Papieren aanvragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

Papieren aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 12:04

beste mede bokkers.

Sinds twee maanden heb ik een veulen gekocht, een merrie veulen van Ravel V x Gribaldi.
Nu heb ik er geen papier bij gekregen ivbm dat het dan goedkoper is en opzich niet uitmaakte. ik wil er momenteel toch papieren bij hebben. omdat ik er later mee wil gaan fokken.

Nu is mij de vraag, kan ik die nog aanvragen? aangezien zijn vader erkend staat bij het aes, en de moeder zelf gribaldi is. Hoe kan ik dat doen? Ik neem zowiezo wel aan dat er bij de geboorte een veulen papier is opgemaakt. Of dat zou nog moeten gebeuren? Waar kan ik dat opvragen, moet ik het aes dan bellen? Is het verplicht om een veulen papier op te laten maken?

wie kan mij daar wat meer over vertellen?

Manon

Re: Papieren aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:07

Ik denk dat je het beste het KWPN kan bellen (of misschien staat het op de site). Ik denk dat je dan wel van beide ouders DNA moet laten trekken om zo te bepalen of je veulen wel 'echt' van die combi is. Vindt het trouwens een beetje raar dat er geen papier bij is omdat het goedkoper is, zo duur zijn die registratiekosten toch niet ?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 12:31

nou ja 250 euro waren de registrarie kosten. om die kosten gaat het me eigelijk niet maar heb haar toen blindelinks meegenomen om het maar even zo te zeggen. die registratie kosten zijn het hem voor mij niet. daarom wil ik nu ook kijken of ze geregistreerd staat. Het dna van de moeder gaat heel moeilijk worden omdat de moeder al verkocht is voordat ik die moeder kreeg. Haar vader is wel goedgekeurd maar die is overleden. Dat weet ik toevallig omdat ik voor die stal gereden heb.

Ik wil er ook puur papier bij nu omdat ik haar pasboort nog niet heb in twee maanden. Twee maanden geleden is ze gechipt. hun zouden voor mij het pasboort opsturen. Iig de papieren daarvoor. Zodat het pasboort bij mij terecht kwam. Maar heb nog niks gezien en heb er net over gebelt. ze gingen het even navragen.

maarmijn probleem is dat ik gewoon dus ook die papieren wil hebben.
Ik heb net het aes gebelt. Maar kon ze niet te pakken krijgen en hoop dat ze me trug bellen.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:49

Nee, ik bedoel ook niet dat jij het te duur vond, maar die van wie je haar gekocht hebt Knipoog

Klinkt misschien een beetje banketstaaf, maar ik vind het een beetje een tricky verhaal, hoop voor je dat ze snel die papieren voor het paspoort opsturen. Succes

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:50

ik vind dat wel raar hoor.

de fokker maakt de moeite om een goede hengst op een goede merrie te zetten, en dan dat allemaal wel te betalen.
en dan wilt hij het veulen niet regisrteren omdat het te veel kost???

tja, dan moet je contact nemen met de fokker en de papieren van de dekking vragen.
maar normaal moet het veulen onder de moeder geidentifieerd worden, en zonder DNA kun je niet bewijzen dat die merrie de moeder is!

dus eignlijk, weinig kans op papieren...

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 21:16

Nou ja goed papieren hoef ik ook niet echt. Ik ben achter bepaalde dingen gekomen, ook wie de moeder van dat paard is.

Het gaat me er puur om dat die chip papieren in orde zijn, dat ik het pasboort heb en de chip ook op mijn naam staat. Dat ik kan bewijzen dat het mijn paard is.

Dit veulen heeft een hele zware overbouw, wat nu naar twee maanden al iets weggetrekt is, ik wil dit lapen opdrogen tot ze een jaar of drie/vier is.

Ik weet dat de moeder een onwijs zwakke rug heeft. Dus ik hoop dat er bepaalde dingen niet erfelijk zijn. En dat ze wel goed opdroogt.

En als ze goed opdroogt dat ze niet meer van me afgenomen kan worden. Nu zonder chippapier sta ik nergens. snap je? Het volledige bedrag is overgemaakt, als het goed is staat de chip op mijn naam en moet dat nog registreren. Ik heb ook gewoon dat pasboort nodig om haar in de verzekering te gooien.

Ik weet wie de vader is.. En weet ook dat er gribaldi in zit. Dus dat van de moeder klopt. Ik kan aan dit veulen absoluut aflezen dat er gribaldi in zit, uitstraling, bouw etc daarmee doel ik niet op de over bouw.

Het gaat er gewoon om dat ik wat heb om op te staan.

