Moeilijk, want er zitten toch wel weer veel risico's aan vast.
Zelf heb ik nu ook 2x een veulentje gefokt uit een merrie die niet van mij is (dit jaar verwacht ik voor het eerst een veulentje van een eigen merrie).
Die ene merrie zou ik betuigen, inrijden, een veulentje van mijn eigen hengst uit halen en dan zou ze weer terug naar haar eigenaar. Dat is nu bijna 3 jaar geleden :0. Ik ben verliefd geworden op die merrie, eigenaar veranderde van fokdoel, tel dat bij elkaar op en kom je op het feit dat de merrie bij mij is gebleven. Onderhouds kosten waren in die tijd voor mij, wel werd er vaak over legt, maar het kwam er op neer dat wat ik wou eigenlijk altijd wel mocht.
Mij is aangeboden da ik uit een van haar andere merries(een hele leuke kroonmerrie) ook een veulentje zou mogen fokken, maar heb dit (tot nu toe) afgeslagen omdat ik inmiddels zelf ook een aantal merries heb lopen.
Andere merrie waar ik een veulentje van heb gefokt staat bij mij in vol pension, de eigenaar is een amerikaan die meestal 1x per jaar komt kijken. Ik mag er dus zelf alles mee doen wat ik wil (ga er komend weekeind ook mee starten en heb er nu een zoon en een dochter van lopen). Alleen de kosten rond de dracht waren voor mij (dus dekgeld, scannen enz).