[E] [KWPN TP] Wel of niet naar de keuring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

[E] [KWPN TP] Wel of niet naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 14:17

Hoi Doei!

Dit is mijn 3 jarige merrie, Zonnelady van de Ursahof. Ik heb hier een topic aangemaakt omdat ik graag wil weten wat jullie in mijn geval zouden doen, namelijk: wel of niet met deze merrie naar de keuring gaan.

Het zit namelijk zo. Deze merrie is voor mij gekocht om lekker mee te rijden, of misschien nog te mennen. Gewoon een gebruikspaard dus. Misschien fokken we ooit een veulentje bij haar, maar dat is dan ook voor eigen gebruik. Dat papiertje hebben we dus niet per se nodig.

De enige reden om wel met haar naar de keuring te gaan zou zijn omdat ze een goede premie zou kunnen halen. Dan zou het namelijk wel interessant zijn om met haar te gaan fokken. Daarom wil ik jullie vragen, hoe zou deze merrie het gaan doen op de keuring? Oftewel, welke premie zou ze van jullie krijgen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto=EAC7QEWK

http://www.mijnalbum.nl/Foto=KB4KKZ3Y

http://www.mijnalbum.nl/Foto=6MXUPHM8
En nog even in zomervacht Knipoog

Wat ik zelf zie aan deze merrie is dat ze een te weke rug heeft en een onderhals. Verder vind ik dat ze op exterieur niet speciaal is, maar wel lekker kan bewegen. Verder heeft ze wel uitstraling. En wat vinden jullie van haar?

Oja, dr staart is ze kwijtgeraakt door een scheerongelukje van voor ze bij mij kwam. Die moet dus gewoon aangroeien! Knipoog

Sammie

Re: [E] [KWPN TP] Wel of niet naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:08

premies zijn voor de veulentjes. Op de stamboekkeuring worden ze stb. ster of voorl. keur of ze blijven bij waardeloze kwaliteit veulenboeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:19

Als je met deze merrie naar de keuring wil zit er nog wel heel veel werk aan, ze wordt namelijk als tuigpaard gekeurd en zal dus veel tuigtypischer moet gaan in draf.
Als jezelf geen ervaring hebt met het trainen van tuigpaarden raad ik je aan haar weg te brengen naar een goede tuigpaardtrainer om haar keuringsklaar te laten maken.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 13:47

Sammie schreef:
premies zijn voor de veulentjes. Op de stamboekkeuring worden ze stb. ster of voorl. keur of ze blijven bij waardeloze kwaliteit veulenboeker.

idd, foutje... Bloos

Maar wat denk je dat ze zou kunnen halen?

@Lia_ Dat is idd wat ik ook dacht, maar mijn vraag is nu, zou dat de moeite waard zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:52

Dat kan zo'n tuigpaardtrainer je heel snel vertellen! Waar woon je?
En wat is de afstamming van je merrie?

Zo hoort een tuigpaard er getraint uit te zien:
viewtopic.php?f=101&t=707790&hilit=

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 14:01

[***] schreef:
Dat kan zo'n tuigpaardtrainer je heel snel vertellen! Waar woon je?
En wat is de afstamming van je merrie?

Zo hoort een tuigpaard er getraint uit te zien:
viewtopic.php?f=101&t=707790&hilit=

Afstamming is http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=138930

Ik woon in Poederoijen, dat is vlak bij zaltbommel. Ik was aanvankelijk helemaal niet van plan om nog maar aan een keuring te denken met deze merrie, omdat dat helemaal niet het doel was. En nu ik de foto's van die hengsten heb gezien ben ik behoorlijk ontmoedigd geraakt. Ze blijft denk ik maar lekker thuis Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:15

Het was niet mijn bedoeling om je te ontmoedigen hoor. Bloos
Als je je merrie wegbrengt ken je haar na 2 weken al niet meer terug.
Haar moeder en oma zijn beide ster, het is zeker niet onmogelijk...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 14:26

[***] schreef:
Het was niet mijn bedoeling om je te ontmoedigen hoor. Bloos
Als je je merrie wegbrengt ken je haar na 2 weken al niet meer terug.
Haar moeder en oma zijn beide ster, het is zeker niet onmogelijk...

Snap ik, en het zijn natuurlijk ook wel de beste hengsten die daar lopen Knipoog

Idd, dat zag ik ook op haar papier. Bovendien hebben de moeder en oma beide in het tuig gelopen, wat met name de oma (Ursa) ook best af ging. Ook mijn merrie kan leuk bewegen, dat absoluut! Dat moet met de juiste training wel wat kunnen worden. Maar ik weet niet zeker of ze ook op exterieur voldoende is. Kan iemand mij vertellen wat haar bemerkingen daarop zijn?

(bovendien heb ik niet veel verstand van de tuigers en waar zij aan moeten voldoen. Ik heb veel ervaring met Friezen, vandaar de verwarring met de premies Bloos , en ook het KWPN RP weet ik nu wel aardig te scoren. Kan iemand mij misschien uitleggen wat het TP precies voor eisen heeft?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:00

Op KWPN.nl staan de stamboekrichtlijnen, ook voor het tuigpaard. Misschien kan je per mail aan de afdeling fokkerij een advies vragen over je merrie, dat een keurmeester er even naar kijkt.
De rug van je merrie lijkt me niet echt week, meer een hoge schoft. Verder is ze wat klassiek, maar dat kan ook heel erg veranderen als ze afgetraind is.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 23:15

Ah, okee, ik zal eens een mail sturen naar de afdeling fokkerij. bedankt voor de tip!

Verder niemand aanmerkingen op haar exterieur?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:37

ze moet een keertje goed getoiletteerd worden, flink getraind en dan ken je haar waarschijnlijk niet meer terug... vind het geen lelijke merrie, mocht iets tuigtypischer zijn zeg maar, maar denk dat je met training en toiletteren al een heel eind gaat komen!
succes!