[TI] blindelings vertrouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aedan

blindelings vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 18:32

Gisteren waren we weer met 10en in de binnenbak aan het rijden,
waarvan er een paar dachten dat ze de bak voor zich alleen hadden.
Ergernis allom.
Ik ben al niet zo'n bakruiter en al helemaal niet in zo'n helse drukte.

Dan maar besloten om het domein in te trekken.
Het was ondertussen helemaal donker.
Ik ben nachtblind en zie dus echt niet genoeg in het donker.
Maar ik vertrouw Aedan blindelings ( bijna letterlijk in dit geval Haha! ) .

Toch besloten om een stuk te galoperen.
Het was zo'n geweldige ervaring.
Galoperen terwijl je niets ziet.
Volledig vertrouwen op een dier waar je een vriendschapsband met hebt opgebouwd en hopen dat die band stevig genoeg is.
Ik had tranen in mijn ogen toen ik ben afgestapt.
Gewoon het besef hoe ongelofelijk dol ik ben op dat geweldige dier. Lovers
Hoe stevig onze band is...

Wie heeft er nog momenten, waarbij je zou kunnen huilen van geluk. Dé momenten met je tinker...

Kytha

Re: blindelings vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:05

wauw, mooi beschreven...
Ik ben echt een enorme schijterd met (vooral) buitenrijden. Afgelopen zomer heb ik eens samen met Leon en Snowdon, en ik op Darlah in (ren)galop een heel lang zandpad genomen. Echt helemaal gaaf. Ook wel een klein beetje eng, maar echt kicken Haha! en Darlah vond het helemaal te gek.
Helaas zijn Leon en Snowdon verhuisd, en stiekem mis ik het gezellige buitenrijden wel..
Ik denk nog vaak terug aan die rengalop, hoe heerlijk vrij kun je je voelen met zo'n geweldig paard onder je Lovers

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:12

Blindelings vertrouwen heb ik zeker ook wel in Nikita, heb dan ook zeer veel rengalop gedaan met haar. Ik ging ook vaak in mijn eentje rijden met haar. Op een bepaald punt zei ik dan: "GO" en dan sprong ze aan in galop en rende zo hard als ze kon... Helaas zijn dit al wat jaartjes geleden, ik denk z'on 5 jaar, maar denk er nu nog idd met veel weemoed aan...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:34

Dat zou ik met Jordy niet snel doen Nagelbijten / Gniffelen Met hem is dat helaas de goden verzoeken. Het watje is namelijk bang in het donker.... zelfs het erf waar hij dagelijks overheen loopt is in het donker héél spannend.

Maar verder heb ik met Jordy heel vaak dat soort momenten, vooral steeds als ik eraan denk hoever hij gekomen is. Van een enorm bang paard wat nauwelijks te rijden was en af en toe vanwege zijn angst gewoon bloedlink was, naar zowat het braafste paard van stal wat vooral een heleboel lol heeft in wat hij doet.
Helaas is het nog wel zo dat áls hij in paniek raakt, het ook echt flinke paniek is, en dan is er niet meer tot hem door te dringen, dat valt hij terug in zijn oude gedrag, en dat is vooral heel hard rennen, waarheen of waar doorheen maakt niet uit. Gelukkig is dat nog maar heel zeldzaam en braaf is ook echt braaf, kleine kinderen kunnen er zo mee omgaan en op hem rijden. Ik had wel gedacht dat het beter zou gaan, maar dat hij zó op zou knappen had ik nooit durven dromen Lachen
Maar het risico nemen om buiten te gaan rijden in het donker doe ik met hem niet, als hij een paniekaanval krijgt dan is het helemaal link....

Maar ik kan me wel een keer herinneren dat ik met Jordy het ultieme penny-gevoel had Haha! Dat was in de periode dat het net beter begon te gaan en dat we buiten kleine stukjes rustig konden galoperen zonder dat hij helemaal in paniek raakte. Het was ijskoud en er lag een flink pak sneeuw, en de bak was niet te rijden. Toch de stoute schoenen aangetrokken en alleen buiten gaan rijden wat wonderbaarlijk goed ging. Op een gegeven moment kwamen we op een heel breed graspad langs de waterkant, waar we weleens eerder een voorzichtig galopje hadden geprobeerd. En nu wilde ik ook een galopje doen, en ik besloot vanwege de sneeuw etc. om hem de vrijheid te geven met lange teugel, al vond ik dat doodeng maar ik vond dat ik het moest proberen. Jordy was vreselijk braaf, oortjes naar voren en lekker galoperen, en ineens kreeg ik het in mijn hoofd en liet hem echt gáán. Knetterhard door de sneeuw en Jordy had de grootste lol, dat was echt supergaaf. Aan het einde van het pad ging hij zelf terug naar een drafje, en ik heb de hele rit de teugels niet meer opgepakt en pas toen wist ik dat het écht goed ging komen....
Ik ben geen sentimenteel typje, maar toen moest ik toch even een blijdschapstraantje wegpinken Bloos

Tegenwoordig doen we vaker een rengalopje, en ook al weet hij op welke plekken het mag, hij zal nooit zomaar gaan rennen, hij wacht altijd (daarna is het wel goed vasthouden trouwens Haha!)