En mischien zie ik wel spoken Lachen
Morgen ochtend ga ik de chip papieren ophalen. Is het verstandig dat ik laat controleren of die chip die in mijn veulen zit overeenkomt met het chipnummer op papier?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:34

Navidad schreef:
Nou ja goed papieren hoef ik ook niet echt. Ik ben achter bepaalde dingen gekomen, ook wie de moeder van dat paard is.

Het gaat me er puur om dat die chip papieren in orde zijn, dat ik het pasboort heb en de chip ook op mijn naam staat. Dat ik kan bewijzen dat het mijn paard is.

paspoort en/of chip is geen juridisch bewijs van eigendom...

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 21:48

Ik ben wel de enigste die het chipnummer heeft als het klopt. En naar mijn mening zijn alle paarden verplicht een chip te hebben...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:50

dat klopt maar heeft niets te maken met eigendomsrecht, enkel met registratie en identificatie.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 21:59

maar als er nou geen papieren bij zitten? En er verder niks duid op eigendomsrecht? Alleen die chip? Papieren zitten er zover ik weet niet bij. aangezien er ook geen profiel is opgemaakt.

(ik ben vandaag bekand de hele dag bezig geweest met dingen natrekken) Onder andere het aes gebeld.

papieren aanvragen zou moeilijk worden ivbm dna onderzoek. dat is iets wat ze zeiden en het veulen staan ook niet geregistreerd bij een stamboek. iig niet bij het aes en niet bij het kwpn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:02

koopcontract, betalingsbewijs, dat zijn dingen waarmee je het eigendomsrecht kunt aantonen.
Paspoort en chip is verplicht.
de ins en outs vind je hier:
www.nl-paardenpaspoort.nl

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:05

De oude eigenaar van mijn paard had ook zo'n soort geval, die hadden een drachtige merrie gekocht, waarvan het dekgeld niet was betaald, dus dat veulen had ook geen papier, die hebben iid dna getrokken, maar je moet ook dna van de merrie hebben dan iig, tenzij ze bij het kwpn het dna van de moeder al hebben onderzocht.
Dan zou het mogelijk moeten zijn volgens mij, even het kwpn bellen dus.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:10

Alane schreef:
koopcontract, betalingsbewijs, dat zijn dingen waarmee je het eigendomsrecht kunt aantonen.

hier kan je ook nagaan of er uberhaupt een paspoort voor is uitgegeven aan de hand van je chipnummer wat je dan moet invoeren

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:23

als je kunt bewijzen dat je al maanden betaald voor de zorgen van dit paard, is het van u!

want de fokker, heeft ook geen enkel bewijs dat die van hem zou zijn...

ik heb zelfs nog papieren van paarden, waarop de fokker nog eerst eigenaar is, maar ja, die zou die paarden nooit komen halen hoor!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 22:43

supertinkie schreef:
Alane schreef:

hier kan je ook nagaan of er uberhaupt een paspoort voor is uitgegeven aan de hand van je chipnummer wat je dan moet invoeren

waar kan ik dat zien?

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:53

op www.nl-paardenpaspoort.nl als dat namelijk niet zo is dan vindt ie em volgens mij niet en anders krijg je de paspoortuitgevende instantie in beeld

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:55

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 23:00

had het al gevonden. mijn chipnummer pakt die niet. Die van het veulen van mijn tante en mij ook niet.

De oudere paarden kloppen wel. Dus snap het niet helemaal..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:17

Ligt eraan hoe vaak ze het updaten....

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 23:19

Daar dacht ik ook al aan.. ik denk dat ik morgen gewoon even de instantie bel voordat ik haar volledig in de verzekering gooi.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:36

250 euro registratiekosten? Ik kan niet geloven dat die zoveel zijn zelfs niet als de vader AEs gekeurd was.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:28

Sta je verstelt van wat de kosten zijn bij te late aangifte, bij het KWPN
afdracht gedekte merrie: 56.00 euro
veulen registratie: 47.00 euro
achterstallige dekafdracht: 58.00 (weet niet of dat erbij geteld wordt of deze telt ipv de eerste genoemde)
boete aangifte veulen na 30 juli: 12.50 (dus tussen 30 juli en 31 dec. van het geboortejaar)
maar na 1 januari: 232.00 euro
DNA onderzoek per paard: 42.00
en dat allemaal ex. BTW

en dan DNA X 3 (of als het DNA van de hengst bekend is X 2)
chippen: 23.00
paspoort: 24.00
en lidmaatschap KWPN (als je nog niet lid bent)

waarmee ik dus wil zeggen dat ik die 250 euro eigenlijk 'goedkoop' vind Ja