wij hebben thuis op dit moment 7 paarden en alleen mijn moeder en ik rijden we zijn er allebei er over eens dat het veel te veel is! Nu staat er ook al een E pony van mij te koop, ik heb namelijk een maandje geleden een paard gekregen. maar daarnaast heb ik nog twee fjorden (1tje is een kruising) en mijn moeder heeft voor haar een paard. en we hebben nog twee veulentjes van 2006 lopen
nu wil ik natuurlijk mijn nieuwe paard houden, ik ben bezig hem in te rijden en mijn moeder wilt haar paard houden en we hebben besloten de twee veulentjes te houden we vinden ze zo lief samen, het lijkt ons leuk om ze zelf in te rijden ( maar dat zien we tegen die tijd wel weer)
dus conclusie, fjordjes moeten weg. of in ieder geval eentje. Tess of Isa.. Tess heb ik nu 4 jaar bijna 5, ik heb er heel leuk mee gereden en doe dat nog steeds alleen niet meer op wedstrijden, daarnaast rijd er ook nog een ander meisje met veel plezier op en Isa, haar heb ik 2 jaar geleden zelf gekocht en is nu (vanaf 1 januari) 3 jaar Isa wil ik na mijn examens (in mei) gaan beleren.
Ik snap ook wel dat het moeilijk word om ze allebei te gaan houden, we hebben ook besloten dat we Isa gaan beleren en gaan rijden en dat we dan wel weer kijken.
wat zouden jullie in mijn positie doen? een pony die je al bijna 5 jaar hebt (maar waarmee je onafscheidelijk bent) of een pony waarvan je nog veel kan leren en zij van jou (waarmee de band net begint te groeien)
het liefst doe ik geen weg! maar op het eerste gevoel vind ik dat Isa dan maar weg moet, maar als ik dan met haar bezig ben, en ik zie hoe veel meer we naar elkaar zijn gegroeid kan ik wel janken! ik wil geen kwijt! maarjah wat anders?
nee, dat doen we niet die twee zijn onafscheidelijk, lopen de hele dag heerlijk met elkaar te dollen in het weiland! echt zo schattig! op die twee dreutels ben ik helemaal verliefd! en mijn moeder ook!
Ik zou die ene weg doen die je al 5 jaar hebt.. Een 'band' met een paard bouw je snel genoeg wel weer op, het paard zal je vast niet missen gaan wanneer je d'r verkoopt . Het is veel leuker om met een groen paard te beginnen en er van te leren, dan met een paardje die vanalles al kent. (vind ik ) Ben benieuwd wat je gaat doen. Veulentje zou ik niet doen, die kosten tot nu toe nog niet erg veel qua onderhoud.
neej en het gaat ook helemaal niet over de kosten.. het gaat vooral om de tijd.. en twee veulens kosten minder tijd dan eentje.. die vermaken elkaar ook wel twee dagen achter elkaar!
@ rakkertje13: 2 paarden red ik me prima mee gelukkig, vooral omdat mijn moeder ook nog meehelpt, en omdat het nog jonge paarden zijn hoeven ze ook niet zo mega vaak bereden worden.. en indd over twee jaar als de veulens beleerd moeten worden (als we tegen die tijd dat nog steeds willen want jah meningen veranderen) dan word het wel weer krap maar dan zien we wel weer verder..
Wat wil je in de toekomst en welke is daar het meest geschikt voor? (en stel je zou beide houden, welke ga je dan de minste aandacht geven straks)
Persoonlijk had ik denk ook gekozen voor de twee veulens, qua band, daar zul je toch het minste mee hebben. Maargoed, dat willen jullie niet en het gaat om tijd, niet de ruimte of de kosten. Dan is het inderdaad eerlijker een van de anderen te verkopen. Of je moet iemand zoeken die een wil leasen.
Op tess rijdt toch ook een ander meisje? Dus waarom zou je die wegdoen als het alleen maar om tijd gaat? Want die ben je dan n iet zoveel an die kwijt. Verder zou ik voor 1 van de veulens kiezen, maarja mijn mening.
Ik zeg ook veulens. Daar heb je nog niet zo'n band mee als met je paard dat je al 5 jaar hebt. Bovendien kun je daar de komende tijd nog helemaal niks mee.
