shatlander verkeersmak maken!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RmJoBs

shatlander verkeersmak maken!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 20:04

hoihoi,

ik had een vraagje?
mijn shetlander jettje moet verkeersmak worden nu is mijn vraag hoe ik dat aan ga pakken!?
ze is niet echt heel schrikkerig maar als ik aan het lopen ben een klein rondje op de stoep dan begint ze telkens tespringen en te bokken.
dat doet ze gewoon zonder reden.
ik heb ook geprobeert om samen met haar moeder tewandelen dan gaat het ook gewoon niet!
als ze gewoon op stal is doet ze heel braaf loopt ze netjes bij me en begint ze niet zo maar tespringen.
als ik buiten op een grasveldje ze even lekker laat rennen aan de longeerlijn luistert ze super alleen als ik dan weer op de stoep kom bigint ze weer tespringen!?
ik ben er nu al een tijd mee bezig om het haar afteleren door gewoon rustig teblijven en maar een klein standaart rondje telopen maar het gaat er niet echt mee voor uit!?

TIPS zijn erg welkom want die kan ik goed gebruiken!? Knipoog
en
hoe hebben jullie je shetlander verkeersmak gekregen!? Knipoog

bij voorbaat dank Pling

xxx isa

casanova

Re: shatlander verkeersmak maken!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:34

langs een weg in de weide wil zeker helpen,autos en tractors op erf ook.

maar je moet toch echt kunnen wandelen hoor,eerst rustige wegen en liefst met ervaren pony erbij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:43

Uit je verhaal maak ik op dat het leiden niet zo goed gaat. Hij steigert, terwijl hij nog niet eens schrikt? Kun je zien of het uit angst is of uit dominant gedrag? Hoe is hij verder in de dagelijkse omgang? Eerst goed aanleren om met hem aan de hand te kunnen lopen en pas als dat goed gaat, kun je met hem langs de weg gaan wandelen, wat schrik-en obstakeltraining doen in de bak ofzo (met zeiltjes, paraplu's, vlaggen e.d.). Het is heel belangrijk dat je zelf rust uitstraalt, omdat je Shet moet leren zich op jou te richten, jou te vertrouwen. Als er iets 'engs' langs komt en jij doet heel rustig en normaal, is de kans groot dat hij snel gaat begrijpen dat er niets engs is. Paarden zijn gewoontedieren en kunnen als ze mentaal gezond zijn, heel snel leren wennen aan verkeerssituaties en andere obstakels die je tegen kunt komen. Veel oefenen dus.

Zo heb ik het zowel met mijn eigen Shetlander gedaan, als nu met mijn bijna 3-jarige (en die was overal erg bang voor, hoor, maar nu loopt hij heel braaf mee en als 'ie schrikt zoekt 'ie steun bij mij, dus hij rent niet weg en hij steigert ook helemaal niet meer).

Succes!!!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:43

Misschien helpt met hoofdstel wandelen ook, je heb dan iets meer te zeggen. En idd een ervaren pony mee zou ook kunnen helpen. Wat er ook gebeurt, je moet zelf ook rustig proberen te blijven, als jij bijv. alleen al denkt dat je pony iets kan gaan doen met het wandelen buiten kan je pony die spanning voelen en idd denken dat er wat mis is.
Veel succes Lachen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:29

Het niet verkeersmak zijn lijkt me hier niet het echte probleem als ik lees dat hij springt en raar doet zonder rede. Kun je niet iemand meenemen die veel ervaring heeft met paarden? Ik zou eerst het leidprobleem aanpakken, al weet ik zosnel niet hoe je dat kunt doen. Bij mij helpt een keer flink moperen en een tikje met het touw wel.

Ik ben met mijn pony's gewoon veel gaan wandelen. Eerst in rustige straatjes en veel met ze praten. Daarna eens een keer wat verder gewandelt. Met Hans nam ik eerst grietje altijd mee, hij was nog jong en vond het maar eng allemaal in zijn eentje.

