wat te doen met tweeling!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paix

wat te doen met tweeling!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 10:55

wat zouden jullie doen als een merrie een tweeling krijgt en er niet eentje kan worden weg gehaald? iederedag trainen? en wat zijn de kansen op overleven?

Meavey

Re: wat te doen met tweeling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:14

Trainen? Wat zou je in godsnaam moeten trainen?
Zorgen dat er een dierenarts in de buurt is en je zijn nummer hebt voorgeprogrammeerd.
En maar duimen dat moeder het er goed van afbrengt en je voorbereiden op 2 te vroeg geboren en vaak dus dode of heel zwakke veulens die alsnog heen gaan.
Mochten ze door een wonder wel levend geboren worden zorgen dat je biest en paardenmelk op voorraad hebt.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:29

Goede tips van Meavey. Mijn merrie was ook drachtig van een 2 ling en tussen de vruchtjes in zat 3 dagen verschil. Een is als het goed is weg geknepen maar je behoud altijd een risico. Het lijkt er momenteel niet op dat ze dragend is van twee. Anders zou ik idd ook de DA-nr bij de hand houden en goed waken. Evt. extra biest bij de hand houden. Mocht je haar nog rijden, zolang t fijn gaat gewoon doen. Zo niet of komen de eerste tekenen van de zwangerschap dat het moeizaam gaat zet haar dan op rust.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:41

ik heb ooit een tweeling gehad, ale twee heel klein.
hengtje kon vanzelf opstaan, marrie had te zwakke achter benen.

dus merrietje an de fles gevoerd, en we hielpen haar om op te staan. na drie dagen waren haar achter benen in orde en kon ze zonder problemen zuigen.

alle twee waren goed gezond, maar zijn altijd heel klein gebleven!

werden samen verkocht als tweejarige, ik schat dat ze alle twee pony maat moeten hebben!

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:57

Wij hebben bij de dracht in het begin een echo gehad en daar op zagen we dat het een tweeling was, de week erna hebben we een eitje weg laten knijpen. Toen 11 maanden later hadden we een veulentje... die was helemaal volgroeid en zag er goed uit!! Na 1 uur had het veulen verwoede pogingen gedaan om op te staan, maar dat ging niet lukken, dus hebben we geholpen, na de eerste week kon het veulen nog steeds niet goed opstaan, zijn we foto's gaan maken bleek dat ze een s vormige ruggengraad had en dat ze dus nooit alleen op zou kunnen staan. Het was een aangeboren afwijking en we hebben haar ook na drie maanden inlaten slapen toen het allemaal niet meer ging. Dit zou gebeurd kunnen zijn tijdens het weg knijpen, maar dat kan je niet met zekerheid zeggen!! Gewoon PECH!!

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 17:03

bij dit paard kan je niks wegknijpen. en dit beesie heeft geen conditie... dus dan is het handig als je wat traind niet waar?? conditie opbouwen houd de moeder het mischien ook nog vol

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:14

nou beetje vreemd..

als je weet dat er een tweeling zit waar je niet 1 van kan weg knijpen..

Dan spuit/knijp je ze toch gewoon beide weg...

Wat voor risico ga je nemen met een 2 ling in het slechttste geval gaat de moeder ook nog dood,..heb je helemaal niets.....

de kans op complicaties is ook erg hoog.....

dus maak je maar klaar voor dikke dierenartsrekening...

Heel vaak aborteren merries met 7/8 maand een 2ling dracht....

daar zou ik op hopen...

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:44

loveamira schreef:
en dit beesie heeft geen conditie...

Als ze al geen conditie heeft zou ik er al helemaal niet aan denken om met haar te fokken, laat staan een tweelingdracht te laten volbrengen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:47

ik zou ze allebei laten wegknijpen...
en als de merrie nu geen conditie heeft, dan zou ik er maar het beste van hopen...
of wilde je nu tijdens haar dracht haar nog dusdanig trainen dat ze op conditie zou komen? hoe lang denk je daarover te doen en hoe intensief denk je dat dat is?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:38

Als het niet lukt om bij 15 dagen er 1 weg te knijpen zo ik ze beide laten wegspuiten. Dan maar geen veulen.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:42

Liezel1 schreef:
ik zou ze allebei laten wegknijpen...
en als de merrie nu geen conditie heeft, dan zou ik er maar het beste van hopen...
of wilde je nu tijdens haar dracht haar nog dusdanig trainen dat ze op conditie zou komen? hoe lang denk je daarover te doen en hoe intensief denk je dat dat is?