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:08

Ik heb nog nooit in het echte donker gereden. Ik wil namelijk zelf heel goed zien waar ik ben, Belle heeft nogal de neiging om te denken dat de bomen wel om haar heen gaan Verward

Mijn mooiste ervaring met Belle...
Zoals sommigen misschien weten heeft Belle een ernstige spier -en pees probleem gehad. Daardoor heb ik een hele poos niet op haar kunnen rijden, maar ik had haar al wel gelongeerd enz... Dus langzaam aan werd het wat beter en kon ik weer rustig beginnen met rijden.
De eerste keer dat ik weer een buitenrit met haar maakte was ze best angstig. Het was net of ze alles voor de eerste keer zag.

Halverwege was er een laantje waar je normaal gesproken heerlijk over heen kon crossen, maar dit laantje was helemaal volgebouwd met Survival atributen, hiervan was ik op de hoogte. Maar ik wou er toch langs om haar weer wat moediger te leren worden.

Ik kreeg werkelijk waar tranen in mijn ogen toen ik door had dat ze me volledig vertrouwde toen ik haar tussen de atributen door loodsde. Dat vond ik toch wel zo'n mooi en emotioneel moment!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:13

Dat had ik trouwens met Shak ook, de eerste keer dat ik erop zat na het ongeluk waarvan het echte kantje boord was.. op het moment dat het mis is besef je pas hoe ontzettend veel je van je paard houdt. Het maakte mij ook echt niet uit als ik nooit meer zou kunnen rijden als ze maar pijnloos bij me kon blijven. Ze is godzijdank weer de oude, en om alle streken waar ik vroeger altijd zo boos om kon worden, glimlach ik nu alleen maar. Ik ben nog elke dag blij dat ze er nog is, en de eerste keer dat ik er toen weer op zat was heel speciaal..

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:25

Met Vasthi had ik zo'n mooi moment toen ik in een voor haar vreemde omgeving ging buitenrijden. We kwamen ook vlak langs het spoor. Vasthi had nog nooit een trein gezien en toen er een steeds sneller, met veel lawaai dichterbij kwam stond ze op scherp. Ik hoorde haar denken:"moet ik nu gaan rennen?". Omdat ik haar geruststellend toesprak bleef ze gewoon verder stappen. Een prachtig moment!

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:54

Ooh... wat supergaaf zeg!! Ik heb mijn merrie pas vanaf 1 oktober maar ik weet gewoon dat ik met haar ook een goede band ga krijgen terwijl ik dacht dat ik dat alleen met een tuin zou hebben! Ik heb een toppertje!!

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 23:07

Ik heb vele mooie momenten met Riona gehad. Het allermooiste was ons ritje langs het strand. Ik ben gehandicapt en kan niet zoveel meer rijden. Mijn grootste wens was om ooit nog een keer langs het strand te rijden samen met mijn dochter. Nu wonen wij in Emmen en dat is een eind rijden voordat je bij het strand bent. Nu hadden wij het geluk dat iemand op texel ons zadel had gekocht en daar mochten wij een weekend met de paarden naar toe. Ze hadden een appartement en zelf ook paarden. Het was in juni en heerlijk weer. De eerste keer dat ik daar met mijn dochter en onze dikbillen op het strand reed heb ik echt gejankt. Nooit gedacht dat ik dat nog zou kunnen. We hebben daar met onder gaande zon gereden zo mooi dat is niet te beschrijven. Als mijn gezondheid het ooit nog weer toe laat dan wil ik dat nog eens gaan doen. Maar dit kan niemand mij nog meer afnemen.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 23:43

Zo is dat Riona Knipoog

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 00:47

Heerlijk zulke momenten , weet precies wat je bedoeld.

Mijn heerlijkste moment tot nu toe was de show die ik met Shay en Leon met Snowdon heb gegeven tijdens de keuring in Etten-Leur. Daar heb ik ook ontzettend veel vertrouwen nog doorgekregen.
Voorheen was ik te bang om een buitenrit te maken met d'r , maar sinds de show weet ik gewoon dat ik haar echt kan vertrouwen.

