Kan een hengstveulen van 8 maanden vruchtbaar zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rashida13

Kan een hengstveulen van 8 maanden vruchtbaar zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 20:39

Zou dream (een mini hengstje van 8 maandjes jong) al vruchtbaar kunnen zijn want ik heb het idee dat hij mijn merrie rashida van 1.55 hoog heeft gedekt. Omdat rash hengstig was en dan altijd wat roodachtig vocht verliest. En onze kleine knul zijn piel eruit had vanmiddag toen ik er was en er roodachtig gedroogd vocht op zat dus gelijk nagekeken maar hij had zelf geen wonden of iets. Maar rash had wel vieze prut in haar staart en gedroogd prut om haar vulva zitten dus zou het kunnen dat hij haar gedekt heeft ondanks dat hij niet eens hoger is dan haar knieen. Maar zijn ballen zijn nog niet ingedaald dus.

Hihi. Maar hij flikt het bij mij nu ook steeds als ik rash der hoeven uitkrab dus voorover buk om me dan te bespringen dus denk dat hij nou toch wel gevoelens gaat krijgen.

Vrijdag komt de veearts enten dus ga het dan ook nog maar eens navragen.

Maar vraag me af of het zowiezo wel zou kunnen zo'n ukkie op zo'n grote merrie.

rolobeauty

Re: Kan een hengstveulen van 8 maanden vruchtbaar zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:15

ik weet niet precies na welke maand ze vruchtbaar zijn maar k weet wel dat het vrij snel is bij een hengst

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 23:34

Wij hebben een keer een merrie drachtig gehad van een hengstveulen van 7 maanden. Redelijk uitzonderlijk dat ze vruchtbaar zijn en dan ook nog tot de daad komen maar het kan wel degelijk.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 23:40

Mijn oom heeft een veulen bij z'n KWPN-er gehad die gedekt was door een Haflingertje van een maand of 8.
De KWPN-er was op dat moment pas 1,5, dus ruim 2 toen het veulen geboren werd.
Alles is goed gegaan.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 23:42

Hij kan zeker met 8 maanden al vruchtbaar zijn Ja

rashida13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 00:18

Oke dus ik heb grote kans dat ik over elf maanden een veulen heb lopen naast mijn merrie. Lijkt me wel leuk maar was niet de bedoeling.
En vraag me ook wel af hoe het er dan uit komt te zien en of het heel klein zal blijven of toch wel heel groot wordt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 00:36

De DA kan voor de zekerheid het eitje, mocht dat er zitten, wegspuiten of afknijpen.
Even op de kalender zet wanneer ze misschien wel gedekt is, en na 18 dagen laten scannen en zit er wat, af laten knijpen.

Maar het beste kun je het vrijdag even aan hem navragen.
De kans is niet zo heel groot dat het gelukt is, maar de kans is er wel.

Bij dracht zou het betekenen dat je in december met een veulen zit opgescheept.
En waarschijnlijk met een kruising waar niemand op zit te wachten.

rashida13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 00:45

tienus63 schreef:
De DA kan voor de zekerheid het eitje, mocht dat er zitten, wegspuiten of afknijpen.
Even op de kalender zet wanneer ze misschien wel gedekt is, en na 18 dagen laten scannen en zit er wat, af laten knijpen.

Maar het beste kun je het vrijdag even aan hem navragen.
De kans is niet zo heel groot dat het gelukt is, maar de kans is er wel.

Bij dracht zou het betekenen dat je in december met een veulen zit opgescheept.
En waarschijnlijk met een kruising waar niemand op zit te wachten.

ja ik vraag het gewoon even aan de veearts en weg knijpen laat ik niet doen laat het veulen dan wel gewoon komen en hou het dan gewoon zelf misschien komt er wel iets heel erg moois uit.

Ik wou rash al laten dekken komend voorjaar maar weet niet of dat kan als ze nu drachtig is en ik het weg laat knijpen ofzo dus en lijkt me wel grappig zo'n kruising met mini appaloosa en een draver. Heb ik in ieder geval nog nooit gezien dus hihi. Maar ja we wachten het wel af of ze drachtig is of niet.
En zo ja zie ik dan wel wat ik doe.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 01:26

Ja, op de stal waar ik heb gewerkt was er ook een merrie drachtig van een hengstje van 8 maand..
We hebben het weg laten halen!

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 01:36

Hier heeft zoon moeder wel eens gedenkt en een volle bingo ook want ze was drachtig, Merrie hebben we na 18 dagen weg laten knijpen. Dus hou het even in de gaten noteer de datum en ga dan even naar de dierenarts. succes!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 02:01

zucht Dromen

word het niet eens tijd dat het veulen bij de merrie weggaat?

rashida13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 08:17

patsur schreef:
zucht Dromen

Dat veulen hebben we gekocht voor gezelschap van de merrie en moet zodra het kan gecastreerd worden en aangezien wij nooit hadden verwacht dat hij zo vroeg al zou dekken en het is niet der eigen veulen dus kan in principe geen kwaad.

Dus al met al het is dus geen tijd hem weg te halen bij me merrie maar als hij werkelijk gaat dekken dan moet hij wel weg tot hij gecastreerd is.

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:29

patsur schreef:
zucht Dromen

Slaat dit op mijn post? Zoja... Ooit van een losgebroken paard gehoord?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:30

misschien dom van me hoor...maar als zijn ballen nog niet zijn ingedaald dan is hij toch nog niet vruchtbaar?

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:37

geen domme vraag van je,De kans is klein dat het kan maar het gebeurt toch zeker wel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:03

rashida13 schreef:
ja ik vraag het gewoon even aan de veearts en weg knijpen laat ik niet doen laat het veulen dan wel gewoon komen en hou het dan gewoon zelf misschien komt er wel iets heel erg moois uit.

