wat is de definitie van een onderhals?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

wat is de definitie van een onderhals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 19:32

De titel zegt het eigenlijk al, wat is een onderhals? En hoe komt een paard daaraan. Is het aangeboren of aangetraind?

gomir

Re: wat is de definitie van een onderhals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:49

-> F-AM

Is ook niet de ideale plek voor dit topic, maar op VMR kan ik er geen plek voor vinden en ik vind het ook niet echt een topic voor RT-D. Dus ik zet het voorlopig maar even naar F-AM.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:04

Ben er niet zo'n ster in, maar volgens mij is het aangeboren, je ziet het soms al bij veulentjes. Je kunt het ook trainen, maar dan ben je niet zo goed bezig Haha! Misschien heeft iemand een duidelijke foto Pling

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:07

Onderhals kan komen door de bouw (lage halsaanzet), en door verkeerd rijden nog versterkt worden.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:35

onderhals!!

mijn paard had er een toen ik haar kocht Tong uitsteken
naar veel trainen is hij zo goed als weg

ok geen duidelijke foto :S
Afbeelding

hier zie je het redelijk
Afbeelding

ook redelijk
Afbeelding

mijn paard had het gelukkig niet in een erge vorm want je moet super lang trainen om hem bij te werken ik heb mijn paard nu 7 maanden en is nog nie helemaal weg Boos!

Juppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:09

Een onderhals is de oorzaak van eenpaard verkeerd rijden. Het paard moet van achter naar voren gereden worden. ponys of paarden met en onderhals worden vaak van voor naar achter gereden. Die mensen vergeten gewoonweg dat de motor van t beest achter zit en niet voor. Paarden die goed van achteruit gereden worden hebben vaak een dikke bespierde kont en een mooie hals met de meeste bespiering aan de bovenkant vd hals

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:13

Idd jup.

Als een paard naar beneden wordt gesjord en hij dat niet wil en dus gaat trekken (hoofd omhoog willen doen) spant hij de onderspieren van de hals. Als het paard nageeflijk loopt, hoeft er door de ruiter en het paard niet getrokken te worden en zal hij de juiste spieren (bovenspieren v/d hals) aanspannen.

Helaas zie ik die onderhals veel te vaak

Dat het is aangeboren geloof ik niet zo erg. Veulens hebben totaal geen ontwikkelde spieren. het is aan de ruiter om die correct te laten ontwikkelen.

Juppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:56

Nee, aangeboren kan een onderhals niet, dan zou je een aangeboren halsafwijking krijgen. Nee de onderhals wordt er echt aangereden, je ziet het idd veel te veel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:50

Een onderhals is een kwestie van bouw en rijden,als je een paard hebt die al een onderhals hebt,en je verergerd het door verkeerd rijden dan word het erger.Maar als hij een onderhals heeft en je traint juist de bovenste spieren,dan word de hals breder maar de onderhals blijft.