haf beleren met of zonder peesbeschermers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy1989

haf beleren met of zonder peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 19:43

ik zit met een vraagje.
moet je je haf nou beleren met peesbeschermers en kogel beschermers ja of nee?
zowel onder het zadel als een de longeerlijn?
mij is altijd verteld dat het puur bescherming bied voor zijn benen maar nu hoor ik ook verhalen dat als je er aan begin niet meer vanaf komt omdat het de sterkte van de pezen verslapt.
wat is hier van waar en wat is jullie mening hierover?

Anoniem

Re: haf beleren met of zonder peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:45

Het kan inderdaad zijn pezen verslappen. Ik zou het niet, lijkt mij totaal overbodig.
Pas als hij echt strijkt en zichzelf echt aantikt mischien. Maar naar mijn mening is het niet nodig.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:47

niet nodig tenzij hij zichzelf echt heel erg aantikt..

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:49

Ik zie tegenwoordig zowat alle paarden met beenbescherming lopen. Bandages, springschoenen, t lijkt wel hoe meer hoe beter. Maar ik ben ook van mening dat je het best kan doen zonder. Uiteraard als je paard strijkt of tikt is het wat anders. En als je paard hele rare sprongen maakt met losgooien kan je er ook beter een paar peesjes om doen. Maar verder zoveel mogelijk zonder!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:04

Lekker zonder. Met krijgen ze juist rare kwaaltjes en dingen en paard kan prima op zijn/haar eigen benen lopen Lachen

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:24

idd met beginnen en als het nodig is pas dingen om doen

heb ook altijd gereden zonder
tot dat hij achter ging strijken
kogel beschermers gekocht
toen voor
voor kappies gekocht
en toen iedere keer zijn voet open tiktje =springschoenen kopen Lachen
maar rij zelf liever zonder die dingen
als en toe is leuk voor foto maar meer niet
probeer je paard zo kaal mogelijk te houden

gr liza

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:41

Kijk zoals de meesten geloof ik al zeggen (niet alles gelezen) geen peeskappen omdoen indien nodig. Als ik kijk naar de paarden waar mijn haf staat (ZZ beesten). Hebben ook geen peeskappen om als het niet nodig is.
Mijn haffie daar in tegen heeft ze wel nodig. Tijd geleden op een lange buitenrid heeft ze een klein wondje aan haar achterbeen gekregen. NU zie je niet dat ze echt strijkt maar sindsdien voor de zekerheid heeft ze gewoon peeskappen om!
Maar nu hoeft voor natuurlijk niet alleen als je paardje ook tegen zijn voorbenen aan trapt onder het rijden/longeren. Die van mij heeft die dus niet nodig maar vind het zo kaal staan alleen achter!

Ik weet niet maar volgens mij is dat een vabeltje dat peeskappen de benen zou verzwakken... waarom zouden mensen die dingen dan om de benen van hun paarden doen? en zeker in de hogere dressuur hebben de paarden goede sterke benen nodig.. ik denk dus dat dat helemaal onzon is!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:51

gewoon zonder peesbeschermes, ik gebruik bij mijn haf ook geen ja heel afventoe met springen. Maar vaak ook niet. ik gebruik ze meestal om dat Ik het leuk vind. hahawant dan heeft iedereen peesjes om. Maar ik gebruik ze niet elke dag. eigelijk haast nooit. Alleen met springen eventoe. Met banages priese het zelfde alleen waneer ik zin heb om met een setje te rijden.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 14:54

nu heeft mijn pony ook beetje o-benen staan dus wat naar binnen.
en ben bang dat als ik zonder ga doen dat ze gaat tikken ofzo en peesblessures kan gaan oplopen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:59

Met peesbeschermers, want het is onzin dat ze pezen zouden verslappen, het geeft namelijk helemaal geen steun. Je wilt ze de kost niet geven hoeveel mensen al eens een paard met een peesblessure hebben gehad! Het is één van de meest voorkomende en ernstigste blessures die je in een aantal gevallen heel makkelijk had kunnen voorkomen door even een paar beschermers om te doen om de voorbenen.
Vooral jonge paarden hebben nog veel moeite met balans en evenwicht en kunnen daarom heel makkelijk zichzelf even aan tikken voor. Ook dressuurpaarden die moeilijke oefeningen leren en achter ver moeten ondertreden lopen dat risico, net als springpaarden wanneer ze landen na de sprong.
De elastieken van de peesbeschermers gewoon vast doen zonder ze strak aan te trekken, want anders krijgen ze drukplekken en dus witte streepjes op de voorkant van het been.
Peesbeschermers geven geen steun, maar wel bescherming van de pezen (het woord zegt het al) en er zit elastiek in, zodat de benen wat uit kunnen zetten onder het elastiek als het paard warm wordt. Trek je de elastieken strak aan, dan kan dat niet meer.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:36

mijn haffie heeft geen peesbeschermers. Heb ik nog nooit gebruikt verder behalve 1 keer op een manege dat paard had ze, maar verders nooit. Knipoog

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:49

@ Yvonnelind
Dat is jou mening, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Ik zie meer paarden met peesblessures die alle bescherming van de wereld om krijgen dan die zonder bescherming lopen. Dit is mijn persoonlijke ervaring.
En mijn persoonlijke mening is dan ook lekker zonder laten lopen als het niet nodig is.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:54

Zonder Lachen Paarden kunnen over het algemeen prima op hun eigen benen letten. Daarnaast zorgt bescherming alleen maar voor oververhitting van de pesen wat het risico op blessures weer vergroot.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 23:04

Mij werd geadviseerd omdat hij jong en nog onstabiel was ze te gebruiken want ze beschermen en het kan geen kwaad om ze te gebruiken.
Het heeft hem al een keer gered toen hij aan het rennen was in de bak.

