karakter eigenschapen? KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

karakter eigenschapen? KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:22

Hoi!

Weet dat het hier eigenlijk niet mag, maar bij deze toch een soort schoolvraag. Volgens mij is het namelijk een beetje rare vraag op het gebied van fokkerij, maar misschien snappen jullie het wel en kunnen jullie helpen.

* Op welke eigenschappen kan worden geselecteerd, en welke zijn van belang, op het gebied van karakter?

Ik denk dan aan eerlijk, werkwillig, dominant, enz enz, maar lijkt me beetje simpel (en erg persoonlijk). Moet het weten over het KWPN, hensten en merries
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-01-07 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: karakter eigenschapen? KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:35

haike schreef:
en welke zijn van belang, op het gebied van karakter?

Dat is voor elke fokker/gebruiker weer anders, de een wil vooral een cool paard en de ander wil juist een heet paard.
Ligt er helemaal wat het gebruiksdoel van het paard is.....

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:11

kijk even in de regelementen van het KWPN. Staat wel op hun website. Weet nou niet meer of het in de statuten of het selectieregelement stond. Je vind ze onder

Kwpn -> organisatie -> regelementen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:18

karin1985 schreef:
kijk even in de regelementen van het KWPN. Staat wel op hun website. Weet nou niet meer of het in de statuten of het selectieregelement stond. Je vind ze onder

Kwpn -> organisatie -> regelementen

Had daar al gekeken maar ving geen antwoord op mijn vraag. Wel wat fokdoel van KWPN is, maar die had ik al beantwoord

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:00

Nou alleen de hengsten worden op karakter getest en geselecteerd maar ook daar wordt niet heel streng naar gekeken.
Werkwilligheid en het zich laten bewerken zijn de belangrijkste. Omschreven als rijdbaarheid/bewerkbaarheid.
Merries worden daar alleen op getest in de IBOB en de Stationmerrietesten.
Hengsten worden daarop getest in het verrichtingsonderzoek.

Maar het kwpn keurt niet echt streng op karakter.