vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wendy_unique

vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 22:31

Haai! Lachen
Ik weet niet zo goed waar ik het moet plaatsen, maar ik plaats mijn vraag hier.
Een vriendin van mij heeft een 11 jarige merrie die dit jaar 12 wordt. Zij wil haar merrie graag laten dekken, maar dat zou haar eerste veulen worden die zij op 13-jarige leeftijd krijgt. Dat niet alleen de moeder van de merrie in kwestie is tijdens de bevalling overleden wegens een koliekaanval, waardoor het veulen (de desbetreffende merrie dus) in het begin met de fles opgevoed is. Ze is daarna toen ze een ander paard hadden gevonden die haar veulen was kwijtgeraakt opgevoed. Maar nou vraag ik me af is dat 'moederinstinct' er dan wel bij deze merrie.
Die vriendin wil het paard supergraag laten dekken, maar niet ten koste van haar paard. Vandaar mijn vraag aan jullie of jullie vinden dat het paard gewoon gedekt kan worden ja of nee en waarom. Lachen

Alvast bedankt voor het antwoord!

annazemmy

Re: vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:48

hey ik heb ook een met de fles opgevoed veulen ik heb het aan de dierenarts gevraagd en die zegt dat het geen probleem is wat je wel kan krijgen is dat als het haar eerste veulen is dat ze het nog niet snapt dan wil ze bv het veulen niet laten drinken hou de merrie dan vast met een paar mensen en laat iemand het veulen naar de spenen begeleiden doe dit om het half uur en na een paar uurtjes snapt ze het wel en staat ze rustig stil!

veel suc6

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:52

instinct hebben ze allemaal, of ze met fles zijn groot gebracht of door d emoeder. Zou bij begin er extra goed op letten, en misschien iets helpen, maar dat moederinstinct zal ze wle hebben hoor

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:32

Maar vormt de leeftijd dan geen risico, aangezien het haar eerste veulen wordt?
Veel mensen zeggen dat deze combinatie dan een groter risico vormt. Dat ze bijvoorbeeld in paniek raakt tijdens de bevalling omdat ze het niet kent, of dat ze het veulen afstoot. Tenminste dat is mij verteld.

(ik plaats namens wendy_unique)

annazemmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:48

het is wel een ietsjes groter risico maar dat hangt van je paard af als ze in goede conditie is kan het nog gewoon hoor. zo vreslijk oud is 13 nou ook weer niet

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:51

heb ook n merrie gehad waarbij bij haar geboorte de moeder overleed.ze heeft ook gewoon een veulen gehad.maar ze beschermde hem wel heel erg zelfs toen hij een jaar of 6 /7 was.maar dat was miss ook haar karakter.

soraya heeft op dr 12e ook dr eerste veulen gehad en ging gewoon super hoor.ze had wel moeite met het laten drinken.maar dat ging na een paar uur ook goed.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:41

oma hier op het forum heeft ook een merrie die met de fles is opgevoed.. Ze heeft dit jaar haar 1e veulen gekregen en het moederinstinct zit er prima in..
Echter is de leeftijd toch wel even om met je dierenarts te overleggen. 13 is een verhoogd risico. Als de dierenarts denkt dat je merrie in goede gezondheid en conditie verkeerd zou ik het doen.