merrie verhuren voor een dekking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patty1985

merrie verhuren voor een dekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 09:33

Hallo allemaal ik heb een vraagje.ik heb een 7 jarige merrie die in april 2006 haar 1e veulentje heeft gehad.Er is een erg mooi en goed veulentje uit gekomen.Nu is er iemand die gek is op mijn merrie en mijn veulen helemaal geweldig vind en is nu naar mij toe gekomen om een dekking van mijn merrie te vragen.Ik stond met me mond vol tanden en wist niet wat ik moest zeggen.Ik vind het erg leuk natuurlijk weer een kleintje maar ik doe het natuurlijk niet voor niets.Nou is mijn vraag aan jullie kunnen jullie mij helpen.Ik wil graag weten wat ik kan vragen per maand financieel gezien voor het huren van mijn merrie voor een veulen van hem. gr patty

Tempus_Fugit

Re: merrie verhuren voor een dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:36

hmm moeilijk!
Ik denk wel dat je heel goede afspraken moet maken en die ook op papier zetten en ondertekenen!
Want stel dat het veulen vermikt of ziek geboren word, dat die persoon ineens je veulen niet meer wil.
En dat soort dingen, dus goed regelen van te voren alles.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:18

Moeilijk, want er zitten toch wel weer veel risico's aan vast.

Zelf heb ik nu ook 2x een veulentje gefokt uit een merrie die niet van mij is (dit jaar verwacht ik voor het eerst een veulentje van een eigen merrie).

Die ene merrie zou ik betuigen, inrijden, een veulentje van mijn eigen hengst uit halen en dan zou ze weer terug naar haar eigenaar. Dat is nu bijna 3 jaar geleden :0. Ik ben verliefd geworden op die merrie, eigenaar veranderde van fokdoel, tel dat bij elkaar op en kom je op het feit dat de merrie bij mij is gebleven. Onderhouds kosten waren in die tijd voor mij, wel werd er vaak over legt, maar het kwam er op neer dat wat ik wou eigenlijk altijd wel mocht.
Mij is aangeboden da ik uit een van haar andere merries(een hele leuke kroonmerrie) ook een veulentje zou mogen fokken, maar heb dit (tot nu toe) afgeslagen omdat ik inmiddels zelf ook een aantal merries heb lopen.

Andere merrie waar ik een veulentje van heb gefokt staat bij mij in vol pension, de eigenaar is een amerikaan die meestal 1x per jaar komt kijken. Ik mag er dus zelf alles mee doen wat ik wil (ga er komend weekeind ook mee starten en heb er nu een zoon en een dochter van lopen). Alleen de kosten rond de dracht waren voor mij (dus dekgeld, scannen enz).

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:26

Ik heb mijn merrie ook 'verhuurd' voor het fokken van een veulen. Zij heeft echter mijn merrie bij haar op stal gezet en betaald alle onderhouds kosten en daarnaast heeft ze een verzekering afgesloten voor mijn merrie. Bovendien hebbenw e een contract waar alles in staat omschreven. van een klein wondje tot aan de stallingsomstandigheden aan toe. Ook wie welke veeartskosten draagt en wanneer de merrie terugkomt.

Als ik mijn merrie zelf op stal had gehouden had ze mij de helft van de stalling betaald behalve de laatste 3 maanden en de eerste 3 maanden na de geboorte van het veulen. Dan had ze alles betaald incl. alle bijkomende veeartskosten, verzekering en uiteraard dekgeld etc.

In het geval zoals bij mij is gebeurd was het voor mij handig dat mijn merrie volledig bij haar en door haar verzorgd zou worden. Alles loopt goed en Rojantha staat daar nu al vanaf oktober.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:46

Ook een van mijn merries is verhuurd voor een veulentje. De merrie staat bij mij op stal. Wij hebben het onderhoud van de merrie van een jaar verrekend + een verzekering afgesloten + de normale veeartskosten als inentingen en zo. Zij betaalde alle kosten van het scannen en het vervoer voor het versturen van het sperma naar het KI station. Wel hebben wij een akkoord gesloten dat we voor een jaar als er iets is met de merrie haar DA gebruiken die wij gelukkig ook kennen maar niet zelf als DA hebben. Wanneer het veulen geboren wordt betaalt ook zij zijn voer en de DA kosten voor het veulen zelf zijn ook dan voor haar rekening.

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 16:52

ok maar gekke vraag misschien ik wil er in ieder geval een vergoeding voor omdat ik er toch een tijdje uit ben.Ik rijd veel wedstrijden enzo maar heeft de stamboom er ook mee te maken en bv wat ze kan kwa lopen enzo dat ik de prijs voor het huren hoger kan maken.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:57

ik verwacht dit jaar een veulentje van de merrie van een vriendin. We hebben er goed over gesproken, en alle kosten mbt dracht en veulen zijn voor mij, kosten mbt de merrie zijn voor haar. Onderhoud etc. van het veulen na de geboorte zijn voor mijn rekening.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:03

jee wat een geweldig forum, ik heb een merrie die wegens een trauma aan een van haar wervels alleen nog maar voor de fok aangeboden zou kunnen worden, ik zou dit een prima oplossing vinden. Welke manier gebruiken jullie om je merrie aan te bieden en er toch zeker van te zijn dat het een goed adres is ? Sorry Patty dat ik zomaar door je forum dender met mijn merrie. Als aanvulling zou je misschien ook afspraken kunnen maken dat het veulen voor de helft van jou gaat worden, dat gebeurt volgens mij ook vaker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:15

Samen goed is geen goed, daar zou ik dus mee oppassen veulens half in eigendom.
Een geblesseerd paard is niet direkt een fokmerrie.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:23

Jannie19, weet ik ook wel, maar het is een jong paard met mooie papieren. Over samen goed is geen goed ben ik het ook eens en je kan ook goede afspraken maken