Heb die dag ook puur van blijdschap een traantje gelaten Haha!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 06:23

wat een leuke verhalen,

ook ik heb een enorme vertrouwensband met Chuckie, dat uit zich vooral in veel kleine dingetjes:

ik zit gewoon onder hem als ik zijn sokken doe, hang lekker tegen zijn kont om te knuffen, hij zorgt ervoor dat ik er niet vanaf kukel als ik met de shows op zijn rug sta, laat het gewoon toe als ik via zijn kont eraf glij, hij wil ook nog weleens steigeren op de HK om de andere hengsten te imponeren maar zal mij daar nooit bij raken.

ook andersom zit het wel goed, als er vreemde mannen bij hem staan vind hij dat een beetje eng en zoekt steun bij mij en vertrouwt erop dat ik hem bescherm, wat ik eigenlijk weer zo schattig vind, als er iemand op rijd en ik ben in de buurt doet hij ook alleen wat ik wil.

kortom, het vertrouwen is zeer wederzijds waardoor Chuck ook echt mijn droompaard is, ik doe op hem dingen die ik op mijn vorige paarden echt niet zou doen.

met Qannick ben ik stapje voor stapje een vertrouwensband aan het opbouwen, maar dat zit wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:31

Ik heb hem nog maar een dik jaar en hij is nog jong, maar ik vertrouw hem helemaal, afgezien van enige lompigheid van zijn kant Haha!
Ik gooi altijd zijn staldeur open en hij scharrelt dan op zijn dooie gemakje de schuur door, hier even snuffelen en daar. Altijd op zoek naar een plukje hooi of iets anders eetbaars, alles wordt afgestruind en dit alles gebeurt onverstoorbaar, katten rennen onder hem door, het maakt allemaal niet uit.
Ik was van de week de stallen aan het uitmesten toen ik met een enorme uithaal met mijn elleboog tegen het beton ben geklapt. De tranen sprongen ervan in de ogen. Ik kreeg een misselijk gevoel en ben maar even gaan zitten op de grond, ff voelen of alles nog op zijn plaats zat. En ja hoor daar kwam Flint ff bij me snuffelen, hij was aan de andere kant van de schuur en kwam aan gelopen. Eventjes zijn voedsel zoeken voor het vrouwtje gestaakt, dat vond ik zo lief. Het klikt steeds beter!! Bloos

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:48

Ik zit echt te glimlachen bij het lezen van dit topic! Lachen

Ik heb diverse momenten met Snowdon gehad de afgelopen 5 jaar, waarbij ik diep van binnen wegsmolt.
Recent is van afgelopen weekend. Ik en m'n vriend (geen paardenman) waren gaan hardlopen in het bos, ik had Snowdon eens een keer meegenomen aan de hand.
Ik merkte dat ook op die manier Snowdon mij echt vertrouwde en volgde. Bijvoorbeeld samen over het zandpad rennen, helemaal los. En dan zelfs een galopje. Lovers
Of toen ik m'n vriend er even op had geholpen en een heuvel op rende (en even daarna er weer af), waarbij Snowdon mij heel voorzichtig los volgde om mij niet omver/vooruit te rennen en m'n vriend de kans te geven te blijven zitten *LOL*

Ja mijn kanjer!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:22

Blindelings vertrouwen, ja. Maar niet in het donker! Haha!

Ik ben zelf bang-ig in het donker, en dan weet ik dat Sheek iets gaat zoeken dat eng is... Ik ben een periode buiten heel bang geweest, maar dan ging ik gewoon buitenrijden, vertrouwend op Sheek. Ik moest dan alleen wel HEEL hard I've been a wild rover zingen als ik nerveus werd Haha!

Maar supertof, zo in het donker, lijkt me!

sanne_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:00

echt heel mooi verhaal Huilen van het lachen heel mooi beschreven...
ik had van de week ook een moment met mn verzorgtinkertje..'s middags kwam ik op stal om te rijden en toen lag abel in zn box...dus ik kon het niet laten..Dus ik heb heel zachtjes zijn box opgedaan en ben op mn hurken bij hem gaan zitten...voelde zooo geweldig...dat hij gewoon bleef liggen Verdrietig Ik kreeg echt het gevoel van wederzijds vertrouwen..
Ook vaak genoeg als ik weer wat met hem bereikt heb met abel op wedstrijden kan ik wel huilen van geluk zo trots ben ik dan weer op hem! Knipoog echt een tinker is echt een geweldig dier Cool

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:05

Irish en ik hadden ook zo'n geweldige band, maar ik merk wel dat het ongeluk bij ons beiden flink is aangekomen. We komen er wel weer, maar het gaat ons beiden tijd kosten.