vaker een aalstreep voor zonder dat er een dun-gen aanwezig is.
Zijn er meerdere dun-kenmerken??
-strepen op de hals/schoft, -strepen op de benen, - donkere punten op de oren, - cobwebbing (strepen van de kruin naar de oren), - een duidelijke donkerder streep in de staart.

Als je zegt 'donkere benen' , bedoel je dan zwart of donkerbruin/rood-achtig??
Zijn de benen echt zwart dan zit er iig één E in (Ee), als de vader ook zwart is zou het homozygoot (EE) kunnen zijn.
Zijn de benen eerder bruin/rood dan is het ee.

Zonder de officiële (basis)kleur kun je dus niets zeker weten.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 20:49

Ik heb even wat recente foto's van de paardjes opgezocht.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
De eerste foto is van de vader van het veulen, de 2e is de moeder van het veulen en nr.3 is het veulen zelf.
Vader is dus in deze kleur geboren en blijft zo. Moeder is staal-grijs te wereld gekomen en is nu deze kleur (wordt dus schimmel, na verloop van tijd) en heeft idd een iets donkere streep (dezelfde kleur als haar manen) in het midden van haar staart lopen, zwarte punten aan de oren en aalstreep.
Het veulen is licht grijs geboren (zal daar ook nog even een foto van zoeken) en heeft nu deze kleur.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 23:13

Over het algemeen worden schimmels niet in een grijstint geboren, maar juist heel donker.
De vader ziet er uit alsof het een valk (buckskin) is. Of hij ook dun-kenmerken heeft kan ik zo niet zien.
Hij zou dus een zwartgen (E-minimaal) kunnen hebben.
De moeder is hoogstwaarschijnlijk als basis ook zwart.
Als er ergens een dun-modifier is meegekomen kan het veulen dus grullo zijn (zwart-dun).
Op zwart (EE/Ee) is te testen en de dunfactor is duidelijk zichtbaar.
Wat de uitwerking van zwart+dun+schimmel is durf ik zo niet te zeggen.
Misschien dat aan de veulen-foto's te zien is of het 'schimmel' aanwezig is (soms lichte randen roond de ogen).

Als het veulen EE is krijg je altijd een zwarte als basiskleur, wat je er verder nog bijdoet aan modifiers geeft de uiteindelijk eindkleur.
Mocht er idd toch schimmel inzitten dan is de kans op uiteindelijk schimmel 50% (mits er geen schimmel in de hengstenkeuze zit).

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 00:23

Dat bedoelde ik dus ook te zeggen Schijnheilig *LOL*

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 02:05

Dank je wel voor het mee denken. Ik zat iig in de goede richting te denken maar omdat de kleurbenamingen zo anders zijn (bij de highland pony) werd het toch allemaal net iets te verwarrend. In de am. benaming is dun een verdunning van een hoofdkleuren een vaste kleur maar de meeste highlands die dun in hun kleurnaam hebben, worden op den duur gewoon schimmel en dan is het kleurenschema van de meeste sites al niet meer toe te passen.
Ik denk dat ik de meeste kans op een gekleurd veulen heb, als ik haar laat dekken door een homozygoot paint hengst, kan dat kloppen (of snap ik het toch nog niet helemaal)?

groetjes ingrid

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:14

Ook bij de Amerikaanse rassen komen nog veel foute kleuren op papier voor, waardoor je als fokker af en toe raar op kunt kijken.

Als je 100% bont wilt dan is een homozygote Tobiano de enige manier. Maar ook Tobiano komt in maximale en minimale vorm voor. In het ergste geval heeft het veulen wel het gen voor bont maar toont het slechts een paar witte sokjes oid. (slipped Tobiano heet dat dan).

De hele kleuren/witte aftekeningen wetenschap is nog lang niet 100% 'zeker', er is nog steeds onderzoek gaande.
Voor me zelf heb ik het gevoel dat als er bij het bont-gen tobiano of overo ook nog een Sabino-gen aanwezig is, dat er dan meer wit op het veulen komt. Maar dat is niet weteschappelijk onderbouwd Lachen