Veulens vermaken zich altijd met elkaar. Of het nu met de 1 is of met een ander doet er voor hun niet toe. Bovendien, ze zullen toch een keer gescheiden moeten worden, hoe wil je er anders behoorlijke rijdieren van maken als de 1 niet zonder de ander kan?
Ik zou ook 1 van de veulens weg doen ,tuurlijk ze zijn nu erg leuk en schattig enz maar ooit worden ze ook groot en kunnen redelijk vervelend worden als ze willen Maar je zal ze inderdaad ooit eens uit elkaar moeten halen .En ze zijn nu nog jong genoeg om daar aan te wennen en ook aan een ander te wennen .Als je een paardje al 5 jaar hebt en daar een goede band mee hebt zou ik die zeker niet weg doen en die ``groene`` ,ja het is leuk om wat van te leren en haar wat te leren maar wie geeft je de garantie dat ze ( en dat geld ook voor die veulens ) net zo lief enz worden als die van 5 jaar ??
ik heb inderdaad geen garantie dat het gaat lukken met isa of met de veulens, maar daar zie ik de uitdaging wel weer van in! als het niet wil is dat jammer, maar wel een goede les voor de volgende keer.
we gaan zowiezo isa beleren, en dan pas beslissen wie er weg gaat.. misschien vind ik dr niet fijn rijden.. misschien juist wel..
daar komt nog bij dat tess een keer spierbevangen is geweest en iedereen daar nog beetje rekening mee moet houden,, dus ook de (misschien) toekomstige koper.. eerder gaat ze absoluut niet weg..
met de andere paarden kan je al wat beginnen, met de veulens niet, dus ik zou ze idd ook proberen te verkopen, samen, of de veulens naar de opfok brengen als het niet om geld gaat, heb je er eerst minder aan huis, en kun je ze toch allemaal houden (als je echt niet kan kiezen welke weg moet..)
als jij onafscheidelijk bent met je ene paard, zou ik die zeker niet wegdoen. Als ik jou was zou ik de veulens wegdoen.. KLinkt hard maar ooit moeten ze uit elkaar, alle veulens zijn lief en schattig en dollen met elkaar als ze jong zijn.. Je kunt ze bijvoorbeeld als ze terugkomen uit de opfok verkopen aan iemand die ze allebei wil hebben, of 2 mensen op 1 stal zodat ze toch nog een beetje bij elkaar zijn.
deze twee staan samen leuk in het weiland tussen de rest, ze spelen fijn met elkaar, en af en toe halen we er eens uit, om leren vaststaan en voetje geven verder niks.. dus ze kosten echt geen tijd..
we doen ze ook niet naar de opfok want we vinden het juist leuk dat ze thuis staan.. ik weet dat ze ooit gescheiden moeten worden.. daar zijn we ook al mee aan het oefenen, maar eentje is van mij en de ander van mijn moeder, dus later gaan we ook samen rijden!
ZE GAAN DUS NIET WEG..
het moeilijke is wel 3 paarden te rijden in mijn eentje, dus er moet een paard weg waar ik op rij..
Ik zou ook de veulens (beide) weg doen. Daar is de band nog niet zo hecht mee, en inrijden van een jong dier is ook een verhaal apart. Bovendien kan er tussen nu en het moment dat er echt ingereden kan gaan worden nog een heleboel gebeuren, zodat je er nooit op kunt gaan rijden.
dan zou ik het groene paard weg doen, je weet met het andere paard, dat je er zo mee weg kan rijden, en dat het goed klikt, dit moet je maar afwachten met de 3 jarige..
op tessa rijd een meisje toch? kijk of zij wat meer kan doen met tessa zodat die minder tijd kost maar als er toch een weg moet zou ik voor isa kiezen... en als ze allebei weg moeten kijk of je tessa aan het meisje kan verkopen en er af en toe nog op rijden!
ik zou dan gewoon isa verkopen ik bedoel je hebt al een fjord en je hebt ook al 2 veulens die moeten worden ingereden. en voor tess heb je een meisj dus daar hoef je ook niet zoveel tijd aan te besteden dan hoef je je eigelijk alleen nog maar druk te maken over je paardj en je veulens