Ik wou rash al laten dekken komend voorjaar maar weet niet of dat kan als ze nu drachtig is en ik het weg laat knijpen ofzo dus en lijkt me wel grappig zo'n kruising met mini appaloosa en een draver. Heb ik in ieder geval nog nooit gezien dus hihi. Maar ja we wachten het wel af of ze drachtig is of niet.
En zo ja zie ik dan wel wat ik doe.

Als ze nu gedekt is en drachtig blijkt te zijn zul je ze echt komend voorjaar niet kunnen laten dekken. Als je de vrucht weg laat knijpen wordt ze echt niet onvruchtbaar. Kun je eigenlijk meteen weer laten dekken, geen probleem. Verder moet je toch nog maar eens goed nadenken over dit eventuele veulen, klinkt wel leuk en aardig, maar heb je een binnenbak waar het veulen in kan lopen de hele dag? Buiten lopen met een december-veulen is niet mogelijk. En wat ga je met dit veulen doen? Houden? Wat als het tegenvalt wat er uit komt. Of financieel zit het tegen en je moet hem verkopen? Zo'n kruising raak je enkel kwijt voor een enkeltje Italie.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:22

Neonlight schreef:

Of financieel zit het tegen en je moet hem verkopen? Zo'n kruising raak je enkel kwijt voor een enkeltje Italie.

Hier ben ik ook erg bang voor.
Ik zeg niet dat er niks leuks uit kan komen maar de kans dat er iets ongelukkigs uitkomt is ook aanwezig.
Weet dat als het mijn paard zou overkomen ik het zou laten weghalen( maar makkelijk praten want ik heb een hengst Haha! )

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:27

zelfs zou de hengst vruchbaar zijn zou de kns wel klein zijn dat de merrie vol raakt omdat het nu zo vroeg in het jaar is.

vaak als de merries hengstig zijn in de winter zijn ze niet echt vruchtbaar.

maar ja, ofwel laten skannen,ofwel wachten en zien of ze terug hengstig wordt in een maand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:27

rashida13 schreef:
Hihi. Maar hij flikt het bij mij nu ook steeds als ik rash der hoeven uitkrab dus voorover buk om me dan te bespringen dus denk dat hij nou toch wel gevoelens gaat krijgen.

Je hihi is hier niet echt op zn plek. Dat ie dit doet, kan later echt grote problemen geven! Er zijn genoeg verhalen bekend van hengsten die dit deden en dat is echt niet leuk! Zo is er ooit een klein meisje besprongen door haar Shet-hengst, hij stond over haar heen, ze heeft geluk gehad dat ze t overleefd heeft, mede dankzij omstanders!

Heel goed oppassen dus, heel erg duidelijk en consequent met hem omgaan en eigenlijk zo snel mogelijk castreren.

En ja...de een is er eerder bij dan de ander...ze kunnen heel vroeg vruchtbaar zijn!

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:32

Natuurlijk is het leuk om een veulen te krijgen, Dat is niet meer dan normaal. Maar vergeet niet dat het niet het dekseisoen is en veulens die er uit komen zijn vaak niet sterk,en komen er krom uit. Ik heb zelf een veulen gehad, en deze kreeg met 2 dagen al aangepaste schoentjes omdat ze anders niet naar buiten kon, en het weer speelt ook een grote rol mee. wat Neonlight al zei, Heb je een bak waar die de hele dag in kan lopen etc.? vergeet niet dat het heel veel tijd en energie kost. en dat vaak december veulens niet de meest sterke veulens zijn. Mocht je merrie dus drachtig zijn denk er heel goed overna.

rashida13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 14:09

Ik denk er ook goed over na en het veulen zal mij niet in de weg lopen al zou ik het laten komen. Want tegen die tijd woon ik in duitsland en heb ik eigen land enzo dus ruimte genoeg.

En de reden dat ik niet snel kies om het weg te knijpen is dat dat hengstje nu nog niet ergens anders kan staan kan hem moeilijk binnen houden en rash buiten want dan lopen ze door de omheining heen. En andere plek zoeken voor hem is ook niet makkelijk zeker niet als hij al dekt.

En ik denk er ook goed over na maar vorlopig moet ik eerst maar is kijken of ze wel drachtig is want dat is nog helemaal niet zeker.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:16

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken of je merrie van 1.55 gedekt is door de MINI shet van 8 maanden!
Het komt zelden voor dat een 8 maanden oude hengst al vruchtbaar is. Daarbij moet je merrie zijn gaan liggen of is ze in de sloot gaan staan, want een mini komt niet op een 1.55 m hoog paard!

rashida13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 14:37

aerdenhout1 schreef:
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken of je merrie van 1.55 gedekt is door de MINI shet van 8 maanden!
Het komt zelden voor dat een 8 maanden oude hengst al vruchtbaar is. Daarbij moet je merrie zijn gaan liggen of is ze in de sloot gaan staan, want een mini komt niet op een 1.55 m hoog paard!

Ja dat snap ik maar als mijn merrie niet is gaan liggen voor hem snap ik ook niet waarom ze allemaal gekauwd gras prut op haar rug had war ze zelf niet bij kan dus.

Maar ik hoop dat dit niks is verder maar dat hoor ik morgen van de veearts wel.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:38

Als hij tegen haar op springt zal zijn koppie misschien net op de rug van je paard komen?

rashida13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 16:49

aerdenhout1 schreef:
Als hij tegen haar op springt zal zijn koppie misschien net op de rug van je paard komen?

Nee hij kan als hij rechtopstaat net aan tegen haar schouder aan komen.
Hij zelf is net aan 70 cm hoog dus.