hmm...op zich 'prettig' te horen dat er meerdere merries nog niet drachtig zijn nu.. ben ik niet de enige.
bedankt voor de reacties tot nu toe!
Maar waar ik vooral nieuwsgierig naar ben zijn ervaringen van mensen die in het verleden een veulen hadden van ca. eind juli (geboren) en hoe dat ging in de winter..
Kijk, vorige keer hadden we een vrij zachte winter ( het wordt vaak pas echt koud vanaf december-maart) en mijn veulen was een erg gezond veulen en groeide erg voorspoedig, gezonde vetlaag, prima vacht, etc..
Zij is begin juni geboren en was dus bijna 2 maanden ouder dan een veulen van eind juli ( evt. volgend jaar).
Maar het zal in november maar 'es gaan hagelen etc en je hebt een
( misschien net wat minder ontwikkeld) veulen dat net 3 maanden oud is.. Wat dan..? 
Mijn merrie is gedekt, maar is, net als de andere merrie die mee was naar dezelfde hengst, ook niet drachtig ( ik had al zo'n bang voorgevoel, doordat e.e.a. niet helemaal 'prettig' en naar m'n zin verliep, maar da's een ander onderwerp..) .
Nu dacht de DA ( gespec. in paarden-vruchtbaarheidsonderz.) te voelen dat ze misschien wel drachtig was geweest, maar het vruchtje afgestoten had..
In dat geval wordt mijn merrie de komende 3 maanden niet meer hengstig en houdt het sowieso op voor dit jaar.
Mocht ze nooit drachtig zijn geweest, kan ze over 4 dagen hengstig zijn
( spuitje) en dan is het dus eind augustus..
Ik dacht zelf eigenlijk dat dat nog wel kon, eidn juli een veulen.., maar mijn DA raadt het af. Zij denk dat de kans vrij groot is dat ze, samen dus, op stal moeten en dat kan niet hier thuis.
Weet wel dat ik volgend jaar ff een paar maanden eerder begin, ook al houd ik ook niet van vroege veulens..
Rond mei/juni vind ik de meest ideale tijd..