Zolang hij nog niet stabiel genoeg is gaat hij met en daarna zonder.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 23:22

Ben het met Mando en Yvonne redelijk eens!
Kijk tuurlijk zijn er paarden die toch blesures krijgen.. maar sorry waar zitten die blesuures dan? Bij de pezen? Kijk de pezen beschermen is erg belangrijk zoals yvonne al zij. Als een paard wat aan de benen krijgt.. aj ja dan ben je gewoon ver van huis. Al vind ik wel wanneer het niet nodig is hoeft het niet. Maar je loopt wel de kans dat als hij in een dolle bui is hij zijn benen prongelijk raakt.

Rij je recreatief dan hoeft een paard zijn benen niet ver naarvoren te gooien en komt deze ook moeilijk tegen zijn voorbenen aan. Maar met dressuur en jonge paarden.. wel doen!
Dressuur paarden moeten gewoon moeilijke oefeningen doen en daarbij is de kans groter dat ze hun pezen beschadigen. En jonge paarden nou het werd al gezegt ze zijn gewoon nog niet in balans, wanneer ze onder het zadel worden bereden of aan de longe. Ze moeten ineens iets heel onnatuurlijks!
en dat duurt echt tot ze helemaal goed door gereden zijn!

Ow en nog even over die blesuures.. mensen lopen daar niet mee te koop. Paarden die in de sport zitten hebben over het algemeen gewoon bescherming. Als deze paarden wat krijgen hoor je dat sneller dan een onbekende recreatief gereden paardje.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 07:33

Een paard dat niet in balans is kan imo beter nog een jaartje op het weiland zijn evenwicht vinden Bloos

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 08:24

Pezen onder peesbeschermers verzwakken niet door steun, want die is er inderdaad niet, maar door de warmteontwikkeling onder die dingen. Een hete pees scheurt veel eerder af dan een koele.
En verder is het zo, dat het over grote deel van de peesblessures door spanningsverschillen IN het been komen en NIET door aantikken (dat valt echt onder het hoofdstuk fabeltjes).
Peesklap is wat dat betreft een woord dat verkeerde associaties op wekt.
Het komt voor hoor, peesbeschadiging door aantikken, maar dit soort blessures zijn ver in de minderheid vergeleken met peesblessures van binnen uit.
Als je Haf zich niet aantikt (en eens een enkele keer een heel klein beetje is ook geen ramp) zou ik geen been'bescherming' gebruiken.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:01

Judith_ schreef:
Het kan inderdaad zijn pezen verslappen. Ik zou het niet, lijkt mij totaal overbodig.
Pas als hij echt strijkt en zichzelf echt aantikt mischien. Maar naar mijn mening is het niet nodig.

mee eens! niet aandoen.. als hij zijn been moet breken doet hij t toch hoor Knipoog en als tie m moet kneuzen helpen die dingen echt niet hoor Sigaar

ClaHo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:48

Ik ben van mening dat peesbeschermers geen kwaad kunnen. Voorkomen is beter dan genezen in dit geval. Ook als je recreatief rijd is het verstandig ze om te doen. Ook dan kan een paard/pony rare dingen doen waardoor ze zichzelf blesseren. Ik heb van dichtbij mee gemaakt dat een fikse blessure voorkomen had kunnen worden met het dragen van peeskappen. Ik neem dat risico niet weer!

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 11:28

Visconti schreef:
Een paard dat niet in balans is kan imo beter nog een jaartje op het weiland zijn evenwicht vinden Bloos

hier ben ik het dus niet mee eens. dat is er geen een ineens helemaal als je m onder het zadel gaat beleren, of hij nou 3, 4, 5 of 6 is. ze moeten allemaal een tijdje hun evenwicht vinden. mijn haf is erg sterk, maar onder het zadel nog wel eens "dronken".
ze moeten allemaal leren het gewicht te dragen en balans te vinden........
nog noit een paard gezien die die balans op de wei gevonden had en meteen de eerste keer recht liep onder het zadel.....

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 11:41

Balans onder de ruiter of bijgezet aan de longe krijgen ze inderdaad dus niet wanneer je ze een jaar langer in het land zet, dat krijgen ze door training. De warmte onder de peesbeschermers is minder gevaarlijk dan wannneer een paard zich behoorlijk aantikt. Een pees scheurt of kneust niet zomaar hoor, ook niet als hij warm is.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:12

weer met Yvonne eens en ook met floortje!

Een paard is in evenwicht/balans als deze in de wei loopt. Is ook heel lochies! Dat is zijn natuur. Maar een paard onder het zadel hebben is niet natuurlijk!
Zij moeten jou dragen zij moeten daarin hun balans vinden. JIj zit er op zij willen onder jou blijven. De paarden zijn ineens een stuk zwaarder en ook hoger. En er wiebeld ineens iets boven op hun wat raar is en dat hun ook heen en weer kan slingeren. Paarden zijn namelijk heel gevoelig. Om het maar even heel overdreven te formuleren.

en daarom of je ze nou op hun 3e of op hun 6e inrijd dit blijft onnatuurlijk en dus zal het heel vreemd voor het paard zijn.

En nu wil ik toch eens vragen aan de gene die zeggen dat het onder die peesbeschermers warm word en dat daar dan een blessure vandaan kan komen, waarom dragen de paarden in de sport dan inhemels naam die dingen?
Dan is dat toch heel gevaarlijk voor de paarden?

En trouwens ze beschermen niet alleen tegen het kneuzen van de binnenkant van de benen, ze beschermen ook tegen wonden. Als jou paard nou een wond aan de benen krijgt (wat kan gaan ontsteken) ben je toch ook niet blij?
Zeker niet als het gaat ontsteken want dan ben je ook ver van huis!