Mee eens! en die merrie nu op conditie brengen heeft geen zin, dat had ze al voor de dracht moeten hebben.
Anders vergt het veel te veel van haar lichaam (hart moet al harder pompen zonder arbeid)

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:01

Ik zou ze ook alle twee weg knijpen, een dracht vol dragen zonder conditie, dat is zelfs voor een gezond paard met conditie een hele toestand. Je moet er niet te licht over denken, een geboorte is top sport hoor vergis je niet!!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:06

Ja, ben het er helemaal mee eens.. Niet een merrie die drachtig is van twee, ook nu nog conditie op bouwen.. Zorg wel dat ze beweging krijgt, maar naar haar eigen willen..

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:17

Hoelang is de merrie dragend eigenlijk?

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 15:31

ik weet niet of hier iemand er een beetje verstand van heeft? maar als we ze allebij weg laaten knijpen dan is de merrie onvruchtbaar. deze merrie is niet van mij en ze is speciaal voor de fok.. dus omdat ze niet zo goede conditie heeft niet fokke gaat bij deze man wel heel ver! en tja ze is al wel ver maar ze kan best wel wat aan hoor Lachen en intensief trainen is nooit de bedoeling geweest! alleen een sterke achterhand kweeke. door haar een kwartiertje per dag te longeren.. meer niet! en nu niet zeuren over dat weghaalen want de dierenards heeft daar best naar gekeken want die kent de risicos beter dan jullie! die weet echt wel wat beter is.. en blijker geeft hij deze merrie een kans

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:38

loveramira heb jij wel verstand?

of geloof je alles wat je gezegd word....

en als ze het allemaal wel aankan, waarom vraag je hier dan om advies...

iedere fokker met een kostbare merrie zal NOOIT het risico nemen zon merrie te laten bevallen van een tweeling!!!

Jeetje wat ben jij naief zeg.....

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:42

wegknijpen, daar zal het waarschijnlijk wel veel te laat voor zijn.
Iedere dierenarts weet dat een tweeling bij paarden zeer ongewenst is, dat heeft niets met welke merrie dan ook te maken. Het is zeer zeldzaam dat een merrie een gezonde, levensvatbare tweeling op de wereld zet.
Het enige wat hier nog van toepassing is, is: zolang er leven is, is er hoop.
Wat de conditie betreft, zorg voor voldoende weidegang, als dit mogelijk is,anders kan je er misschien een poosje mee wandelen iedere dag.
Hoe intensief je er mee kunt werken hangt af van hoe ver ze is en verder geeft ze zelf wel aan hoeveel zin ze heeft.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:06

loveamira schreef:
ik weet niet of hier iemand er een beetje verstand van heeft? maar als we ze allebij weg laaten knijpen dan is de merrie onvruchtbaar. deze merrie is niet van mij en ze is speciaal voor de fok.. dus omdat ze niet zo goede conditie heeft niet fokke gaat bij deze man wel heel ver! en tja ze is al wel ver maar ze kan best wel wat aan hoor Lachen en intensief trainen is nooit de bedoeling geweest! alleen een sterke achterhand kweeke. door haar een kwartiertje per dag te longeren.. meer niet! en nu niet zeuren over dat weghaalen want de dierenards heeft daar best naar gekeken want die kent de risicos beter dan jullie! die weet echt wel wat beter is.. en blijker geeft hij deze merrie een kans

sorry meid.. hier valt mn bek van open!! Gestoord
hoezo is een merrie onvruchtbaar als je een (of meer) vruchtjes laat weghalen??
je zal niet meer drachtig zijn nee, maar dat is ook het uitgangspunt.. Vork
maar onvruchtbaar?? tja, het kan 1x op de zoveel misschien gebeuren dat de hormonen ervan op tilt slaan...
en tja... als je iets laat weghalen helaas geen veulen dit jaar nee.. maar ik zou het wel weten..
moeilijke keus hoor "geen veulen" VS "tweeling met alle gevolgen van dien"
dan zou ik het volgend jaar nog wel een keertje proberen.. Knipoog