RmJoBs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 19:00

[quote="Nadya"]Uit je verhaal maak ik op dat het leiden niet zo goed gaat. Hij steigert, terwijl hij nog niet eens schrikt? Kun je zien of het uit angst is of uit dominant gedrag? Hoe is hij verder in de dagelijkse omgang? Eerst goed aanleren om met hem aan de hand te kunnen lopen en pas als dat goed gaat, kun je met hem langs de weg gaan wandelen, wat schrik-en obstakeltraining doen in de bak ofzo (met zeiltjes, paraplu's, vlaggen e.d.). Het is heel belangrijk dat je zelf rust uitstraalt, omdat je Shet moet leren zich op jou te richten, jou te vertrouwen. Als er iets 'engs' langs komt en jij doet heel rustig en normaal, is de kans groot dat hij snel gaat begrijpen dat er niets engs is. Paarden zijn gewoontedieren en kunnen als ze mentaal gezond zijn, heel snel leren wennen aan verkeerssituaties en andere obstakels die je tegen kunt komen. Veel oefenen dus.

Zo heb ik het zowel met mijn eigen Shetlander gedaan, als nu met mijn bijna 3-jarige (en die was overal erg bang voor, hoor, maar nu loopt hij heel braaf mee en als 'ie schrikt zoekt 'ie steun bij mij, dus hij rent niet weg en hij steigert ook helemaal niet meer).

Succes!!![/quote]

hoi,
ik denk zels dat het dominant gedrag is.
aan de hand lopen gewoon op het erf doet hij goed van die oefeningen doe ik al een tijdje daar is ze nu al goed aan gewend.
vertrouwen doet ze me wel want ze rent niet bij me vandaan en ze vindt het altijd prachtig als ze weer van het terein af mag. dan gaat alles nog goed maar als ik eenmaal aan het wandelen ben wil zij heel de tijd naar het gras toe rennen (dat doet ze nu al veel minder omdat ik haar dat af heb geleert) maar het gewoon rustig wandelen doet ze gewoon niet telkens wil ze maar weer op en neer springen Knipoog en ze wil het gewoon niet afleren.
ik loop vaak samen met haar moeder maar haar moeder neemt het gedrag van jettje over terwel de moeder zonder haar gewoon een toppony is Knipoog

xxx isa

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:21

hoe oud is de pony waar je het over heb?

misschien moet je iemand mee nemen
dat jij aan de ene kant naast haar loopt
en iemand aan de andere kant

als ze niet bang is keur dit gedrag dan af
mijn shetje is ook een eigenwijsje
en die wil ook weleens lelijk doen met wandelen
voor knieeen bijten vind hij erg grappig
(waar ik nog steeds niet om kan lachen trouwens)

Maar hij weet donders goed dat dat niet mag
en dat hij een tik krijg als tie het doet
daarom bijt hij snel en draait dan snel ze hoofd weg

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:01

Lekker langs een rustige weg gaan wandelen, zorg zelf dat je ook rustig bent en dus niet loopt te huppelen oid.
Zodra je Shet even braaf is, meteen belonen.
Je kunt ook vragen of bijvoorbeeld iemand met een skelter, fiets oid meer wilt rijden, om te leren.
Begin ook met kleine stukjes. Succes ermee!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:41

ik heb al mn pony's gewoon zo meegenomen niet eens laten wennen.
gewoon hup de stal uit en gaan verkeersmak of niet ze hebben het tot nu toe allemaal goed gedaan.
het veulen van mn paard hebben we ook zo meegenomen zonder moeder en meelopen maar.
ze gaan bij mij ook gewoon zo mee naast de fiets ook de veulens of ze het nou wel of niet gewent zijn.

RmJoBs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 11:22

dankje voor de reacties ik ga er gewoon aan werken alle tips zijn tegebruiken jettje is trouwens 2eneen half

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:44

wij hebben laatst ook een pony verkeers mak gemaakt een ervaren pony mee hebben wij de eerste 6 keer of 5 keer gedaan daarna in zijn eeentje nou ging prima gewoon al rijd er een auto voorbij ofoziets belonen en tegen hem blijven praten dat doe ik dan

RmJoBs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 17:50

het gaat echt helemaal supper met jettje ze doet het al weer veel braver ben echt trots op haar! Haha!
dank jullie voor de tips sommige hebben echt geholpen! Haha!