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:44

Liezel1 schreef:
loveamira schreef:

sorry meid.. hier valt mn bek van open!! Gestoord
hoezo is een merrie onvruchtbaar als je een (of meer) vruchtjes laat weghalen??
je zal niet meer drachtig zijn nee, maar dat is ook het uitgangspunt.. Vork
maar onvruchtbaar?? tja, het kan 1x op de zoveel misschien gebeuren dat de hormonen ervan op tilt slaan...
en tja... als je iets laat weghalen helaas geen veulen dit jaar nee.. maar ik zou het wel weten..
moeilijke keus hoor "geen veulen" VS "tweeling met alle gevolgen van dien"
dan zou ik het volgend jaar nog wel een keertje proberen.. Knipoog

ik ben bang dat deze dierenarts de hele baarmoeder er uit knijpt..... Bloos

tenminste als hij werkelijk de kwaliteit heeft die loveamira hier omschrijft...

Clown

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:55

Hoe lang is deze merrie al drachtig? En hoe lang weten ze al dat er een 2-ling in zit?

Mijn merrie had ook een 2-ling, en dat is zo geeindigd: (let op, kan als schokkend ervaren worden, daarom als link)
http://www.iersetinkers.com/bokt2/veulen01.jpg
http://www.iersetinkers.com/bokt2/veulen06.jpg

En dan mag ik nog blij zijn dat de merrie er niets aan over gehouden heeft..

Als die man de merrie heeft voor de fokkerij, zal hij toch wel moeten weten dat de kans op een gezonde 2-ling veeele malen kleiner is dan de kans op 2 dode veulens, of zelfs een dode merrie.... Boos!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:08

loveamira schreef:
alleen een sterke achterhand kweeke. door haar een kwartiertje per dag te longeren.. meer niet! en nu niet zeuren over dat weghaalen want de dierenards heeft daar best naar gekeken want die kent de risicos beter dan jullie! die weet echt wel wat beter is.. en blijker geeft hij deze merrie een kans

Juist een sterke achterhand gaat niet, want die moet slap zijn voor en bevalling en dus werken de hormonen hiertegen.
Verder denk ik dat je een beetje vreemde dierenarts heb, want ik ken er geeneen die dit zegt..
Van zo'n raar advies heb ik nog NOOIT gehoord.
Veel te veel risico voor merrie èn veulens.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:14

Mijn merrie hebben we drie jaar probereb drachtig te krijgen.
Nu is ze drachtig.stel dat het een tweeling was en moest kiezen geen veulen of beiden,dan mogen van mij de vruchtjes weg.
Ik ga zeker voor mijn merrie.

Normaal kan men toch steeds aborteren of de merrie moet al echt ver drachtig zijn,dan rest me maar één ding en dat is je veel geluk wensen.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 20:05

sigrid1182 schreef:
loveramira heb jij wel verstand?

of geloof je alles wat je gezegd word....

en als ze het allemaal wel aankan, waarom vraag je hier dan om advies...

iedere fokker met een kostbare merrie zal NOOIT het risico nemen zon merrie te laten bevallen van een tweeling!!!

Jeetje wat ben jij naief zeg.....

hallo!! ik ben niet gek hoor!! het is mijn paard niet en ik weet zeker dat die fokker het wel doet omdat er geen andere optie is!! hij heeft vet lang met de DA er over gepraat en baald vet erg! ene ik vraag om advies van wat zouden jullie met zoon merrie doen? wel traien en hoe vaak! ik weet helemaal niet of ze het aan kan! trainen denk ik wel.. gewoon een kwatiertje wat draven zo ver is ze nou ook weer niet!

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 20:08

ene nog iets! het is mijn paard niet! ik heb er niks over te zegen! ik zou het ook anders doen! maar deze man is een harde zaken man! geen veulen betekent voor hem geen geld! en een onvruchtbare merrie is voor hem een ramp! en de dierenards is gewoon een goedgekeurde dierenards hoor Lachen maak je daar maar geen zorgen over!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:10

Het enige wat je dan nog met de merrie kan doen is duimen... heel hard duimen... Ik dacht dat minimaal 80% van de 2-ling drachten fout afloopt (dus dode veulens, en soms dode merrie). Verder heeft helemaal niets invloed..